پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

عبرت گرفتن از کارنامه ترم اول

نتیجه امتحانات ترم اول و برنامه ریزی برای کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در سال دوازدهم فشار زیادی روی تمامی دانش اموزان در تمامی رشته های تحصیلی وجود دارد حجم زیادی از مطالب را باید در خاطر خود نگه  داشته باشند و همینطور مطالب جدیدی را هم باید به اندوخته های خود اصافه کنند همین باعث میشود که استرس بر انها غلبه کند و تمرکز کافی را برای امتحانات ترم اول پایه دوازدهم در سال کنکور نداشته باشند این موضوع تاثیر بسزایی برروی معدل نهایی و کارنامه ترم اول انها خواهد داشت .‌
باوجود تاثیر معدل بر کنکور ، هر چه قدر که داوطلبان برای امتحانات ترم اول و امتحانات ترم دوم امادگی داشته باشند میتوانند در کنکور ایفای نقش کنند اما در نقطه مقابل اگر نتوانند نتیجه ی مطلوب را بگیرند باعث از دست دادن انگیزه درس خواندن و البته اعتماد بنفس میشود. داوطلبان بعد از ذریافت کارنامه امتحانات نوبت اول پایه دوازدهم، باید با تحلیل کارنامه ترم اول به نقاط ضعف خود پی ببرند و از ترم اول عبرت بگیرند. در ادامه در این مقاله به تمامی دیدگاه های موجود میپردازیم پس مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو ، بهترین مرکز مشاوره تخصصی کنکور در کرج با مشاوره کنکور رایگان را تا پایان مقاله همراهی کنید.

کارنامه ترم اول و درس خواندن تشریحی دوازدهمی ها

کارنامه امتحانات ترم اول دوازدهم و تحلیل آن

طبق آخرین اطلاعات دریافت شده، امتحانات ترم اول دوازدهم داوطلبان دوره دوم متوسط روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری پیش دانشگاهی، رشته تخصصی هنر، کنکور فنی حرفه‌ ای نیم سالی- واحدی (بزرگسالان آموزش از راه دور – داوطلبان آزاد) از اوایل دی آغاز و تا اواسط بهمن ماه جریان خواهد داشت. اما سوال مهم اینجاست که داوطلبان کنکور و دوازدهم باید در دوران امتحانات تشریحی بخوانند تا نمره خوبی در کارنامه شان ثبت شود یا باید درس خواندن تستی را نیز ادامه دهند؟

بیشتر بخوانید: حضوری بودن امتحانات ترم اول

این سوال مهم از سوالات است که برای تمامی دانش اموزان مطرح است عده ای از دانش اموزان هستند با اینکه زیاد تلاش میکنند اما متناسب با تلاششان نتیجه نمیگیرند زیرا  شیوه ی مطالعه هایشان اشتباه است .در بعضی از مواقع نیاز است که شیوه مطالعه به صورت تشریحی باشد چون تفاوت زیادی در مطالعه به روش تستی و تشریحی وجود دارد .همانطور که خودتان نیز مطمئنا امتحان های تشریحی زیادی تاکنون داشته اید که در آنها فقط با مطالعه در شب امتحان و صرفا با حفظ کردن چند فرمول کلیدی و اصلی موفق به کسب نمره قبولی و حتی بالاتر شده اید و این تجربه را کنکوری ها نیز در مطالعه برای امتحانات تشریحی ترم اول یا دوم در سال دوازدهم نیز داشته اند.

 اما بر عکس قضیه و در آزمون تستی این گونه نیست و با یک نقص اطلاعاتی جزیی ممکن است به جواب نهایی و گزینه درست نرسید لذا توصیه میشود دوازدهمی ها حتما به این نکته مهم درباره نتیجه کسب نمره بالا در کارنامه ترم اول دوازدهم توجه داشته باشند. سال سومی ها باید عادت به این روش غلط مطالعه را از هم اکنون کنار بگذارند. نتیجه کارنامه های ترم اول و دوم دوازدهم و معدل های دوره دوم متوسطه به میزان 60 درصد در کنکور تاثیر دارد.

تحلیل کارنامه ترم اول و درس خواندن تستی و تشریحی دوازدهمی ها

کنکوری ها و امتحانات تشریحی ترم اول و دوم

دوازدهمی ها چطور وقت بیشتری برای تشریحی خواندن درس های امتحانات ترم اول و دوم سال دوازدهم بگذارند؟ خب خیلی واضح است، برای شروع تست زنی هر مبحثی حالا چه دروس تخصصی و چه دروس عمومی ابتدا باید بر مطالعه تشریحی آن مبحث مسلط شوید به گونه ای که تشریحی خواندن در ابتدای کار باید بیشترین زمان را به خود اختصاص دهد.

دقت کنید، حتما تشریحی خواندن باید همراه با خلاصه نویسی و نکته بردای باشد. اجرای این روند باعث می شود دسته بندی مباحث برای مرور در ماه های بعد راحتتر صورت بگیرد . بعد از آن تعدادی تست بزنید که پیشنهاد می شود دروس شیمی ، دین و زندگی و زیست شناسی را چند بار تشریحی بخوانید تا مباحث این سه درس کاملا در ذهنتان تثبت شوند.

همچنین در هنگام مطالعه دروس حیاتی مثل شیمی ، فیزیک ، ریاضی و عربی برای امتحانات تشریحی ترم اول و دوم نیز باید تمرین های تشریحی خود کتاب درسی کار شوند سپس به سراغ حل تست این مباحث بروید تا مطالعه مباحث جدید تر را سریع تر و راحتتر یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: تاثیر معدل سه سال متوسطه اول در کنکور

نکاتی درباره درس خواندن دوازدهمی ها برای امتحانات

دوازدهمی ها دقت داشته باشند که تشریحی خواندن نباید آنقدر وقت شما را بگیرد که از مرحله ی تست زنی عقب بمانید ، متاسفانه بسیاری از سال سومی ها به وسواس در مطالعه دچار هستند و در تشریحی خواندن بیش از حد استاندارد افراط می کنند در واقع این گروه از سال دوازدهمی ها با صرف زمان زیاد در تشریحی خواندن می خواهند تمام نکات را زیر و رو کرده و سعی دارند فقط در همین مرحله نکات را بیابند در نتیجه به برنامه ی تست زنی نخواهند رسید و در تست زنی مهارت کافی نمی یابند .

بیشتر بخوانید: تاثیر امتحانات ترم اول و دوم در کنکور 1401 و 1402

لذا این خود باعث آشفتگی و اضطربشان می شود و همیشه نگران تست های کار نشده و درصدهای پایین در آزمون ها هستند.

نکته مهم و جالب برای دوازدهمی ها این است که با رعایت نکردن تعادل تشریحی خواندن و تستی کار کردن گاها بعد از دو سال پشت کنکوری بودن نیز نمی توانند نکات تست خیز و کلیدی کنکور را از مباحث و نکات کم اهمیت تر و یا بی ربط تشخیص دهند و این بدترین تله در مطالعه برای سال سومی ها جهت آمادگی کنکور است

موفقیت در کنکور سراسری

تنها اصل موفقیت در تست زنی و کسب مهارت بالا در حل انواع تیپ تست ها ، ابتدا و در قدم اول مطالعه تشریحی کتاب درسی و در کنار آن کتاب کمک آموزشی استاندارد است. پس نمیتوان موفقیت در کنکور سراسری را از درس خواندن برای امتحانات ترم اول و دوم و کارنامه این امتحانات در سال دوازدهم جدا دانست.

درس خواندن تشریحی برای نتیجه خوب کارنامه ترم اول دوازدهم یا تستی و موفقیت در کنکور ؟ مشاوره تخصصی رایگان کنکور در آکو کرج

سال سومی ها اگر می خواهند مهارت تست زنی خود را افزایش دهند باید به نحوه تشریحی خواندن صحیح و اصولی آشنا باشند و بعد از تحلیل نمره های کارنامه ترم اول دوازدهم با تشریحی خواندن بر مطالب ضعیف تر تسلط یابند. مشاوره تخصصی برای موفقیت در کنکور میتواند در کنار بررسی تخصصی و صحیح نقاط ضعف و قدرت دانش آموز ، با تحلیل کارنامه ترم اول به پیشرفت سریع تر او کمک کند.

 یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان کنکور در موسسه آکو

به عبارتی سال سومی ها اگر بر مباحث تشریحی مسلط نباشند مطمئناً هیچ وقت نخواهند توانست از پس تست های چهار گزینه ای کنکوری برآیند. چون  تنها راه جهت رسیدن به تسلط در مباحث و حتی سخت ترین دروس برای سال کنکوری ها رعایت تعادل بین تشریحی خواندن و حل تست های مربوط به آن مباحث است که سال سومی ها از این اصل مهم نباید غافل شوند.

بیشتر بخوانید: روش صحیح مطالعه کنکوری

دوازدهمی ها کی تست بزنند و کی تشریحی بخوانند

برخی از کنکوری ها نیز هستند که همیشه برای شروع تست زنی عجله دارند در حالیکه هنوز به مطالب تشریحی تسلط کافی نیافته اند. عواقب این شیوه از برنامه ریزی در تست زنی ناموفق خود را نشان می دهد که باعث ناامیدی و از دست رفتن انگیزه و اعتماد به نفس داوطلب می شود. در حالیکه این عدم توانایی در حل تست تنها به دلیل مسلط نبودن در مطالعه تشریحی است و نه نداشتن تلاش و استعداد.

پس دوازدهمی ها می توانند با برنامه ریزی صحیح و رعایت تعادل در تشریحی خواندن و تست کار کردن ، علاوه بر نتیجه گیری مثبت در کارنامه امتحانات ترم اول، بعد از تحلیل کارنامه ترم اول خود، میتوانند موفقیت خود را در کنکور سراسری تضمین کرده تا دچار این مشکلات نشوند توصیه  می شود که از هم اکنون در خواندن تشریحی و حل تست همه ی دروس تعادل ایجاد کنند تا هم نکات را به خوبی فرا گیرند و هم مهارت تست زنی بالا را به دست آورند

اهمیت برنامه ریزی برای امتحانات ترم دوازدهم و کنکور

هر دانش آموز در روند آزمون دادن تجربه ها و روش های جدیدی را برای آزمون دادن می یابد که اگر وقفه ای در میان آزمون ها ایجاد شود سبب از بین رفتن این عادات و تجربیات می شود . مهمترین دلیل پیشرفت  تداوم روش های صحیح و اصلاح روش های نادرست می باشد چون برای طول سال تحصیلی دانش آموز یک برنامه ثابت و اصولی را از همان ابتدا باید داشته باشد که بداند  در طول یک سال چه در انتظار او خواهد بود . دانش آموز باید مطالعه خود را متناسب با برنامه ریزی صحیح و به کمک مشاوره تخصصی کنکور به صورت منسجم جلو ببرد.

مشاوره و برنامه ریزی تخصصی رایگان

تحلیل کارنامه ترم اول دوازدهم

بعد از دریافت کارنامه ترم اول باید دانش اموز به طور دقیق نقاط ضعف و قوت خود را بررسی و تحلیل نماید. در صورت نیاز مشکلات اصلی و اساسی را بر طرف کرده که میتواند برای برطرف کردنش از مشاوره تخصصی کنکور رایگان آکو ، اساتید خبره کنکور، معلمان مدارس، کتاب های کمک اموزشی  ، پی دی اف ها و ویدیو های مشاوره ای و آموزشی موجود در بازار استفاده نماید و خود را اماده برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری کند که در صورت نداشتن توانایی برای تحلیل کارنامه و روند تحصیلی خود باید از مشاوران مربوطه کمک بگیرد

ایستگاه جبران یا توقف

حوالی بهمن یا اسفند ماه عده ی زیادی از داوطلبان به علت مطالعه مکرر و بی وقفه دچار خستگی و گاهی هم افسردگی میشوند . در این حین عده ای هستند به دلیل نگرفتن نتیجه ی مطلوب جا میزنن و عده ای دیگر هم از روی خسنگی و توان نداشتن برای ادامه ی مسیر جا میزنن که این عده در ایستگاه توقف قرار میگیرند.

در سوی دیگر عده ای هستند که شاید تا به الان پیشرفت چشم گیری نداشتند اما روحیه خود را از دست نداده و برای هدف خود میجنگند که ابن دانش اموزان در ایستگاه جبران قرار میگیرند در هر صورت وجود دانش اموزان در هر ایستگاه به خودشان ، باورشان، و اهمیت هدفشان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: شروع دوباره کنکور از بهمن ماه

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا