پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

معرفی رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.3/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله با رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی آشنا خواهید شد. رشته مخابرات هواپیمایی از رشته هایی است که برای یک پرواز سالم و بی خطر, به دانشجویان کار با مدارهای مخابراتی را آموزش می دهد. البته این خلاصه ای از معرفی این رشته مهم بود. در ادامه با شرایط, بازار کار و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته نیز آشنا خواهید شد. برای آنکه با اطمینان و آگاهی بیش تری انتخاب رشته کنید, پیشنهاد می کنیم با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید و از تجربیات و دانش آنان استفاده کنید.

رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی

همانطور که می دانید هواپیما یکی دیگر از وسیله های رفت و آمدی است که از قدمت زیادی برخوردار است. امروزه از هواپیما استفاده های مختلفی می شود و با توجه به کاربردی بودن و سریع بودن آن روز به روز در حال پیشرفت است. هدف از ارائه این رشته تربیت نیرویی از افراد است که شناخت کافی, نگهداری, کار با مدارهای مخابرات هواپیمایی را بلد بوده و ایمنی و سلامت پرواز را تامین کنند.

3533ad58 e054 4fe3 b66d ed5d8be6f953

دروسی که در این رشته ارائه می شود منطبق با توانایی و دانشی است که انتظار می رود بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان کسب کرده باشند. این دروس متشکل از دروس عمومی, دروس اصلی, دروس پایه و تخصصی می باشد. برای دریافت مدرک لیسانس لازم است تا 4 سال تحصیلی را پشت سر گذاشته باشید. در ادامه دروس اصلی و تخصصی این رشته را بررسی می کنیم:

مخابرات ماهواره ATM/CNSمدار های الکتریکیهواشناسی و کد هاحقوق هواپیمایی
مدار های منطقیاصول مخابراتالکترونیکسیستم عامل
زبان تخصصی مخابرات هواپیماییعوامل انسانیروبکسمقررات مخابرات
داکیومنت های ایکائوبرنامه نویسی Cسرویس اطلاعات پروازسیستم های سوئیچینگ پیام
سیستم های کمک ناوبری

از آنجایی که تحصیل و پذیرش در رشته مخابرات هواپیمایی خیلی راحت نیست و بسیاری از دانشگاه ها این رشته را ارئه نمی دهند, بسبیار مهم است که قبل از انتخاب رشته مخابرات هواپیمایی تمام شرایط تحصیلی آن را اعم از ظرفیت دانشگاه ها و محل ارائه بررسی کنیم. همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید, در حال حاضر تنها یک دانشگاه رشته مخابرات هواپیمایی را ارئه می دهد. همچنین برای اطلاع از شرایط مدرک تحصیلی انتخاب رشته 1402 می توانید بر ر.ی ینک کلیک کرده و مطالعه کنید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیت
مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشورروزانه10تهرانمرد

چه توانایی هایی برای مطالعه مخابرات هواپیمایی نیاز دارید؟

مطالعه و اشتغال در این رشته کار راحتی نیست. در واقع افرادی که رشته مخابرات هواپیمایی را مطالعه می کنند باید تلاش زیادی کنند و درس را جدی بگیرند. این دانشجویان در دروس ریاضی و فیزیک توانا بوده و قدرت تحلیل و بررسی بالایی لازمم است داشته باشند. همچنین دقت و توجه به جزئیات در این رشته حرف اول را می زند. افرادی که به جزئیات کار اهمیت داده و مسئولیت پذیر هستند می توانند از عهده مطالعه و اشتغال در رشته مخابرات هواپیمایی بربیاییند.

چه مهارت هایی در رشته مخابرات هواپیمایی یاد می گیرید؟

یکی از مهم ترین اهداف هر رشته ای طبیعتا آموزش مهارت و توانایی هایی است که افراد بتوانند در آینده شغلی خود از این توانایی ها استفاده کنند. در این قسمت قصد داریم تا تعدادی از مهارت هایی که بدست می آورید بررسی کنیم:

  • توانایی تهیه و توضیع بولتن های گزارشات جوی پرواز.
  • توانایی ارتباط با شبکه های بین المللی سیتا و مبادله پیام های هواپیمایی که مربوط به آژانس هواپیمایی هستند.
  • توانایی نگهداری سیستم های ارتباطی هواپیمایی در فرودگاه های درجه 3 و درجه 4
  • مبادله پیام های هواپیمایی با کمک ماهواره خطی, سیستم نیمه اتوماتیک, ماکروویو و …

بازار کار رشته مخابرات هواپیمایی

عوامل مهمی هستند که درانتخاب رشته تاثیر می گذارند. یکی از این عوامل بازار کار و آینده شغلی رشته ای است که انتخاب می کنید. با در نظر گرفتن بازار کار رشته مورد نظرتان می توانید موقعیت های شغلی مختلف و متفاوت را بررسی کنید و بهتر متوجه شوید که همانقدر که این رشته را دوست دارید به کار کردن در آن هم علاقه دارید یا نه.

5174f98f b172 46cb 8a75 2254f5bd147a

رشته مخابرات هواپیمایی از رشته هایی است که بازار کار نسبتا محدود و تخصصی ای دارد. سازمان هواپیمایی کشور یکی از اصلی ترین سازمان هایی است که فارغ التحصیلان رشته مخابرات هواپیمایی برای استخدام در آن تلاش می کنند. همچنین شرکت های هواپیمایی نیز موردهای خوبی برای کار هستند. بطور مثال می توانیم شرکت های هواپیمایی ایران ایر, هواپیمایی ماهان, هواپیمایی آسمان, هواپیمایی ساها و … را نام برد.

درآمد در رشته مخابرات هواپیمایی

افرادی که فارغ التحصیل رشته مخابرات هواپیمایی می شوند و می خواهند در همین رشته نیز مشغول به کار شوند باید توجه داشته باشند که میزان درآمد آن ها بستگی زیادی به سازمان یا شرکتی دارد که در آن مشغول به کار هستند. درست است که یکی از رشته های پر درآمد محسوب می شود اما میزان سابقه کار و تجربه هم در میزان درآمد بسیار موثر است. اگر تازه شروع به کار کرده اید اننتظارات خودتان را در ابتدای کار زیاد بالا نبرید. سعی کنید تجربه کافی بدست آورده و در آینده بتوانید کارهای تخصصی تر و با حقوق بیش تری را انجام دهید.

مشاوره تحصیلی آکو

تیم مشاوره آکو در تلاش است تا با معرفی تمامی رشته های دانشگاهی اعم از شناخته شده یا ناشناخته به دانشجویان کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده و انتخاب رشته کنند. در این مقاله رشته مخابرات هواپیمایی را معرفی کردیم و لازم است اشاره کنیم که این رشته بازار و دانشگاه های محدودی را شامل می شود. بنابراین باید با ذقت و علاقه این رشته را دنبال کنبد تا به درجات بالا برسید.

اگر به سایر رشته های هواپیمایی مانند اویونیک یا نگهداری و تعمیر هواپیما را می توانید مطالعه کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم تا در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو عضو شوید و مطالب مفید درسی و کنکوری را مشاهده کرده و یا سوالات مشاوره ای خود را بپرسید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا