پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسریمشاور من

هر آنچه در مورد نحوه ثبت نام در کنکور باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

زمانی که صحبت از کنکور می‌شود، همه چیز چاشنی استرس به خود می‌گیرد. از خواندن تا کنکور دادن. در این بین یک مرحله بیش از همه باعث تفکر بیش از حد افراد خواهد شد. در حقیقت داوطلبان تا زمان وقوع آن، به هیچ وجه به این موضوع فکر نمی‌کنند. این مرحله همان ثبت نام در کنکور نام دارد. زمانی که فرصت محدود خواهید داشت و برای اولین بار است که با این شرایط برای ثبت نام در آزمون سرنوشت ساز کنکور روبرو خواهید شد. در ادامه موضوع شرایط شروع ثبت نام کنکور را با در نظر گرفتن مدارک مورد نیاز و مراحل سایت سازمان سنجش برایتان بیشتر باز خواهیم کرد.

نحوه ثبت نام کنکور  در سازمان سنجش

زمانی که صحبت از کنکور می‌شود، شما به هیچ وجه کنکوری نخواهید بود تا برگه ثبت نام در کنکور را پر کنید. در لحظات اول پس از پر کردن کاملاً احساس دگرگونی دارید و برای اولین بار خود را در قامت جوانی پرشور که آماده شکستن سقف آرزوها است، خواهید بود. البته چند لحظه صبر کنید. رؤیا پردازی نکنید، زیرا باید ابتدا بتوانید شروع به ثبت نام برای کنکور کنید و اگر نحوه ثبت نام را بلد نباشید در زمان محدودی که مشخص شده است دچار اضطراب خواهید شد. در ادامه درباره نحوه ثبت نام و مدارک لازم برای ثبت نام کنکور را برایتان توضیح خواهیم داد. با مرکز مشاوره کنکور آکو همراه باشید.

[aparat id=’ytQXb’]

ثبت نام در کنکور از طریق سازمان سنجش

برای شروع ثبت نام کنکور در زمان مشخص شده ، ابتدا باید چند کار را انجام دهید. اول اینکه از زمان دقیق ثبت نام از اطلاع پیدا کنید. در حقیقت این بازه زمانی برای ثبت نام در کنکور توسط سازمان سنجش بیان خواهد شد. عموماً در اواسط بهمن ماه این ثبت نام هر ساله اتفاق خواهد افتاد.

سؤالی که برای متقاضیان در این شرایط به وجود می‌آید، این است که آیا همه گروه‌ها اعم از تجربی و ریاضی و انسانی و هنر  با هم برای ثبت نام کنکور اقدام می‌کنند یا هر گروه بازه زمانی جداگانه دارد. پاسخ این است که همگی با یکدیگر اقدام به ثبت نام خواهید کرد.

سؤال دوم که در ذهن‌ها پدید می‌آید، موضوع مدت زمان تعیین شده برای ثبت نام است. این مدت عموماً 6 روز خواهد بود. البته بهتر است که در همین بازه ثبت نام کنکور خود را در سایت سازمان سنجش انجام دهید، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید آن را انجام دهید، نگران نباشید، زیرا طی سنوات گذشته این فرایند به میزان دو الی 3 روز نیز مجدد تمدید خواهد شد.

ثبت نام کنکور سراسری
بهتر است برای ثبت نام از کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید تا از دقیق بودن مراحل مطمئن شوید

البته این نکته را باید بیان کرد که ثبت نام در روزهای پایانی کمی سخت‌تر خواهد بود. علت این موضوع، هجوم کاربران در این زمان است. دقیقاً همان عادت دقیقه 90 کار انجام دادن، اینجا نیز خود را نشان خواهد داد.

نکته دیگری که در زمان ثبت نام برای کنکور به ذهن مخاطبان خطور می‌کند، موضوع اینترنت و چگونگی وارد کردن مدارک لازم برای ثبت نام کنکور در سایت سازمان سنجش است. یک نکته مهم این است که در ساعات 12 شب تا 6 صبح عموماً بار ترافیکی سایت‌ها به خصوص سایت سازمان سنجش کمتر خواهد بود و باعث خواهد شد که بتوانید اقدام به ثبت نام کنید. فراموش نکنید که برای ثبت نام کنکور نیاز به اسکن کردن همه مدارک با کیفیت بالا و بارگزاری آنها روی سایت سازمان سنجش در زمان ثبت نام دارید.

شروع ثبت نام کنکور در سایت سازمان سنجش

برای اینکه شروع به ثبت نام برای کنکور کنید، در آغاز اقدام به دانلود دفترچه ثبت نام در کنکور کنید. با خواندن آن می‌توانید از بسیاری از شرایط آگاه شوید. دفترچه ثبت نام کنکور هرساله پیش از شروع زمان ثبت نام در سایت سازمان سنجش قرار میگیرد.

حالا برای شروع ثبت نام ابتدا وارد سایت سازمان سنجش شوید. در این صفحه در قسمت سمت راست بالا، شاهد گزینه‌هایی با عنوان مقاطع تحصیلی خواهد بود. با کلیک روی قسمت کارشناسی وارد صفحه جدید خواهید شد.

در این بخش، روی ثبت نام در کنکور سال مدنظر را کلیک کنید. مثلا در تصویر زیر ثبت نام در کنکور سال 1400 مد نظر قرار گرفته است.

نحوه شروع ثبت نام در کنکور
ثبت نام در کنکور

نحوه خرید سریال برای ثبت نام کنکور

در ادامه با ورود به صفحه ثبت نام کنکور در سایت سازمان سنجش ، مجدد باید به سمت نمودار سمت راست موس خود را بچرخانید. در این بخش روی خرید سریال ثبت نام کلیک کنید. با ورود به این صفحه باید تعرفه لحاظ شده برای ثبت نام در کنکور سراسری را بپردازید. در این بخش مجاز به خرید 1 کد برای یکی از سه رشته انسانی، ریاضی و تجربی خواهید بود.

برای دریافت تاییدیه ها با سه آیتم مختلف روبرو خواهید شد که می‌توانید هر کدام از آیتم‌های مختلف را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم که گزینه پیامک را فعال کنید تا تمامی تأییدیه‌ها برایتان ارسال شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور در سازمان سنجش
انتخاب حالت مد نظر برای ثبت نام در کنکور

سؤالی دیگر در این قسمت این خواهد بود که آیا برای رشته‌های زبان و هنر نیز باید خریدی جداگانه انجام دهید یا خیر؟ جواب بله خواهد بود. برای این کار باید مجدد خرید انجام دهید.

البته برای ثبت نام دانشگاه پیام نور نیز باید در زمان ثبت نام کد مجزا بخرید. البته می‌توانید ثبت نام در کنکور را انجام دهید و سپس برای زدن تیک پیام نور اقدام کنید.

در هر حال و انتخاب هر کدام از گزینه‌ها به صفحه انتقال وجه منتقل خواهید شد. سعی کنید که حتماً علامت اطمینان که در قسمت بالا سمت چپ صفحه مرورگر ایجاد می‌شود را مشاهده کنید و سپس اقدام به پرداخت وجه کنید. می‌توانید از تمامی کارت‌های بانکی که رمز دوم دارد، برای پرداخت استفاده کنید. پس از این خرید، باید به صفحه ورود اطلاعات وارد شوید.

نحوه خرید سریال هنگام ثبت نام در کنکور سراسری
خرید سریال هنگام ثبت نام در کنکور

وارد کردن سوابق تحصیلی برای ثبت نام

در زمان ثبت نام برای کنکور باید موارد مختلفی از سوابق تحصیلی خودتان را در سایت سازمان سنجش وارد کنید. نحوه وارد کردن سوابق تحصیلی هنگام ثبت نام کنکوربدین گونه است که باید نظام آموزشی و کد سوابق تحصیلی را در این بخش وارد کنید تا هنگام انتخاب رشته و دریافت نتایج ، تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه اعمال شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1401

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، تمامی نکات را به درستی وارد کنید. البته در صورت هرگونه اشتباه در ورود اطلاعات، امکان ویرایش پس از ثبت نام اولیه وجود خواهد داشت.

نحوه وارد کردن تصویر داوطلب هنگام ثبت نام کنکور

در این بخش از مراحل ثبت نام کنکور در سایت سازمان سنجش باید عکس خود را با توجه به فرمت‌های بیان شده ، آپلود کنید. حواستان باشد که به هیچ وجه بیشتر از میزان سایز یا حجم بیان شده آپلود انجام ندهید.

البته حواستان باشد که در این قسمت حتماً باید عکس پرسنلی آپلود کنید. این عکس دارای الزامات اولیه است که برای آقایان پیراهن و خانم‌ها نیز مقنعه با کمترین میزان آرایش خواهد بود. سایر ویژگی های عکس پرسنلی مناسب برای ثبت نام کنکور:

  • تمام رخ
  • زمینه سفید
  • سایز 3*4
  • خانم ها با حجاب کامل مقنعه
  • آقایان با پیراهن و ریش کامل یا بدون ریش
مدارک ثبت نام کنکور
تصویر داوطلب هنگام ثبت نام در کنکور

وارد کردن اطلاعات داوطلب

در این بخش باید تمامی موارد خواسته شده را در آن وارد کنید. اطلاعاتی که باید قبل از آن حتماً جمع آوری کنید مرتبط با خودتان خواهد بود. همراه داشتن مدارک اسکن شده با کیفیت بالا در زمان ثبت نام کنکور اهمیت زیادی دارد. اول از همه شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشید. مورد بعدی که اهمیت دارد، موضوع محل سکونت خواهد بود. حتماً علاوه بر یادداشت دقیق آدرس پستی خود، کد پستی ده رقمی را نیز یادداشت کنید.

از نکات مهم بعدی سوابق تحصیلی خواهد بود که کمی ریزتر و جزئی‌تر در این بخش از ثبت نام در کنکور باید وارد شود. پس فراموش نکنید که مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور را پیش از فرا رسیدن زمان ثبت نام، از مدرسه محل تحصیل خود دریافت کنید.

مدارک مهم فرایند ثبت نام در کنکور

مهم‌ترین مدارک برای ثبت نام در کنکور به شرح زیر خواهد بود.

  • اسکن عکس 3*4 با کیفیت بالا و حجم کم از داوطلب جهت بارگذاری در سامانه
  • شناسنامه و کارت ملی جهت وارد کردن اطلاعات فردی
  • آدرس، شماره تماس و کد پستی محل سکونت
  • کارنامه دیپلم و پیش دانشگاهی

از مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت نام در کنکور ، کد سوابق تحصیلی است که با استفاده از کد دانش آموزی و کد منطقه دانش‌آموز از سایت dipcode.medu.ir قابل دریافت خواهد بود. افرادی که شامل این بخش خواهند شد، به شرح زیر هستند.

  1. فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظری (ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی) که بعد از سال 84 مدرک دیپلم خود را دریافت کردند.
  1. فارغ‌التحصیلان مقطع پیش دانشگاهی که بعد از سال 91 مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت کردند.
  2. دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظری سال دوازدهم که به آن‌ها نظام جدید (6-3-3) نیز گفته می‌شود.

سخن مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره نحوه ثبت نام کنکور

برای ثبت نام در کنکور بهتر است که تمامی مراحل بالا را به ترتیب و خودتان انجام دهید. سعی کنید که انجام فرایند ثبت نام را به روزهای پایانی موکول نکنید. این کار باعث خواهد شد که استرس کاذب برایتان به وجود آید. نکته مهم بعدی نیز جمع آوری کامل مدارک تا قبل از شروع شدن زمان ثبت نام برای کنکور در سایت سازمان سنجش خواهد بود. اگر فکر میکنید خودتان نمیتوانید از پس اضطراب ثبت نام کنکور بر بیایید، میتوانید از مشاور خود بخواهید این کار را برایتان انجام دهد یا اینکه کافی نت های معتبر و قابل اعتماد را انتخاب کنید. مشاوره تخصصی کنکور در کرج

به هیچ وجه نگران موضوع ثبت نام نباشید، زیرا کاملاً راحت می‌توانید از پس آن بر بیایید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا