پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتکنیک های کنکورکنکور سراسری

نحوه مطالعه دینی برای کنکور به چه صورتی خواهد بود؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در حقیقت زمانی که صحبت از نحوه مطالعه دینی برای کنکور می‌شود، چه دلتان بخواهد یا نه، باید به سراغ منفور ترین قسمت درس دین و زندگی یعنی آیات نیز بروید. در سال‌های اخیر و طبق سوالات مطرح شده در دین و زندگی کنکور همه چیز به همدیگر تنیده شده است. با پیچیده تر شدن سوالات ، البته اگر میخواهید دینی را  100 بزنید پس باید روش مطالعه این درس نیز برای کنکور تغییر دهید. در ادامه سعی می‌کنیم همه چیز را در مورد نحوه مطالعه دین و زندگی کنکور برای شما باز کنیم تا بهتر بتوانید نسبت به موارد مختلف ارزیابی انجام دهید و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو به سوال “چطور دینی کنکور را 100 بزنیم” پاسخ میدهد.

نحوه مطالعه دینی برای کنکور

بهتر است که جزئی‌تر به 25 سؤال دومین درس دفترچه عمومی نگاه بیندازید. قبل از شروع به بررسی بایدها و نبایدها در نحوه مطالعه دینی برای کنکور بهتر است، اهمیت آن را برایتان بیان کنیم. همه افراد با وجود این که فارسی زبان مادری است، اما نتیجه خوبی در تست‌های ادبیات نمی‌گیرند و این را در نتایج به راحتی می‌توانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: آنالیز ادبیات کنکور

حال اگر تست دینی را نیز خراب کنید، از نظر روحیه خود را در جلسه کنکور می‌بازید، پس علاوه بر اهمیت تراز، بسیار در روحیه شما مؤثر خواهد بود. دومین مورد مهم در مبحث تراز این درس است. این تراز به صورتی است که شما تا درصد مشخصی که عموماً 40 درصد است، اگر نرسید، از بقیه عقب خواهید افتاد و در صورتی که بین 40 تا 65 درصد تست زده باشید، توانسته‌اید خود را در بین 7000 نفر اول نگه دارید. پس همه چیز از 65 به بالا شروع خواهد شد. جایی که آرام‌آرام خودتان را از بقیه جدا خواهید کرد و می‌توانید به رتبه‌های بالا فکر کنید.

نحوه مطالعه دینی کنکور برای اینکه در کنکور دین و زندگی را 100 بزنیم چیست

بررسی سوالات دین و زندگی کنکور

مهم‌ترین سوال در بررسی روش و نحوه مطالعه دین و زندگی برای کنکور این است که سؤالات به چه صورتی خواهد بود. عموماً در کنکور، بیشترین میزان سؤالات مرتبط با 4 درس اول در هر مقطع خواهد بود. بعد از آن 4 درس دوم بیشترین سؤالات را دارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل و بررسی کامل سوالات درس دین و زندگی در کنکور

البته 2 درس پایانی در هر سه کتاب، به طور کلی کمتر از 4 سؤال دارد که نشان از اهمیت کم این بخش می‌دهد. البته اگر رتبه خوب می‌خواهید، توصیه ما این است که حتماً این بخش را نیز مطالعه کنید، زیرا سؤالات مطرح شده بسیار سبک‌تر خواهد بود.

بقیه بخش هر کتاب نیز هر سال شامل 30 درصد سوالات خواهد بود که از نظر پاسخگویی و دشواری در رده متوسط درجه بندی می‌شود و کسانی که مطالعه خوبی انجام داده باشند، می‌توانند پاسخگویی خوبی داشته باشند. بهرحال فرقی ندارد از هر بخش چند سوال می آید اگر  بخواهیم روش مطالعه دینی کنکور را برای اینکه 100 بزنیم انتخاب کنیم باید همه بخشها را کامل یاد بگیریم.

با مطالعه دین و زندگی کنکور بر اساس تعداد سوالات دینی را 100 بزنیم

با تمام این تفاسیر حدود 70 درصد سؤالات برگرفته از آیات است. این یعنی اگر آیات را بلد باشیم حداقل 70 درصد سوالات را پاسخ داده ایم. این میزان خود به دو دسته تقسیم خواهد شد. 40 درصد اولیه که بر اساس خود آیات است و 30 درصد باقی مانده که به صورت مفهومی یا ترکیبی با متن می آید. همانطور که می‌بیند، 100 زدن تست دینی کنکور بدون توانایی بر آیات امری غیر قابل انجام خواهد بود.

در مجموع هر 8 درس اول در هر کتاب حدود 60 درصد تست‌های همان مقطع را پاسخگو است. از طرفی دیگر این مباحث زنجیروار است. یعنی آن چیزی که در قالب درس 1 دینی سال دهم مطالعه می‌کنید، در درس 1 دینی سال یازدهم ادامه خواهد داشت. حال که اهمیت این موضوع را متوجه شدید، بهتر است که در مورد نحوه مطالعه صحیح درس دین و زندگی برای کنکور  صحبت کنیم.

روش صحیح مطالعه دینی کنکور بر اساس متن است یا آیات

اگر قبل از سال 1396 این سؤال را کسی تحقیق می‌کرد، حتماً به این جواب می‌رسید که هر کدام از یکدیگر تفکیک هستند و به راحتی با خواندن متن یا آیات می‌توانید به پاسخ درست برسید. در حالی که امروزه به هیچ وجه شرایط به این صورت نیستو هر دو موضوع متن و آیات در یکدیگر ترکیب شده‌اند. در مقاله آنالیز دینی کنکور 1400  می‌توانید این موضوع را مشاهده کنید.

بهترین روش های مطالعه دینی کنکور برای اینکه 100 بزنیم
نحوه مطالعه دینی و دوگانه آیات یا متن؟

خب پس اگر نمی‌شود این دو موضوع را تفکیک کرد، شروع کنیم به خواندن هر دو؟ در حقیقت باید در این مرحله نیز، همچون یک معمار، نقشه مطالعه درستی را ترسیم کنید. اما چگونه؟

روش مطالعه پیام آیات دین و زندگی کنکور دور اول

در ابتدا شروع به خواندن آیات کنید. در حقیقت آن را کاملاً عادی بخوانید. یکبار متن عربی و پشت سر آن ترجمه متن. با این کار در ذهن شما یک تصویر از آیات نقش خواهد بست. توصیه می‌کنیم این دور را فارغ از هر کتاب کمک آموزشی که دارید، از روی خود کتاب انجام دهید. شاید بپرسید، چرا؟

علت این است که حافظه تصویری به شما در جلسه کنکور بسیار کمک می‌کند. در حقیقت تا به کنون نیز از آن بهره برده‌اید. ممکن است که بخواهید به مکانی بروید که یکبار در آنجا حضور داشته‌اید، اما آدرس را بلد نیستید، در حالی که به صورت ناخودآگاه و با دیدن مکان‌های مشابه، راه را از بیراهه تشخیص می‌دهید.

خب حالا که به صورت نسبی متوجه آیات شدید، بهتر است که نسبت به مرحله دوم اقدام کنید.

نحوه مطالعه متن کتاب دینی برای کنکور دور اول

حالا که برای شما مشخص شد آیات به چه صورتی هستند، بهتر است که یک دور به صورت روزنامه وار شروع به خواندن مطالب کتاب دینی کنید. علت چیست؟ در حقیقت این کار را به این علت انجام می‌دهید تا بفهمید که درس چه مضمونی دارد.

نیازی نیست که در این روش به خواندن دقیق و کلمه به کلمه متن کنید و در حقیقت مطالعه کاملاً ساده، کفایت خواهد کرد. حالا بهتر است، بعد از مطالعه اولیه به سراغ مرحله بعدی مطالعه بروید.

نحوه مطالعه آیات دین و زندگی کنکور مرحله دوم

در این قسمت از نحوه مطالعه دینی برای کنکور ، باید شروع به خواندن دقیق آیات کنید. این کار چگونه صورت می‌پذیرد؟ در حقیقت در اینجا می‌توانید از کتب آموزشی مختلف استفاده کنید. در اینجا باید شروع به خواندن کلمه به کلمه کنید و آهسته و مفهومی جلو بیایید و به هیچ وجه عجله نکنید.

دانستن نکات کلیدی هر متن یا آیه از کتاب دینی کنکور از مهم‌ترین کارها در این روش مطالعه خواهد بود که باید در هنگام خواندن مرحله دوم به آن توجه کرد. اگر میخواهیم دینی کنکور را 100 بزنیم باید صبر داشته باشیم و وارد مرحله بعدی شویم.

روش صحیح مطالعه متن کتاب دینی برای کنکور مرحله دوم

حالا در این بخش از روش صحیح مطالعه دینی برای کنکور باید شروع به خواندن دقیق متن کنید. در کتب کمک آموزشی رابطه هر قسمت با توجه به آیات نوشته شده است. در این بخش به قسمت پاورقی یا اواخر صفحه بیشتر توجه کنید.

سعی کنید که در پایان مطالعه برای خودتان تفسیری کوتاه از درس بیان کنید تا به راحتی بتوانید نکات منفی یا مثبت خودتان را بیان کنید.

نحوه مطالعه دینی برای کنکور
نحوه مطالعه دینی

شاید بسیار از افراد فکر کنند که همین‌جا کار مطالعه تمام شده باشد، در حالی که همچنان ادامه خواهد داشت. باید حتماً تست حل کنید. در حقیقت شما داوطلب کنکور هستید و تمام این کارهایی که انجام دادید، برای رسیدن 100 درصد درس دینی کنکور بوده است.

نحوه درست تست زنی دین و زندگی  کنکور

مهم‌ترین قسمت در مطالعه دین و زندگی برای کنکور نحوه تست زدن بعد از مطالعه است. برای انکه بتوانیم در کنکور دینی را 100 بزنیم در این مراحل آزمایشی باید به دو صورت تست زنی را انجام دهیم. اولین مرحله این است که باید در فاصله زمانی 24 ساعت از پایان مطالعه شروع به تست زنی کنیم. این تست‌ها حتماً از کنکور سراسری باشد و بهتر است که حداقل شامل 10 سؤال شود.

سپس در مرحله بعدی مطالعه بهتر است که بقیه سوالات را پاسخ دهید. البته مواردی که به صورت غلط جواب دادید را در این مرحله حتماً مجدد پاسخ دهید.

چقدر تست بزنیم و اهمیت تست زنی چیست

شاید این مبحث را بیشتر در قسمت آنالیز کنکور مشاهده کنید، اما در اینجا برای تکمیل کردن اطلاعاتتان درباره نحوه مطالعه دین و زندگی کنکور برای شما یک آمار نسبی از میزان پاسخگویی افراد را بیان خواهیم کرد تا بدین صورت بتوانید به درستی در اولویت بندی مطالعاتی اقدامات مورد نیاز را انجام دهید.

نحوه مطالعه و تست زنی دین و زندگی برای کنکور
نحوه مطالعه دینی و اهمیت تست زنی

عموماً سؤالات 1 تا 18 بیشترین میزان پاسخگویی را دارد. شاید بپرسید که چرا سوالات بعدی پاسخگو کمتری دارد، با این وجود که مباحث مرتبط به سؤالات 18 تا 25 مرتبط با درس 8 به بعد هر کتاب است.

علت فقط و فقط در موضوع عدم زمان بندی مناسب است. در حقیقت این بخش، سوالات آسان‌تری نسبت به 18 سوال اول دارد. در مورد 18 پرسش اولیه نیز، نکته مهم این خواهد بود که باید تمرکز خودتان را روی ادبیات سوال بگذارید. سوالات کاملاً مفهومی هستند و با صرفاً خواندن از روی سوال، شاید متوجه پاسخ نشوید.

مرکز مشاوره کنکور آکو  درباره نحوه مطالعه دینی کنکور میگوید

در مقاله نحوه مطالعه صحیح دینی برای کنکور سعی کردیم که علاوه بر بیان نکات مهم در مورد مطالعه دین و زندگی، نگاهی به میزان پاسخ گویی تست‌ها بیندازیم. طبق نظر مشاوران آکو بهتر است که مطالعه دینی را برای کنکور طبق روش بیان شده انجام دهید و حتماً در جلسه کنکور ابتدا سوالات را تا انتها بخوانید و با تکنیک ضربدر و مثبت، نسبت به رد یا پاسخ به سوالات اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تکنیک های تست زنی

به طور کلی برای درس دینی باید بتوانید درصدی همچون 40 را به عنوان حداقل به دست آورید. بهتر است که در برنامه ریزی خود، تعداد بیشتری را به تایم دوره قرار دهید. رتبه های برتر درباره روش و نحوه صحیح مطالعه دینی برای کنکور میگویند:

ما اگر مشاور و همراه حرفه ای در مسیر درس خواندن برای کنکور نداشتیم نمیتوانستیم روش صحیح مطالعه را پیدا کنیم و در کنکور 100 بزنیم پس برای اینکه دینی کنکور را 100 بزنی همین حالا با مشاور مخصوص خودت تماس بگیر.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا