پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مهندسی پلیمر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته مهندسی پلیمر رشته نسبتا جوانی است که از جنگ جهانی دوم آغاز شده است. به دلیل کاربرد زیاد پلیمر در صعنت های مختلف این رشته به سرعت رشد کرد و به یکی از رشته های مهم کشور های صنعتی تبدیل شد.

پلمیر به دو دسته پلیمر طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. پلمیر طبیعی به موادی مانند چوب، کاغذ و پشم گفته می شود. پلیمر مصنوعی در جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفت. زیرا دانشمندان دریافتند که از مواد نفتی می توان مواد پلیمری مصنوعی تولید کرد.

بنابراین مهندسی پلیمر با تولید پلیمر های مصنوعی شکوفا گردید. در حال حاضر با گذشت ۵ دهه از آن دوران رشته مهندسی پلیمر بسیار رشد کرده و پیشرفت تکنولوژی ارتباط خیلی نزدیکی با طراحی و تولید مواد پلیمری دارد. از ۲۰ سال پیش مهندسی پلیمر در ایران مورد توجه قرار گرفت. این رشته در ابتدا یکی از رشته های مهندسی شیمی بود.

معرفی رشته مهندسی پلیمر

در ادامه به معرفی رشته مهندسی پلیمرمی‌پردازیم. رشته مهندسی پلیمر از رشته های زیرگروه ریاضی می باشد. این رشته کاربرد گسترده ای در ابعاد مختلف زندگی انسان ها داشته به همین دلیل به سرعت رشد کرده است. دانشجویان مهندسی پلیمر تولید محصولات پلیمری مختلف مانند پلاستیک، لاستیک، چسب ها، رزین و … را می‌آموزند.

در رشته مهندسی پلیمر مواد اولیه صنایع دیگر تولید می شود. به طور مثال برای ساخت تایر از لاستیک‌هایی که مهندسان پلیمر تولید کرده‌اند استفاده می‌شود. رشته مهندسی پلیمر در خیلی از صنایع از جمله رشته پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این رشته از اصول طراحی گیاهان، طراحی فرآیندها، ترمودینامیک و پدیده‌های حمل و نقل برای تولید محصولات جدید استفاده می شود. مهندسی پلیمر یک مفهوم گسترده می‌باشد و کاربردهای آن در صنعت‌های مختلف پتروشیمی، ورزش، داروسازی، عطر و نگهدارنده و … مشاهده می‌شود.

مهارت های لازم برای رشته مهندسی پلیمر

در ادامه به شرح مهارت های لازم برای رشته مهندسی پلیمر می‌پردازیم. دانشجویان رشته مهندسی پلیمر نباید به بوی مواد شیمیایی حساسیت داشته باشند زیرا مواد شیمیایی در محیط کار آن ها همیشه وجود دارد. همچنین نباید بیماری های چشمی داشته باشند زیرا در تولید رنگ ها به مشکل می‌خورند.

از ویژگی های دیگری که مهندسان پلیمر باید داشته باشند داشتن یک ذهن خلاق، آشنایی با علوم کامپیوتر، تسلط بر زبان انگلیسی، توانایی تجزیه و تحلیل بالا، ارتباط عمومی بالا برای کار تیمی و علم بالا در فیزیک، شیمی و ریاضی می‌باشد.

از وظایف مهندسان پلیمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و تولید فرمولاسیون پلمیر های مختلف
  • طراحی و تولید فرمولاسیون پوشش های مختلف پلیمری
  • طراحی و تولید رزین های مختلف
  • طراحی و تولید پلیمر های نانو
  • تجزیه وتحلیل خواص فیزیکی و مکانیکی لاستیک
  • پلاستیک و کامپوزیت

دروس رشته مهندسی پلیمر

در ادامه به شرح دروس رشته مهندسی پلیمر می‌پردازیم. دوره تحصیل مهندسی پلیمر ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد و دانشجویان باید ۱۴۲ واحد درسی را بگذرانند که به صورت زیر می باشد:

  • دروس عمومی: ۲۰ واحد
  • دروس پایه: ۳۲ واحد
  • دروس اصلی: ۴۵ واحد
  • دروس تخصصی: ۳۷ واحد
  • دروس اختیاری: ۲ واحد
  • کارآموزی و کارگاه و پروژه: ۶ واحد

دروس مشترک گرایش های رشته پلیمر:

ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، کارگاه عمومی، شیمی آلی، موازنه انرژی و مواد، ترمودینامیک مهندسی، شیمی پلیمریزاسیون، انتقال حرارت، انتقال جرم، مکانیک سیالات، عملیات واحد، کنترل فرآیندها، اقتصاد و طرح مهندسی، نقشه کشی صنعتی، شیمی فیزیک و آزمایشگاه، شیمی پلیمر و آزمایشگاه، شیمی تجزیه.

دروس تخصصی گرایش صنایع پلیمر:

شیمی فیزیک پلیمرها و آزمایشگاه، شیمی و سینتیک پلیمریزاسیون و آزمایشگاه، وسایل اندازه گیری مشخصات مولکولی پلیمرها و آزمایشگاه، مهندسی پلاستیک، کارگاه پلاستیک،رئولوژی پلیمرها، اصول مهندسی پلیمریزاسیون، خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها و آزمایشگاه، تکنولوژی و خواص فیزیکی الیاف، مهندسی الاستومر، کارگاه الاستومر، تکنولوژی کامپوزیت ها، کارگاه کامپوزیت ها، خواص و کاربرد پلیمرهای طبیعی.

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی و علوم رنگ:

آزمایشگاه آنالیز و شناسایی دستگاهی، آزمایشگاه الکتروشیمی و مهندسی خوردگی، آزمایشگاه تولید روکش های سطح، آزمایشگاه تکنولوژی جوهرهای چاپ، آزمایشگاه دوباره تولید رنگ، آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی مواد، رنگ رزی پروتئینی، آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی رنگ رزی طبیعی، آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی مواد رنگ رزی سلولزی، آزمایشگاه شیمی و تکنولوژی، موادرنگ رزی الیاف مصنوعی، آزمایشگاه کنترل رنگ، آزمایشگاه کنترل کیفیت روکش های سطح، آماده سازی سطح و خوردگی، تکنولوژی تولید پینت، تکنولوژی تولید الیاف، تکنولوژی جوهرهای چاپ، تکنولوژی پودر، خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها در صنایع رنگ، شناسایی و آنالیز دستگاهی، زبان تخصصی رنگ، شیمی فیزیک محمل های رنگ شده، شیمی فیزیک پلیمر و استفاده درصنایع، شیمی و تکنولوژی موادرنگ رزی ۱، شیمی و تکنولوژی موادرنگ رزی ۲، شیمی و تکنولوژی موادرنگ زا، شیمی و تکنولوژی مواد واسطه، کنترل رنگ، شیمی کئوردیناسیون، صنایع رنگ و محیط زیست، مهندسی رزین های صنعتی، کارگاه مهندسی رزین های صنعتی، کارگاه تکنولوژی تولید پینت، کارگاه تکنولوژی چاپ.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

گرایش های رشته پلیمر

در ادامه به شرح گرایش های رشته مهندسی پلیمر می‌پردازیم. رشته مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی داری ۲ گرایش صنایع پلیمر و تکنولوژی و علوم رنگ می باشد که در ادامه هر کدام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

گرایش صنایع پلیمر: گرایش صنایع پلیمر کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد. دانشجویان در این گرایش طراحی و شناخت فرمولاسیون، تجزیه و تحلیل خواص فیزیکی و مکانیکی مواد پلاستیکی، لاستیکی و کامپوزیت را مطالعه می کنند. آن ها با نحوه تولید مواد مختلفی مانند رزین، الاستومر، پلاستیک و … نیز آشنا می‌شوند.

گرایش تکنولوژی و علوم رنگ: هرساله در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مشکلات مختلفی از جمله خوردگی لوله ها و مخازن را داریم. در این گرایش دانشجویان می آموزند که چگونه این مشکل را برطرف کنند. مهندسین پلیمر در این گرایش خاصیت فرمول رنگ ها را با توجه به مکانی که استفاده می‌شوند و کاربردی که دارند تهیه می‌کنند.

کارنامه قبولی رشته مهندسی پلیمر

کارنامه قبولی رشته مهندسی پلیمر در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته مهندسی پلیمر
کارنامه قبولی رشته مهندسی پلیمر سال 1399
کارنامه رشته پلیمر
کارنامه قبولی مهندسی پلیمر سال 1399

بازار کار رشته مهندسی پلیمر

در ادامه به شرح بازار کار و درآمد رشته مهندسی پلیمر می‌پردازیم. رشته مهندسی پلیمر حوزۀ فعالیت بسیار گسترده ای دارد زیرا هنوز در ایران اشباع نشده است و بازار کار خوبی دارد. از جمله صنایعی که یک مهندس پلیمر می توانند در آن مشغول به کار شود عبارت است از: صنایع رزین سازی، لاستیک و پلاستیک، چسب سازی، خودروسازی، پتروشیمی، نساجی، صنایع نفت و گاز، کفش سازی، کامپوزیت ها، الیاف مصنوعی، مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها.

آن ها می‌توانند سمت های مختلفی مانند کارشناس مواد آرایشی بهداشتی، کارشناس آشامیدنی، کارشناس مواد خوراکی در وزارت خانه های خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند.

درآمد مهندسان پلیمر به عوامل گوناگونی مانند سابقه کاری، سطح تحصیلات، محیط کار و … بستگی دارد. اما میانگین حقوق ماهانه برای آن ها ۵ میلیون تومان می باشد.

تحصیل رشته مهندسی پلیمر در خارج از کشور

در ادامه به شرح تحصیل رشته مهندسی پلیمر در خارج از کشور می‌پردازیم. برای مهاجرت کاری در رشته مهندسی پلیمر باید کشور مقصد را از نظر رفاهی، درآمد ماهیانه و بازار کار مرتبط بررسی کرد. انگلیس، عمان، سنگاپور و اتریش از گزینه های مناسب برای مهاجرت کاری این رشته هستند.

کشور های کانادا، استرالیا و نروژ حقوق دریافتی سالانه حدود ۹۷۰۰۰ دلار و کشور هایی مثل آلمان و سوئد با حقوق سالانه ۱۰۰۰۰ دلار انتخاب های خوبی برای مهاجرت کاری در رشته پلیمر می باشند.

شرایط لازم و مدارک لازم برای مهاجرت کاری رشته پلیمر به صورت زیر می باشد:

  • حداقل میزان تحصیلات برای مهاجرت کاری مدرک کارشناسی می باشد.
  • حداقل سن قانونی ۱۸ سال است و داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است.
  • بودجه کافی
  • مدارک شغلی و سابقه کاری مناسب
  • تسلط بر زبان کشور مقصد

از دانشگاه های برتر رشته مهندسی پلیمر در دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه ماساچوست
  • دانشکاه اکرن آمریکا
  • دانشگاه می سی سی پی
  • دانشگاه پیتسبرگ

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

برای ارتباط با برترین مشاور انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید یا از طریق کانال تلگرام مشاوره کنکور آکو با ما همراه باشید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا