پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروسمشاور من

آنالیز تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

واقعیت این است که بسیاری از افراد زمانی که صحبت از تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی به میان می‌آید، بسیار تعجب کرده و حتی دست و پای خود را گم می‌کنند. در حالی که به هیچ وجه این گونه نخواهد بود. شاید این درس از نظر حجم زیاد باشد، اما نشان داده که می‌توان روی آن حساب باز کرد. در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد و بودجه بندی سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی سال 1400 را تحلیل و بررسی کارشناسی خواهیم کرد.

تحلیل تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی

قبل از اینکه کنکور 1400 را باز کنیم، بهتر است که بگوییم اصلاً این دو درس چه هستند که آن‌قدر داوطلبین را آزرده خاطر کرده است. شاید بپرسید، آزرده از چه؟

تحلیل سوالات تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی
تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی

بررسی‌ها نشان داده که افراد به دو گروه تقسیم خواهند شد. گروه اول افرادی که به راحتی پاسخ می‌دهند و گروه دوم قید این سوال را می‌زنند. در حقیقت تعادل در این درس عموماً به ندرت دیده می‌شود. شاید درصدهای متعادل مانند 50 را ببینید، اما واقعیت حاکی از داستان دیگری است. موارد مختلفی که در تحلیل سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی به آن برمیخوریم به شرح زیر خواهد بود.

سوالات هر کدام از دروس تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی ، برابر با 15 سوال بود. این عامل خود باعث شده است که تفکیک کمی راحت باشد و از نظر ارزش درصدی با هم برابر هستند. البته از نظر تراز به هیچ وجه.

علت عدم برابری تراز در میزان پاسخگویی داوطلبن است که تحلیل و بررسی ها نشان می‌دهد که میزان پاسخگویی به سوالات تاریخ در کنکور کمتر از جغرافیا است و البته تراز بهتری نیز دارد.

شاید برخی از افراد در مورد کمیت سوالات بپرسند. فصل بندی ها به چه صورتی خواهد بود؟ در حقیقت در تمامی این مراحل نیز مساوات رعایت شده است. به این صورت که با پاسخگویی به تعدادی مشخص از یک مقطع درصد آن را دریافت خواهید کرد. یکی از جذابیت‌های بررسی شده در سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور 1400 انسانی و حتی قبل‌تر همین موضوع بوده است.

تعداد سوالات تاریخ و جغرافیا در کنکور انسانی 1400

به ازاء هر مقطع 5 سوال وجود دارد. یعنی تاریخ و جغرافیا یازدهم در کنکور 5 سوال ، دوازدهم  5 سوال و دهم نیز پنج عدد از سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی را تشکیل داده اند. شاید سوال بعدی که بعد از شنیدن این سخن به نظر بسیاری بیاید، این باشد که چرا پس افراد نتیجه مطلوب نمی گیرند؟ تاریخ و جغرافیا میانگینی خلاف انتظار دارد؟ برای پاسخ بخش بعدی را بخوانید که به صورت دقیق و با تحلیل درصد داوطلبان و میزان پاسخگویی آنان به سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور 1400 انسانی به این نتیجه رسیده است.

بیشتر بخوانید: دفترچه سوالات کنکور سال 1400

تفاوت سوال های تاریخ و جغرافیای کنکور انسانی

در حقیقت شاید سوالات یکسان پخش شده باشد، اما دشواری‌ها به صورت مساوی تقسیم نشده است. از طرفی دیگر سخت بودن هر کدام از کتب در طول دوران متوسطه دوم خود موردی دیگر است که به هیچ وجه قابل هضم کردن نخواهد بود. دو درس تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی ماهیتی متفاوت دارند که هر کدام را مو شکافی خواهیم کرد.

تحلیل سوالات تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی
بررسی تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی

تحلیل درس تاریخ در کنکور انسانی 

این درس ماهیتی حفظی دارد. از درس تاریخ سال دهم 5 سوال در کنکور انسانی می آید که 4 سوال آن ماهیت کاملاً حفظی دارد. اصل مشکل یافت شد. برخلاف تصورات، داوطلبین انسانی هر چقدر هم به مطالعه علاقه مند باشند، از حفظیات تاریخ فراری هستند. آن قدر که امتحان عربی را آسان‌تر از آن می‌دانند.

حال فکر کنید که باید دقت بیشتر به خرج داد تا تفاوت معنایی گزینه‌ها را با موارد مطالعه شده ارزیابی کرد. در حقیقت تست سال دهم سخت‌ترین است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، درصد کمی درست پاسخ می‌دهند. یک سوال مهم این است که آیا برای آن وقت بگذاریم یا خیر؟

در صورتی که می‌توانید ریز بخوانید و مطالب را مو به مو حفظ کنید، بله بخوانید، زیرا باعث بالاتر رفتن تراز شما خواهد شد و به دانشگاه دلخواه نزدیک‌تر می‌شوید.

بخش دوم مرتبط با سال یازدهم و دوازدهم است که سوالات کمی ترکیبی خواهد شد. این ترکیب به صورت حفظ و مفهوم است که در بررسی تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی نشان می‌دهد که بسیاری در این قسمت بیشترین میزان پاسخ را داده اند.

البته طراحان نیز با قرار دادن تله در پاسخ، توانسته اند عده ای قابل توجهی از داوطلبان را گیر بیندازند. در این تست‌ها باهوش باشید و با دیدن اولین گزینه دست به پر کردن برگه پاسخ نبرید.

سوال بسیاری از افراد این است که در درس تاریخ تشریحی 20 می‌شوم، پس اینجا هم بدون مشکل هستم؟ جواب الزاماً بله نیست. این کاملاً به نحوه مطالعه شما بستگی دارد. اگر بد خوانده باشید، به مشکل عدیده بر خواهید خورد که باعث می‌شود، نتیجه عکس بگیرید.

تحلیل جغرافیا در سوالات کنکور انسانی

جغرافیا دومین مورد در این مقاله در مورد آنالیز کنکور انسانی خواهد بود. در این درس باید به چند مورد حواستان باشد. جغرافیا به طور کلی به نسبت تاریخ شاید حجم مطالعاتی کمی تری داشته باشد، اما بسیار مفهومی‌تر است.

بسیاری از مشاوران به علت وقت گیر بودن، پیشنهاد رد شدن می‌دهند. ما توصیه متفاوتی برایتان داریم. اول از همه آنکه این درس به طور مساوی سوالات را پخش کرده است. از طرفی جغرافیا دهم به نسبت بقیه موارد بسیار سبک‌تر است.

پس کافی است که مطالعه دقیقی داشته باشید تا روی مطالب به طور کامل اشراف پیدا کنید. با این اتفاق قادر هستید که به خوبی این 5 تست را بزنید. نکته دوم این است که سال دهم به صورت تلفیق نمی‌آید و عموماً مستقل سوال دارد، پس خیالتان از این مورد نیز راحت باشد.

حالا بحث به 10 سوال بعدی می‌رسد. در این باره بررسی تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی نشان داد که سوالات کاملاً زمان بر هستند و به راحتی نمی‌توان به پاسخ رسید. با توجه به پخش شدن کامل سوالات در تمامی فصول، نمی‌توان یک دارو واحد تجویز کرد.

امکان قرار گرفتن سوالات ترکیبی وجود دارد و باید جانب احتیاط را رعایت کرد. در سال‌های گذشته به راحتی تمامی مشاوران و دبیران می‌توانستند بگویند که این سوالات چالشی هستند و این سوالات آسان خواهند بود، اما در کنکور 1400 کاملاً بهم ریختگی در محل قرار گیری سوالات سخت و آسان بودن به وجود آمده که این نظم فکری را به هم ریخته است.

تحلیل سوالات تاریخ و جغرافیای کنکور انسانی 1400
آنالیز تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی

این ده سوال علاوه بر بحث مفهومی بودن دارای تله هستند. در حقیقت باید فردی به آن‌ها پاسخ دهد که به خوبی کتاب را مطالعه کرده باشد. طراحان جدیداً به قسمت هایی نظیر پاورقی بسیار اولویت می‌دهند و در سوالاتشان مشهود است.

درصد تاریخ و جغرافیا داوطلبان سال گذشته و رتبه آنها

در ادامه برخی از نتایج این کنکور با توجه به رتبه های زیر 1000 را بیان خواهیم کرد. البته حواستان باشد که این میزان نسبی بوده و باید بقیه دروس را در هنگام رتبه بندی در نظر بگیرید.

رتبه سهمیه درصد تاریخ درصد جغرافیا
180 منطقه 2 73 82
392 منطقه 1 75 60
680 منطقه 3 55 51
921 منطقه 2 47 43
1958 منطقه 2 30 48
3712 منطقه 3 16 38

 

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، مطالعه یا عدم خواندن دروس تاریخ و جغرافیا است. در پاسخ به این سوال باید گفت که این دروس با توجه به میزان ضریبشان اهمیت پیدا خواهند کرد.

اگر به دنبال زیرمجموعه های رشته جغرافیا همچون زمین شناسی هستید، بله باید به صورت جدی در آزمون این سوالات را پاسخ دهید که ضریب 4 خواهد داشت. در مقابل برای رشته حقوق ضریب 1 دارد و از اهمیت کمتری برخوردار است.

در درس تاریخ نیز، اگر به دنبال زیرمجموعه علوم سیاسی هستید، باید حتما به این سوالات پاسخ دهید. رشته پرطرفدار حقوق، مدیریت و حسابداری در این درس ضریب 1 دارند و نیازی به مطالعه به صورت محسوس نخواهد بود.

در مجموع اگر به دنبال رتبه بالا هستید، این درس را به هیچ وجه صفر نزنید و از قانون بالانس درصدها که از نکات مهم کنکو

تحلیل تاریخ و جغرافیای کنکور انسانی 1400 در مرکز مشاوره کنکور آکو

سعی کردیم که در تحلیل و بررسی تاریخ و جغرافیای کنکور 1400 انسانی به طور کلی این موضوع را برای شما باز کنیم که کدام یک از سوالات آسان و کدام یک سخت است. حواستان باشد که برای گرفتن نتیجه مطلوب و تصمیم به زدن یا نزدن سوالات این دو درس به قسمت دفترچه ثبت نام کنکور که توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود، مراجعه کنید.

در تحلیل دروس تاریخ و جغرافیا در کنکور انسانی سال 1400 به دنبال میزان تاثیر این دو درس با توجه به زیر گروه خود، در رشته دانشگاهی خود باشید. در صورتی که ضریب بالا بود، حتماً باید به این 30 سوال پاسخ دهید و هر چقدر این میزان کم تر باشد، قدرت مانور شما در حل این سوالات یا عدم حل آن بیشتر خواهد بود.

این دو درس به طور کلی شیرین هستند، برای کسانی که در طول دوره برنامه ریزی هفتگی، تایم مطالعاتی قرار داده باشند و با دقت تاریخ و جغرافیا را مطالعه کنند. مشاوره کنکور آکو

مشاوره تخصصی کنکور

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا