پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته مدیریت دولتی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته مدیریت دولتی از رشته های بسیار مهمی است که زیر گروه رشته تجربی بوده و در دانشگاه ها ارائه می شود. رشته مدیریت دولتی در دانشگاه به امور مختلفی از جمله امور مالی, امور اداری, امور حسابداری, امور مالیاتی, امور بیمه ای و تامین اجتماعی و … می پردازد.

گستردگی این رشته به حدی است که علاقمندان می توانند در هر بخشی که علاقه بیش تری به آن دارند بصورت تخصصی ادامه دهند. یکی از مهم ترین دلیل اهمیت این رشته آن است که افرادی که رشته مدیریت دولتی را مطالعه می کنند در آینده در امور اصلی و مهم کشور و دولتی مشغول به کار می شوند.

3

بنابراین باید رشته مدیریت دولتی در دانشگاه بطوری ارائه شود که فارغ التحصیلان شایسته و باسوادی بتوانند امور مهم اقتصادی, سیاسی و .. را دست بگیرند. در ادامه مفصل تر رشته مدیریت دولتی و دروس و دانشگاه های ارائه دهنده آن ار بررسی می کنیم.

برای دریافت وقت مشاوره تحصیلی با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید و وقت مشاوره تحصیلی بصورت آنلاین یا حضوری دریافت کنید.

معرفی رشته مدیریت دولتی در دانشگاه

قدمت رشته مدیریت دولتی تقریبا به 72 سال پیش یعنی سال 1330 بازمی گردد. زمانی که عموم مردم این رشته را با نام علوم اداری می شناختند. این رشته در سال 1330 و در دانشگاه تهران برای نخستین بار و با همکاری یکی از ایالت های آمریکا یعنی کالیفرنیای جنوبی ارائه شد.

1 2

بطور کلی رشته مدیریت دولتی در دانشگاه به کارگیری و علوم اداری سازمان ها را بررسی و مطالعه می کند. علم مدیریت اداری بسیار گسترده است و از بخش های زیادی تشکیل می شود. در علم مدیریت عده ای از افراد برای رسیدن به یک هدف مشخص و اصلی تحت یک نظام واحد و اصلی با هم همکاری می کنند. البته تعریف علم مدیریت ممکن است در موسسات دیگر متفاوت تعریف شود اما بطور کلی تعریف آن عوض نمی شود. رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد می توانید گرایش مورد نظرتان را انتخاب کنید.

هدف از ارائه رشته مدیریت دولتی چیست؟

هر سازمان نظام مندی که هدف مشخصی دارد با استفاده از سیستم مدیریتی که گاها پیچیده هم می باشد به تقسیم .وظایف و پیش بردن اهداف خود می کند. به همین دلیل سازمان ها, شرکت های خصوصی یا دولتی و ادارات به نیروی متخصصی نیاز دارند تا بتوانند به مدیریت بحران و رهبری تسلط داشته و فرصت های رشد را در نظر بگیرند.

معرفی رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات

دروس رشته مدیریت دولتی

دانشجویان رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی 4 سال تحصیلی را در 8 ترم می گذرانند و در نهایت برای فارغ التحصیلی باید 133 واحد درسی را پاس کنند. در جدول زیر می توانید واحدهای هر بخش را به تفکیک مشاهده کرده و دروس رشته مدیریت دولتی را نیز ببینید.

دروس عمومیدروس پایهدروس تخصصیدروس اصلیجمع واحدها
20 واحد44 واحد46 واحد23 واحد133 واحد

دروس عمومی رشته مدیریت دولتی

یک درس از دروس اخلاق اسامیدو درس از دروس مبانی نظری اسلامیک درس از دروس انقلاب اسلامی
یک درس از تاریخ و تمدن اسلامییک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامیادبیات فارسی
زبان عمومیتربیت بدنی 1تربیت بدنی 2

دروس پایه رشته مدیریت دولتی

اصول حسابداری 1 و 2ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2
کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریتاقتصاد خرداقتصاد کلان
روش تحقیق در مدیریتحقوق اساسیجامعه شناسی سازمان ها
مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آنروانشناسی کار یا روانشناسی سیاسیتوسعه اقتصادی و برنامه ریزی

دروس اصلی رشته مدیریت دولتی

مبانی سازمان و مدیریتمدیریت منابع انسانیمدیریت رفتار سازمانیتحقیق در عملیات 1 و 2تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمزبان تخصصی مدیریت 1 و 2سیستم های اطلاعاتی مدیریت

دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی

مدیریت تحول سازمانیحسابداری دولتیمدیریت سازمان های محلی و شهرداری هافراگرد تنظیم و کنترل بودجه
مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولتمدیریت تطبیقیمدیریت تعاونی هامباحث ویژه مدیریت دولتی
مبانی مدیریت دولتی 1 و 2مدیریت توسعهسیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداریحقوق اداری
تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتیروابط کار در سازمانسازماندهای و اصلاح تشکیلات و روش هازبان تخصصی مدیریت 3 و 4

دانشگاه های دارای رشته مدیریت دولتی

در این بخش قصد داریم تا دانشگاه های دارای رشته مدیریت دولتی را بررسی و معرفی کنیم. همانطور که در جدول زیر می بینید رشته مدیریت دولتی در دانشگاه های آزاد, شبانه و پیام نور ارائه می شود.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه تهرانروزانه12تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید بهشتی تهرانروزانه9تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علامه طباطباییروزانه6تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علامه طباطباییشبانه2تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدروزانه6مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدشبانه2مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه تهرانروزانه8قمهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانروزانه9سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه ارومیهروزانه14ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه هرمزگانروزانه8بندر عباسهردوبا آزمون
دانشگاه بیرجندروزانه12بیرجندهردوبا آزمون
دانشگاه اردکانروزانه8اردکانهردوبا آزمون
دانشگاه سیستان و بلوچستانروزانه9 زاهدانهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانشبانه2سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه بوعلی سیناروزانه11رزنمردبا آزمون
دانشگاه هرمزگانشبانه2بندر عباسهردوبا آزمون
دانشگاه بیرجندشبانه5بیرجندهردوبا آزمون
دانشگاه سیستان و بلوچستانشبانه2زاهدانهردوبا آزمون
دانشگاه ولایتروزانه8ایران شهرهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان تهرانپیام نور15تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه شاهدروزانه9تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان البرزپیام نور15کرجهردوبا آزمون
دانشگاه ولایتشبانه2ریهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان تهرانپیام نور15تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربیپیام نور15ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان خراسانپیام نور15خراسانهردوبا آزمون
دانشگاه هرمزگانروزانه1هرمزگانهردوبا آزمون
دانشگاه اردکانروزانه1اردکانهردوبا آزمون
دانشگاه سیستان و بلوچستانروزانه1زاهدانهردوبا آزمون
دانشگاه ولایتروزانه1ایرانشهرهردوبا آزمون

ادامه تحصیل در رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها ارائه می شود. بنابراین افرادی که می خواهند در رشته مدیریت دولتی ادامه تحصیل بدهند باید با شرکت در آزمون کنکور ارشد گرایش مورد نظرشان را انتخاب کرده و به ادامه تحصیل بپردازند. گرایشات رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد بدین صورت است:

  • توسعه منایع انسانی
  • خط مشی گذاری عمومی
  • طراحی سازمان های دولتی
  • بودجه و مالی عمومی
  • مدیریت تحول
  • مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی
  • مدیریت رفتار سازمانی

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته برای تحصیلات تکمیلی خود می توانند در سایر گرایشات رشته مدیریتی هم به ادامه تحصیل بپردازند. برای مثال در رشته هایی مانند: مدیریت تکنولوژی, مدیریت فناوری اطلاعات, مدیریت منابع انسانی, مدیریت بازرگانی دریایی و … به تحصیل بپردازند.

چه افرادی مناسب رشته مدیریت دولتی هستند؟

مدیران و علاقه مندان به رشته مدیریت دولتی باید علاوه بر علاقه ای که به این رشته دارند از ویژگی های مهم دیگری هم برخوردار باشند. این افراد باید به وظایف و تعهدهایی که می دهند پایبند باشند و بتوانند تصمیمات قاطعی بگیرند. معمولا مدیران افراد برونگرایی هستند که راه و رسم ارتباط گرفتن یا دیگران و متقاعد کردن آن ها را بلدند.

مدیران در هر گروه و جامعه ای قرار می گیرند نقش پررنگی دارند و می توانند نظرها را به خود جلب کنندو اعتماد به نفس این افراد هم بالا است. در ادامه تعدادی دیگر از ویژگی های یک مدیر را بررسی می کنیم:

  • هدفمند و منظم
  • متعهد به وظایف خود و دیگران
  • قدرت بیان
  • توانایی استدلال
  • توانایی تحلیل و تقسیم وظایف
  • ارتباط موثر و مفید با دیگران
  • زبان انگلیسی قوی

رشته مدیریت دولتی چه معایب و مزایایی دارد؟

یکی از معایب رشته مدیریت دولتی که باعث شده تا طرفداران کم تری داشته باشد شباهت آن به برخی از رشته های مدیریتی دیگر و کم شدن بازار کار آن است. برای مثال برخی از موسسات و مراکز مختلف ترجیح می دهند تا مدیران و فارغ التحصیلان زیرشاخه های رشته مدیریت را استخدام کنند و متفاوت بودن مدیران دولتی کم تر به چشم می آید.

2

مگر آن که این افراد مهارت های بیش تری را در خود پرورش بدهند. اما از بارز ترین مزایای این رشته وسیع بودن بازار کار آن است. یعنی به غیر از مدیر دولتی افراد قادرند تا در سازمان های بزرگ و کوچک دیگری شروع به کار کنند. همچنین امکان پیشرفت و افزایش حقوق در این رشته وجود دارد.

بازار کار رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی از آنجایی که از رشته های مدیریتی است بازار کار وسیعی دارد. همچنین آزمونات استخدامی هر ساله برگزار می شود که اقدام به پذیرش و استخدام داوطلبان رشته مدیریت دولتی هم می کنند. اما بطور کلی امکان اشتغال در سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان کارشناس اداری, امور کارکنان و … برای این افراد وجود دارد.

تحصیل در رشته مدیریت دولتی در خارج از کشور

رشته مدیریت دولتی و سایر رشته های مدیریتی از رشته های پرطرفداری هستند که در کشور های دیگر هم ارائه شده و افرادی که قصد مهاجرت دارند می توانند رشته مدیریت دولتی را در سایر کشورهای جهان نیز مطالعه کنند. این دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های بهتر و معتبرتر باید زبان انگلیسی خود را تقویت کرده و رزومه قوی را تهیه کنند. تعدادی از دانشگاه های معتبر در جهان را در جدول زیر مشاهده می کنید:

دانشگاه هاروارد واقع در آمریکادانشگاه استنفورددانشگاه ماساچوستدانشگاه کمبریجدانشگاه لندندانشگاه آکسفورد

لازم به ذکر است که قبولی و پذیرش در این دانشگاه ها کار راحتی نیست. داوطلبان در مصاحبه شرکت می کنند باید نمره لازم را کسب کنند. همچنین آزمونات مختلفی برگزار می شود که نمره آن ها در قبولی داوطلبان بسیار موثر است. آزمون GRE و GMAT از آزمونات معتبر در سطح جهانی هستند که توانایی تحصیلی داوطبان را می سنجند. آزمونات تعیین سطح زبان تافل, آیلتس یا دولینگو نیز آزمونات معتبر برای پذیرش در دانشگاه های سراسر جهان هستند.

مشاوره تحصیلی آکو

مدیریت از رشته های بسیار مهمی است که حتی آن را به عنوان هنر هم تلقی می کنند. این رشته می تواند پیچیدگی های زیادی داشته باشد و مطالعه و کسب مهارت در این رشته ته ندارد. رقابت و سیاست های پیچیده هم از ویژگی های رشته های مدیریتی است که با توجه به ویژگی های بارز این رشته اقدام به انتخاب رشته کنید.

لینک کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

چه درس هایی بیش ترین تاثیر را در قبولی در رشته مدیریت دولتی دارند؟

ریاضی, اقتصاد, ادبیات, علوم اجتماعی

ورود به بازار کار رشته مدیریت دولتی چقدر زمان می برد؟

این موضوع بستگی زیادی به توانایی و خواسته خود فرد دارد. این افراد حتی در طی دوران تحصیل خود نیز می توانند مشغول به کار شوند.

آیا امکان بورسیه تحصیلی در رشته مدیریت دولتی وجود دارد؟

بله.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. از مهم ترین دلیل اهمیت این رشته آن است که افرادی که رشته مدیریت دولتی را مطالعه می کنند در آینده در امور اصلی و مهم کشور و دولتی مشغول به کار می شوند…!!!

    مطمئنی اینو ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا