پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

ما در مقاله زیر به معرفی رشته مهندسی معماری می پردازیم. رشته معماری یکی از پرطرفدار ترین رشته های ریاضی می باشد زیرا این رشته از رشته هایی است که ترکیبی از فن و هنر می باشد. زیبایی و خلاقیت در این رشته بسیاری از افراد را که به هنر علاقمند می باشند به خود جذب می کند. ظاهر ساختمان ها و بناهای تاریخی را معماران طراحی می کنند. در واقع ظاهر شهر را معماران می سازند.

حال می گویید که اگر این رشته تا این حد به خلاقیت و هنر ارتباط دارد پس چرا در دروس فنی ارائه شده است؟ چرا دانشجویان رشته معماری علاوه بر دروس هنری می بایستی دروس فنی را نیز مطالعه کنند؟ مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو در ادامه به معرفی رشته مهندسی معماری پرداخته و این سوالات را پاسخ می دهد.

معرفی رشته مهندسی معماری

این بدیهی است که دروس هنری در رشته معماری از اهمیت بیشتری برخوردار است اما باید دانست که اهمیت دروس فنی نیز کم نیست، زیرا معماران علاوه بر زیبایی باید به امنیت، مقاومت مصالح، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پروژه هایی که در دست آن هاست نیز توجه کنند.

دروس رشته مهندسی معماری

دروس رشته مهندسی معماری از مباحثی است که قبل از انتخاب رشته می بایستی مورد توجه داوطلبان این رشته قرار گیرد. در جدول زیر ما دروس اصلی و اختصاصی این رشته را با تعداد واحدهای آن می آوریم.

نام درس

تعداد واحد نام درس تعداد واحد

هندسه کاربردی

3 انسان، طبیعت، معماری

2

آشنایی با معماری جهان 2 هندسه مناظر ومرایا

2

ریاضیات وآمار

3 درک وبیان محیط 3
تحلیل فضاهای شهری 3 مبانی نظری معماری

3

بیان معماری (1)

2 کارگاه مصالح وساخت 2
بیان معماری(2) 2 مقدمات طراحی معماری (1)

5

برداشت از بناهای تاریخی

3 مقدمات طراحی معماری (2) 5
آشنایی با معماری اسلامی 4 آشنایی با معماری معاصر

2

نقشه برداری

2 تنظیم شرایط محیطی 2
آشنایی با مرمت ابنیه 3 آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی

2

سازه های بتنی

2 ایستایی 2
مقاومت مصالح وسازه های فلزی 2 مصالح ساختمانی

2

ساختمان (1)

2 مدیریت وتشکیلات کارگاه 3
متره و برآورد 2

تأسیسات الکتریکی(نور وصدا)

2

طرح معماری (1)

5 ساختمان (2) و گزارش کارگاه 3
طرح معماری (2) 5

طرح معماری (4)

5

طرح معماری (3)

5 طرح معماری (5) 5
روستا (1) 3

طرح نهایی

6

روستا (2)

3

طراحی فنی

3

گرایش های رشته معماری

در متن بالا دروس رشته مهندسی معماری را آوردیم در ادامه از گرایش های رشته مهندسی معماری می گوییم:

رشته معماری در روزان کارشناسی گرایش ندارد اما تنها افرادی که مدرک کارشناسی خود را در همین رشته گرفته اند می توانند در دوران کارشناسی ارشد رشته معماری شرکت کنند، زیرا دروس ارشد این رشته پیشرفته شده دروس کارشناسی است و دانشجو حتما باید در این رشته پیش زمینه ای نسبتا قوی داشته باشد که بتواند موفق شود.

گرایش های رشته معماری در کارشناسی ارشد

  • معماری – انرژی
  • تکنولوژی معماری
  • معماری – مرمت بناها و بافت های تاریخی
  • معماری – منظر
  • معماری – معماری
  • مدیریت – مدیریت پروژه و ساخت

گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر

برترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی معماری در ایران و دنیا

دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی معماری می باشند.

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه کمبریج
  • موسسه فناوری فدرال سوئیس
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • دانشکده معماری بارتلت
  • دانشگاه صنعتی دلفت
  • موسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه معماری منچستر

نمونه کارنامه رشته مهندسی معماری

سهمیه قبولی: منطقه یک            رتبه کشوری: 2530         رتبه در سهمیه: 1632       دانشگاه قبولی: دانشگاه شهید بهشتی

نام درس

درصد

ادبیان فارسی

80

عربی

58

معارف

62
زبان

58

ریاضیات

33
فیزیک

30

شیمی

14

رشته مهندسی شهرسازی

بازار کار رشته مهندسی معماری در ایران و دنیا

در ادامه مبحث معرفی رشته مهندسی معماری می توانیم بازار کار این رشته را مورد بحث قرار دهیم:

افراد فارغ تحصیل رشته مهندسی معماری در ایران می توانند به ساختمان سازی، طراحی بناها و ساخت ماکت و طراحی داخلی معماری بپردازند. مدیریت دفاتر مشاوره معماری را بر عهده بگیرند. به طراحی پارک ها و میادین شهری و محوطه سازی بپردازد. موسسات پیمانکاری تاسیس کنند. تنوع کاری در این رشته بسیار بالاست و ما در متن فوق تنها چند مورد از آن ها را ذکر کردیم.

رشته معماری به دلیل اینکه رشته ای است که در تمام دنیا از آن بهره وری بسیار می شود در زمینه اشتغال از شرایط نسبتا مطلوبی دارد. خصوصا در کشورهایی که رشد اقتصادی داشته اند این شرایط بهتر نیز هست، در کشورهای کانادا، ایالات متحده، استرالیا، چین و نروژ رشته معماری رونق بسیاری دارد.

پروانه اشتغال مهندسان معماری : افرادی که در رشته های فنی مهندسی تحصیل می کنند پس از اتمام دوره تحصیل خود برای این که بتوانند به طور رسمی به کار بپردازند و یا به عنوان مهندس ناظر در رشته خود مشغول به کار شوند باید در ازمون نظام مهندسی شرکت کنند. افرادی که در رشته مهندسی معماری نیز تحصیل کرده اند از این قاعده مستثنی نیستند و برای اشتغال رسمی در کار خود حتما باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و گواهی اشتغال به کار رسمی نظام مهندسی را بگیرند.

درآمد رشته معماری در ایران و جهان

در بحث درآمد زایی این رشته می توان عنوان کرد که مهارت در این رشته می تواند باعث افزایش درآمد اشخاص شود. این رشته به دلیل اینکه به خلاقیت و تجربه ارتباط بسیاری دارد افراد می بایستی یک مدت را به عنوان کارآموز در دفاتر معماری بگذرانند. حال این دوران کارآموزی می تواند در برخی دفاتر با حقوق و در برخی دیگر بدون حقوق باشد.

بنابراین افرادی که در دوران دانشجویی دوران کارآموزی خود را می گذرانند و مهارت کار با نرم افزارهای متفاوت مانند اتوکد، نرم افزار تری دی مکس، نرم افزار رویت و … را فرا می گیرند بعد از فارغ التحصیلی در دفاتر بزرگ تر و به نام تر می توانند شروع به کار نمایند و درآمد بیشتری نیز کسب کنند.

حال درآمد یک معمار معمولی 5 میلیون تومان و با افزلیش مهارت فرد به 10 میلیون تومان نیز می رسد با بالا بردن مهارت ان درآمد می تواند افزایش پیدا کند.

سطح درآمد رشته معماری در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا بالا می باشد. بسیاری از معماران آمریکا در سال درآمدی بالغ بر 100 هزلر دلا در سال دارند و این مبلغ در کشورهای اروپایی حدود 75 هزار دلار می باشد.

بازار کار رشته معماری

درآمد نجومی در رشته مهندسی معماری

دانش آموختگان رشته مهندسی معماری می توانند با دریافت پروانه نظام مهندسی به تاسیس دفتر معماری بپردازند و از این طریق درآمد بالایی کسب کنند، دریافت پروژه های ساختمانی بزرگ و تجاری می تواند برای این شرکت ها و دفاتر سودهی به یزایی داشته باشد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی با مرکز مشاوره آکو

رشته مهندسی معماری از آنجایی که برای دانش آموزان رشته ریاضی از پرطرفداترین رشته ها محسوب می شود در بحث انتخاب رشته کنکور ریاضی نیز برای افراد زیادی جزء اولویت های اصلی می باشد. قطع به یقین تحصیل در برترین دانشگاه ها می تواند آینده شغلی این رشته را تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین انتخاب رشته بسیار موضوع حائز اهمیتی می باشد. مشاوران ما در مرکز مشاوره آکو می توانند علاقمندان به این رشته را راهنمایی کنند.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو

اگر می خواهید تفاوت رشته معماری و شهرسازی را بدانید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

تفاوت رشته معماری و شهرسازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا