پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

چرا کنکور حذف نمی شود

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رئیس سازمان سنجش کشور درباره دلیل اینکه چرا کنکور حذف نمی شود گفت: با همه انتقادات وارده به کنکور، آخرین نظرسنجی از داوطلبان سال ۹۹ نشانگر این است که بیش از ۸۰ درصد مخالف حذف کنکور هستند.

به گزارش مجله آکو و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم خدایی در همایش ملی سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که به صورت مجازی برگزار شد، در مقاله‌ای با عنوان چرا کنکور قابل حذف نیست  ذکر کرد: سنجش به عنوان یک علم و مکانیسمی برای برجسته کردن تفاوت‌ها در یادگیری دانش آموزان به کار گرفته می‌شود. ضمن اینکه غربالگری، پاسخگویی و تشخیص آموزشی از جمله نقش‌های سنجش است.

وی افزود: آزمون‌های ورودی سابقه ۱۵۰ ساله در دنیا دارند و در اکثر دانشگاه‌های دنیا مولفه‌هایی از جمله استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، شهریه و میزان تقاضا وجود دارد ولی سنجش و پذیرش از هم جدا هستند. تنها نقطه مشترک نظام سنجش و پذیرش ما با سایر نقاط دنیا در استفاده از مولفه اطلاعات پیشرفت تحصیلی است.

خدایی افزود: پیش از انقلاب اسلامی آزمون عمومی، آزمون اختصاصی، معدل و استقلال دانشگاه‌ها در پذیرش و سنجش به کار می‌رفت و بعد از انقلاب همین مدل به علاوه تمرکز در نهاد سنجش و ۱۹ سهمیه ایجاد شد. در سه سال اخیر قوانین گوناگونی برای سنجش و پذیرش در نظر گرفته شده است. سال ۸۶ قرار بر حذف کنکور بود که قانون سال ۸۶ در سال ۹۲ ملغی شد و قانون سال ۹۲ هم در سال ۹۵ اصلاحیه خورد.

دلیل عدم حذف کنکور

وی اضافه کرد: از دلایلی که قانون حذف کنکور امکان اجرا پیدا نکرد این بود که با وجود اینکه کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است اما تغییرات و انتظارات از رشد فعلی دانشگاه‌ها آنگونه که پیش بینی می‌شد اتفاق نیافتاد. کنکور مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه در این سال‌ها هر دو سیستم را بشدت تضعیف کرده است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به مولفه‌های نظام سنجش و پذیرش از جمله عادلانه بودن اظهار کرد: یکی از پارامترهای مهم در دنیا آموزش یکپارچه است اما در کشور ما جزیره‌های متعدد آموزشی وجود دارد و به دلیل نوع نگاه سیاسی به سنجش، حساسیت زیادی برای داوطلب به همراه دارد.

وی گفت: آخرین نظرسنجی از داوطلبان سال ۹۹ نشان می‌دهد که بیش از ۸۰.۱ درصد داوطلبان و خانواده‌ها با حذف کنکور و تاثیر سوابق مخالف هستند.

خدایی دو گروه دلیل را عدم حذف کنکور شمرد و گفت: یک جنبه آموزشی و یک جنبه اجتماعی است. از نظر آموزشی، انتخاب بر اساس علاقه، بازار کار، هدایت تحصیلی، متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم، اطلاعات سابقه تحصیلی و تورم نمرات بالاتر موجب شده حذف کنکور سخت‌تر باشد.

وی اضافه کرد: از منظر اجتماعی نیز موضوع اینکه چرا کنکور حذف نمی شود جنبه روانشناختی دارد. نگرش افراد به تحصیلات عالی، نگاه خانواده و جامعه، داشتن عناوین، تب مدرک گرایی و سرمایه گذاری سنگین خانواده‌ها، تغییر طبقه اجتماعی و رابطه مدرک تحصیلی با ارتقا شغلی و حقوقی نیز موجب عدم حذف کنکور است.

رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور معلول یک فرهنگ ضد ارزش است و جامعه شناسان و روانشناسان و عالمان باید کمک کنند تا این فرهنگ اصلاح شود. پشت سیستمی که ۶۰۰ هزار داوطلب برای ۵ هزار صندلی تلاش می‌کنند یک فرهنگ ضد ارزش پنهان شده است. در واقع مسئله اصلی بود و نبود کنکور نیست بلکه تغییر مسیر آموزش است.

وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بهتر کردن شرایط کنکور گفت: اعطای نقش غربالگری شفاف و روشن به سوابق تحصیلی برای کاستن از حجم وسیع سیاهی لشکر کنکور، برطرف کردن بی توجهی دانش‌آموز و معلم به فرایند یاددهی و یادگیری، تایید سوابق تحصیلی قابل اعتماد و تغییر سیستم ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، جدایی فرآیند سنجش از پذیرش، تقویت توان دانشگاه‌ها و دخالت آنها در فرآیند پذیرش با قبول مسئولیت، تغییر شیوه سنجش به سنجش انطباقی و برگزاری الکترونیکی آن از جمله این پیشنهادات است.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در خبر چرا کنکور حذف نمی شود سعی کردیم دید جامع و کاملی از این خبر را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا