پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

مقایسه هزینه دانشگاه ها

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1.6/5 - (7 امتیاز)

در مقاله مقایسه هزینه دانشگاه ها به شرح هزینه دانشگاه های متفاوت می پردازیم. یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای داوطلبان هنگام انتخاب دانشگاه وجود دارد این است که کدام دانشگاه به‌صرفه‌تر و بهتر می‌باشد. مسلماً هزینه دانشگاه‌ها به‌شدت برای داوطلبان اهمیت دارد و بسیاری از آن‌ها مجبور هستند مشغول به کار دانشجویی شوند تا بتوانند شهریه دانشگاه خود را پرداخت کنند. علاوه بر شهریه دانشگاه‌ها مسائلی از جمله خوابگاه و تغذیهٔ دانشجویان نیز مهم است. پس داوطلبان باید قبل از انتخاب دانشگاه موردنظر خود تمام جوانب را در نظر بگیرند تا بعد ورود به دانشگاه دچار مشکل نشوند. شرایط دانشگاه های دولتی که تقریبا مشخص است و داوطلبانی که در دانشگاه دولتی شهر خود یا شهرهای دیگر قبول شده‌اند به‌راحتی ثبت‌نام می‌کنند و مشکل خاصی برای پرداخت هزینه نخواهند داشت. زیرا اگر قرار به پرداخت هزینه‌ای باشد بسیار کمتر از سایر دانشگاه‌های دیگر می‌باشد. اما جمعیت زیادی از داوطلبان باید بین دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی، دانشگاه دولتی شبانه و دانشگاه‌های پردیس خودگردان یکی را انتخاب کنند. در اکثر این دانشگاه‌ها شهریه به سه بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: شهریه ثابت، شهریه متغیر و شهریه امور فرهنگی و بیمه. شهریه ثابت یک مبلغ مشخص است که دانشجویان هر مقطع تحصیلی برای انتخاب واحد باید در شروع نیمسال اول پرداخت کنند. این شهریه برای شهرها، رشته‌ها و مقاطع گوناگون متفاوت است. شهریه متغیر برای هر واحد درسی بر اساس تئوری یا عملی بودن و مقطع تحصیلی تعیین می‌گردد. این مبلغ برای هر واحد در تعداد واحدهای دروس ضرب می‌شود. شهریه امور فرهنگی و بیمه در شروع هرسال برای امور فرهنگی و بیمه دانشجویان روی مبلغ کل شهریه حساب می‌شود. این شهریه صرفاً در شروع سال تحصیلی گرفته می‌شود و در ترم بعد از دانشجویان مبلغی گرفته نمی‌شود. البته همهٔ دانشگاه‌های نام‌برده‌شده شرایط اقساط برای پرداخت شهریه را نیز دارند. تمام این دانشگاه‌ها هزینه دارند که هرکدام با دیگری متفاوت است. ما در این مقاله سعی کردیم هزینه‌های دانشگاه‌های مختلف را بررسی کنیم تا داوطلبان بتوانند متناسب با شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشند.

شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی

در مقاله مقایسه هزینه دانشگاه ها به شرح هزینه دانشگاه های غیرانتفاعی می پردازیم. دانشگاه غیرانتفاعی به‌صورت مستقل زیر نظر هیئت‌امنای دانشگاه قرار دارد و از بودجه غیردولتی تأمین می‌شود. دانشگاه غیرانتفاعی یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر دارد که مبلغ شهریه متغیر به تعداد واحدهای تئوری و عملی دانشجویان بستگی دارد. ممکن است شهریه بعضی دانشگاه های غیرانتفاعی نسبت به هم متفاوت باشد. در حال حاضر به طور میانگین هزینهٔ یک ترم دانشگاه های غیرانتفاعی برای رشته‌های فنی مهندسی که بیشترین شهریه را دارند یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌باشد. هزینه خوابگاه هر دانشجو برای یک ترم تحصیلی نیز بین ۷۰۰ الی یک میلیون تومان می‌باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تعداد زیادی از دانشگاه های غیرانتفاعی خوابگاه ندارند. دانشگاه‌های غیرانتفاعی از طرف دولت سوبسید غذای دانشجویی دریافت نمی‌کنند و هزینهٔ تغذیهٔ دانشجویان بر عهدهٔ خودشان می‌باشد. البته طبق یارانه‌ای که صندوق کمک به دانشجویان ارائه می‌دهد دانشگاه می‌تواند به ۲۰ درصد از دانشجویان بیست درصد از مبلغ کل غذا را برای پنج‌روز در هفته به‌غیراز پنجشنبه و جمعه بن غذا بدهد.

شهریه دانشگاه پیام نور

در سال ۱۳۷۶ دانشگاه پیام‌نور با تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأسیس گردید. دانشگاه پیام‌نور بیشتر برای افراد شاغل و کارمند مناسب است زیرا کلاس‌های درسی آن خیلی محدود است و دانشجویان باید به‌صورت خود خوان درس ها را بخوانند و اگر کلاسی داشته باشند معمولاً پنجشنبه و جمعه‌ها تشکیل می‌شود. شهریه دانشگاه پیام‌نور از دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی معمولاً کمتر است و میزان شهریه برای داوطلبانی که از طریق کنکور سراسری قبول شده‌اند و کسانی که از طریق رشته‌های بدون کنکور وارد شده‌اند تفاوتی ندارد. معمولاً هرساله ۱۰ الی ۱۵ درصد شهریهٔ دانشگاه افزایش پیدا می‌کند. میزان شهریهٔ هر ترم دانشگاه پیام‌نور برای رشته‌های مختلف بین ۱ الی ۲ میلیون تومان می‌باشد. دانشجویانی که در دانشگاه‌های پیام‌نور تحصیل می‌کنند می‌توانند از تسهیلات صندوق رفاه استفاده کنند و از وام دانشجویی به‌عنوان کمک‌هزینه‌ای برای پرداخت شهریهٔ خود بهره ببرند. در دانشگاه پیام‌نور نیز سه شهریه ثابت، متغیر و شهریه امور فرهنگی وجود دارد که برای رشته‌های مختلف متفاوت است. دانشگاه پیام‌نور خوابگاه ندارد و دانشجویان باید به‌صورت آزاد خوابگاه بگیرند. از نظر تغذیهٔ دانشجویان نیز از طرف دولت تأمین نمی‌شود.

شهریه دانشگاه آزاد

در مقاله مقایسه هزینه دانشگاه ها به شرح هزینه دانشگاه آزاد می پردازیم. دانشگاه آزاد از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی در ایران می‌باشد که تحت‌نظر وزارت علوم و سازمان سنجش می‌باشد و در همهٔ مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. شهریه دانشگاه آزاد نیز از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده که شهریه ثابت طبق نیمسال ورودی هر دانشجو تعیین می‌گردد و تا پایان یافتن دورهٔ تحصیل دانشجو بدون افزایش می‌ماند. اما شهریه متغیر طبق تعداد واحدهای درسی تعیین می‌شود و در طول دورهٔ تحصیل دانشجو هرساله ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. شهریهٔ دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی برای هر ترم رشته‌های مختلف به جز رشته‌های پزشکی مبلغی بین ۲ الی ۵ میلیون تومان می‌باشد اما برای رشته‌های پزشکی و دکتری این مبلغ بسیار بیشتر است و برای هر ترم حدود ۱۲ الی ۱۷ میلیون تومان می‌باشد. شهریه رشته‌های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد فرقی ندارد. در چندسال گذشته میزان شهریه ثابت دانشگاه آزاد توسط خود دانشگاه مشخص می‌شود و در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد این مبالغ متفاوت است. شهریه دانشگاه آزاد نسبت به سایر دانشگاه‌ها بالاتر است. دانشگاه آزاد در برخی واحدهای خود خوابگاه دارد که البته دانشجویان برای گرفتن خوابگاه موظف به پرداخت هزینه هستند.

شهریه دانشگاه شبانه

دانشگاه‌های شبانه یا نوبت دوم در واقع همان دانشگاه‌های دولتی هستند که دانشجو برای تحصیل در آن‌ها باید شهریه پرداخت کند. شهریه دانشگاه شبانه نیز شامل دو شهریه ثابت و متغیر است که میزان آن برای هر دانشگاه باتوجه‌به رتبه‌بندی آن و رشتهٔ انتخابی متفاوت است. دانشجویانی که در دانشگاه شبانه تحصیل می‌کنند باید علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه بابت خوابگاه نیز هزینه پرداخت کنند زیرا سهمیه خوابگاه ندارند‌. عبارت دوره نوبت دوم یا شبانه در مدرک تحصیلی دانشجویان دانشگاه شبانه ثبت نمی‌شود. مهم‌ترین مزیت تحصیل در دانشگاه‌های شبانه این است که محصل تحصیل دانشجویان و اساتید آن‌ها با دانشجویان دوره روزانه هیچ تفاوتی ندارد و یکسان است‌‌. میزان شهریه دانشگاه شبانه از دانشگاه آزاد کمتر و از دانشگاه‌های پیام‌نور بیشتر است. شهریه دانشگاه شبانه برای هر ترم مقطع کارشناسی مبلغی بین ۲ الی ۴ میلیون تومان می‌باشد. قبولی در دانشگاه شبانه مانند دانشگاه روزانه برای داوطلبان محرومیتی برای شرکت در کنکور سال بعد ایجاد نمی‌کند و دانشجویان می‌توانند هم زمان با تحصیل خود در دانشگاه شبانه، بدون این که انصراف دهند در کنکور ثبت‌نام کنند. شهریهٔ دانشگاه شبانه نیز هرساله ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

شهریه دانشگاه پردیس خودگردان

در مقاله مقایسه هزینه دانشگاه ها به شرح هزینه دانشگاه پردیس خودگردان می پردازیم. پردیس‌های خودگردان یا پردیس‌های بین‌المللی باهدف جذب دانشجو از سایر کشورها به وجود آمدند اما باگذشت چند سال و عدم موفقیت آن‌ها در جذب دانشجو از کشورهای دیگر این دانشگاه‌ها از پردیس بین‌الملل به پردیس خودگردان تبدیل شدند و به پذیرش دانشجو در داخل کشور اقدام کردند. پردیس‌های خودگردان همان شعبه‌ها دیگری از دانشگاه‌های دولتی یا سراسری می‌باشند. بر اساس مجوزی که از مجلس شورای اسلامی برای دانشگاه‌های دولتی گرفته شده برخی دانشگاه‌ها می‌توانند شعباتی را با اسم خود تأسیس کنند و دانشجو جذب کنند. مثلاً دانشگاه شهید بهشتی دارای پردیس دانشگاه شهید بهشتی است‌. از سال ۹۳ این دانشگاه‌ها از حالت نیمه‌متمرکز به متمرکز تبدیل شدند و قبولی در این دانشگاه تک‌مرحله‌ای است و فقط با اعلام سازمان سنجش صورت می‌گیرد. در واقع مانند سایر دانشگاه‌ها در اعلام نهایی سازمان سنجش مشخص می‌شود که دانش آموزان در دانشگاه‌های پردیس خودگردان پذیرفته شده‌اند یا نه. بزرگ‌ترین مشکل دانش آموزان برای انتخاب این دانشگاه‌ها شهریهٔ بسیار بالای آن‌هاست. اعتبار مدرک دانشگاه پردیس خودگردان همانند دانشگاه شبانه است و بعد از دانشگاه دولتی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. ظرفیت مازاد نیز تقریباً مشابه دانشگاه بین‌الملل می‌باشد و دانشگاه‌هایی که توانایی لازم برای کسب عنوان بین‌المللی را ندارند با نام ظرفیت مازاد دانشجویان را می‌پذیرند و شهریه‌هایی معادل دانشگاه بین‌الملل دریافت می‌کنند. شهریه دانشگاه پردیس خودگردان برای رشته‌های علوم‌انسانی و فنی مهندسی به طور میانگین مبلغی بین ۴ الی ۷ میلیون تومان می‌باشد و برای رشته‌های علوم پزشکی بین ۱۸ الی ۳۰ میلیون تومان می‌باشد. هرساله ۱۰ الی ۱۵ درصد به میزان شهریه دانشگاه‌های پردیس خودگردان افزوده می‌شود.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله مقایسه هزینه دانشگاه ها سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا