پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته بهداشت مواد غذایی

انتخاب رشته بهداشت مواد غذایی در کنکور تجربی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تقاضای مردم برای غذا و مواد پروتئینی دامی با توجه به رشد جمعیت پیوسته در حال افزایش است. تامین مواد غذایی انسان‌ها از نظر کیفیت و کمیت بسیار مهم است و مهم‌ترین نکته در تامین مواد غذایی بهداشت آن می‌باشد، زیرا تغذیه به صورت مستقیم با بهداشت و سلامت جامعه ارتباط دارد. دروس رشته بهداشت مواد غذایی ، سلامت مواد غذایی را از نظر آلودگی و نحوۀ تهیه و نگهداری آن‌ها بررسی می‌کند.

در رشته بهداشت مواد غذایی، کارشناسانی تربیت می‌شوند که می‌توانند آزمایش‌هایی نظیر بیوشیمیایی و باکتری شناسی، نظارت بر تولید فرآورده‌های غذایی و بسته بندی آن‌ها، تشخیص بیماری‌های میکروبی و قارچی را به درستی انجام دهند. رشته بهداشت مواد غذایی یکی از گرایش های رشته بهداشت محسوب می‌شود. موضوعات اصلی در این رشته کیفیت مواد غذایی، عوارض مصرف مواد غذایی آلوده، علم و دانش فنی در صنایع غذایی و بیماری های ناشی از مواد غذایی می‌باشد.

با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی همراه باشید تا درباره شرایط تحصیلی این رشته, بازار کار و درآمد آن بیش تر بدانید.

معرفی رشته بهداشت مواد غذایی در دانشگاه و دروس و گرایش های این رشته

معرفی رشته بهداشت مواد غذایی در کنکور تجربی

در گذشته بیماری های میکروبی به دلیل مواد غذایی نامناسب در کشور های جهان در حال پیشرفت بوده است. مثلا سم‌هایی که در باغ‌های میوه استفاده می‌شود می‌تواند باعث آلودگی محصولات و در نتیجه بیماری مصرف کننده شود یا رنگ‌ها و مواد نگهدارنده که برای ظاهر و طعم غذا استفاده می‌شود اگر استاندارد نباشد و به اندازه مصرف نشود مسمومیت غذایی ایجاد می‌کند. به همین دلیل رشته بهداشت مواد غذایی به وجود آمد تا افرادی تربیت شوند که مدیریت، حفاظت و کنترل مواد غذایی را برعهده گیرند.

به عنوان مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور تجربی موظفیم درباره حقوق رشته بهداشت مواد غذایی بعد از فارغ التحصیلی و همچنین دروس و گرایش های رشته بهداشت مواد غذایی توضیحات کامل را در اختیار شما قرار دهیم. اما می دانید که انتخاب رشته تخصصی به ویژه برای کنکور تجربی نیاز به شناخت کافی از شخصیت تحصیلی و همچنین دروس و شرایط شغلی هر رشته دارد. پس بهتر است قبل از مشاوره انتخاب رشته تخصصی کنکور تجربی درباره رشته بهداشت مواد غذایی در کنکور تجربی درباره مهارت های لازم برای رشته بهداشت مواد غذایی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

برای شروع لازم است بدانید رشته بهداشت مواد غذایی در زیر گروه ۱ علوم تجربی قرار گرفته است. پس قبول شدن در این رشته به ویژه در دانشگاه های به نام کشور نیاز به برنامه ریزی دقیق و مشاوره تخصصی کنکور و انتخاب رشته کنکور است.

مهارت های لازم برای رشته بهداشت مواد غذایی

در ادامه مقاله معرفی رشته بهداشت مواد غذایی به شرح مهارت های لازم برای این رشته می‌پردازیم. مهم‌ترین عامل برای ورود به رشته بهداشت مواد غذایی علاقه مندی به آن می‌باشد. افراد برای ورود به این رشته باید به دروس زیست شناسی و شیمی علاقه مند باشند و به زبان انگلیسی نیز تسلط کافی داشته باشند. داوطلبان این این رشته باید بسیار منظم و دقیق باشند تا بتوانند به پیشرفت بهداشت جامعه کمک کنند‌. اگر شخص بتواند وظایف یک فارغ التحصیل رشته بهداشت مواد عذایی را به بهترین شکل انجام دهد، حقوق خوبی هم میتواند از ارگان های مختلف دریافت کند.

معرفی وظایف کارشناس رشته بهداشت مواد غذایی

  • به بازرسی بهداشتی گوشت را در کشتارگاه های دام و طیور می‌پردازند.
  • در بخش آموزش و تحقیقات بهداشت مواد غذایی همکاری می‌کنند.
  • بر مراکز صید و اسکله های صیدی نظارت می‌کنند.
  • مراکز توزیع فرآورده های غذایی و مواد خام دامی را بازرسی می‌کنند.

دروس رشته بهداشت مواد غذایی

در ادامه مقاله معرفی رشته بهداشت مواد غذایی به شرح دروس این رشته می‌پردازیم. دوره تحصیل رشته بهداشت مواد غذایی ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد. دانشجویان باید ۱۳۷ واحد درسی را در این دوره بگذرانند که به صورت زیر می‌باشد:

  • دروس عمومی: ۲۶ واحد
  • دروس پایه: ۲۰ واحد
  • دروس اختصاصی: ۴۴ واحد
  • دروس اصلی: ۳۳ واحد
  • پروژه: ۲ واحد
  • کارآموزی: ۱۲ واحد

دروس پایه رشته بهداشت مواد غذایی

شیمی آلی

بیو شیمی

فیزیولوژی

اصول و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

بافت شناسی

 

کالبد شناسی

آمار حیاتی

 

دروس اصلی رشته بهداشت مواد غذایی

کالبدگشایی و آسیب شناسی نشخوارکنندگان

باکتری شناسی عمومی

انگل شناسی مواد غذایی

بیماری های مشترک انسان و حیوان تغذیه انسان

زراعت و باغبانی

باکتری شناسی اختصاصی و بیماری ها

قارچ شناسی و بیماری ها

ویروس شناسی و بیماری ها

بهداشت و پرورش دام و طیور

بهداشت محیط

ماهی شناسی

پرورش و بیماری های آبزیان

سم شناسی مواد غذایی

اپیدمیولوژی

 

دروس تخصصی رشته بهداشت موادغذایی

زبان تخصصی

میکروب شناسی مواد غذایی

شیمی و بیوشیمی مواد غذایی

بهداشت و بازرسی گوشت دام و طیور

اصول نگهداری مواد غذایی

میکروب شناسی صنعتی مواد غذایی

عفونت ها و مسمومیت های غذایی

بهداشت و صنایع غذایی

دروس دوره کارآموزی رشته بهداشت مواد غذایی

کارآموزی در کارخانه های فرآوری گوشت

کارآموزی در آزمایشگاه های کنترل کیفیت مواد غذایی

کارآموزی در کارخانه های فرآوری غذاهای دریایی

قند

سرد خانه های مواد غذایی

کارآموزی در کارخانه های فرآوری شیر

کارآموزی در کشتارگاه های صنعتی دام و طیور

کارآموزی در کارخانه های تولید روغن

کنسرو سازی

 

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

گرایش های رشته بهداشت مواد غذایی

در ادامه مقاله معرفی رشته بهداشت مواد غذایی به شرح گرایش های این رشته می‌پردازیم. فارغ التحصیلان بعد از مقطع کارشناسی بهداشت برای ادامه تحصیل می‌توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

گرایش های رشته بهداشت مواد غذایی عبارتند از: بهداشت محیط، بهداشت عمومی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی – (کنترل کیفی و بهداشتی)، میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی، مهندسی شیمی – شیمی مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی، بهداشت و بازرسی گوشت، دکترای پزشکی عمومی، داروسازی، دامپزشکی. و ضرایب دروس برای قبولی رشته بهداشت مواد غذایی در کنکور تجربی به صورت زیر می‌باشد:

  • زیست شناسی: ضریب ۴
  • شیمی: ضریب ۳
  • ریاضی: ضریب ۲
  • فیزیک: ضریب ۲
  • زمین شناسی: ضریب ۰

کارنامه قبولی رشته بهداشت مواد غذایی در کنکور

کارنامه قبولی رشته بهداشت مواد غذایی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه بهداشت مواد غذایی
کارنامه قبولی رشته بهداشت مواد غذای سال 1399

بازار کار و حقوق رشته بهداشت مواد غذایی

در ادامه مقاله معرفی رشته بهداشت مواد غذایی به شرح بازار کار و حقوق رشته بهداشت مواد غذایی می‌پردازیم. فارغ التحصیلان رشته بهداشت مواد غذایی می‌توانند در عرصه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. مثلا می‌توانند به عنوان کارشناس بهداشت شیر و فرآورده های لبنی، کنترل کیفت فرآورده های گوشتی، بهداشت تخم مرغ و عسل، آزمایشگاه کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی، بهداشت در واحد های تبدیل ضایعات فرآورده های دام و طیور، نظارت بر مراکز صید و اسکله های صیادی‌ و … مشغول به کار شوند.

حقوق افراد در رشته بهداشت مواد غذایی به سمت شغلی آن ها، تجربه و توانایی هایشان و محیط کار بستگی دارد. در سازمان های دولتی حقوق آن‌ها طبق قانون وزارت کار می‌باشد و در سازمان های خصوصی حقوق آن ها بر مبنای تجربه کاری و مهارتشان می‌باشد.

حقوق نجومی در رشته بهداشت مواد غذایی

از آنجایی که تعداد فارغ التحصیلان رشته بهداشت مواد غذایی زیاد نیست و بازار کار این رشته در سازمان های دولتی یا خصوصی هنوز اشباع نشده است، در کارخانه های مواد غذایی خصوصی و دولتی حقوق خوبی برای کارشناسان رشته بهداشت مواد غذایی درنظر گرفته میشود. اما اگر شخص به عنوان کار آفرین در زمینه تاسیس آزمایشگاه های کنترل کیفی مواد غذایی یا سازمان های استاندارد خصوصی فعالیت کند، علاوه بر درآمد های عادی میتواند درآمد های نجومی و البته نع چندان اخلاقی از شرکت های تولید کننده مواد غذایی دریافت کند.

تیم مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور تجربی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته بهداشت مواد غذایی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی اینستاگرام

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام کسی که کارشناسی رشته بهداشت مواد غذایی داره میتونه برای ارشد، علوم تغذیه بخونه و مطب بزنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا