پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

آیا هر معدل بیستی رتبه می شود؟!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در ادامه به پاسخ سوال آیا هر معدل بیستی رتبه می شود؟! می‌پردازیم. این سؤالی است که در دوران کنکور ذهن دانش‌آموزان زیادی را درگیر می‌کند. پس در همین ابتدای مقاله پاسخ این سؤال را به شما می‌دهم: ((خیر!))

همهٔ ما می‌دانیم سطح امتحانات تشریحی که در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود با کنکور قابل قیاس نیست و سبک و سیاق آنها باهم فرق دارد. هرچند که کنکور از مدرسه جدا نیست و وابستگی قوی میان آن و یادگرفتن مطالب در قالب سؤالات تشریحی وجود دارد. در واقع شما در قدم اول باید مطالب کتاب درسی را به طور کامل فرابگیرید و بتوانید از پس امتحانات تشریحی بربیایید. آن‌وقت است که می‌توانید به سراغ حل تست‌ها بروید و به بررسی ریزترین نکات موجود بپردازید. درنتیجه این تفکر که کنکور چیزی جدا از امتحانات و مطالب یاد گرفته شده در مدرسه است جز تفکری باطل نیست. اما باید بدانید نباید به امتحانات تشریحی و نمره‌های آنها اکتفا کنید بلکه نیاز به تلاش بیشتر و مستمری دارید تا در کنکور موفق شوید.

معمولاً افرادی که جز رتبه‌های برتر کنکور می‌شوند دارای معدل‌های بالایی هستند اما همهٔ کسانی که معدل بالا و یا حتی 20 دارند رتبه برتر نمی‌شوند. دلیل آن هم این است نحوه مطالعه و آموزش برای کنکور با نحوه درس خواندن برای مدرسه متفاوت است. در ادامهٔ این مقاله از راهکارهای رتبه‌های برتر برای موفقیت در کنکور به شما می‌گوییم تا بدانید حتی اگر معدلتان 20 هم نباشد با پیداکردن روش صحیح و قرارگرفتن در آن می‌توانید جز رتبه‌های برتر باشید.

بررسی راهکارها

رتبه برتر شدن هدفی است که کم‌وبیش برای یک‌بار هم که شده به سراغ اکثر دانش‌آموزان آمده است. اگر در طول مسیر نظم و برنامه ریزی صحیح داشته باشید و با جدیت و با استواری برای آن تلاش کنید، هدفی قابل‌دسترس است. همان گونه که نازنین زهرا افشار رتبه 6 گروه انسانی در سال 99 اشاره می‌کند: مطالعه منظم، مستمر و هدفمند در کنار آمادگی روحی و ذهنی بالا شرط موفقیت است. بنابراین نباید در طول مسیر انگیزه و اشتیاق خود را از دست بدهید. آگاه باشید که مسیری پرفرازونشیب در انتظار شماست.

تمرکز

داشتن تمرکز به هنگام درس خواندن از عوامل اساسی در فهم مطالب است. بدون تمرکز و حواس کافی ممکن است شما برای مطلبی که تنها یک ساعت برای یادگیری­اش به زمان احتیاج دارید ساعت‌ها وقت بگذارید و در انتها نتیجه دلخواه خود را نگیرید. پس برای افزایش تمرکز خود اقدام کنید تا در هنگام درس خواندن و آزمون دادن مطالب را راحت‌تر و سریع‌تر یاد بگیرید و به‌خاطر بیاورید.

مشاور تحصیلی

در ادامه مقاله آیا هر معدل بیستی رتبه می شود؟! به تاثیر حضور مشاور تحصیلی در دوران کنکور می‌پردازیم. بسیاری از افراد عقیده بر این دارند که داشتن مشاور در طول دوران کنکور کمکی نمی‌کند و تنها هزینه ­ای اضافی است. اما داشتن مشاور نه تنها در این مسیر بلکه در تمام طول زندگی می‌تواند به شما کمک کند و در حل مشکلات نقش بسیار خوبی را ایفا کند. پس خودتان را از داشتن یک مشاور خوب در این مسیر محروم نکنید. چراکه مشاور، به دلیل تجربه‌ای که دارد در موقعیت‌های حساس و مختلف نقش مهمی در موفقیت شما دارد. کار اصلی یک مشاور تحصیلی این است که به درس خواندن شما جهتی درست می‌دهد و با دادن انگیزه و پیگیری‌های لازم شما را به سمت هدفتان سوق می‌دهد.

افزایش ساعت مطالعه

افزایش ساعت مطالعه در طول سال می‌تواند از عوامل موفقیت در کنکور باشد. در این سال سرنوشت‌ساز همان قدر که باید به کیفیت توجه شود نیاز است به کمیت هم توجه شود. چرا که فرصت زیاد نیست و باید از تک‌تک دقایق به‌خوبی بهره برد. داشتن برنامه ریزی مناسب به شما کمک می‌کند تا به طور تدریجی ساعت مطالعاتی خود را افزایش دهید و خودتان را ملزم به درس خواندن بدانید. یادتان نرود رتبه برتر شدن هدف بزرگی است که نیازمند تلاش و زحمت فراوان است. به عنوان مثال کسرا ملیحی رتبه 6 کنکور ریاضی سال 99 این‌گونه می‌گوید: روزانه حدود 9 تا 10 ساعت مطالعه می‌کردم و برای همه مطالعاتم نیز از برنامه ریزی از پیش تعیین شده داشتم.

منابع کنکور

همان‌طور که همه می‌دانیم منبع اصلی درس خواندن برای کنکور کتاب‌های درسی‌تان هستند اما در کنار این منابع مهم نیاز است از منابع کمک درسی و تستی استفاده کنید تا برای حل سؤالات کنکور آماده شوید. انتخاب یک کتاب کمک درسی خوب از تلف شدن زمان و هزینه شما جلوگیری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا از درسنامه ای خوب و تست‌های آموزشی و سنجشی مناسبی برخوردار باشید. در دیگر مقالات سایت به مقایسه و بررسی منابع مختلف درسی پرداخته‌ایم. شما می‌توانید با خواندن مقالات به انتخابی خوب و دقیق برسید.

کلاس های مدرسه

بعضی از اوقات پیش می‌آید که برای حضور در کلاس‌های درسی مدرسه ممانعت به خرج دهید و گمان کنید حضور در مدرسه و یا حتی مطالعه تشریحی دروس از وقت مطالعاتی شما برای کنکور کم می‌کند و نمی‌توانید وقتتان را به حل تست‌ها اختصاص دهید. اما اشتباه دقیقاً همین جاست که شما مدرسه و امتحانات آن را چیزی جدا از کنکور می‌دانید. اگرچه ممکن است در مدرسه و یا تنها با خواندن کتاب‌های درسی اطلاعات کم و یا تکراری به دست آورید ولی پیش‌نیاز کنکور همین مطالب هستند و چه‌بسا در سال‌های اخیر سؤالاتی عیناً شبیه تمارین کتاب درسی در کنکور مطرح شده است؛ بنابراین تلاش کنید وقتتان را طوری مدیریت کنید که در کلاس‌های مدرسه حضور یابید و خودتان را برای امتحانات کلاس آماده کنید.

دوری از افکار منفی

تلاش کنید افکار منفی را از خود دور کنید و هدف و تمرکزتان را روی رسیدن به هدف بگذارید. اعتماد به نفس پایین و مدام فکر کردن به نتیجه از جمله عواملی هستند که تنها استرس و نگرانی شما را افزایش می‌دهند و نتیجه­ ای جز دور کردن شما از هدفتان را به دنبال ندارند. پس با جدیت کار خود را دنبال کنید و وقتتان را با افکار منفی تلف نکنید. در عوض به توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید و بدانید نتیجه تلاش‌هایتان را می‌بینید.

در پایان مقاله آیا هر معدل بیستی رتبه می شود؟! و بررسی شش مورد ذکر شده، مجدد به این موضوع اشاره می‌کنیم که امتحانات تشریحی و کنکور چیزی جدا از هم نیستند. علی‌رغم همهٔ تفاوت‌های موجود در مسیر مطالعاتی، وابسته به یکدیگر هستند. در اولین گام شما باید بتوانید از پس امتحانات تشریحی بربیایید. اما تنها تشریحی خواندن و بسنده کردن به امتحانات مدرسه کافی نیست. نکته برداری ها و خلاصه نویسی ها و توجه به نکات ریز کتاب درسی زمانی حاصل می‌شود که شما به حل تست‌های مختلف بپردازید. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که معدلتان بیست است باید بگوییم به آن دل‌خوش نکنید! چرا که با تلاش بسیار بیشتر و هدفمند است که می‌توانید به رتبه‌های برتر برسید. اما اگر جز دسته افرادی هستید که معدل چندان خوبی ندارید و فکر می‌کنید رتبه‌های برتر برای معدل بیست ها ساخته شده ­اند باید بگوییم رستگار رحمانی رتبه 1 کنکور تجربی و رتبه 1 کنکور زبان سال 1388 دارای معدل 13 بود. اما با پشتکار و تلاش فراوان و یادگیری اصولی توانست به رتبه 1 کنکور سراسری دست پیدا کند. پس بدانید و آگاه باشید رتبه‌های برتر تنها برای معدل 20 ها نیستند!

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله آیا هر معدل بیستی رتبه می شود؟! سعی کردیم دید جامع و کاملی از موضوع رتبه های برتر را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا