پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته شیمی محض

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته شیمی محض خواهیم پرداخت. رشته شیمی محض را می توان به عنوان علم پایه در نظر گرفت که برای ورود به سایر علوم می توان از طریق این رشته اقدام کرد. در ادامه مطلب با بازار کار, دروس دانشگاهی . شرایط تحصیلی در رشته شیمی محض آشنا خواهید شد. در صورتیکه برای انتخاب رشته به مشاوره نیاز داشتید, از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرید و یا در سایت پرسا مطالب مربوط به انتخاب رشته را مطالعه کنید.

رشته شیمی محض

رشته شیمی محض از زیر شاخه های رشته شیمی است که به تحقیق در علم شیمی می پردازد. لازم به ذکر است که در دانشگاه دو رشته شیمی کاربردی و شیمی محض از رشته های پرطرفداری هستند که برخلاف باور برخی, این دو رشته تفاوت های زیادی با هم دارند. برای مطالعه درباره تفاوت رشته شیمی محض با شیمی کاربردی بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم شیمی محض علوم پایه است و مباحث اصلی شیمی در این رشته آموزش داده می شود. داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی می توانندد برای تحصیل در این رشته اقدام کرده و در کنکور سراسری شرکت کنند. تا در دانشگاه با شیمی تجزیه, شیمی معدنی, شیمی فیزیک, شیمی آلی و دیگر دروس مهم آشنا شوند.

چه افرادی برای مطالعه شیمی محض مناسب تر هستند؟

رشته شیمی محض از رشته های معروف و پرطرفداری است که علاقمندان به این رشته می توانند در مقاطع بالا به تحصیل در آن بپردازند. بنابراین اگر به رشته شیمی محض علاقه دارید, چه در ایران و چه در خارج از ایران می توانید به فعالیت در این رشته بپردازید. همچنین اگر به کار کردن در آزمایشگاه و مباحث نظری هم علاقه دارید, پیشنهاد می کنیم که معرفی این رشته را به دقت مطالعه کنید.

یکی از نکات مورد توجه در شیمی محض کار با مواد شیمیایی است. البته که کار با مواد شیمیایی و نکات ایمنی لازم در آزمایشگاه ها رعایت شده و آموزش داده می شود. اما باید مطمئن باشید که به این گونه مواد هیچگونه حساسیتی ندارید.

محصلان عزیزی که برای کنکور خود می خواهند شیمی کنکوریشان را تقویت کنند مقاله معرفی استاد بزرگ و خوب شیمی آقای شیخ اسلامی را مطالعه کنند.

ادامه تحصیل در رشته شیمی محض

همانور که گفتیم رشته شیمی محض را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های سراسری, آزاد, پیام نور می توانید ادامه دهید. در دوره کارشناسی ارشد 8 گرایش وجود دارد که در ادامه مطلب با این 8 گرایش آشنا خواهید شد. در مقطع دکتری این رشته در دو بخش آموزشی و پژوهشی ارائه می شود.

برای مطالعه شیمی کنکور 1402 بر ری لینک کلیک کنید.

گرایشات رشته شیمی محض

رشته شیمی محض را می توان به دو بخش تئوری و عملی تقسیم کرد. بطور کلی این رشته در دانشگاه 8 گرایش دارد که علاقمندان می توانند بصورت تخصصی تر به مطالعه بپردازند. گرایشات شیمی محض بدین صورت می باشد:

شیمی دریادر این رشته آلاینده های دریایی مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.
شیمی داروییدر این رشته به مطالعه بر روی موادی که به عنوان دارو می توان برای انسانات یا حیوانات استفاده شود می پردازند.
نانوشیمیدر گرایش نانوشیمی بر روی ترکیبات آلی و معدنی مطالعه می شود.
شیمی آلیدر این گرایش با بررسی ترکیبات آلی, از این مواد برای مواد آرایشی و بهداشتی, پلیمرها و مواد غذایی, نفت و پتروشیمی و … استفاده میشود.
شیمی تجزیهدر این گرایش به مطالعات پزشکی, کنترل آلاینده ها و … انجام می شود.
شیمی پلیمراین گرایش به بررسی پلیمرهایی که در صنایع رنگ و رزین سازی دارویی و پتروشیمی استفاده می شود, می پردازند.
فیتوشیمیدر گرایش فیتوشیمی بر روی مواد گیاهی و خواص آن ها تحقیق و بررسی می شود.
پیشرانه هادر این رشته سوخت و انرژی هایی که در موتورها و موشک ها استفاده می شود را بررسی می کنند.

دروس رشته شیمی محض در دانشگاه

در این قسمت دروس مهم رشته شیمی محض در دانشگاه را بررسی خواهیم کرد. در این رشته معمولا دروس تخصصی, مباحث تئوری پایه ای مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. در جدول زیر دروس این رشته را مشاهده می کنید:

شیمی آلی 1شیمی آلی فلزیشیمی تجزیه 1
شیمی آلی 2شیمی معدنی 1شیمی تجزیه 2
شیمی آلی 3شیمی معدنی 2شیمی فیزیک 1
کاربرد طیف سنجی در شیمی آلیسنتز ترکیبات آلیشیمی فیزیک 2
شیمی تجزیه دستگاهی شیمی کوانتوم

بازار کار رشته شیمی محض

رشته شیمی محض و گرایشات آن بازار کار خوب و پر درآمدی دارد. در این رشته تحصیلات عالی و بالا تاثیر زیادی در پیدا کردن موقعیت های شغلی بهتر و درآمد بیش تر دارد. برای مثال اگر فارغ التحصیل رشته شیمی محض در مقطع دکتری باشید می توانید در شرکت ها به عنوان مشاور فعالیت داشته باشید.

اما همانطور که در دوره تحصیل, زمان زیادی را در آزمایشگاه ها سپری می کنید, محیط های کاری این رشته نیز معمولا در آزمایشگاه ها, شرکت ها وجود دارد. رشته شیمی محض در صنایع زیادی مانند دارو, غذا, گاز, انرژی و … تاثیرگذار است. به همین دلیل افراد متخصص در این رشته می توانند به کارهای مدیریتی و نظارتی نیز بپردازند. تعدادی از مشاغل این رشته بدین صورت است:

  • داروسازی
  • مواد غذایی
  • مشاور در شرکت اهی تولید مواد غذایی و شیمیایی
  • مسئول فنی شرکت های تولید مواد شیمیایی
  • اشتغال در بخش بازرگانی شرکت های تولید مواد شیمیایی
  • مدیریت و نظارت های واحدهای مختلف شیمیایی
  • پتروشیمی
  • رنگ و زمینه های مربوط به آن

ادامه تحصیل در رشته شیمی محض در خارج از ایران

دانشجویانی که به شیمی محض علاقه مند هستند می توانند در مقااطع کارشناسی, کارشناسی ارشدد و دکتری در خارج از ایران به تحصیل بپردازند. تحصیل این رشته در دانشگاه های خارج از ایران مورد استقبال زیادی قرار گرفته و هزینه زیادی هم برای کارهای تحقیقاتی در این رشته خرج می شود. دانشجویان یا از طریق بورسیه و یا از طریق پرداخت هزینه های دانشگاه می توانند به تحصیل بپردازند.

به غیر از سوابق تحصیلی داشتن مدرک زبان نیز تاثیر زیادی در قبولی دانشجویان خواهد داشت. برای مثال تحصیل در مقاطع بالای شیمی محض در دانشگاه های آمریکا نیاز به مدرک GRE و نمره زبان بالا دارد. اما برای تحصیل در دانشگاه هایی مثل استرالیا و کانادا مدرک زبان کافی است.

به این ترتیب داشتن مدرک زبان انگلیسی و زبان کشور مقصد برای پذیرش در دانشگاه موثر است. و آزمون های معتبری مانند آیلتس, تافل و دولینگو آزمون های معتبری را برای متقاضیان برگزار می کنند.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته شیمی محض مناسب افرادی است که علاوه بر علاقه ای که به این رشته دارند, درسخوان بوده و پشتکار زیادی داشته باشند. زیرا از این طریق می توانند به درجات عالی رسیده و در موقعیت های شغلی خوبی قرار بگیرند. برای آن که بتوانید رشته مورد نظرتان را درآینده دنبال کنید, باید با برنامه ریزی درست و اصولی مطالعه داشته باشید.

همچنین می توانید در اینستاگرام آکو عضو شوید تا اخبار جدید تحصیلی را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا