پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402

تاثیر معدل در کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین دغدغه های داوطلبین کنکور میزان تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402 می‌باشد. در سال دوازدهم دانش‌آموزان پایه دوازدهم امتحانات میان‌ترم خود را به‌صورت هماهنگ و کشوری پشت سر می‌گذارند. نتایج نهایی این امتحانات تا سال 1400 به شکل 30 درصد تاثیر مثبت برای دانش‌آموزان نظام جدید و 30 درصد تاثیر مثبت برای دانش‌آموزان نظام قدیم لحاظ شده است. در این مقاله قصد به بررسی این موضوع برای کنکور 1401 و 1402 داریم.

[aparat id=’CY80Q’]

تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402 به صورت مثبت و قطعی

در این قسمت از مقاله تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402 توضیح مختصری راجع به تاثیر قطعی و مثبت ارائه می‌کنیم. زمانی که تاثیر سوابق تحصیلی به شکل مثبت باشد یعنی اگر نمرات نهایی دانش‌آموز باعث کاهش رتبه و نمرهٔ او در کنکور شود، نمرات سوابق تحصیلی اثر داده نمی‌شود. یعنی اگر داوطلبی در کنکور نمره بهتری نسبت به نمرات سوابق تحصیلی داشته باشد، نمرات نهایی او در نتیجه کنکور تاثیر داده نمی‌شود تا نمرهٔ کنکور کاهش نیابد.

اما در مورد تاثیر قطعی می‌توان این‌گونه بیان کرد که داوطلب هر نتیجه‌ای که در امتحانات نهایی کسب کند چه خوب و چه بد در نتیجه کنکور او تاثیر گذار خواهد بود. حتی اگر منجر به کاهش نمره داوطلب در کنکور سراسری شود. همان‌طور که گفته شد تاثیر معدل در کنکور سال 1400 نیز به شکل مثبت تاثیر گذار بوده و میزان آن 30 درصد برای دانش‌آموزان نظام جدید بوده است.

دررابطه‌ با داوطلبانی که دیپلمشان مربوط به نظام آموزشی قدیم بوده باید گفت 25 درصد از تاثیر مثبت مربوط به امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان داوطلبان نظام قدیم و 5 درصد مربوط به نمرات نهایی آنان در سال پیش دانشگاهی است. در کل تاثیر معدل برای دانش‌آموزان نظام قدیم همان 30 درصد خواهد بود. با مرکز شاوره تخصصی کنکور آکو همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر کنکور نظام قدیم و جدید

تاثیر معدل در کنکور 1401 چگونه است

طبق مصوبه‌ای که سازمان سنجش تا کنکور ارائه داده است تاثیر معدل در کنکور 1401 تغییراتی خواهد داشت. بدین صورت که تاثیر معدل به شکل مثبت ولی 40 درصدی اعمال خواهد شد. دانش‌آموزانی که دیپلم رشته‌های نظری را دارند شامل این تاثیر مثبت خواهند شد. همان‌طور که پیش‌ازاین توضیح دادیم تاثیر مثبت یعنی اگر نمرات نهایی شما منجر به کاهش نمرهٔ کنکورتان شود این تاثیر اعمال نمی‌شود.

تاثیر معدل در کنکور 1401

در رابطه‌ با دانش‌آموزانی که مدرک فنی حرفه ای و یا کاردانش دارند باید گفت تاثیر معدل نه به‌صورت مثبت و نه به‌صورت منفی برای آنان در کنکور فنی حرفه ای لحاظ نخواهد شد. آن دسته از افرادی که مدرک دیپلمشان را قبل از سال 94 دریافت کرده‌اند و افرادی که مدرک پیش دانشگاهی خود را قبل از سال 91 دریافت کرده باشند مشمول اعمال سوابق تحصیلی چه به شکل مثبت و منفی نخواهند شد.

در ارتباط با تاثیر مثبت معدل باید گفت صرفاً معدل کتبی دانش‌آموز ملاک نخواهد بود بلکه نمره کسب شده درس موردنظر در زیرگروه‌های مختلف بررسی می‌شود. همچنین شرط کافی برای اعمال تاثیر مثبت این است که تراز نمره امتحان نهایی بزرگ‌تر از تراز کنکور در آن درس باشد.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است

اخیراً معاونت انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی در ارتباط با کنکور 1402 و کنکورهای پس از آن ارائه داده است که برخی از دانش‌آموزان را خوشحال و برخی دیگر را مضطرب و نگران کرده است. طبق تفسیر این مصوبه می‌توان این‌گونه گفت که تاثیر معدل در کنکور 1402 قرار است به شکل 60درصد تاثیر قطعی اعمال شود و سهم کنکور در دروس تخصصی 40 درصد خواهد بود.

 همچنین شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرده از سال 1402 دروس عمومی از کنکور حذف خواهند شد و ارزیابی داوطلبان در این دروس از طریق امتحانات نهایی صورت می‌گیرد که در این شرایط آموزش‌وپرورش ملزم به برگزاری این امتحانات در سلامت کامل خواهد بود. داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را قبل از سال 84 کسب کرده‌اند و افرادی که مدرک پیش دانشگاهی آنان مربوط به سال 91 می‌باشد شامل این تاثیر نمی‌شوند. البته با وجود تفاسیر متفاوت از مصوبهٔ اعلام شده باید منتظر ماند تا جزئیات این مطلب به طور کامل منتشر شود.

تاثیر معدل در کنکور 1402 و مشاوره تخصصی کنکور

ترمیم معدل در کنکور 1401 و 1402

در ادامه مقاله تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402 به شرح ترمیم معدل می پردازیم. قانون ترمیم معدل یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان از اهمیت زیادی برخوردار است و فرصت جبران خوبی برای آنان می‌باشد. این قانون از سال 1394 تصویب شده است و هدف آن ایجاد فرصتی برای جبران در خصوص داوطلبانی است که نمره خوبی در امتحانات نهایی خود کسب نکرده‌اند.

همچنین باتوجه‌به مصوبه جدید انقلاب فرهنگی که تاثیر 60 درصد قطعی را بیان می‌کند بسیاری از داوطلبان نیاز به ترمیم نمرات خود پیدا می‌کنند. داوطلبانی که از نمره خود رضایت ندارند می‌توانند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند. لازم به ذکر است هر داوطلب تنها یکبار فرصت شرکت در این امتحانات را دارد. نمرات کسب شده در این امتحانات در کارنامه آنان لحاظ نمی‌شود و تنها به دست سازمان سنجش می‌رسد تا باتوجه‌به نمرات جدید تاثیر معدل اعمال شود. این امتحانات در سه نوبت دی‌ماه، خرداد و شهریورماه برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند دو ماه پیش از برگزاری در این امتحانات ثبت‌نام کنند.

برای ثبت‌نام نیز نیاز است به مدارس بزرگسالان در منطقه خود مراجعه کنید. همچنین باید دقت داشته باشید در منطقه‌ای ثبت‌نام کنید که قبلاً در آن فارغ‌التحصیل شده‌اید. هزینه ثبت‌نام برای این طرح 50 هزارتومان و برای هر درس 20 هزار تومان می‌باشد. این آزمون برای 1401 و 1402 همانند سال‌های قبل برگزار خواهد شد.

تیم مشاوره تخصصی کنکور و تحصیلی آکو

در مقاله تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402 سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید.

یم مشاوره تخصصی کنکور و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مشاوره تخصصی کنکور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا