پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته نهم

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

مشاوره هدایت تحصیلی نهم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در هر دوره از زندگی ، همه ما با چند راهی هایی روبه رو می شویم ،که در نهایت ما را به انتخاب یکی از مسیر های ممکن وا می دارد. بسیاری از این انتحاب ها ان قدر مهم هستند که بر موقعیت و سرنوشت زندگی ما تاثیرات چشم گیری می گذارد و تا بازه زمانی بسیار طولانی مدتی تحت تاثیر ان تصمیم هستیم.

یکی از مهم ترین این انتخاب ها، انتخاب رشته نهم به دهم می باشد. انتخابی که موقعیت شغلی ، اجتماعی ، فردی و … را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در نتیجه توصیه می شود که دانش اموزان این پایه تحصیلی با دقت و اگاهی از اطلاعات  کامل هر رشته مشاوره تحصیلی نهم  و مشاوره انتخاب رشته نهم، انتخابی صحیح و متناسب داشته باشند. در این مقاله می خواهیم با اطلاعاتی درباره انتخاب رشته نهم به دهم و نکاتی درباره هدایت تحصیلی نهم ، شما را اگاه کنیم تا تصمیم گیری درستی داشته باشید. با مرکز مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته نهم آکو همراه باشید.

مشاوره تحصیلی نهم و مشاوره هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی یا مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

پایه ی نهمی ها از دانش آموزان دوره اول متوسطه تحصیلی هستند که در پایان این سال تحصیلی وارد مقطع بسیار متفاوتِ متوسطه دوم می شوند. امتحانات پایانی یا ترم دوم پایه نهم به صورت هماهنگ(نهایی) در کشور برگزار می شود و سوالات این ازمون از اداره اموزش و پرورش برای کل کشور به صورت یکسان مطرح میشود. در نهایتبررسی نحوه تصحیح اوراق امتحانات نهایی نیز برعهده اداره اموزش و پرورش می باشد.

سوالات امتحانات پایان ترم عینا در کتاب درسی است اما دلیل برگزاری این امتحانات به صورت هماهنگ کشوری این است که هم عدالت بین تمام دانش اموزان در هر جای کشور برقرار شود و نمرات دقیق و  بدون تقلب برای دانش اموز ثبت شود. به علاوه در پایان امتحانات و دریافت کارنامه نمرات در هر درس، برگه هدایت تحصیلی به شما تعلق می گیرد که در ان طبق نمرات شما در هر درس اولویت بندی درباره رشته های تحصیلی انجام شده و تا حدودی نشان می دهد که کدام رشته مناسب هوش و استعداد شما می باشد.

البته مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم در مرکز مشاوره تحصیلی نهم آکو علاوه بر بررسی نمرات، با انجام تست شخصیت شناسی تحصیلی نیز مشاوره هدایت تحصیلی انجام میشود.

مشاوره انتخاب رشته نهم

البته که ملاک انتخاب رشته نهم به دهم و اولویت بندی رشته ها تنها نمرات شما نیست؛ بلکه در این سال تحصیلی از شما ازمونی به عنوان آزمون استعداد یابی و رغبت سنجی از شما گرفته می شود که نتایج ان نیز در اولویت بندی تاثیر گزار است.

بیشتر بخوانید: زمان اعلام نتایج آزمون استعداد یابی

نکته قابل توجهی که در زمان مشاوره تحصیی نهم باید ب آن توجه کرد، این است که علاوه بر نمرات پایانی پایه نهم ، نمرات پایه ی هفتم و هشتم شما نیز در اولویت بندی انتخاب رشته نهم به دهم تاثیر گزار است .

همانطور که گفته شد نمرات شما در اولویت بندی ارجحیت دارد و اگر نمره لازمه را کسب نکرده باشید امکان موفق شدن در انتخاب رشته مورد علاقه ندارد. به صورت کلی انتخاب رشته نهم در سه شاخه قرار می گیرد.

  • شاخه نظری 
  • شاخه فنی و حرفه ای 
  • شاخه کار و دانش

معرفی شاخه پرطرفدار نظری در انتخاب رشته نهم

شاخه نظری یکی از پرطرفدارترین شاخه ها در میان دانش اموزان هنگام انتخاب رشته نهم است. شاخه نظری شامل ۳ رشته علوم تجربی، رشته ریاضی و فیزیک و رشته علوم انسانی.

رشته علوم تجربی: رشته تجربی در کنکور سراسری هم از پرمتقاضی ترین رشته ها می باشد. مجموعه رشته های دانشگاهی ان شامل رشته های پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی (پرستاری، بینایی سنجی، تکنولوژی پرتو شناسی، فیزیوتراپی و…) می باشد. اگر علاقه به شغل های بیمارستانی و کمک رسانی دارید می تواند مناسب شما باشد.

برای انتخاب این رشته باید نمره متناسب با ان را داشته باشید یعنی در تمام دروس باید نمره پذیرفته شده خرداد را داشته باشد و علاوه بر ان در دروس ریاضی و علوم تجربی باید نمره میانگین شما حداقل ۱۴ باشد .

رشته ریاضی و فیزیک: یکی از رشته های جذابی که می توان معرفی کرد رشته ریاضی می باشد . مجموعه رشته های ان شامل تمام رشته های مهندسی می باشد . اگر در محاسبات و ریاضیات قوی هستید و علاقه بسیاری دارید در انتخاب ان درنگ نکنید. برای انتخاب این رشته نیز باید حداقل نمره شما در دروس ریاصی و علوم تجربی حداقل ۱۴ باشد و در تمام دروس دیگر در خرداد ماه نمره قبولی دریافت کرده باشید.

رشته علوم انسانی: یکی دیگر از رشته های نظری می باشد که پس از علوم تجربی  پرمتقاضی است. مجموعه رشته های ان شامل رشته های حقوق و وکالت ، فرهنگیان، حسابداری، مدیریت ها و … می باشد. اگر در حفظیات و تطبیق مطالب به یک دیگر خوب هستید می توانید انتخابش کنید. نمره لازم برای انتخاب ان در دروس زبان و ادبیات فارسی و عربی و مطالعات اجتماعی باید به طور میانگین حداقل ۱۴ باشد و در تمام دروس خرداد پذیرفته شده باشید.

هدایت تحصیلی نهم

انتخاب رشته نهم شاخه فنی حرفه ای

اکثریت دانش آموزان در زمان مشاوره تحصیلی پایه نهم اطلاعات کاملی درباره شاخه فنی و حرفه ای ندارند و به همین دلیل نمیتوانند انتخاب درستی داشته باشند.  انتخاب رشته های فنی و حرفه ای در پایه نهم یعنی ورود به هنرستان های فنی و حرفه ای و خواندن رشته های تخصصی فنی و حرفه ای. البته بجز کنکور تخصصی فنی و حرفه ای ، داوطلبان میتوانند با دیپلم فنی در کنکور های سراسری هنر و زبان نیز شرکت کنند.

رشته های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها همگی کاردانی هستند و البته بسیاری از رشته های دانشگاهی فنی و حرفه ای نیز بدون کنکور دانشجو را پذیرش میکنند. شاخه فنی و حرفه ای خود شامل ۴ زیرشاخه می شود : صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر.

  • رشته های زیر شاخه صنعت در متوسطه دوم فنی و حرفه ای شامل رشته های نقشه برداری، الکترونیک و مشابه ان هستند. دروس اکثر رشته های صنعت در شاخه فنی و عملی قرار دارند.
  • زیرشاخه های گروه خدمات رشته فنی و حرفه ای در هدایت تحصیلی نهم شامل رشته ها تربیت بدنی ، کامپیوتر ، حسابداری، مدیریت های خانواده و مشابه ان است که البته دروس تخصصی آن سخت تر از رشته های مشابه در کار و دانش است.
  • شاخه کشاورزی شامل رشته های ماشین های کشاورزی، علوم دامی ، صنایع غذایی و مواردی مشابه ان است .
  • رشته های هنر در کنکور فنی و حرفه ای شامل رشته های سینما ، تئاتر و نمایش ، نقاشی و گرافیک و طراحی لباس و مشابه ان می باشد.

برای انتخاب این شاخه ها باید حداقل نمره میانگین شما در دروس کار و فناوری و هنر ۱۲ و علوم تجربی و ریاضی ۱۰ باشد. بهتر است برای اتخاب رشته های فنی در پایه نهم حتما از مشاوره تحصیلی نهم و یا مشاوره کنکور تخصصی هنر کمک بگیرید تا با اطلاعات کافی وارد این رشته ها شوید.

هدایت تحصیلی نهم برای شاخه کار و دانش

شاخه کار و دانش که بسیار مشابه فنی و حرفه ای است. رشته های کار و دانش در متوسطه دوم نیز شامل ۴ دسته از رشته ها می شود : صنعت ، خدمات ، هنر ، کشاورزی. رشته های ارائه شده در هنرستان های کار و دانش حدود 95 درصد مشابه رشته های کار و دانش است. اما تفاوت رشته های کار و دانش در آسان تر بودن برخی درس های تخصصی و البته مدارس ارائه دهنده آن است. یعنی ما در میان هنرستان ها دو نوع هنرستان کار و دانش و هنرستان فنی و حرفه ای را به صورت تخصصی مشاهده میکنیم.

زیرشاخه های رشته های کار و دانش در دبیرستان شامل شاخه های  صنعت شامل رشته های عمران و معماری و صنایع دستی و … ،خدمات شامل رشته های هتل داری و کنترل و تولید مواد و …، هنر شامل رشته های هنر های تجسمی و نمایشی و …، کشاورزی شامل رشته های علوم دامی و حشرات و ماشین های کشاورزی و … میباشد.

نمرات مورد نیاز برای انتخاب این رشته تیز همانند فنی و حرفه ای می باشد. باید توجه داشت که به علت فنی و عملی بودن دروس این رشته ها، بازار کار و تجربه بهتری در انتظار دانش آموزان است و برخلاف باور عموم، رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان تنبل تر نیست.

اگر علاقه به کار های عملی و صنایع دارید می توانید وارد شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش شوید . تفاوت زیادی میان این دو شاخه وجود ندارد ؛ البته که فنی و حرفه ای نسبت به کار و دانش سخت تر است.

دپارتمان هدایت تحصیلی آکو درباره هدایت تحصیلی نهم میگوید

حال که توانستید شاخه ها و رشته ها را بشناسید و اطلاعات نسبی کسب کنید، میبایست به خودتان و علایقتان  مراجعه کنید و بررسی کنید که کدام رشته می تواند متناسب روحیات شما باشد. در بررسی های خود علاقه، استعداد، اینده شغلی و شرایط تحصیل را در نظر بگیرید و درباره رشته مد نظر خود بیشتر تحقیق کنید. مقاله های مربوط به معرفی رشته ها در سایت تخصصی انتخاب رشته نهم به دهم آکو بسیار به شما کمک می کند و البته میتوانید مشاوره تحصیلی نهم را به صورت تخصصی با تماس با شماره 02633408944 دریافت کنید.

برای ارتباط راحت تر روی لینک آبی کانال تلگرام مشاوره آکو و یا لینک صورتی پیج اینستاگرام مشاوره تحصیلی آکو کلیک کنید.

اگر نمیخواهید هزینه ای برای مشاوره انتخاب رشته نهم بپردازید، حداقل کاری که میتوانید انجام دهید این است که از دانش اموزان هر شاخه و رشته پرس و جو کنید و کتاب هایشان را ببینید و بعد انتخاب کنید. اگر امکان پرس و جو از دانش اموزان هر رشته فراهم نبود می توانید با یک مشاور برجسته و ممتاز مشورت کنید و از او بخواهید که کمکتان کند تا در انتخاب خود اشتباه نکنید تا مبادا در ادامه راه مجبور به تغییر رشته خود شوید.

انتخاب رشته نهم به دهم

بسیاری از دانش آموزان هستند که به هر علتی در انتخاب رشته پایه نهم به دهم سهل انگاری میکنند، در آینده ای نه چندان دور از کرده خود پشیمان میشوند. به عنوان بهترین تیم مشاوره انتخاب رشته پای درد و دل یکی از دانش آموزانی که در انتخاب رشته نهم خود اشتباه کرده بود و از مشاوره انتخاب رشته نهم کمک نگرفته بود مینشینیم.

اهمیت مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم از زبان آیدا

اما درد دل هایی از من که رشته مناسب خود را انتخاب نکردم و در انتها مجبور به تغییر رشته در کنکور سراسری شدم!

دوست ِ من . خودت رو بشناس . ببین چی دوس داری . علاقت تو کدوم رشتس . استعدادت تو کدوم رشتس . خودتو تو مسیری قرار نده که بقیه برات تعیین می کنن . بقیه تنها منظورم خونوادت نیستنا . خیلی وقتا خونوادت راضین به هر رشته ای که خودت دوس داری بری . ولی نگم برات از باورای غلطی که جامعه تو ذهنت شکل داده . نگم برات از همین باورایی که انقد جا افتاده تو جامعه که همینطوری باعث میشن بچه هامون راه غلط برن حتی تو اوج موفقیتشونم تو رشته ی انتخابی احساس خوشحالی نکنن و روز موفقیتشون همون روز افسردگیشونه. روزی که حسرت می خورن که کاش میرفتم دنبال چیزی که با جون و دل دوسش داشتم.

از انتخاب چیزی که عشقته نترس! هر رشته ای هر شغلی در جایگاه خودش بهترینه . به این حرفایی که همه میگن توجه نکن.  کشور فقط با دکتر و مهندس نیست که میچرخه . شغلای دیگه اگه نباشن همین دکتر و مهندسا باقی نمی مونن که! شاید تو نتونی یه پزشک باشی . نتونی مهندس باشی . ولی در عوضش یه استعدادایی داری که اگه پیداشون کنی جوری می درخشی که صدتا دکتر و مهندسشم نمی تونن . شاید تو استعدادت تو هنر باشه. شاید بتونی یه عکاس موفق بشی یا اصلا یه تعمیرکار تلفن با درآمد فوق العاده! شاید اگر نادیدش نگیری نقاشیات بشن بهترین.

شاید الان پیش خودت بگی که من چقد نسبت به دکتر مهندسا گارد می گیرم . ولی بخدا اون چیزی که تو ذهنت درباره رشته تجربی نشوندن اون نیست . اگه بخاطر این میگی که پول تو رشته های پزشکیه باید بت بگم که سخت در اشتباهی . پول تو رشته ایه که تو در اون بهترین باشی . پول تو کاریه که تو انقدر با عشق انجامش بدی که بشی بهترین تو اون کار. پزشکی بد نیست . اگه عشقشو داری و فکر میکنی از پس خوندن زیست و شیمی برمیای برو تجربی و درنهایتشم پزشک شو . ولی نشو اون پزشکی که هرروز صبح با حس بد و بزور میره مطبش .

ففط درباره پزشکی اینطور نیستا رشته های دیگه هم همینه رشته هایی که میبینی میلیون ها نفر تو کنکور شرکت میکنن ولی فقط چند هزارتاییشون می تونن برن و قبول شن . تازه خیلی از همینایی هم که قبول میشن بعدا میبینن که اون چیزی نبوده که فکرشو میکردن تغییر رشته میدن میرن دنبال علاقه و استعدادشون یا  کلا بیخیال همه چی میشن و…

حرف اخرم اینه که خودتو بشناس و علاقه و استعدادتو پیدا کن و برو دنبالش و از هیچی نترس.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا