پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

معرفی منابع شیمی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله معرفی منابع شیمی کنکور ما به شما کمک می کنیم تا دید جامع و کاملی از منابع موجود در بازار پیدا کنید. در چند سال اخیر پاسخگویی به سؤالات شیمی کنکور نسبت به قبل دشوار شده است. بررسی سؤالات کنکورهای اخیر نشان می‌دهد که سهم سؤالات محاسباتی در این درس به نسبت بیشتر از سؤالات حفظی است. به همین جهت برای کسب درصد قابل قبولی در این درس نیازمند کتاب کمک آموزشی مناسبی هستید تا نقاط ضعف شما را تقویت کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی منابع مختلفی از درس شیمی بپردازیم تا بتوانید انتخابی درست در تهیه کتاب کمک درسی خود داشته باشید.

درس شیمی یکی از مهم‌ترین دروس رشته تجربی و ریاضی است و تأثیر زیادی در رتبه کنکور داوطلبان دارد. این درس را می‌توان به دو بخش حفظیات و مسائل تفکیک کرد. در کنکور سراسری سهم بیشتری از سؤالات به مسائل تعلق می‌گیرد و این بخش شامل تست‌های نسبتاً سخت و دشواری می‌شود. در نتیجه برای یادگیری هرچه بهتر این درس باید به تسلط کافی روی هر دو بخش برسید و کتابی در دست داشته باشید که این دو بخش را به‌خوبی پوشش دهد.

اگر شما در مطالعه و یادگیری درس شیمی تازه‌کار هستید بهتر است مطالعه این درس را به‌صورت فصل‌به‌فصل و با درس‌نامه‌ای قوی آغاز کنید. شما می‌توانید از کتابی استفاده کنید که درس‌نامه‌ای خوب و قابل‌فهم داشته باشد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که تا به الان به‌خوبی این درس را مطالعه کرده‌اید می‌توانید به‌صورت مبحثی به مطالعه بپردازید.

معرفی کتاب شیمی مبتکران

در ادامه مقاله معرفی منابع شیمی کنکور به معرفی کتاب شیمی مبتکران می‌پردازیم. کتاب‌های شیمی مبتکران از کتاب‌های معروف این انتشارات هستند که هم موردتوجه دانش‌آموزان نظام قدیم و هم موردتوجه دانش‌آموزان نظام جدید بودند و هستند. مبتکران شامل 4 سری کتاب در درس شیمی می‌شود:

  • شیمی دوجلدی
  • فیل شیمی
  • واجب شیمی

در میان تمام کتاب‌های ذکر شده سری واجب شیمی می‌تواند گزینه مناسبی برای دانش‌آموزان کنکوری باشد و به یادگیری مفهومی بسیار کمک کند. این کتاب‌ها حجم مطالب بالایی در خود جای دادند و برای افرادی که وقت زیادی تا کنکور ندارند چندان مناسب نمی‌باشند.

کتاب‌های دوجلدی این مجموعه دارای حجم بسیار بالایی هستند و برای دانش‌آموزان پایه که وقت بیشتری برای مطالعه دارند مناسب‌تر هستند. این سری از کتاب‌های بهمن بازرگان دارای درس‌نامه مفصل و تعداد تست حدوداً دوبرابری نسبت به دیگر کتاب‌های مبتکران هستند.

کتاب‌های فیل شیمی نسبت به سایر کتب حجم کمتری دارند و برای مرور و جمع بندی طراحی شدند. با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها برای جمع بندی استفاده کنید.

درس‌نامه تمامی کتاب‌های ذکر شده از مبتکران جامع و کامل است و با بیانی روان به توضیح مطالب پرداخته شده است. تست‌ها در این کتب طبقه بندی و مارکدار شده است. شما می‌توانید متناسب با سطح درسی خود به حل تست‌ها بپردازید. مارکدار بودن تست‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند تا به‌راحتی تست‌های مناسب مرور را پیدا کند. این کتاب‌ها نیاز شما به تست‌های آموزشی و تست‌های چالشی را به طور کامل برآورده می‌کند.

دسته‌بندی تست‌ها:

  • تست‌های بسیار مهم Very Important Test (مناسب برای مرور)
  • تست‌های ویژهٔ نوادگان مندلیف
  • تست‌های مربوط به مطالب حفظی کتاب درسی
  • تست‌های ویژهٔ تکرار بیش‌تر
مزایا و معایب کتاب شیمی مبتکران

کتاب‌های شیمی مبتکران برای دانش‌آموزان سطح متوسط به بالا مناسب است. این برای آموزش کتاب‌های بسیار کاربردی و مفیدی هستند اما در کنار تمام خوبی‌ها این کتاب‌ها حجم بسیار بالایی دارند و مناسب برای افرادی است که وقت زیادی تا کنکور دارند و با خیال راحت می‌توانند برای مطالعه وقت بگذارند!

معرفی کتاب‌ شیمی خیلی سبز

در ادامه مقاله معرفی منابع شیمی کنکور به معرفی کتاب شیمی خیلی سبز می‌پردازیم. کتاب‌های شیمی خیلی سبز به دو صورت تک پایه و جامع ارائه می‌شود. این کتاب‌ها نیز از محبوبیت زیادی بین دانش‌آموزان برخوردار هستند. تفاوت خیلی زیادی بین کتاب‌های شیمی خیلی سبز و مبتکران وجود ندارد و می‌توان گفت کتب خیلی سبز رقیب سرسخت کتاب‌های مبتکران هستند. کتاب‌های تک پایه مربوط به پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌شود که درس‌نامه مفصل‌تری دارند. دانش‌آموزان پایه می‌توانند از این سری کتاب‌ها برای تقویت درس شیمی خود بهره ببرند. کتاب جامع شیمی خیلی سبز شامل یک کتاب جامع پایه و یک کتاب دوازدهم می‌شود که برای دانش‌آموزان کنکوری مناسب است. این کتاب‌ها می‌توانند منبع مناسبی برای یادگیری و تست باشند. درس‌نامه کتاب‌های خیلی سبز برای آموزش مناسب است و تمام نیازهای دانش‌آموز را برای یادگیری برطرف می‌کند. تست‌های این کتاب نیز برای آموزش و مرور مناسب و کافی هستند. تست‌های کتاب شامل دو دسته سری A و سری Z می‌شود. سؤالات سری A  از سری تست‌های آموزشی هستند که به یادگیری صحیح مفاهیم کمک می‌کنند. سؤالات سری Z تست‌هایی هستند که ایده‌های نو و جدید برای حل می‌خواهند و برای افرادی است که به درصدهای بالا فکر می‌کنند.

مزایا و معایب کتاب شیمی خیلی سبز

کتاب‌های شیمی خیلی سبز به پیشرفت دانش‌آموز از سطح ضعیف و متوسط به بالا کمک می‌کنند. همچنین از نظر درس‌نامه و تست بسیار مناسب بوده و نیاز دانش‌آموز در سال کنکور را برطرف می‌کند. از مزایای دیگر این کتاب که به ایجاد انگیزه برای مطالعه منجر می‌شود رنگی بودن صفحات کتاب است و دانش‌آموز را ترغیب به مطالعه می‌کند. تنها نکته منفی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که تست‌های این کتاب مارکدار نشده و تست‌های مروری مشخص نیستند.

معرفی کتاب‌ نردبام شیمی خیلی سبز

سری نردبام خیلی سبز برای دانش‌آموزانی که تسلط خوبی بر درس شیمی دارند و به درصدهای بالا فکر می‌کنند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در واقع اگر شما بعد از مطالعه کتاب‌های آموزشی و حل تست‌های آموزشی به دنبال سؤالات سخت‌تری می‌گردید می‌توانید از سری نردبام خیلی سبز استفاده کنید. سطح مطالب ارائه شده در کتاب‌های شیمی نردبام بسیار بالاتر از کتاب‌های تست زنی معمولی است و از سه بخش درس‌نامه، سؤالات تستی و پاسخنامه سؤالات تشکیل شده است. درس‌نامه این کتاب‌ها بسیار مختصر بوده و تنها به بیان نکات اصلی اکتفا شده است. در پایان هر سری از سؤالات پاسخنامه ای قرار دارد که نکات کلیدی و نکات خاص تست زنی نیز در آن گنجانده شده است.

مزایا و معایب کتاب نردبام شیمی خیلی سبز

همان گونه که اشاره شد این کتاب‌ها به درد دانش‌آموزان قوی می‌خورند که به دنبال حل سؤالات سخت و دشوار هستند و می‌خواهند خود را به چالش بکشند. این کتاب‌ها درس‌نامه جامع و کاملی ندارند و برای آموزش کافی نیستند.

کتاب‌های میکرو نقره ­ای و میکرو طلایی گاج

کتاب‌های میکرو نقره ای برای دانش‌آموزان پایه که وقت زیادی برای یادگیری و تقویت درس شیمی دارند مناسب است. این سری از کتاب‌های گاج دارای درس‌نامه خوبی هستند و برای همه دانش‌آموزان قابل هضم می‌باشند. کتاب‌های میکرو طلایی گاج جز منابع کلیدی و کامل در زمینه تست درس شیمی محسوب می‌شوند. این کتاب شامل دو جلد بانک تست و پاسخ تشریحی می‌شود که برای دانش‌آموزان کنکوری می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. در جلد اول شاهد سؤالات تستی و در جلد دوم شاهد پاسخنامه ای کامل و درس‌نامه‌ای مفصل هستیم که بر اساس نیاز می‌توانید یک جلد یا هر دو جلد را تهیه کنید. این کتاب‌ها بیشتر تست محور بوده و برای هر تست چند روش حل را بررسی کرده که هر دانش‌آموز باتوجه‌به سطح درسی خود می‌تواند راه‌حل را بررسی کند.

مزایا و معایب کتاب‌های میکرو نقره ­ای و میکرو طلایی گاج

لازم به ذکر است درس‌نامه کتاب‌های میکرو به‌اندازه خیلی سبز و مبتکران قوی نیست اما تست‌های طبقه بندی شده مناسبی را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد. کتاب‌های میکرو گاج می‌توانند منبع خوبی برای حل تست‌های بیشتر باشند.

معرفی کتاب‌ IQ شیمی گاج

سری کتاب‌های IQ دارای سطح بالایی هستند و از تست‌های دشوار و سطح بالا پر شده‌­اند. باتوجه‌به اینکه در سال‌های اخیر سطح سؤالات شیمی در کنکور سراسری بالا بوده است این کتاب‌ها برای دانش‌آموزان قوی شدیداً پیشنهاد می‌شود. درس‌نامه این کتاب‌ها برای آموزش و یادگیری مناسب نیست چرا که مخاطب این کتاب دانش‌آموزان قوی هستند که مطالب را فراگرفته و به دنبال تست‌های چالشی و نکات چالشی هستند. پاسخنامه تست‌ها کامل بوده و از نکات پاسخنامه می‌توان برای مرور نیز استفاده کرد.

مزایا و معایب کتاب IQ شیمی گاج

سری کتاب‌های IQ مناسب افرادی است که به درصد بالای 70 فکر می‌کنند و به دنبال تست‌های سخت هستند. درس‌نامه این کتاب از صفر تا صد مطالب را نگفته است و بیشتر تمرکز بر روی سؤالات دشوار است.

معرفی کتاب شیمی جامع مهر و ماه

در ادامه مقاله معرفی منابع شیمی کنکور به معرفی کتاب شیمی جامع مهر و ماه می‌پردازیم. کتاب جامع شیمی مهر و ماه تنها کتاب جامع تک جلدی موجود در بازار است که هم تست، هم درس‌نامه و هم پاسخنامه را در خود جای داده است. درس‌نامه این کتاب خلاصه‌تر از سایر کتاب‌های کمک آموزشی است و بیشتر مناسب افرادی است که وقت زیادی تا کنکور ندارند ولی می‌خواهند مطالب را تا حد خوبی بخوانند و آموزش ببینند. این کتاب تست‌های خوب و قوی دارد. دارای پاسخنامه کاملی است که برای حل تست‌های محاسباتی ترفندهای جالبی را آموزش می‌دهد و تا حدودی حل مسائل را آسان می‌کند. انتهای هر فصل قسمتی برای مرور آن فصل وجود دارد که در دوران جمع بندی و مرور می‌توان از آن استفاده کرد.

مزایا و معایب معرفی کتاب شیمی جامع مهر و ماه

کتاب جامع شیمی مهر و ماه می‌تواند به‌عنوان منبع دوم مورد استفاده قرار گیرد و مناسب دانش‌آموزان ضعیف که نیاز به یادگیری کامل و صفر تا صدی دارند نمی‌باشد. در عوض برای شخصی مناسب است که در سال‌های دهم و یازدهم شیمی خود را تقویت کرده و حال تا کنکور وقت مناسبی ندارد اما می‌خواهد کتابی داشته باشد تا به‌صورت جامع همهٔ مطالب را پوشش دهد.

معرفی کتاب شیمی جامع نشر الگو

در ادامه مقاله معرفی منابع شیمی کنکور به معرفی کتاب شیمی جامع نشر الگو می‌پردازیم. این کتاب دوجلدی است و جلد اول شامل شیمی پایه و جلد دوم شیمی دوازدهم می‌باشد. در این کتاب‌ها از QR کد استفاده شده که با اسکن آن می‌توانید آموزش ویدئویی و یا پاسخ تشریحی تست را ببینید. به همین علت حجم خود کتاب کمتر شده است. درس‌نامه این کتاب برای آموزش خیلی مناسب نیست چراکه بیان روان و شیوایی ندارد که هر دانش‌آموزی بتواند آن را به‌خوبی درک کند. این کتاب شامل فصلی با عنوان فصل صفر می‌شود که در آن به آموزش ترفندهای محاسباتی پرداخته شده است. تعداد تست‌ها در بعضی از بخش‌ها کم و در بعضی بخش‌ها زیاد است که ویژگی خوبی به شمار نمی‌رود.

مزایا و معایب شیمی جامع نشر الگو

کتاب‌های جامع نشرالگو برای دانش‌آموزان سطح متوسط می‌تواند مناسب باشد اما بهتر است برای منبع دوم و یا حتی سوم از آنها استفاده کرد. تمرکز بیشتر کتاب بر روی سؤالات و نکات تستی است. نیاز است دانش‌آموز به تسلط قابل قبولی روی مطالب رسیده باشد و بعد به بررسی این کتاب بپردازد. نکتهٔ دیگر اینکه تست‌های کتاب مارکدار نشده و تنها داخل پاسخنامه سطح تست‌ها مشخص گردیده که خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

کتاب‌های مبحثی شیمی

همان‌طور که می‌دانید شیمی به دو بخش مسائل و حفظیات تقسیم می‌شود. انتشارات مختلف کتاب‌های موضوعی شیمی در این دو بخش را چاپ کردند که دانش‌آموزان برای آموزش مبحثی و یا مرور و جمع بندی از آن استفاده کنند.

کتاب‌های مسائل شیمی کنکور:

این سری از کتاب‌های شیمی توسط انتشارات مختلفی به چاپ رسیده است که در میان آن‌ها کتاب گاج و خیلی سبز سطح بالاتری نسبت به بقیه کتاب‌ها دارند و حجم بیشتری دارند.

کتاب‌های حفظیات شیمی کنکور:

برای مطالعه حفظیات شیمی در قدم اول باید به کتاب درسی تکیه کرد و آن را به‌عنوان منبع اصلی مطالعه نمود اما در بین همه انتشاراتی که کتاب حفظیات شیمی چاپ کرده‌اند تنها انتشارات گاج است که کتابی کامل در این مورد تألیف کرده است. باقی نشرها کتاب‌های کوچک جمع بندی دارند که برای مرور فوری و سریع مناسب‌اند.

کتاب‌های آزمون محور

انتشارات خیلی سبز و نشرالگو در زمینه کتاب‌های آزمون محور شیمی به ترتیب دو کتاب فصل آزمون و موج آزمون را به چاپ رسانده‌اند.

دراین‌بین کتاب پیشنهادی ما موج آزمون نشرالگو است چرا که شباهت بسیار زیادی به آزمون سراسری دارد و نحوه تألیف سؤالات به آزمون‌های سراسری اخیر بسیار نزدیک است اما در کتاب فصل آزمون ما شاهد تست‌های استاندارد نیستیم و بیشتر به حاشیه‌ها توجه شده است.

جمع بندی

کتاب‌های معرفی شده در این مقاله از منابع محبوب کمک درسی شیمی هستند که رتبه های برتر کنکور نیز از آنها استفاده کرده اند. میتوان بر اساس محبوبیت این کتابها در میان رتبه های برتر اینگونه رتبه بندی انجام داد:

  1. کتاب جامع شیمی خیلی سبز
  2. کتاب شیمی کنکور مبتکران ( سری کتابهای واجب)
  3. کتاب جامع شیمی نشرالگو

سه کتابی که در بالا ذکر شده اند از جمله منابعی هستند که رتبه های برتر از آنها استفاده کرده اند.

 بهتر است دانش‌آموزانی که در درس شیمی ضعیف هستند ابتدا این درس را به طور مفهومی آموزش ببینند و از درس‌نامه های کامل استفاده کنند. سپس برای رسیدن به درصدهای بالا از تست‌های قوی‌تری مانند کتاب نردبام و IQ استفاده کنند.

در انتهای مطلب باید به این موضوع اشاره کرد که بهترین منبع درسی کتاب درسی خودتان است و پس از فراگیری کامل آن می‌توانید روی کتاب‌های کمک آموزشی تمرکز کنید و مطالب و نکات را آموزش ببینید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی منابع شیمی کنکور سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا