پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی

رشته روانشناسی و مشاوره چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از دغدغه های افراد و داوطلبان در زمان انتخاب رشته این است که تفاوت بعضی از رشته ها را باهم نمی دانند، برای مثال فکر می کنند روانشناسی و مشاوره تفاوتی باهم ندارند، اما اینطور نیست این دو رشته کاملا با یکدیگر متفاوت است، در این مقاله با مرکز انتخاب رشته آکو همراه باشید تا تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی را دریابید.

تفاوت مشاوره و روانشناسی در 30 واحد درسی می باشد. اگرچه سایر واحدهای درسی آن‌ها مشابه‌اند اما بدان معنا نیست که با شیوه‌ی یکسان آموزش داده می‌شوند. تأکیدات در هر رشته با دیگری است.

1 1 1


دانش‌آموزان گروه تجربی هم می‌توانند در انتخاب رشته تحصیلی، روان‌شناسی را انتخاب کنند. اما مشاوره مختص به داوطلبان گروه انسانی است. رتبه‌های برتر کنکور روان‌شناسی را به رشته مشاوره ترجیح می‌دهند. چون سطح علمی روان‌شناسی بالاتر از مشاوره است.

رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی با هم هم‌پوشانی زیادی دارند. تفاوت مشاوره و روانشناسی در 30 واحد درسی می باشد. البته اگرچه سایر واحدهای درسی آن‌ها مشابه‌اند. اما این بدان معنا نیست که به یک شیوه یکسان آموزش داده می‌شوند. تأکیدات در هر رشته با دیگری متفاوت است.

بازارکار رشته روانشناسی و مشاوره

حیطه کاری این دو رشته تا حدودی به هم نزدیک است. اما نکته اصلی آن است که مشاوران، بیش‌تر در راستای راهنمایی و پیشگیری از بروز فشارهای روانی، به افراد سالم از حیث روانی مشاوره می‌دهند. درحالی‌که حیطه کاری روان‌شناسان بیش‌تر درصدد پیشگیری نوع دوم و سوم برای درمان افرادی هستند که از یک اختلال روانی رنج می‌برند.

فرق رشته روانشناسی و مشاوره
مشاور بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی ارشد می‌تواند برای خود دفتری دایر کند و به ارائه خدمات مشاوره‌ای از قبیل مشاوره خانواده (که شامل ازدواج، مسائل زناشویی، مسائل عاطفی و …)، شغلی و تحصیلی بپردازد.

اما روان‌شناس بعد از فارغ‌التحصیلی در دوران کارشناسی ارشد می‌تواند دفتر و یا مطبی دایر کند و به درمان افرادی که دارای مشکلات روانی رفتاری و اجتماعی هستند بپردازد. به افرادی که به روان‌شناس بالینی مراجع می‌کنند عنوان بیمار داده می‌شود چون دارای بیماری‌های روانی هستند. روان‌شناسان اغلب در بیمارستان‌های روانی مشغول به کار می‌شوند.

7858

همانطور که گفته شد در رشته مشاوره فرد با مشکلات سطحی افراد سروکار داردو عملا فردی که در رشته مشاوره تحصیل می کند به افراد در رابط با مشکلاتی که برایشان ایجاد شده راهنمایی می دهند و به آنها در حل مشکلاتشان کمک می کنند ولی در رشته روانشناسی فرد با مشکلات حاد و شدید روانی افراد سرکار دارد بنابراین محیط کار افرادی که در رشته های روانشناسی اقدام به تحصیل می کنند در محیط هایی مانند بیمارستان ها یا کلینیک های روانی مشغول به کار می شوند که افرادی که در رشته مشاوره مشغول به تحصیل هستند الزاما برای کار نیاز به ورود به بیمارستان های روانی را ندارند.

از اساسی‌ترین تفاوت‌های روان‌شناسی و مشاوره مربوط به بعد زمانی است. یعنی روان‌شناس برای مشکل یا عواملی که درگذشته برروی فرد اثر داشته تأکید می‌کند. اما مشاوره آینده‌نگر هست و معمولاً به انتخاب‌های افراد مربوط می‌شود. به این صورت که یک مشاور فرد را برای تصمیم‌گیری بین دو یا چند انتخاب برای آینده راهنمایی می‌کند و دراین‌رابطه از اسناد، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانین نیز کمک می‌گیرد. تفاوت مشاوره و روان شناسی تنها به مباحث درسی خلاصه نمی شود، بلکه در مراجعین نیز با هم تفاوت هایی دارند.

7859

شخصی که به مشاوره مراجعه می‌کند، مراجع نام دارد لذا شخصی است که سالم است و تنها نیاز به راهنمایی دارد. ولی شخصی که به روان‌شناس مراجعه می‌کند درگیر برخی از افکار منفی، توهمات و هذیان‌هایی است که ناشی از اختلالات روانی است. این اختلالات عملکرد فرد را مختل کرده است و وی از این مسئله رنج می‌برد و نیازمند مداخله می‌باشد.

پس لازم به ذکر است افرادی که در رشته هایی به این شکل تحصیل می کنند باید به این نکته توجه کنند که هدف اصلی آن ها در انتخاب این رشته ها و ورود به دانشگاه ها کمک به مردم است ، پس افرادی که روحیه کمک کردن ندارند و یا خوصله انجام این کار ها را ندارند لطفا در این رشته ها وارد نشده و اقدام به تحصیل نکنند زیرا علاوه بر خود داوطلب، مراجعه کننده نیز صدمه می بیند.

7856

ادامه تحصیل در رشته روانشناسی و مشاوره

در ایران امکان ادامه تحصیل در رشته روانشناسی و مشاوره تا مقطع دکتری امکان پذیر است.

گرایشات رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد:

یکی از گرایشات رشته روانشناسی که در ایران از طرفداران زیادی برخوردار است گرایش روانشناسی بالینی می باشد که مخصوصا در سال های اخیر داوطلبان زیادی را به خود جذب کرده است.

و نکته قابل تعمل در رشته روانشناسی بالینی این است که فرد پس از فارغ التحصیلی در این رشته می تواند پس از گرفتن مجوز های لازم اقدام به تاسیس کلینیک روانشناسی نماید.

انتخاب رشته کنکور

در ادامه به اختصار چند گرایش دیگر در رشته روانشناسی می پردازیم:

  1. روانشناسی تربیتی
  2. روانسنجی
  3. روانشناسی اسلامی
  4. روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
  5. روانشناسی صنعتی
  6. روانشناسی شغلی
  7. روانشناسی سلامت

گرایشات رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد:

  1. مشاوره تحصیلی
  2. مشاوره شغلی
  3. مشاوره خانواده
  4. توانبخشی

تعداد جلسات مراجعین

دیگر فرق رشته روانشناسی و مشاوره تعداد جلسات مراجعین است. در مجموع مشاوران مشکلات خفیف و سطحی‌تر مانند مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان و افرادی که نیازمند راهنمایی در انتخاب‌ها (انتخاب رشته، شغل و همسر) می‌باشند سروکار دارند. همچنین افرادی که نیازمند برنامه‌ریزی می‌باشند و برای انتخاب‌های آینده خود دچار فشار هستند.

فرق روانشناسی و مشاوره

معمولاً جلسات مشاوره در یک یا دو جلسه به ثمر می‌رسد. اما جلسات مداخلات روان‌شناس شاید در برخی اوقات به 15 جلسه و یا بیشتر می‌رسد. در دنیا رشته مستقل مشاوره وجود ندارد بلکه روان‌شناسی مشاوره است که به خدمات یاورانه می‌پردازد.

انتخاب رشته کنکور با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

داوطلبان در زمان انتخاب رشته کنکور باید در مورد رشته های انتخابی خود تا حد زیادی اطلاعات کسب نمایند تا بتوانند انتخاب رشته ای دقیق و درست داشته باشند، برای کسب این اطلاعات مطالعه، جمع آوری اطلاعات در اینترنت، مشورت با یک مشاور زبده می تواند بسیار کمک کننده باشد، مشاوران تیم آکو  سال ها در زمینه انتخاب رشته کنکور به کسب اطلاعات مختلف پرداخته اند و می توانند پاسخگوی سوالات داطلبان عزیز در زمینه انتخاب رشته و موضوعات دیگر باشند.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

معرفی رشته روانشناسی

تفاوت دانشگاه ها در دوره روزانه و شبانه

تست شخصیت شناسی نئو

طراحی سوالات کنکور صرفاً از کتب درسی

معرفی رشته مردم‌شناسی

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا