پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر کنکور ریاضی

رشته مهندسی اپتیک و لیزر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.3/5 - (3 امتیاز)

از رشته‌های جدیدی که به‌تازگی طرف‌داران زیادی نیز پیدا کرده است رشته مهندسی اپتیک و لیزر در کنکور ریاضی است. در این رشته دانشجویان بیشتر با مطالعه کاربرد نورها سروکار دارند. از این رشته در موارد مختلفی می‌توانید استفاده کنید در زمینه‌های پزشکی، هنری، عکاسی، صنعتی و غیره بسیار کاربرد دارد. شاید با دانستن این مورد که رشته مهندسی اپتیک و لیزر بازار کار خوبی در حال حاضر دارد بدون فکرکردن تصمیم به دانش آموختن در این رشته تحصیلی بگیرید اما باید پیش از هر اقدامی ابتدا اطلاعات کاملی در مورد دروس رشته مهندسی اپتیک لیزر به دست آوردید. و این کار فقط با یک مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آن هم در مرکز مشاوره آکو امکان پذیر خواهد بود.

نکات مهم در مورد رشته مهندسی اپتیک و لیزر کنکور ریاضی

اپتیک شاخه ای از علم فیزیک است که رفتار و خاصیت‌های نور را بررسی می‌کند. این رشته از زیر شاخه‌های رشته ریاضی و فیزیک است. در سال‌های اخیر اپیتک و لیزر در تمامی صنایع کاربردهای گوناگونی دارند همین موضوع سبب شده تا نیاز به نیروهای متخصص در این زمینه به شدت احساس شود.

در این مقاله اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار داده‌ایم تا بتوانید با آگاهی کامل در مورد انتخاب این رشته در کنکور سراسری تصمیم نهایی خود را بگیرید. مرکز مشاوره تخصصی کنکور سراسری آکو کرج همراه شماست.

رشته مهندسی اپتیک لیزر در کنکور ریاضی و فیزیک و مشاوره انتخاب رشته تخصصی کنکور سراسری

دروس تخصصی رشته مهندسی اپتیک لیزر

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته اپتیک و لیزر را دارند باید 140 واحد درسی را در طول چهار سال بگذرانند. این دروس به چند بخش عمومی، پایه، اصلی، تخصصی هر گرایش و دروس اختیاری تقسیم می‌شوند. دروس عمومی شامل: ادبیات، دروس اسلامی، زبان و تربیت‌بدنی هستند.

دروس پایه در این رشته همانند سایر رشته‌های مهندسی است. این دروس شامل ریاضی 1 و 2،فیزیک 1 و 2، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2،محاسبات عددی، شیمی 1 و آزمایشگاه شیمی، معادلات دیفرانسیل و برنامه‌نویسی کامپیوتر است.

اما مهم‌ترین بخش دروس تخصصی این رشته است که باید به‌خوبی آنها را بیاموزید تا بتوانید در این رشته بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. هر گرایش دروس تخصصی مربوط به خود را دارد که باتوجه‌به گرایشی که انتخاب می‌کنید تغییر می‌کنند.

دروس اصلی مهندسی اپتیک و لیزر شامل: فیزیک مدرن و آزمایشگاه، ریاضی مهندسی، الکترومغناطیس 1 و 2،روش‌های ریاضی در اپتیک، موج، مکانیک کوانتومی در اپتیک و لیزر، مکانیک کوانتومی مواد و قطعات اپتیکی و غیره است

برای هر گرایشی دروس تخصصی تغییرات کمی با یکدیگر پیدا می‌کنند که با توجه به گرایش‌های مختلف به صورت زیر خواهد بود.

گرایش‌های ارشد رشته مهندسی اپتیک لیزر

برای رشته مهندسی اپتیک و لیزر امکان تحصیل در مقاطع بالاتر نیز وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با شرکت در آزمون‌های ارشد و دکتری در یکی از گرایش‌های این رشته ادامه تحصیل دهند.

گرایش‌های رشته مهندسی اپتیک و لیزر در دوره کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  • مهندسی اپتیک و لیزر گرایش لیزر
  • مهندسی اپتیک و لیزر گرایش اپتیک
  • مهندسی اپتیک و لیزر گرایش فتوالکتریک

دروس تخصصی گرایش اپتیک در مهندسی اپتیک لیزر

  • فناوری ساخت قطعات اپتیکی
  • تداخل سنجی
  • اپتیک لایه‌های نازک
  • آزمایشگاه طراحی رایانه ای لایه نازک
  • اپتیک غیرخطی
  • شناخت سیستم‌های اپتو مکانیکی
  • کنترل کیفیت در فناوری اپتیکی
  • طراحی و ساخت لایه‌های نازک اپتیکی
  • اپتیک فوریه

دروس گرایش ارشد لیزر

  • آزمایشگاه لیزر 2
  • منابع تغذیه لیزر 1و آزمایشگاه
  • اسپکتروسکوپی لیزری
  • ایمنی لیزر
  • الکترونیک 2و آزمایشگاه
  • لیزرهای گازی
  • لیزرهای حالت جامد
  • لیزرهای قدرت

بازار کار رشته اپتیک لیزر در ایران و خارج

مهندسی اپتیک و لیزر در سال‌های اخیر پیشرفت فراوانی داشته است این پیشرفت به نحوی بوده است که توانسته در سطح جهانی نیز جایگاه خود را به دست آورد. این پیشرفت در کشور ما نیز بوده به صورتی که دانشجویان زیادی سالانه در این رشته ثبت‌نام می‌کنند.

با وجود پیشرفت زیاد رشته مهندسی اپتیک در سطح جهانی باید گفت می‌توان منتظر بازار کار بسیار عالی برای رشته مهندسی اپتیک و لیزر در تمامی گرایش‌ها بود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های زیر مشغول به کار و فعالیت شوند.

  • طراحی تجهیزات اپتیکی و لیزری
  • تنظیم و اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه‌های اپتیکی و لیزری
  • نظارت بر انجام سرویس و تنظیم دستگاه‌های اپتیکی و لیزری شامل: بازرسی فنی، عیب‌یابی
  • مسئولیت‌های فنی در تجهیزات و صنایع لیزری و اپتیکی

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری برای تحصیل در رشته مهندسی لیزر اپتیک

درآمد رشته در ایران و خارج

از مهم‌ترین ویژگی‌های رشته مهندسی اپتیک و لیزر درآمد بسیار عالی دانش‌آموختگان این رشته است. به دلیل گرانی تجهیزات اپتیکی و لیزری میزان حقوقی که برای مسئولان این بخش در نظر گرفته می‌شود نیز بسیار قابل‌توجه است.

از طرفی اگر قصد دارید در خارج از ایران نیز شغلی مرتبط با رشته مهندسی اپتیک و لیزر را داشته باشید به‌راحتی می‌توانید از بابت درآمد بالای خود خیالتان راحت باشد. درآمد این رشته بسیار عالی است و در موارد متعدد می‌توانید برای خود شغل مناسب بیابید.

این رشته به دلیل اینکه روزبه‌روز در حال پیشرفت است بستر مناسبی برای پیشرفت و ارتقا دارد. علم هرروزه در حال پیشرفت است و تجهیزات لیزری نیز در تمامی علوم و صنایع در حال پیداکردن جایگاه ویژه خود هستند بنابراین می‌توان گفت این رشته آینده شغلی فوق‌العاده بالایی دارد.

کسب درآمدهای نجومی از رشته

رشته‌های جدیدی همچون مهندسی اپتیک و لیزر را می‌توان بهترین گزینه برای ارتقا و کسب درآمدهای نجومی دانست زیرا در ابتدای کار به علت کم بودن نیروی کار حرفه‌ای در تمامی سطوح شغلی می‌توان با کمی تلاش و ارتقا خود به کسب درآمدهای بالا برسید.

از طرفی گران بودن دستگاه‌ها و تجهیزات این رشته دلیل دیگری است که کارفرمایان از نیروهای کار ماهر با حقوق و مزایای عالی استقبال کنند به همین دلیل کافی است در این رشته مهارت‌های علمی و عملی خود را بالا ببرید تا به‌راحتی درآمدهای عالی کسب کنید.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری

مهم‌ترین نکته که در هنگام انتخاب رشته باید حتماً به آن اهمیت دهید مشاوره قبلاً از انتخاب رشته است. صرفاً با مطالعه و بررسی چند رشته نمی‌توان تشخیص داد که چه رشته‌ای برای شما مناسب‌تر است و باید حتماً از مشاوره تخصصی استفاده کنید.

با کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص بهترین رشته را باتوجه‌به علاقه و استعداد خود می‌توانید انتخاب کنید. اگر قصد دارید رشته تحصیلی خوبی را انتخاب کنید و از انتخابتان پشیمان نشوید می‌توانید از مشاوران متخصص مجموعه ما کمک بگیرید. برای استفاده از مشاوره های تخصصی انتخاب رشته مجموعه آکو می‌توانید به وب‌سایت آکو مراجعه نمایید.

مشاوره انتخاب رشته و انتخاب بازار کار در کرج

دانشگاه‌های معروفی که این رشته را ارائه می‌دهند

از دانشگاه‌های معروفی که در ایران رشته اپتیک و لیزر را ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه بناب، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه شهید بهشتی و مالک‌اشتر.
  • دانشگاه‌های غیرانتفاعی همچون خیام مشهد، عبدالرحمن صوفی زنجان در رشته اپتیک و لیزر دانشجو می‌پذیرد.

نمونه کارنامه یا جدول قبولی این رشته برای سال قبل

چند نمونه از کارنامه‌های قبولی مختلف را در زیر برایتان قرار داده‌ایم تا بتوانید درصدهای تقریبی که برای قبولی در رشته مهندسی اپتیک و لیزر به آن نیاز دارید را ببینید.

 

نام درس نمره به درصد
ادبیات 43
عربی 50
معارف 43
زبان 32
ریاضیات 22
فیزیک 30
شیمی 19
رتبه 3800

 

نام درس نمره به درصد
ادبیات 46
عربی 57
معارف 60
زبان 36
ریاضیات 20
فیزیک 28
شیمی 14
رتبه 4210

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری

رشته مهندسی اپتیک و لیزر از شاخه‌های علم فیزیک است که امروزه به‌شدت در حال گسترش در سراسر دنیا است. اگر به نور و مطالعات مربوط به آن علاقه‌مند هستید این رشته می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما باشد. در حال حاضر بازار کار برای رشته مهندسی اپتیک و لیزر بسیار عالی است و فارغ‌التحصیلان این رشته آینده شغلی بسیار عالی برخوردارند.

اینستاگرام مشاور تخصصی کنکور و انتخاب رشته

کانال تلگرام مشاوره تخصصی کنکور

رشته مهندسی اپتیک و لیزر در کدام دانشگاه ها قابل تحصیل است؟

دانشگاه بناب، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه شهید بهشتی و مالک‌اشتر.

گرایش های ارشد رشته اپتیک و لیزر به چه صورتی است؟

گرایش های ارشد رشته اپتیک لیزر در ایران عبارتند از مهندسی اپتیک و لیزر گرایش لیزر، مهندسی اپتیک و لیزر گرایش اپتیک، مهندسی اپتیک و لیزر گرایش فتوالکتریک.

قبولی در رشته اپتیک با شرکت در کنکور سراسری ریاضی سخت است؟

خیر. تنها کافی است که در بین 6000 نفر اول کنکور باشید. البته برای انتخاب رشته اپتیک لیزر باید علاقه به فرمول و فیزیک داشته باشید تا در آن موفق شوید.

بهترین مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی در کرج کجاست؟

مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو با حضور مشاوران متخصص هر رشته از برنامه ریزی تا قبولی د دانشگاه همراه داوطلبان است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا