پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته دکتری پیوسته فیزیک

دکتری پیوسته فیزیک

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

ما در این مقاله به معرفی رشته دکتری پیوسته فیزیک می پردازیم اما در ابتدا به صورت کوتاه شما را با کلیت رشته فیزیک آشنا می کنیم:

رشته فیزیک در دانشگاه به عنوان یک رشته علوم پایه شناخته شده است، علوم پایه همان طور که از اسمش پیداست از دروس پایه مانند شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی تشکیل شده است. در واقع این دروس تنه اصلی رشته های دیگر به حساب می آیند و به عبارتی دروس مادر هستند. حال اگر فردی قصد تحصیل در رشته فیزیک را دارد باید در دروس ریاضی و همچنین فیزیک قوی باشد، به گفته مشاوران ما در مرکز آکو درس زبان انگلیسی نیز در این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است.

معرفی رشته دکتری پیوسته فیزیک

رشته فیزیک در دوران کارشناسی گرایش خاصی ندارد و فقط تحت عنوان رشته فیزیک در دانشگاه ها ارائه می شود. (انتخاب رشته دکتری پیوسته فیزیک از کارشناسی نیز امکان پذیر می باشد) بعد از اتمام دوره کارشناسی رشته فیزیک دانش آموختگان این رشته می توانند به تدریس درس فیزیک بپردازند و برای شغل هایی با سِمَت بالاتر و درآمدزایی بیشتر ادامه تحصیل در این رشته می تواند باعث موفقیت بیشتری شود.

حال در ادامه این مقاله شما را با یکی از روش ها تحصیلات تکمیلی با عنوان معرفی رشته دکتری پیوسته فیزیک آشنا می کنیم.

رشته دکتری پیوسته فیزیک در دانشگاه

برای اولین بار در ایران در سال 1378 دانشکده فیزیک زنجان از بین رتبه های برتر به جذب دانشجو در این رشته پرداخت و حال علاوه بر این سبک قبولی به روش هایی دیگری هم می توان در این رشته مشغول به تحصیل شد.

تیزهوشان یکی از مدارس استثنایی ایران است که دانش آموزان بعد از گذراندن دوران ابتدایی می توانند در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنند و پس از قبولی در این مدارس مشغول به تحصیل شوند. دانش آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند با توجه به علاقه و استعداد خود می توانند در المپیادهای کشوری شرکت کرده و پس از مدال آوری و کسب رتبه در کشور به سطح جهانی ورود پیدا کنند.

حال دانش آموزانی که در المپیاد فیزیک شرکت کرده و رتبه قابل قبولی در سطح کشوری کسب کرده اند می توانند در رشته دکتری پیوسته فیزیک در دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند مشغول به تحصیل شوند.

رشته دکتری پیوسته فیزیک از کارشناسی : برای پذیرفته شدن در رشته دکتری پیوسته فیزیک می بایستی دانشجو از دانشجویان معدل الف و المپیادی باشد که در المپیاد رشته خود نیز رتبه خوبی کسب کرده باشد.

دروس تخصصی رشته دکتری پیوسته فیزیک

دانشجویان در این رشته می بایستی 230 واحد درسی را بگذرانند، مدت تحصیل در این رشته بین 5 سال و نیم تا 8 سال و نیم متغیر است. دانشجویان این رشته اگر در دوران تحصیل خود 3 ترم مشروط شوند (معدل مشروطی برای دانیجویان این رشته 15 می باشد) وارد دوران کارشناسی شده و بعد از گذراندن 200 واحد با مدرک کارشناسی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

گروه درسی

دروس

ریاضیات پایه ریاضی، معادلات دیفرانسیل
ریاضیات کاربردی ریاضی فیزیک،هندسه دیفرانسیل، نظریه گروه ها
روش محاسبه برنامه سازی، آنالیز عددی، فیزیک محاسباتی
زبان تخصصی زبان انگلیس (هرفصل ۲ واحد)
دروس بدنه مکانیک، الکترومغناطیس، فیزیک کوانتومی، ترمودینامیک، مکانیک سیالات، الکترودینامیک، مکانیک آماری
علوم پایه شیمی،زیست شناسی، زمین شناسی، نجوم
دروس اختصاصی اپتیک، ماده چگال، مکانیک شاره ها، اختر فیزیک، نسبیت خاص، فیزیک زمین
دروس آزمایشگاهی کارگاه، آزمایش مکانیک، آزمایشگاه الکترومغناطیس، آزمایشگاه زیست شناسی، آزمایشگاه زمین شناسی، رصد، آزمایشگاه اپتیک

برترین دانشگاه های ایران و دنیا در رشته دکتری پیوسته فیزیک

دکتری پیوسته فیزیک دانشگاه زنجان اولین دانشگاه برای پذیرش این رشته بود. در حال حاضر نیز در ایران تنها مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه – زنجان است که در این رشته پذیرش دانشجو انجام می دهد.

  • مؤسسۀ فناوری ماساچوست (MIT)
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه کالیفرنیا – برکلی
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه توکیو
  • دانشگاه استنفورد

برای قبولی در رشته دکترای پیوسته فیزیک از طریق کنکور نیاز است که رتبه برتر کنکور ریاضی باشید. نمونه کارنامه کنکور یک دانش آموز المپیادی که سالهای گذشته دکتری پیوسته فیزیک قبول شده است را در ادامه برایتان آورده ایم.

نمونه کارنامه قبولی رشته دکتری فیزیک در دانشگاه

رتبه در سهمیه: 3921      رتبه کشوری: 6615        سهمیه قبولی: منطقه 1

نام درس

درصد
ادبیات فارسی

83

عربی

69

معارف

78
زبان

56

ریاضیات

59
فیزیک

70

شیمی

73

آنالیز فیزیک در کنکور 1400

بازار کار رشته دکتری پیوسته فیزیک در ایران و خارج از ایران

دانش آموختگان این رشته  در ایران می توانند در دانشگاه های به عنوان هیات علمی و استاد فیزیک و همچنین در مراکز تحقیقیاتی مهمی مانند موسسه ژئوفیزیک، پژوهشگاه های مواد و انرؤی، وزارت نیرو و نیروگاه ها، صنایع تولید فیزیک نوری، سازمان هواشناسی، سازمان انرژی اتمی و … مشغول به کار شوند.

رشته دکتری پیوسته فیزیک

 همچنین این افراد می توانند به تالیف کتاب های مورد نظر خود و ترجمه مقالات و کتب مختلف بپردازند. بازار کار فارغ التحصیلان این رشته در برخی کشور بسیار عالی است. برای مثال در کانادا افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در حوزه تکنولوژی، صنایع سلامت، هوا فضا و … مشغول به کار شوند

درآمد رشته دکتری پیوسته در ایران و خارج از ایران

درآمد یکی از فاکتور های بسیار پر اهمیت در انتخاب رشته می باشد. واقعیت این است که در کشور ما  بازار کار دروس علوم پایه خیلی پر رونق نیست اما افراد فارغ التحصیل در این رشته با کسب مهارت بالا  اگر در نهادهایی مانند سازمان انرژی اتمی، سازمان فضایی که از شرایط مطلوبی برخوردار هستند مشغول به کار شوند می توانند درآمد نسبتا خوبی کسب کنند.

بازار کاری این رشته در کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلیس بسیار بهتر از کشورهای دیگر هستند. در آمریکا فیزیک دانانی که در زمینه پزشکی فعالیت می کنند از درآمد بالایی برخوردار هستند.

رشته دکتری پیوسته فیزیک از کارشناسی

کسب درآمد نجومی در رشته دکتری پیوسته فیزیک

قطعا در هر رشته ای تجربه و مهارت بالا باعث پیشرفت می شود، اما افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند در بعضی موارد به شرط سرمایه گذاری می توانند به صورت خصوصی نیز کار کنند.

برای مثال راه اندازی یک آزمایشگاه خصوصی و و حتی یک کارگاه برای تولید قطعات مختلف می تواند باعث درآمد زایی بسیاری برای این افراد شود.

 انتخاب رشته کنکور سراسری در دکتری پیوسته فیزیک با مرکز مشاوره تخصصی آکو

علاقه مندان به رشته فیزیک برای این که دوران تحصیل خود را کم تر کنند می توانند این رشته را برای تحصیل انتخاب کنند، حال به این دلیل که این رشته در کشور هر ساله تعدادی کمی دانشجو پذیرش دارد انتخاب رشته درست و اصولی برای قبولی بسیار حائز اهمیت می باشد. مشاوران ما در مرکز مشاوره آکو پاسخگوی سوالات شما در رابطه با چگونگی پذیرش در این رشته هستند.

 اینستاگرام مرکز مشاوره آکو

برای مطالعه دسته بندی دیگر رشته های دانشگاهی دیگر رشته ریاضی به لینک زیر مراجعه کنید:

سایر رشته های دانشگاهی رشته ریاضی  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا