پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسریمشاور من

شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی بیشتر است یا تحصیل در دانشگاه های شهرستان ها؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

پیش از این درباره شهریه دانشگاه ها مفصلا صحبت کرده ایم اما داوطلبانی که رتبه خوبی دارند و به فکر انتخاب رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند و بین انتخاب دانشگاه آزاد و خودگردان یا دانشگاه های روزانه یا شبانه سراسری در شهرستان هستند باید همراه ما باشند. تا پایان این مقاله با شرایط مالی موجود برای هرکدام از این انتخاب ها آشنا میشوید و با مقایسه شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه های مختلف میتوانید تصمیم درستی درباره انتخاب رشته کنکور بگیرید.

نکاتی که در ادامه میگوییم ضرفا شرایط و هزینه های دانشگاه ها است و برای انتخاب رشته میبایست شرایط خانوادگی، میزان استقلال و انعطاف پذیری شخص و حتی دانشگاه و شهر مورد نظر را برای انتخاب رشته در نظر گرفت و نمیتوان یک قانون کلی براساس میزان شهریه رشته های پیراپزشکی و پزشکی برای همه صادر کرد. نرم افزار های انتخاب رشته میتوانند به شما کمک کنند کد رشته محل های محتمل تر برای قبولی را تشحخیص دهید و سپس براساس شرایط موجود انتخاب خود را داشته باشید.

برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور 1402 کلیک کنید.

نکته مهمی که لازم است درباره آن اطلاعات دقیق تری کسب کنید شهریه داوطلبان اتباع رشته های پزشکی و پیراپزشکی است که بیشتر از شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی برای داوطلبان عادی است و در مقاله مربوطه به توضیح کاملی درباره آن پرداخته ایم.

انتخاب رشته کنکور 1402

آیا شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی معیار خوبی برای انتخاب رشته هست؟

اگر بخواهیم با شما روراست باشیم بله! میزان شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی واقعا معیار خوبی برای این است که بدانید در شهر خودتان درس بخوانید بهتر است یا اینکه بروید شهر های دیگر. خب ببینید یک راهکار کلی اینکه اگر میخواهید بین دوره روزانه و دانشگاه آزاد رشته پزشکی را انتخاب کنید بی شک دانشگاه سراسری شهرستان برای پزشکی از نظر مالی و از نظر اعتبار مدرک ارجحیت دارد.

اما اگر با رتبه کسب شده در رشته های پزشکی روزانه قبول نمیشوید و باید شبانه یا دوره های پردیس خودگردان دانشگاه ها را در شهر دیگر انتخاب کنید، باتوجه به هزینه بیشتری که شهریه رشته های پزشکی دانشگاه پردیس دارد، بهتر است در شهر خودتان بمانید و حتی دوره های مازاد یا همان پزشکی آزاد خودگردان را انتخاب کنید تا اینکه برای تحصیل در دوره های پردیس دانشگاه سراسری بخواهید هزینه چند برابری برای خوراک و مسکن نیز بپردازید.

میدانید که دوره های پردیس و شبانه دانشگاه های سراسری تعهد خوابگاه ندارند و هیچ تعهدی هم مبنی بر اعطای تسهیلات ویژه یا شرایط خاصی برای دانشجو در دفترچه ذکر نشده است. مگر اینکه در دانشگاه های شرایط خاص انتخاب رشته کنید که عموما هم دوره های روزانه دارند!

شرایط دیگری که ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد انتخاب بین پزشکی دانشگاه آزاد و پیراپزشکی دانشگاه سراسری است. خب اولا که بگوییم باید شرایط شهریه رشته های پیراپزشکی و پزشکی دانشگاه ها را باهم مقایسه کنید. شهریه رشته های پزشکی میتواند علت اصلی انتخاب رشته های پیراپزشکی دانشگاه سراسری برای داوطلبان باشد.

به صورت کلی اگر به هزینه و شهریه دانشگاه فکر نمیکنید بی شک پزشکی را انتخاب کنید. مخصوصا اگر دندانپزشکی باشد حتی اگر برای شهریه پزشکی رشته های پزشکی دانشگاه پردیس سر به فلک کشیده باشد به آینده روشنی که در انتظارتان است می ارزد. اما اگر موضوع مالی است و شما در آینده میتوانید به حقوق حدود 20 الی 30 تومن (در سال 1402) رشته های پیراپزشکی راضی باشید، رشته های پیراپزشکی برای شما مناسب تر است.

ضمنا هنگام انتخاب رشته پزشکی به یاد داشته باشید که شما بجز 7 سالی که درس میخوانید باید برای بازار کار فعال تر و درآمد بالا تر در آزمون های تخصص و فوق تخصص نیز شرکت کنید و نهایتا در بهترین حالت در 40 سالگی میتوانید پزشک شناخته شده ای با درآمد های بالای 1 میلیارد (سال 1402) در سال باشید. اما رشته های دندانپزشکی درآمد بیشتر و سریع الوصول تری خواهد داشت.

این درحالی است که با انتخاب رشته های پیراپزشکی میتوانید حتی بعد از گذراندن دو سال از تحصیلتان وارد بازار کار شوید و به عنوان پرستار، دستیار پزشک و حتی دستیار کارشناس بیهوشی در بیمارستان ها و کلینیک ها فعالیت کنید و درآمد خوبی هم داشته باشید.

بهرحال ما قرار است شرایط تحصیل در دانشگاه ها را از نظر شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی بررسی کنیم و این مشاوره های تخصصی بهتر است در جلسه اول انتخاب رشته کنکور شما به صورت خصوصی و باتوجه به رتبه و تراز قبولیتان به شما داده شود.

درباره شهریه رشته های دانشگاه آزاد و پردیس در ادامه بخوانید.

شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد

در سال 1401 حدود هزینه دانشگاه آزاد برای هر ترم (یعنی هر سه ماه) تحصیل در رشته های پزشکی حدود 20 میلیون بوده است. البته این هزینه کاملا به صورت حدودی است. چونکه اولا دانشگاه آزاد هنوز شهریه رشته های پزشکی را برای سال 1402 مشخص نکرده است. میدانید که دانشگاه آزاد یک شهریه ثابت دارد که به صورت پیش فرض هر ترم باید پرداخت شود و یک شهریه متغیر که برای هر ترم و باتوجه به واحد های انتخاب شده متفاوت خواهد بود.

در دانشگاه آزاد شهریه هر واحد از دروس عمومی ارزان تر از واحد های تخصصی و به ویژه واحد های کارورزی است. در سال 1401 شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد به ازای هر واحد از دروس عمومی حدودا 200 هزار تومان، هر واحد عملی حدود 300 هزار تومان و هر واحد عملی کارورزی حدود 400 هزار تومان بوده است. این یعنی داوطلبی که در ترم های آخر واحد های عملی بیشتری دارد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.

ضمنا شهریه ثابت داوطلبان به ازای سال ورودی شان تغییر میکند ولی این میزان تا پایان دوره تحصیل ثابت است. مثلا شهریه ثابت ورودی های 1400 رشته پزشکی 14.700.000 تومان بوده است این درحالی است که شهریه ثابت دانشجویان پزشکی سال 1401 به ازای هر ترم 16.100.000 بود. البته این هزینه ها تقریبی است!

دانشگاه آزاد اعلام کرده است که احتمال افزایش 30 درصد یا بیشتر برای شهریه رشته های پزشکی داوطلبان کنکور 1402 وجود دارد و البته ذکر شده است که شهریه رشته های پیراپزشکی تا این حد افزایش نخواهد داشت!

شهریه ثابت ورودی های 1401شهریه متغیرحدود شهریه نهایی به ازای هر ترمشهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد
16.127.500حدود 3.5 الی 4.521 میلیونحدود 300 میلیون به ازای 14 ترم تحصیلی

قیمت نهایی که مشاهده میکنید به شرط عدم افزایش شهریه متغیر یعنی عدم افزایش شهریه واحد های عملی و کارآموزی دانشگاه آزاد در سال های آینده است.

شرایط جدید شهریه های دانشگاه آزاد را میتوانید از طریق وبسایت رسمی دانشگاه آزاد مربوطه در مهلت انتخاب رشته کنکور 1402 مشاهده کنید. میتوانید سایت دانشگاه ها را در مقاله معرفی دانشگاه های ایران مشاهده کنید. در دانشگاه های ازاد دوره های پزشکیو پیراپزشکی با ظرفیت مازاد نیز ثبت نام دارند که میتوانید با هزینه بیشتر و با رتبه پایین تری در رشته های پرطرفدار کنکور تجربی ثبت نام داشته باشید.

شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد 1402

شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد خودگردان

اگر بخواهیم بین پیراپزشکی دانشگاه روزانه یا حتی شبانه و دوره های دانشگاه آزاد خودگردان انتخاب کنیم و ملاک ما هزینه ای باشد که قرار است به صورت ترمیک بپردازیم بی شک باید اولین و اخرین انتخابمان دانشگاه سراسری باشد. شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد خودگردان حدودا 10 میلیون با شهریه مذکور برای رشته های پزشکی دانشگاه آزاد متفاوت خواهد متفاوت است.

مثلا اگر بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی شهریه ها از سال گذشته تا الان بخواهیم شهریه رشته های پزشکی دانشگاه آزاد و دوره های خودگردان را مقایسه کنیم، دانشگاه آزاد همانطور که گفته شد حدود 21 میلیون ترمی هزینه دارد و همین شرایط برای دوره های خودگردان دانشگاه آزاد تقریبا 30 میلیون است که این هزینه در ترم های آخر احتمالا بیشتر هم میشود.

هر دانشگاهی میتواند باتوجه به نظر هیئت مدیره هزینه بیشتر یا کمتری از دانشجویان دریافت کند.

شهریه رشته های پزشکی دانشگاه پردیس خودگردان

در اطلاعیه وبسایت های رسمی دانشگا های پردیس که شهریه رشته های پزشکی دانشگاه های پردیس را به صورت دوره ای اعلام میکنند همیشه ذکر میشود که هزینه گفته شده به صورت حدودی 70% هزینه هر نیمسال داوطلب را برای تححصیل در دانشگاه های پردیس شامل میشود. پس باوجود همه اطلاعاتی که در اختیارتان قرار میگیرد فراموش نکنید که شهریه رشته های پزشکی دانشگاه های پردیس ممکن است تا 30% از آنچه گفته میشود بیشتر باشد.

ضمنا دانشگاه های پردیس باتوجه به نظر هیئت مدیره میتوانند هزینه شهریه ها را بیشتر یا کمتر کنند و این عدد یک قیمت حدودی برای شهریه رشته های پزشکی دانشگاه پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری است.

شهریه رشته های پزشکی دانشگاه های پردیس خودگردان به اختصاص دانشگاه مقصد( رتبه علمی دانشگاه و البته نظر هیئت مدیره) متفاوت خواهد بود. مثلا دانشگاه علوم پزشکی اصفهات اعلام کرده است که شهریه ثابت رشته های پزشکی برای داوطلبان دوره های پردیس خودگردان این دانشگاه به اختصاص هر نیمسال(ورودی 1401) 10 الی 11 میلیون میباشد این درحالی است که دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی برای ورودی های همان سال به صورت ترمی 13.000.000 تومان در نظر گرفته است و برای پرداختی دانشجویان مبلغ وثیقه و تعهد محضری پرداخت شهریه هم به ارزش حداکثر 50 میلیون دریافت میگرد.

شهریه رشته های پزشکی دانشگاه پردیس

یا مثلا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1401 از دانشجویان برای ورود به دوره های پزشکی حدود 3 میلیون شهریه ثابت میگرفت اما به ازای هر واحد حداقل 300 هزار تومان و برای هر واحد عملی حداقل یک میلیون دریافت میکرد.

پس باید منتظر اعلامیه های دانشگاه های پردیس برای تعیین حداقل و داکثر شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در سال 1402 باشیم.

شهریه واحد های درسی رشته های پزشکی معمولا کمتر و شهریه رشته های داروسازی و دندانپزشکی به ازای هر واحد بیشتر است. که علت آن عملی تر بودن دروس رشته های دندانپزشمی و داروسازی است. شهریه حدودی دانشگاه های پردیس خودگردان برای واحد های درسی رشته پزشکی را در جدول زیر میبینید:

شهریه واحد های درسی دانشگاه های پردیس خودگردان برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی

جدولی که مشاهده میکنید مربوط به شهریه واحد های درسیرشته های پزشکی و پیراپزشکی خودگردان های دانشگاه علوم پزشکی زنجان است. برای سایر دانشگاه ها شهریه رشته های پیراپزشکی ممکن است کمتر باشد.

کدام را انتخاب کنیم پردیس شهر خودمان یا روزانه و شبانه شهرستان؟

پیشنهاد میکنیم برای داشتن یک انتخاب درست اولا تا زمان آمدن نتایج صبر کنید و ضمنا حتما از نرم افزار های انتخاب رشته کمک بگیرید. چون در این میان چند چالش وجود دارد. اولا اینکه اگر روزانه شهرستان قبول میشوید تحت هر شرایطی هزینه زندگی در شهرستان بیشتر از آنچه باید به دانشگاه های پردیس بپردازید نمیشود. اما باید استقلال و توانایی لازم برای مهاجرت تحصیلی را برای مدت طولانی داشته باشید. ضمنا توجه داشته باشید که اگر با سهمیه مناطق محروم وارد دانشگاه شده اید تعهد خدمت هم در آنجا خواهید داشت.

نکته دوم اینکه اگر دوره پردیس خودگردان شهرستان است و مسئله شما هزینه های تحصیل است، بدانید و آگاه باشید که اگر پزشکی پردیس شهرستان قبول شده اید پس تما میتوانید در دوره های روزانه پیراپزشکی هم انتخاب رشته کنید. پس از نرم افزار و مشاور متخصص انتخاب رشته غافل نشوید.

نکته سوم اینکه بین آزاد و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری در رشته های پزشکی کدام را انتخاب کنیم؟ بین آزاد و پردیس دانشگاه سراسری اگر موضوع مالی و مصافت و … برایتان مطرح نیستت بی شک پردیس خودگردان شهریه پرداز دانشگاه های سراسری را انتخاب کنید.

مقایسه شهریه رشته های پیراپزشکی دانشگاه های آزاد و پردیس خودگردان

تفاوت شهریه رشته های پیراپزشکی در دانشگاه های آزاد و پردیس به اندازه تفاوت شهریه رشته های پزشکی نیست اما خب به هرحال تقریبا همه ما میدانیم که شهریه دانشگاه های پردیس خودگردان همیشه بیشتر از دانشگاه های آزاد است. البته میتوان ادعا داشت که شهریه رشته های پیراپزشکی و حتی پزشکی دانشگاه آزاد برای ظرفیت مازاد یا همان ظرفیت خودگردان بیشتر از شهریه دانشگاه های بین المللی پردیس خودگردان برای این رشته ها است.

اگر در دوراهی انتخاب رشته های پیراپزشکی در دانشگاه سراسری یا دانشگاه آزاد قرار گرفته اید باید بگویم که رفتن به شهر دیگر هزینه ها و سختی های خود را دارد اما اگر به اعتبار دانشگاه و فعالیت بلافاصله بعد از شروع کار اهمیت میدهید، بهتر است که بیخیال پرداخت شهریه رشته های پزشکی بشوید و آن هزینه را برای زندگی در شهر دیگر و تحصیل در دانشگاه دولتی دوره روزانه خرج کنید.

اگر دوره شبانه یا پردیس خودگردان دانشگاه سراسری در شهر دیگری قبول شده اید قضیه فرق میکند و باید نکات بیشتری را هنگام تصمیم گیری مد نظر داشته باشید.

اگر دانشگاه برایتان مهم نیست و میخواهید فقط باتوجه به شهریه رشته های پیراپزشکی و هزینه تحصیل بین دانشگاه های سراسری شبانه یا پردیس و آزاد انتخاب کنید باید بدانید که مثلا اگر شهریه رشته پرستاری در دانشگاه زنجان ترمی 12 الی 15 میلیون باشد، که به ازای هر 4 ماه باید بپردازید.

یعنی هر ماهی حدودا 3 و نیم میلیون. این روز ها با شرایط گرانی که در جامعه وجود دارد، اگر دوره شبانه باشد که شهریه رشته های پیراپزشکی در دوره های شبانه حدودا ترمی 4 میلیون میباشد و این عدد را به علاوه هزینه زندگی در شهرستان کنید، تقریبا همان هزینه ماهیانه 4 میلیون(درسال 1402) را خواهید داشت.

با این تفاوت که در شهر خودتان هزینه خورد و خوراک نخواهید داشت و بی شک راحتی بیشتری هم حس میکنید و ضمنا میتوانید با شرایط بهتری که از نظر آشنایی با شهر و محیط دارید برای تامین شهریه دانشگاه آزاد یا همان پردیس کار کنید!

همه این نکاتی که درباره انتخاب درست میگوییم بر اساس هزینه ای است که قرار است برای تحصیل در دانشگاهتان خرج کنید و ممکن است شرایطی که دارید باتوجه به مولفه های مختلف زندگی شخصی تان متفاوت باشد.

شهریه رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد و ظرفیت مازاد

بررسی شهریه رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد و مازاد

میدانید که دانشگاه های آزاد تقریبا از سال 92 است ک به پذیرش دانشجو بدون ظرفیت مشخص و براساس انتخاب رشته دانشجویان میپردازد. یعنی مثلا در دفترچه انتخاب رشته اعلام کرده است که 20 فر برای رشته پرستاری دانشگاه آزاد اردبیل قرار است پذیرش شوند.

اما اگر 22 نفر در انتخاب رشته شان دانشگاه آزاد اردبیل را زده باشند و رتبه مربوطه را نیز داشته باشند، آن دو نفر نیز جزو قبولی های رشته پرستاری دانشگاه آزاد اردبیل خواهند بود با این تفاوت که هزینه بیشتری نسبت به ظرفیت عادی میپردازند. شهریه رشته های پیراپزشکی برای این رشته ها تقریبا برابر یا بیشتر از شهریه دانشگاه های پردیس خودگردان برای رشته های پیراپزشکی است.

در جدول زیر میتوانید مقایسه شهریه رشته های پیراپزشکی را در دانشگاه آزاد به تفکیک ظرفیت عادی و ظرفیت مازاد یا همان ظرفیت خودگردان مشاهده کنید.

نوع دورهرشتهشهریه ثابت دانشگاه آزادشهریه متغیر دانشگاه آزاد
عادیپرستاریحدودا 4.800.000حدودا 4.600.000(تقریبا به ازای هر واحد تخصصی 250 و هر واحد عمومی 180)
خودگردانپرستاریحدودا 8.500.000 میلیونحدود 9 میلیون ( تقریبا به ازای هر واحد تخصصی 400 و هر واحد عمومی 270)
عادیماماییحدودا 4.800.000حدودا 4.500.000 (تقریبا به ازای هر واحد تخصصی 250 و هر واحد عمومی 180)
پردیس خودگردانماماییحدوا 8 میلیونحدودا 8 میلیون( تقریبا به ازای هر واحد تخصصی 400 و هر واحد عمومی 270)
عادیاتاق عملحدودا 4 میلیون تومانحدودا 4 میلیون تومان (تقریبا به ازای هر واحد تخصصی 200 و هر واحد عمومی 150)
پردیس خودگرداناتاق عملحدودا 8 میلیونحدودا 9ونیم میلیون(تقریبا به ازای هر واحد تخصصی 400 و هر واحد عمومی 270)

هزینه شهریه متغیر رشته اتاق عمل به علت داشتن واحد های عملی بیشتر در دوره تحصیل نسبت به شهریه رشته های پیراپزشکی دیگر بالا تر است. توجه داشته باشید مبلغ گفته شده را میتوان حداقل مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام در دوره های مازاد دانشگاه آزاد دانست و 20 تا 30 درصد در سال جدید به میزان شهریه رشته های پیراپزشکی دانشاه ها افزوده خواهد شد.

شهریه رشته های پیراپزشکی در دانشگاه پردیس خودگردان

شهریه رشته های پیراپزشکی دانشگاه های پردیس خودگردان را میتوان تقریبا هم اندازه و حتی کمتر از شهریه رشته های پیراپزشکی دانشگاه های آزاد خودگردان دانست. مثلا دانشگاه علوم پزشکی زنجان هزینه رشته های پیراپزشکی خود را که به شهریه ثابت و متغیر تقسیم بندی میشود حدودا 12میلیون پیش بینی کرده است که 6.500.000 آن را به عنوان شهریه اولیه ثبت نام دریافت میکند و 15 میلیون نیز همان ابتدا ب عنوان وثیقه پرداخت شهریه از داوطلبان دریافت میکند.

در همین سال یعنی سال 1401 دانشگاه اصفهان شهریه رشته های پیراپزشکی را حدود 5 میلیون برای شهریه ثابت و حدود هزینه هر واحد را در دانشگاه بین 190 هزار تومان تا 370 هزار تومان مشخص کرده است. که از شهریه مذکور برای همین رشته ها در دانشگاه زنجان چند میلیون کمتر است.

حتی شاید برایتان جالب باشد که بدانید پردیس خورگردان دانشگاه کرمانشاه در سال 1401 جدول شهریه های ثابت و متغیر خود را برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی به شرح زیر ارائه داده است.

رشتهشهریه ثابتشهریه متغیر به ازی هر واحد
شهریه ثابت رشته پزشکی سال 14012.662.000
شهریه ثابت رشته دندانپزشکی سال 1401
رشته های پزشکی2.662.000 تومانبین 190 هزار تومان تا 1 میلیون و 100 هزار تومان
پیراپزشکی150.000 تومانبین 190 تا 370 هزار تومان
تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مشاوره انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد و پردیس

به عنوان مشاور به شما میگویم که اگر موضوع مالی برایتان اهمیت ندارد اولویت بندی های خود را ابتدا رشته قرار دهید و سپس دانشگاه و در نهایت هم میتوانید درباره شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی هر دانشگاهی در سایت مربوطه بخوانید. به علاوه توجه داشته باشید که دوره های پردیس و آزاد هیچگونه تعهد خدمتی ندارند هرچند که همه رشته های پزشکی باید طرح خدمت در مناطق محروم را به عنوان دوره کار آموزی خود بگذرانند.

حتی اگر نمیخواهید از کمک مشاورین مجموعه آکو بهره ند شوید، به هرحال تحقیقاتتان را درباره رشته های پزشکی و پیراپزشکی و شرایط هر دانشگاه به کمک یک فرد آگاه بالا تر ببرید و بعد تصمیم بگیرید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا