پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحصیل در خارج

مهاجرت تحصیلی به روسیه بدون یادگیری زبان سخت روسی!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

روسیه از جمله کشور های نزدیک ایران است که به علت موقعیت جغرافیایی هم مرز با ایران، مراودات غیر دلاری و برخورداری از شرایط تحصیل پزشکی بدون کنکور ، امروزه دانشجویان زیادی از ایران به خصوص از میان متقاضیان پزشکی ، دندان پزشکی و دارو سازی به سمت آن جذب شده اند. مزایای مهاجرت تحصیلی به روسیه نسبت به کشور های اروپایی :

  • قیمت پایین تر واحد پولی روسیه(روبل) در ایران و نتیجتا هزینه مناسب تر مهاجرت تحصیلی به روسیه نسبت به کشور های اروپایی مثل انگلستان
  • امکانات و تجهیزات بالای آموزشی که میتواند با بهترین دانشگاه های دنیا مقایسه شود.
  • نیازی به مدرک زبان ( ایلتس ، تافل و…) ندارد و دانشجویان لازم نیست زمان زیادی را صرف گذراندن دوره های زبان برای آمادگی آزمون هایی همچون ایلتس کنند . 
  • همواره امکانات رفاهی از جمله خوابگاه های دانشجویی تمیز و ایمن فراهم است
  • هزینه خوراک و پوشاک  نیز به نسبت کشور های دیگر مناسب تر است 

موضوع هزینه مهاجرت به روسیه اهمیت زیادی دارد به ویژه دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی به  دلیل حجم درسی بالا و  تعدد دوره های درسی طولانی مدتی که در روسیه دارند، ممکن است مجبور باشند چند سال اول از طریق خانواده  و از داخل ایران حمایت مالی شوند. بنابراین باید قیمت ارز ، شهریه سالیانه و هزینه ی خوراک و پوشاک و … توجه ویژه ای داشته باشند.

البته هزینه ها شهر به شهر متفاوت به طور مثال هزینه زندگی و شهریه دانشگاه ها  در شهر مسکو گران است اما در کازان ارزان قیمت تر است.

درباره شرایط تحصیل در روسیه و آنچه بعد از مهاجرت به روسیه با آن مواجه خواهید شد، در وبسایت تخصصی مشاوره مهاجرت تحصیلی آکو بخوانید.

مهاجرت به روسیه با کمترین هزینه ئ بهترین شرایط

جزئیات مهاجرت تحصیلی به روسیه

همانطور که گفته شد مهاجرت به روسیه هزینه کمتری دارد اما این یک حقیقت است که دانشجویان برای روی پای خود ایستادن نیاز به کار کردن دارند. برای دانشجویانی که می خواهند حین تحصیل کار کنند، پیدا کردن کار در مسکو بسیار آسان تر از شهر های کوچک تر است و خبر خوب اینکه طبق قوانین و شرایط تحصیل در روسیه کار دانشجویی و گرفتن ویزای همراه برای دانشجویان فراهم است.

اول از همه اینکه شما می توانید در مدت  کم ویزا مهاجرت تحصیلی به روسیه را بگیرید و از آنجا که بسیاری از دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است، بعد از اتمام تحصیل نیز میتوانید به راحتی در ایران مشغول به کار شوید.

البته توجه داشته باشید که هزینه دانشگاه های معتبر روسیه برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به نسبت هزینه  دانشگاه های غیر تایید گران تر است .

شما به روش های متفاوتی می توانید در دانشگاه های غیر تایید درس بخوانید و در نهایت از طریق آزمون یا معادل سازی دروس مدرک خود را مورد تایید وزارت بهداشت کنید و در ایران ادامه تحصیل دهید و یا وارد بازار کار و درآمد زایی شوید. 

چند راه مختلف برای تایید مدرک پزشکی دانشگاه های روسیه در ایران 

اولین راه این است که از طریق یک حقوقدان که به قوانین مدنی و کاری ایران آگاه است، رشته ای که درال تحصیل آن هستید را بررسی کنید و مطمئن شوید که امکان کار کردن در آن رشته برای خارجی ها محیا باشد. از این طریق به راحتی و بدون هیچ مشکل اداری میتوانید با مدرک دانشگاه های روسیه وارد بازار کار شوید. 

شرایط مهاجرت به روسیه برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در روسیه بدون کنکور

دومین راه این است که ادامه تحصیل دهید و در مقاطع بالاتر پذیرش یک دانشگاه مورد تایید را بگیرید و با مدرک دانشگاه جدید که مورد تایید وزارت علوم ایران است در ایران مشغول به کار شوید.

به طور مثال اگر پزشکی عمومی را داخل یک دانشگاه غیر تایید بخوانید باید تخصص را در یک دانشگاه تایید بخوانید. 

سومین راه این است که در آزمون های بین الملل و شناخته شده شرکت کنید و پس از قبولی  مدرکتان را ارزیابی کنید و با استناد به نتیجه این آزمون در بازار کار مشغول شوید.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که غیر تایید بودن یک دانشگاه از سوی ایران به این معنی نیست که کشور های دیگر مدرک آن را قبول نداشته باشند و شما میتوانید در بازار کار های خارج از ایران به شرط مهارت و علم کافی فعالیت کنید.

دانشگاه های مورد تایید ایران بهتر هستند یا خیر؟

لزوما دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه دانشگاه های بهتری نیستند و حتی اکثر دانشگاه های غیر تایید در ایران، احتمالا رتبه جهانی خوبی داشته باشند و مورد تایید اتحادیه اروپا باشند. پس بعد از تحصیل اگر شما نخواهید به داخل ایران برگردید می توانید به سایر کشور ها مهاجرت کنید و از این نظر مشکلی بوجود نخواهد آمد.

تحصیل در روسیه هم به زبان روسی و هم انگلیسی امکان پذیر است البته شهریه دوره های انگلیسی گران تر از روسی است و شما  باید پیش از ورود به دانشگاه های روسیه به خصوص در رشته های پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی بیشتر دانشگاه ها، به خصوص دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، در دوره هایی به نام پادفک شرکت کنید که مدت زمان آن بین ۶ تا ۱۲ ماه است.

دوره پادفاک برای مهاجرت به روسیه چیست؟

دوره های پادفاک یا پادفک برای تحصیل در روسیه برگزار میشود و در این دوره که پیش از مهاجرت تحصیلی به روسیه برگزار میشود 6 تا 12 ماهه شما علاوه بر خواندن زبان روسی دروس تخصصی رشته خود را نیز می خوانید.  به طور مثل کسی که میخواهد پزشکی بخواند در دوره ی پادفک  خود علاوه بر زبان روسی، مقدمات واحد های زیست و شیمی را نیز مطالعه می کند که در ادامه درباره مزایای این دوره برای مهاجرت به روسیه صحبت خواهیم کرد.

دوره پادفک برای مهاجرت تحصیلی به روسیه

 البته همه دانشگاه های روسیه نیاز به مدرک نهایی دوره پادفک ندارند و برخی دانشگاه ها اگر  دوره اصلی را بخواهید به زبان انگلیسی بگذرانید نیازی به گذراندن دوره ی پادفک ندارد. 

شما پیش از ورود به هر دانشگاه باید به کمک مشاور تحصیلی یا هر شخص آگاه دیگری به شرایط تحصیل در روسیه ، قوانین ویژه پذیرش آن را بررسی کنید تا بهترین تصمیم را برای مهاجرت تحصیلی به روسیه بگیرید.

مزایای دوره پادفک برای مهاجرت تحصیلی به روسیه

اول از همه اینکه برگزاری دوره های به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است و اگر داوطلب شرایط مهاجرت را در حال حاضر نداشته باشید، می توانید پادفک را به صورت آنلاین در کشور خودتان بگذرانید و در هزینه ها صرفه جویی کنید. خب این بزرگترین مزیتی است که دوره های زبان انگلیسی مثل آیلتس یا دولینگو برای دانشگاه های اروپایی از آن بهره مند نیستند. اما آزمون پادفک برای تحصیل در دانشگاه های روسیه چه تاثیری خواهد داشت؟

  • افزایش شانس قبولی در دانشگاه 
  • فراگیری زبان روسی 
  • آشنایی با فرهنگ روسی برای مهاجرت به روسیه
  • تسلط به رشته تحصیلی و زبان روسی
  • ارتباط با اساتید دانشگاه و احتمالا بیشتر شدن شانس فعالیت حرفه ای در رشته

شهریه ی دوره پادفک برای مهاجرت تحصیلی به روسیه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی از هفتصد دلار به بالا است و تفاوت در شهریه بستگی به عواملی همچون شهر ، ظرفیت ، استاد ، ساعات آموزشی ،حضوری و آنلاین دارد.  شما پس  از  پایان دوره ی  پادفک از مباحثی که تدریس شده امتحان می دهید و حداقل نمره قبولی برای مهاجرت تحصیلی به روسیه 60 است.

مزایای دوره های آنلاین پادفک 

اولین مزیت دوره های آنلاین از نظر مالی است. شما هزینه زندگی، رفت و آمد و حتی مشکلات احتمالی شرایط جدید را نخواهید داشت و با این حال اعتبار دوره های آنلاین و حضوری یکسان است و بعد از گذراندن پادفک می توانید در آزمون ورودی رشته مورد نظرتان شرکت کنید که هر دانشگاه آزمون مختص به خودش را برگزار می کند.

برای مهاجرت تحصیلی به روسیه پادفک انگلیسی شرکت کنم یا روسی؟

اگر می خواهید کورس انگلیسی شرکت کنید هزینه های زیادی را به نسبت کورس های روسی برای شما دارد و  اگر سطح زبان شما A2 به بالا باشد می توانید مشغول تحصیل در این دوره ها شوید به این دلیل که کسی به شما زبان انگلیسی و آموزش نمی دهند چه دوران پادفک چه کورس اصلی!

اگر می خواهید کورس روسی را شرکت کنید باید به این توجه داشته باشید که آیا توانایی یادگرفتن یه زبان سخت و جدید رو دارید یا خیر؟

سطح آزمون ورودی دانشگاه های روسیه 

سطح این آزمون به نسبت ازمون کنکور ، ایمت ایتالیا ، یوس ترکیه بسیار آسان تر است و شما فقط با خواندن منابع دوران پادفک می توانید در این آزمون قبول شوید. تنها چالش این آزمون ظرفیت کم قبولی است و تعداد داوطلبین زیاد پس باید سعی کنید نمره بالایی رو بیارید و برای تایید نهایی ثبت نام شما شهریه را زود پرداخت کنید.

زیرا وقتی تعداد زیادی از داوطلبین نمره یکسان را بیاورند اولویت ورود به دانشگاه های روسیه با افرادی است که شهریه را زودتر پرداخت می کنند.

 مگر اینکه از شرایط بورسیه دانشگاه های این کشور برخوردار باشید که بتوانید بدون پرداخت هزینه بالا و با دریافت فاند های دانشجویی مشغول به تحصیل شوید. درباره شرایط بورسیه دانشگاه های روسیه در ادامه بیشتر بخوانید.

تحصیل در روسیه

بورسیه دولت روسیه برای دانشجویان بین المللی

 متقاضیان بورسیه دانشگاه های روسیه، هر رشته ای را که می خواهند می توانند در مهر ماه و دی ماه هنگامی که سایت باز می شود ثبت نام کنند و انتخاب آن ها بر اساس رزومه تحصیلی خودشان است.

این بورسیه ها 502 دانشگاه مورد تایید و غیر تایید روسی را پوشش می دهد و شهریه دانشگاه و خوابگاه و ماهانه کمک هزینه به دانشجو تعلق می گیرد.

هر داوطلب می تواند برای 6 دانشگاه و رشته درخواست بدهد و برای این کار نیاز به بارگزاری مدارک اولیه و ثبت نام اینترنتی برای دریافت نتایج است. مدارکی که برای ثبت نام مرحله اول بورسیه لازم است:

  • ترجمه روسی آخرین مدرک تحصیلی با ریز نمرات 
  • پاسپورت با حداقل ۱/۵ سال اعتبار 
  • عکس ۳/۴ 
  • دو توصیه نامه برای ارشد یا دکتری 
  • مدرک زبان روسی یا انگلیسی ( اختیاری ) 
  • مقاله های علمی( اختیاری) 
  • لوح تقدیر یا گواهی اعتبار 

اپلای برای بورسیه دانشگاه های روسیه چگونه است؟

این بورسیه را هر دانشگاه به صورت جداگانه دارد که باید ۸۰ درصد نمرات شما در آخرین مقطع تحصیلیتان عالی باشد. مقدار این بورسیه بسیار کمتر از بورسیه دولت روسیه است. بورسیه دولتی روسیه که به بورسیه پوتین نیز معروف است دارای شرایط ویژه تری است.

این بورسیه مختص به دانشجویان خارجی است که حداقل یک نیمسال را در دانشگاه های منتخب روسیه درس خوانده اند. این بورسیه ملی فقط به دانشجویان کورس ۱ و۲ از دو دانشگاه برتر کشور روسیه تعلق میگیرد. ظرفیت بورسیه به صورت سالیانه فقط شامل ۲ نفر می شود و شرکت در مصاحبه حضوری، برای دریافت بورسیه پوتین لازم است.

بورسیه دولت روسیه فقط به زبان روسی است این بورسیه به هیچ وجه خریدنی نیست و هیچ موسسه ای هم نمی تواند این بورسیه را با پول برای شما بخرد. تنها راه شما درس خواندن است و گول موسسات مهاجرتی کلاه بردار را نخورید. 

 توجه داشته باشید تایید بورسیه برای رشته پزشکی بسیار کم و سخت است و شما باید رزومه قوی تحصیلی برای دریافت بورسیه ملی روسیه داشته باشید.

هزینه مهاجرت به روسیه چقدر است؟

هزینه دندان پزشکی و پزشکی در دانشگاه های روسیه به صورت حدودی به زبان روسی۲۳۰۰۰۰روبل تا ۴۴۰۰۰۰ روبل است و رودن مسکو به زبان روسی ۸۵۰۰ دلار است و دانشگاه رودن مسکو به زبان انگلیسی ۹۵۰۰ دلار است. 

هزینه مهاجرت به روسیه برای تحصیل چقدر است؟

برای دانشجویانی که می خواهند حین تحصیل کار کنند پیدا کردن کار در مسکو بسیار آسان تر از شهر های کوچک تر است اما خب هزینه خوابگاه و سایر مایتاج زندگی در مسکو بیشتر از دیگر شهر های کوچک است. مثلا هزینه خوابگاه ها در مسکو به شر زیر است:

  • خوابگاه درجه یک در مسکو۱۰۰تا ۲۰۰ دلار 
  • خوابگاه درجه ۲ در مسکو۶۰ تا ۱۶۰ دلار 
  • خوابگاه درجه ۳ در مسکو ۱۲۰ تا ۲۰۰ دلار 

هزینه های خورد و خوراک در روسیه 

یه طور متوسط هزینه خورد و خوراک در روسیه برای افرادی که دارای درآمد روبلی هستند بالا نیست اما اگر میخواهید از طریق سرمایه گذاری در ایران هزینه مهاجرت به روسیه را تامین کنید، کار سختی را پیش رو خواهید داشت. متوسط هرینه ی زندگی ماهیانه برای یک دانشجو ۷۰۰۰ روبل است و جدول زیر هزینه های خورد و خوراک را در روسیه مشخص میکند و درحال حاضر در اردیبهشت 1402 هزینه هر روبل به ریال شش هزار و هفتصد تومان است.

یک کیلو برنج سفید : ۴۵ تا ۹۰ روبل قیمت یک لیتر شیر معمولی : ۴۰ الی ۷۰ روبل ۵۰۰ گرم نان سفید :۲۴ تا ۵۰ روبل یک کیلو گرم پنیر محلی : ۳۳۵ تا ۶۰۰ روبل یک کیلو گرم گوشت :۳۰۰ تا ۵۰۰ روبل 
یک کیلو سیب زمینی : ۲۰ تا ۵۰ روبل یک کیلو سیب : ۶۰ تا ۱۱۰ روبل یک کیلو موز : ۵۰ تا ۸۰ روبل یک کیلو پرتقال:۶۰ تا ۱۱۰ روبل یک کیلو گوجه : ۷۰ تا ۲۰۰ روبل 
یک کیلو پیاز : ۲۰ تا ۴۰ روبل هرینه ی مارشروتکا ، تراموای و اتوبوس درون شهری ۲۵ روبل است یک بسته ماکارانی : ۴۰ الی ۷۰ روبل هزینه ی حمل و نقل با تاکسی های اوبر و یاندکس۱۰۰ تا ۱۵۰ روبل هزینه ی یک وعده غذا در برند های فست فود جهان مثل مک دونالدز تقریبا ۱۲۰ تا ۱۸۰ روبل است 

مشاوره مهاجرت تحصیلی به روسیه و سایر کشور های همسایه

تاوقتی شرایط مالی و هدف گذاری داوطلب برای مهاجرت تعیین نشود، هیچکس نمیتواند بگوید که چه کشوری برای مهاجرت بهتر است. شاید بعضی کشور ها هزینه کمتری داشته باشند یا دوره های آنلاین آنها مزیت محسوب شود، اما بازهم شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه همچنان ارتباط نزدیکی با توانایی های افراد در یادگیری زبان بیگانه، شرایط سرما و اقلیمی و فیزیکی محیط و حتی میزان تحمل تفاوت فرهنگی توسط شخص دارد.

برای رزرو وقت مشاوره مهاجرت خود با بهترین مشاور های مهاجرتی در کرج، با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو اولین قدم را در جهت رسیدن به هدفتان بردارید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا