پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرایط جدید شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی(میانبر قبولی پزشکی!)

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

رشته پزشکی یکی از رشته هایی است که علاقمندان بسیاری را به خود جذب می کند. این رشته پر درآمد دانش آموزان برای تحصیل در رشته پزشکی می بایست در ابتدا در دوره دبیرستان در رشته علوم تجربی تحصیل کنند پس از آن با شرکت در آزمون سراسری رشته تجربی و کسب رتبه و تراز لازم میتوانند در دانشگاه های معتبر ایران در رشته پزشکی به تحصیل بپردازند.

اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه ها نسبت به متقاضیانی رشته پایین تر از همه افراد نمی توانند در آزمون سراسری این موفقیت را کسب کنند. اما آیا این پایان راه است؟ در این مقاله میخواهیم درباره راه دیگری برای ورود به رشته جذاب پزشکی معرفی کنیم.

شاید بهتر باشد که قبل از شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی درباره رشته پزشکی و سختی های آن که حقیقت نامرئی درباره قبولی کنکور است اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

رشته پزشکی ارزش شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی را دارد؟

رشته پزشکی شامل تحصیل در حوزه علوم پزشکی و ارائه خدمات درمانی به بیماران است. بیشترین زمینه درسی دانشجویان رشته پزشکی را میتوان آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، طب داخلی، جراحی، پزشکی اورژانس و داروسازی دانست که هرکدام دروس مخصوص به خود را در دانشگاه و البته در کنکور لیسانس به پزشکی خواهند داشت.

باتوجه به افزایش ظرفیت قبولی پزشکی در دانشگاه های دولتی، پردیس خودگردان و آزاد این روز ها بهترین انتخاب شرکت در کنکور سراسری است اما برخی فکر میکنند که آزمون لیسانس به پزشکی قرار است آنها را 4 سال جلو بیاندازد. اما در حقیقت اینطور نیست!

قبولی کنکور لیسانس به پزشکی با مشاور تحصیلی

تقریبا همه میدانند که دوره تحصیل در رشته پزشکی حدود 7 الی 8 ساله ، وابسته به تعداد واحد های ترمیک و میزان تمرکز و تلاش داوطلب، است. در این 7 سال چهار دوره شامل علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی گذرانده میشود و این تنها در حالی است که دانشجو علاقه ای به ادامه تحصیل در گرایش های تخصص رشته پزشکی نداشته باشد.

پس اگر به فکر شرکت در کنکور لیسانس به پزشکی هستید فراموش نکنید که نه تنها شما باید مدرک لیسانس داشته باشید که خود 4 سال به طول می انجامد بلکه باید یکسال برای کنکور بخوانید و درصورت قبولی تازه شروع این دوره 7 ساله را انتظار بکشید. اگر بخواهید تخصص بگیرید باید 4 سال دیگر به این دوران اضافه کنید و این یعنی شروع 11 سال درس خواندن در سن حداقل 22 سالگی. شما در بهترین حالت قرار است در 33 سالگی اوج بازار کار خود را داشته باشید.

تازه همه اینها به شرطی که همان سال اول در آزمون لیسانس به پزشکی قبول شوید و بی وقفه و با برنامه ریزی دقیق و شبانه روزی درس بخوانید.

خب این درحالیه که شما اگر یه لیسانس خوب داشته باشی و بتونی بازار کار فعال برای خودت راه بندازی میتونی خیلی بیشتر از یک پزشک و البته با زحمت و خطر کمتر پول دربیاری. پس اگر مثل بعضی از داوطلبان تب تند پزشکی ندارید و صرفا به علت درآمد و وجهه اجتماعی به فکر آزمون لیسانس به پزشکی هستید یا شغل خوبی با رشته ای که خوندی پیدا نکردی، اول از همه از مشاور تحصیلی کمک بگیر و یا حداقل درباره مهاجرت تحصیلی فکر کن.

منابع کنکور لیسانس به پزشکی

چون خیلی از رشته هایی که در ایران بازار کار عادی یا بدی دارند،مثل رشته های کنکور انسانی یا رشته های تحقیقاتی مثل سلولی و مولکولی یا بیوتکنولوژی، در کشور های خارجی جزو رشته های برتر هستند و درآمد عجیب و غریبی خواهند داشت.

کنکور لیسانس به پزشکی دقیقا چیست؟

کنکور لیسانس به پزشکی یک آزمون سراسری ورودی به دانشگاه‌های علوم پزشکی است که در ایران و از طریق سایت سنجش پزشکی برگزار می‌شود. این آزمون یک فرصت دوباره برای فارغ التحصیلان لیسانس است و این افراد می‌توانند با داشتن مدرک لیسانس در بسیاری از رشته های علوم پایه و رشته های دانشگاهی کنکور تجربی در این آزمون شرکت کنند.

طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده از طریق وبسایت های رسمی، از سال 1402 دانشگاه های علوم پزشکی قرار است آزمون لیسانس به پزشکی را به اختصاص خودشان برگزار کنند و میتوانند از هر رشته و گرایشی داوطلبان را به شرط داشتن شرایط عمومی و محدودیت سنی انتخاب کنند.

علت این تصمیم، فرصت دادن به انسان های هدفمند و فارغ التحصیلی است که احتمالا با انگیزه بیشتری قرار است به تحصیل پزشکی بپردازند. البته شرایط سختی برای قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی در نظر گرفته شده است که در ادامه درباره آن صحبت میکنیم.

بر اساس آخرین تغییرات شرایط کنکور لیسانس به پزشکی، حتی دانشجویان ترم آخر کارشناسی نیز میتوانند در این آزمون شرکت کنند و با داشتن مدرک کارشناسی ناپیوسته هم امکان شرکت در این آزمون وجود دارد.

آزمون لیسانس به پزشکی در دومرحله انجام میشود که داشتن شرایط عمومی تحصیل رایگان در جمهوری اسلامی ایران اولین و مهمترین شرط شرکت در این آزمون است. به شرط قبولی در مرحله اول، ارائه مدارک تحصیلی و مدارک زبان پیش از برگزاری مرحله دوم آزمون انجام میشود.

قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی با مدرک زبان

توجه داشته باشید که قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی به مراتب سخت تر از شرکت در کنکور سراسری است. چون اولا منابع پراکنده تری برای کنکور لیسانس به پزشکی به اختصاص هر رشته در نظر گرفته میشود و از طرف دیگر سطح سوالات بالاتر است. علاوه بر این ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد برای داوطلبان لیسانس به پزشکی کمتر از ظرفیت کنکور است.

اما به هرحال تعداد کمتر داوطلبان را نمیتوان در قبولی آزمون لیسانس به پزشکی بی تاثیر دانست.

شرایط آزمون لیسانس به پزشکی و احتمال قبولی

یکی از سوال هایی که همواره ذهن داوطلبان را به خود مشغول می کند احتمال قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی می باشد در پاسخ به این سوال باید اینگونه گفت که قبولی پزشکی در کنکور سراسری با احتمال یک به هزار است اما قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی احتمال ۱ به ۵۰ یا ۱۰۰ را دارد.

شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی برای علاقه مندان به پزشکی

یکی از مهمترین شرایطی که افراد بتوانند در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کنند این است که معدل لیسانس آنها بالاتر از ۱۶ و معدل دیپلم آنها بالاتر از ۱۸ باشد همچنین محدودیت سنی تا سقف 27 سال نیز برای داوطلبان در نظر گرفته می شود.

آزمون پذیرش پزشکی از مقطع لیسانس بیشتر از ۱۵ دور است که به طور رسمی برگزار می‌شود و تنها برای ورود به رشته پزشکی برخی دانشگاه های خاص می باشد .آزمون ورودی لیسانس به پزشکی از دو آزمون کتبی تشکیل میشود که در چند مبحث داوطلب را ارزیابی میکند:

  • سطح کاربردی و با سنجش مفاهیم حل مسئله
  • تفکر انتقادی
  • دانش علوم طبیعی
  • رفتاری و اجتماعی و اصول لازم جهت تحصیل در رشته پزشکی
  • مصاحبه به صورت ارزیابی‌های فراشناختی

ضرایب فاکتور های تاثیر گذار در قبولی آزمون لیسانس به پزشکی شامل ۵۰ درصد نمره کتبی و ۵۰ درصد قبولی در مصاحبه می باشد. البته سازمان ارزیابی داوطلبان علاوه بر رقابتی، به صورت حداقل نمره ای نیز هست. یعنی کسب حداقل 50 درصد از نمره کل آزمون و مصاحبه برای وارد شدن به رقابت داوطلبان لازم است در غیر این صورت باید برای آزمون سال آینده صبر کنید.

درست مثل شرایط مصاحبه آموزش و پرورش، نکته قابل توجه در مصاحبه داشتن اعتماد به نفس و استفاده از جملات مثبت و همچنین مهمترین آنها داشتن هدف و مطمئن بودن برای تحصیل در رشته پزشکی برای خدمت به جامعه می باشد.

سهمیه های آزمون لیسانس به پزشکی

در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت در همایش ها، المپیاد ها و جشنواره های علمی دانشجویی میتواند به عنوان سهمیه ویژه ای در قبولی کنکور لیسانس به پزشکی محسوب شود. اما شرایط داشتن سهمیه های شهدا و جانبازی و حفظ قرآن و … همچنان به قوت خود باقی هستند.

زمان ثبت نام آزمون پزشکی و مدارک و ضوابط مورد نیاز

زمان ثبت نام داوطلبان معمولا از ابتدای دی ماه تا ۱۰ بهمن ماه می باشد که افراد با مراجعه به سایت معاونت آموزشی و اسکن مدارک لازم می‌توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

مدارک ثبت نام لازم به شرح زیر می باشد:

  • پرداخت الکترونیکی یک میلیون ریال از طریق سامانه ثبت نام
  • برگه ثبت نام تکمیل شده
  • مدرک معتبر که نشان دهنده معدل کل دیپلم باشد
  • مدرک معتبر که نشان دهنده معدل مقطع کارشناسی باشد
  • کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا برگه اعزام به خدمت بدون غیبت برای داوطلبان مرد نیز نیاز است
  • مدرک پایان و یا معافیت از طرح برای مشمولان طرح نیروی انسانی
  • مدرک زبان انگلیسی دارای تاریخ معتبر
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • بارگذاری عکس سه در چهار

منابع آزمون لیسانس به پزشکی

یکی از مهمترین دغدغه هایی که معمولاً داوطلبان آزمون لیسانس به پزشکی دارند انتخاب منابع و سرفصل های مهم و سوالات طرح شده از هر مبحث می باشد.  هرچند که هرساله مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام هر آزمون به صورت اختصاصی لازم است اما به صورت کلی منابع کنکور لیسانس به پزشکی به تفکیک دروس عمومی و تخصصی به شرح زیر میباشد:

  • گروه درسی اول: مبانی بیوشیمیایی و بیولوژیکی سیستم های حیاتی شامل مباحث فیزیولوژی(19سوال) آناتومی(17سوال) میکروب شناسی(12 سوال) بیوشیمی(8 سوال) ژنتیک(10 سوال) بافت شناسی(9 سوال) ایمنی شناسی(10 سوال)
  • گروه درسی دوم: مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های حیاتی شامل مباحث: شیمی عمومی و آلی(8 سوال) و فیزیک پزشکی(7سوال)
  • گروه درسی سوم: مبانی بیولوژیک، روانشناختی و جامعه شناختی رفتار شامل مباحث: روانشناسی و جامعه شناسی (مجموعا 25 سوال)
  • گروه درسی چهارم: مهارت های استدلال و تفکر نقاد (مجموعا 25 سوال)

لیسانس های قابل قبول برای شرکت در رشته لیسانس به پزشکی

هرچند که طبق آخرین اطلاعیه سایت های خبری، با هدف ادامه تحصیل هدفمند داوطلبان، شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی با همه مدارک کارشناسی دانشگاه های دولتی امکان پذیر است ولی باتوجه به اینکه این موضوع به صورت رسمی از طریق وبسایت سنجش پزشکی یا حتی وبسایت رسمی سازمان سنجش اعلام نشده است، ما آخرین خبر موثق را در این باره منتشر میکنیم.

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی را دارند می‌توانند از طریق رشته های وزارت بهداشت رشته های علوم پایه و رشته‌های فنی مهندسی در این آزمون شرکت کنند که برخی از این رشته‌ها را در ادامه با هم میبینیم:

پرستاریهوشبریاتاق عمل
علوم آزمایشگاهیبهداشت عمومیبهداشت حرفه ای
رادیولوژیفیزیوتراپیکار درمانی
میکروبیولوژیزیست شناسی جانوریزیست شناسی گیاهی
زیست شناسی گیاهیزیست فناوریشیمی محض
شیمی کاربردیریاضیاتفیزیک
مهندسی برقمهندسی نفتمهندسی مکانیک
مهندسی صنایع و معدنمهندسی عمرانمهندسی کامپیوتر

باید توجه داشته باشید مدرک لیسانس رشته های انسانی و هنر یعنی دارندگان دیپلم فنی حرفه ای نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

مشاوره قبولی آزمون لیسانس به پزشکی در کرج

اگر بعد از اتمام مقطع لیسانس و به دلیل بدی بازار کار یا عدم علاقه به شرایط موجود تصمیم به کنکور مجدد گرفته اید و هنوز بین شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی و یا شرکت در کنکور سراسری شک دارید، مشاور بهترین گزینه برای داشتن زاویه دید بازتر نسبت به آینده شرایط درس خواندن برای هر کدام است. برای اربتباط با تیم مشاوره تحصیلی آکو با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاور کنکور آکو با ما همراه باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. …. گفتین چرا همه قبولی های لیسانس به پزشکی گفتن دوره پزشکیشون 5/5 ساله نه 7 سال مثل دکتر حسین رحیمی قبولی لیسانس به پزشکی، و بهار فروتن، لطفاً چرت نگین چون درسای لیسانس و درسایی که برای لیسانس خوندیم مشترکه تطبیق میخوره کسیم به نظر چرت شما اهمیت نمیده که کنکور بهتره لیسانس به پزشکی برای لیسانس دار ها بهتره، طبق صحبت قبولی ها، شما بهتره اول یه تحقیق کنین دربارش بعد بیاین زر بزنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا