پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتحلیل و برنامه ریزی دروسکنکور سراسری

هر آنچه در مورد آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور همواره دارای درس‌های آسان و سخت است و همواره برخی از دروس همچون آسانسور عمل خواهد کرد. پس بررسی آن‌ها نکته کاملاً تیزهوشانه است. آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی یکی از مهم‌ترین بررسی‌ها خواهد بود.
شاید برایتان سؤال باشد که چرا آنالیز و بررسی سختی و آسانی سوالات علوم و فنون کنکور انسانی 1400 برای داوطلبان کنکور اهمیت دارد. اصلا آیا آن‌قدر مهم است؟ درسی که در زمان تحصیل به عنوان امتحانی عملی صرفاً در نظر می‌گرفتیدش و به راحتی از کنارش عبور می‌کردید. در حالی که در کنکور چیزی به نام تراز وجود دارد. درسی که سؤالات مفهومی دارد و پاسخ ندادن به آن می‌تواند کاملاً شما را از دیگران عقب بیندازد یا جواب دادن، به سمت موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد. پس حالا که میدانید تحلیل سوالات علوم و فنون کنکور انسانی 1400 برای داشتن کنکور موفق در سال های آینده اهمیت دارد؛

در این مقاله سعی می‌کنیم که موارد مختلفی را در این حوزه برایتان بیان کنیم. با همراه باشید و برای اولین بار به صورت ریشه‌ای آن را بررسی کنید. با مرکز مشاوره کنکور آکو همراه باشید.

آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی

کنکور انسانی صرفاً تمرکز بر درس عربی نخواهد بود. شاید برخی از تحلیل گران دروس عمومی را مهم‌ترین درس های کنکور انسانی تلقی کنند، اما به هیچ وجه این گونه نخواهد بود و باید به دروسی نظیر علوم و فنون، به ویژه برای زیرگروه هایی با تاثیر بیشتر ، نیز توجه کرد. در ادامه جزئی‌تر در این باره صحبت خواهیم کرد.

آنالیز و تحلیل سوالات فنون کنکور 1400 انسانی
آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی

تحلیل سوالات فنون کنکور انسانی 1400

در آنالیز و تحلیل سوالات علومو فنون ادبی کنکور 1400 انسانی متوجه میشویم که در این درس هر ساله 30 سؤال توسط سازمان سنجش مطرح می‌شود. این تعداد یعنی کلیدی برای شروع فرار بزرگ و گام برداشتن به سم رتبه‌های برتر. نکته جالب‌تر آن است تعداد نفراتی که در این بخش موفق و پیروز خارج می‌شوند، بسیار کم است. این بخش شامل 6 درس است.

در حقیقت این درس‌ها همگی به دروس ادبیات تخصصی انسانی معروف هستند که داوطلبان در طول سه سال آن را می‌خوانند. این درس‌ها به شرح زیر خواهد بود.

  • معنا لغت
  • قافیه
  • عروض
  • آرایه ادبی
  • تاریخ ادبیات و سبک شناسی
  • قرابت معنایی

این دروس آیا اهمیت یکسانی دارند؟ در عین حال مشخص شده است که حتی سؤالات نیز شباهتی با یکدیگر ندارند و تعداد تکرارش بسیار بیشتر از سایرین خواهد بود. در حقیقت سؤالات مباحث مهم‌تر حجم اصلی را در این بین تشکیل داده‌اند.

آنالیز تعداد سوالات علوم و فنون ادبی کنکور انسانی

در این بین دو درس تاریخ ادبیات و آرایه‌های ادبی بیشترین سه را با 7 سؤال دارند. سؤالاتی که داوطلبان عموماً کمترین میزان پاسخگویی را نیز خواهند داشت.

گروه دوم عروض و سپس قرابت معنایی خواهد بود که سهم هر کدام به ترتیب 6 و 5 سؤال است. بدین ترتیب قافیه با 2 و لغت و املا با 1 سؤال، مجموع 30 سؤال را تشکیل می‌دهند. البته می‌دانید که این تعداد وحی منزل نیست و می‌تواند دچار بالا و پایین 1 الی 2 سؤالی شود.

در حقیقت چیزی که بدون تغییر در همه کنکورها بوده است، میزان بیشتر بودن تست دو درس تاریخ ادبیات و آرایه‌های ادبی در علوم و فنون ادبیات انسانی است.

بررسی اهمیت سوالات علوم و فنون در کنکور انسانی 1400

تمام موارد بالا همگی بیان کننده تعداد بود، پس اهمیت چه می‌شود؟ در حقیقت پاسخگویی‌ها کمی متفاوت است که می‌تواند تمایزات را به وجود آورد.

  • درس تاریخ ادبیات دارای پاسخگویی 50 درصد در کنکور انسانی 1400 بوده، در حالی که میزان پاسخ دادن به آرایه‌های ادبی حدود 70 درصد بوده است.
  • قرابت نیز با پاسخ گویی 80 درصدی توسط داوطلبان نشان داده که سؤالات محبوب اکثر داوطلبان در درس علوم و فنون کنکور انسانی 1400 و سالهای دیگر هست.

در حقیقت همه چیز به 1 الی 2 سؤال ختم می‌شود که برخی نزده یا غلط می‌زنند. پس حواستان را خوب در این بخش جمع کنید که کلید تمام پیشی گرفتن‌ها در همین است.

  • عروض مبحثی است که نشان داده با پاسخگوی 40 درصدی توسط داوطلبان، کاملاً چالش برانگیز است. ظاهری شاید ساده، اما باطنی کاملاً پیچیده دارد که اگر حواستان باشد می‌توانید به سلامت از این قسمت عبور کنید.
  •  قافیه با وجود کم بودن سؤالات، اما پاسخ گویی 80 درصدی را به همراه داشته و داوطلبین چالشی را در این قسمت مشاهده نخواهند کرد.

گروه آخر سؤالات مربوط به املا است که با پاسخ 30 درصدی روبرو است. شاید بتوان علت اصلی را موضوع کم بودن سؤال و حجم بالا مطالب برای مطالعه دانست که بسیاری از افراد در برنامه ریزی مطالعاتی کنکور آن را کنار می‌گذارند. در حالی که سؤالی ساده است. با توجه به تحلیل های گفته شده اختمالا حالا میدانید تمرکز خود را برای کنکور انسانی سال آینده روی کدام بخش از درس علوم و فنون بگذارید.

تحلیل سخت و آسانی سوالات علوم و فنون ادبی کنکور انسانی سال 1400

مورد مهم پایانی در اینجا موضوع میزان چالشی بودن سؤالات است. در بخش‌های قبلی آنالیز و تحلیل تعداد و اهمیت سوالات هر بخش درس علوم و فنون ادبی کنکور 1400 انسانی را مشاهده کردید.

آیا تمام پاسخ ندادن یا دادن به سختی و آسانی سؤالات مربوط است؟ جواب بله خواهد بود. بیشترین میزان سختی به صورت کاملاً محسوس موضوع قرابت معنایی خواهد بود. این قرابت بدین صورت است که کاملاً شما را گیج می‌کند و باید با تست زنی در این حوزه مهارت خود را افزایش دهید.

پس از بررسی فنی سوالات فنون کنکور 1400 انسانی مشخص شد که درس دوم که باعث اذیت بسیاری از افراد، حتی کسانی که مطالعه داشته‌اند، شده است، موضوع عروض بوده که بسیار سؤالات مهم دارد.

چگونه دروس علوم و فنون را برای کنکور بخوانیم

برای اینکه بتوانید نتیجه خوب بگیرید، بهتر است که هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

خواندن تاریخ ادبیات علوم و فنون کنکور

برای مطالعه این درس بهتر است که ابتدا از دروس یک مقطع، مثلاً دهم شروع کنید. باید یک پایه را جمع و بعد به سراغ مقطع بعدی بروید. به هیچ وجه در هنگام مطالعه به صورت پشت سر هم عمل نکنید و برای هر 5 درس، یک ایستگاه جبرانی قرار دهید و تمام چیزهایی را که خوانده‌اید، دوره کنید.

کاملترین آنالیز و تحلیل فنون ادبی کنکور 1400 انسانی
آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی و چپونه خواندن تاریخ ادبیات

مباحثی که مشکل دارید را در هر دوره درسی، مجدد تکرار کنید تا کاملاً اشتباهات از بین برود. در پایان کتاب هر مقطع، اقدام به گرفتن امتحان از خودتان کنید که خیالتان بابت چیزهایی که آموخته اید، راحت باشد.

بهتر است که هر 1 ماه یکبار، مجدد اقدام به دوره کنید تا همه چیز یادآوری شود.

قرابت معنایی در علوم و فنون کنکور انسانی

برای این درس بهتر است که تست فراوان بزنید. برای این که به صورت مداوم باشد و از این کار خسته نشوید، بهتر است که هر شب 5 تست بزنید. شاید به نظرتان خنده دار باشد، اما تجربه ثابت کرده که این میزان تست را یک داوطلب کنکور برای قرابت در هفته نمی‌زند و این کار باعث خواهد شد که به مرور مفاهیم را یاد بگیرید، بدون این که فشار خاصی به خود وارد کنید.

آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی و قرابت معنایی
آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی و قرابت معنایی

عروض و قافیه

بهتر است که برای این دو درس مجدد کتاب درسی در این باب را مطالعه و با حل یکی از کتب تست رایج در بازار، اقدام به بالا بردن مهارت خودتان کنید.

آرایه ادبی

آرایه‌ها در این حوزه تعداد بیشتری دارد، اما همان‌طور که ممکن است تا به الان متوجه شده باشید، می‌بینید که سؤالات عموماً در حوالی 4 الی 5 نوع خاص که قالب تستی معروف است، می‌چرخد و با مهارت داشتن در آنان تا حدود 90 درصد سؤالات را پاسخگو خواهید بود.

لغت

برخی به علت حجم بالا، قید زدن آن را در کنکور می‌زنند. البته می‌توانید برای این کار اقدام به مطالعه روزانه کنید و برای آن آماده شوید. چه بسا که نتیجه درخشانی با زدن این تست در انتظارتان باشد.

جمع بندی آنالیز و تحلیل درس علوم و فنون کنکور انسانی 1400 در آکو

در آنالیز فنون کنکور 1400 انسانی سعی کردیم که با بررسی بخش‌های مختلف این بخش دفترچه و بیان نکات مهم شما را در رسیدن به بهترین نتیجه کمک کنیم. البته این حوزه به این صورت خواهد بود که باید برای هر درس به صورت مجزا تلاش کنید.

اگر می‌خواهید که در رشته‌های انسانی در دانشگاه‌های سراسری خوب قبول شوید، باید میانگینی 50 درصدی در این درس حداقل داشته باشید. در حالی که نفرات برتر میانگین 72 درصدی را به ثبت رسانده‌اند. حال که به فکر داشتن یک کنکور بی نقص هستید ، بهتر است پیش از هرچیز یک مشاور کنکور خبره پیدا کنید.

مشاوه تحصیلی آکو

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا