پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

راه های افزایش انگیزه برای کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به راه های افزایش انگیزه برای کنکور می پردازیم. انگیزه به معنای باعث، سبب و علت است و یک عامل درونی می‌باشد که انسان را وادار به حرکت می‌کند. در واقع یک نیروی درونی است و موفقیت بدون وجود انگیزه غیرممکن می‌باشد وجود انگیزه باعث می‌شود که انسان بعد از گرفتن تصمیم برای انجام کاری، با تمام سختی‌های مسیر به حرکت خود ادامه دهد. انگیزه را نباید با بحث‌های انگیزشی اشتباه گرفت. بحث‌های انگیزشی نهایتاً چند ساعت به انسان انرژی می‌دهد اما انگیزه یک عامل درونی می‌باشد. موفق شدن در کنکور و به‌طورکلی در تمام مراحل تحصیل علاوه بر تلاش و درس‌خواندن نیازمند هدف و انگیزه است. جمله انگیزه کافی برای درس‌خواندن ندارم را تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از دانش آموزان در طی دوره آمادگی کنکور می‌گویند. اگر یک داوطلبی انگیزه نداشته باشد ممکن است از همان ابتدا او را از مطالعه بازدارد. عوامل مختلفی مانند مشکلات خانوادگی‌‌، علاقه نداشتن داوطلب به درس‌ها، احساس ترس و نگرانی داوطلب از وضعیت خود، نداشتن هدف، مشکلات جسمی و روحی و … می‌تواند باعث کاهش انگیزه در دانش‌ آموزان شود. دانش آموزانی که در مسیر مطالعه و آمادگی برای کنکور قرار دارند باید از همان ابتدا به ایجاد و تقویت انگیزه خود بپردازند. برای موفقیت در این راه راهکارهایی لازم است که ما سعی کردیم در این مقاله برای شما بازگو کنیم. از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد و افزایش انگیزه عبارت‌اند از:

داشتن هدف

در ادامه مقاله راه های افزایش انگیزه برای کنکور به شرح داشتن هدف می پردازیم. دانش آموزان برای این که انگیزه بیشتری برای مطالعه کردن داشته باشند، ابتدا باید هدف خود را مشخص کنند. تعداد زیادی از دانش آموزان هدف مشخصی ندارند. هدف کلی آن‌ها قبولی در دانشگاه است اما بسیاری از دانش آموزان نمی‌دانند که چه هدفی دارند و چقدر باید تلاش کنند. پس اولین قدم برای کسب رتبه خوب و افزایش انگیزه تعیین هدف است. دانش آموزان باید مشخص کنند که به چه رشته‌ای علاقه دارند و قصد دارند در کدام دانشگاه تحصیل کنند و نسبت به خواسته‌ای که دارند باید تلاش کنند. یادداشت کردن هدف و نصب آن در بالای میز مطالعه باعث می‌شود که خستگی و بی‌حوصلگی دانش آموزان با نگاه‌کردن به آن برطرف شود.

مثبت اندیشی

در ادامه مقاله راه های افزایش انگیزه برای کنکور به شرح مثبت اندیشی می پردازیم. یکی از راه های افزایش انگیزه داوطلبان کنکوری مثبت اندیشی است. دانش آموزان باید توانایی‌های خود را باور داشته باشند و به هوش و توانایی‌ها اطمینان پیدا کنند و خود را در بهترین موقعیت بعد از کنکور تصور کنند. باور و ایمان قلبی به توانایی‌هایشان به آن‌ها اعتمادبه‌نفس می‌دهد و یک انگیزه بسیار قوی برای کنکوری‌ها به‌حساب می‌آید. پس هر روز باید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را مرور کنند و به این مسئله ایمان داشته باشند که باتکیه‌بر توانایی‌های خود می‌توانند در کنکور موفق شوند. حتی اگر درگذشته کم‌کاری رخ‌داده، بازهم باید افکار منفی کنار گذاشته شود و داوطلبان باانگیزه و اراده قوی برای موفقیت در کنکور گام بردارند.

افزایش سطح تمرکز‌

در ادامه مقاله افزایش انگیزه برای کنکور به شرح افزایش سطح تمرکز می پردازیم. زمانی که دانش آموزان تمرکز لازم را برای درس خواندن ندارند نمی توانند به خوبی درس را یاد بگیرند. در نتیجه از درس خواندن نا امید می شوند. برای افزایش انگیزه باید سطح تمرکز خود را افزایش دهند و سعی کنند در زمان درس‌خواندن فقط درس بخوانند. برای افزایش تمرکز بهتر است عوامل حواس‌پرتی مانند موبایل، کتاب‌های غیردرسی  و … از محیط مطالعه دور شود. اگر داوطلبان در زمان مطالعه تمرکز کافی داشته باشند می‌توانند سرعت مطالعه خود را بالا ببرند و یادگیری آن ها نیز بهتر خواهد شد، به همین ترتیب انگیزه آن ها نیز بیشتر می‌شود.

ورزش و تفریح

ورزش و تفریح یکی از راه های افزایش انگیزه برای کنکور است. با ورزش‌کردن انرژی داوطلبان برای درس‌خواندن بیشتر می‌شود و افزایش انرژی باعث افزایش انگیزه برای درس‌خواندن خواهد شد. پس به دانش آموزان پیشنهاد می‌شود اگر تا به امروز از برنامهٔ ورزشی استفاده نکردند یک برنامهٔ ورزشی ساده را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا تأثیر آن را در عملکرد و فعالیت‌های روزانهٔ خود متوجه شوند. با این که کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی دانش آموزان می‌باشد اما تفریح نیز بخشی از زندگی انسان‌هاست و دانش آموزان نیز نیاز دارند که زمانی را به تفریح اختصاص دهند. ورزش‌کردن، گردش با دوستان و خانواده، دیدن فیلم و مطالعهٔ کتاب غیردرسی از جمله کارهایی است که یک کنکوری می‌تواند انجام دهد. اما نباید این نکته را فراموش کرد که نباید زمان زیادی را به تفریح اختصاص داد و تفریحات نیز باید با برنامهٔ مشخصی انجام شود.

برنامه ریزی

در ادامه مقاله راه های افزایش انگیزه برای کنکور به شرح موضوع برنامه ریزی می پردازیم. اگر دانش آموزان برای درس‌خواندن خود برنامه‌ریزی مناسبی نداشته باشند موفق نخواهند شد. برنامه‌ریزی داشتن برای انجام هر کاری در زندگی اهمیت دارد. دانش آموزان باید برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی کنند و تعیین کنند که در هر بازه زمانی چه مقدار از درس‌ها را باید مطالعه کنند. اگر دانش آموزان به برنامه‌ریزی انجام شده درست عمل کنند انگیزه می‌گیرند و در مقابل اگر به برنامه‌ریزی انجام شده عمل نکنند احساس بدی به آنها دست می‌دهد و ممکن است باعث کاهش انگیزه در دانش آموزان گردد. پس دانش آموزان باید برنامه‌ریزی داشته باشند و آن را به‌درستی اجرا کنند.

زمان های اوج یادگیری

هر شخصی در ساعتی از شبانه‌روز بازدهی بیشتری دارد و می‌تواند حجم بیشتری از مطالب را باکیفیت عالی مطالعه کند. هر دانش‌آموزی باید بداند که در چه ساعتی توانایی یادگیری بیشتری دارد و در همان زمان‌ها به مطالعه مشغول شود. افزایش سطح یادگیری و سرعت مطالعهٔ دانش‌آموزان انگیزهٔ بیشتری برای مطالعه به آن ها خواهد داد. البته این موضوع به این معنا نیست که بقیهٔ زمان خود را صرف امور غیردرسی بکنند. بلکه باید در ساعاتی که بازدهی کمتری دارند مطالب قبلی را مرور کنند و دروس راحت‌تر را مطالعه کنند.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

کاهش استرس

زمانی که دانش آموزان استرس دارند به این موضوع فکر می‌کنند که در کنکور موفق نمی‌شوند و یا مانع بزرگی برای قبولی آن ها وجود دارد. استرس باعث عدم تمرکز و ازبین‌رفتن روحیه داوطلبان می‌شود. دانش‌آموزان باید از تمرین‌های کاهش استرس استفاده کنند و سعی کنند استرس خود را مدیریت کرده و به نقاط قوت خود فکر کنند. کاهش استرس به افزایش یادگیری و تمرکز دانش آموزان کمک می‌کند و این مسئله می‌تواند یک انگیزه برای درس‌خواندن دانش آموزان باشد.

مقایسه کردن

دانش آموزان کنکوری نباید خود را با دوستان و اطرافیان کنکوری خود مقایسه کنند. این که سایر دانش آموزان چقدر درس‌خوانده‌اند و مطالعهٔ آن ها به چه شکل است اصلاً مسئلهٔ مهمی نیست. داوطلبان باید خودشان را با گذشتهٔ خودشان مقایسه کنند و پیشرفت خود را بسنجند. مثلاً بررسی سطح مطالعه، رتبه و تراز آزمون و میزان پیشرفت خود را در آزمون‌های آزمایشی الان و گذشته مقایسه کنند. مشاهدهٔ پیشرفت باعث افزایش انگیزه داوطلبان می‌شود.

خواب و تغذیه مناسب

در ادامه مقاله راه های افزایش انگیزه برای کنکور به شرح خواب و تغذیه مناسب می پردازیم. دانش آموزان باید خواب کافی داشته باشند. اگر آن ها به‌اندازهٔ لازم در طول شبانه‌روز نخوابند انرژی لازم برای درس‌خواندن را نخواهند داشت و در طول روز بی‌حال و کسل خواهند بود. در نتیجه سطح یادگیری و سرعت مطالعهٔ آن ها کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث کم‌شدن انگیزه در دانش آموزان می‌شود. پس تنظیم کردن خواب یک عامل مؤثر در انگیزهٔ دانش آموزان است. تغذیهٔ درست نیز مانند خواب کافی اهمیت دارد و عامل مهمی در انگیزهٔ دانش آموزان است.

محل مطالعه

دانش آموزان باید یک مکان مطالعهٔ مشخص را برای خود انتخاب کنند و محل مطالعهٔ آن ها باید نور کافی، دما و گردش هوای مناسب داشته باشد. آن ها می‌توانند یک تابلو از آرزوها و اهداف خود آماده کنند و آن را در مکان مطالعهٔ خود قرار دهند و این موضوع در افزایش انگیزهٔ آن ها بسیار مؤثر است. مثلاً اگر دانش آموزی به رشتهٔ پزشکی علاقه‌مند است عکس یک پزشک را روی آن بچسباند یا با نوشتن جمله‌های انگیزشی می‌تواند کمک به سزایی به آن ها بکند. این کار به دانش ‌آموزان کمک می‌کند که تصویرسازی ذهنی داشته باشند و با استفاده از تکنیک اهرم رنج و لذت از لذت‌های خود استفاده کنند و بر رنج‌های خود غلبه کنند.

آهنگ و فیلم انگیزشی

به دانش آموزان پیشنهاد می‌شود که گاهی فیلم انگیزشی ببینند و یا یک عبارت انگیزشی بخوانند. آن ها هر روز که از خواب بیدار می‌شوند یا شب ها که می‌خواهند بخوابند یک فیلم کوتاه انگیزشی ببیند و یا آهنگ انگیزشی گوش بدهند. البته باید فیلم و آهنگ‌ها را از قبل آماده کرده باشند تا تمرکز و انرژی آن ها هدر نرود زیرا ساعت‌های صبح زود و آخر شب از تایم‌های طلایی کنکوری‌ها می‌باشد.

استراحت بین مطالعه دروس

در هنگام مطالعهٔ دانش آموزان قسمت‌های مختلف مغزشان درگیر می‌شود و باگذشت زمان مغز آن ها به استراحت نیاز دارد که این زمان در افراد مختلف متفاوت است. زمان‌های مختلفی برای این موضوع نقل شده است و هر شخصی نسبت به شناختی که از خودش دارد می‌تواند این زمان را مشخص کند. پیشنهاد می‌شود که در زمان‌های استراحت از موبایل استفاده نشود. اگر از زمان استراحت به‌درستی استفاده نشود کیفیت مطالعه و یادگیری دانش آموزان پایین می‌آید در نتیجه باعث کاهش انگیزهٔ آن ها می‌شود.

جایزه

دانش آموزان نباید تلاش‌های خود را کم بدانند. زمانی که برای اهداف خود می‌جنگند، ساعت خواب و زمان استراحت را تنظیم و استفاده از گوشی و تماشای تلویزیون را کنترل کردند به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوند و احساس رضایت درونی و خوشنودی در آن ها ایجاد می‌شود. پیشرفت در آزمون‌های آزمایشی و امتحانات مدرسه نیز می‌تواند باعث رضایتمندی آن ها گردد. در این مواقع پیشنهاد می‌شود دانش آموزان برای خود هدیه در نظر بگیرند و به خودشان پاداش دهند.

کلام آخر

مسیر کنکور سختی‌ها و مشکلات خودش را دارد و تمام این موضوعات باعث کاهش انگیزه در دانش آموزان می‌شود. پس به آن ها پیشنهاد می‌شود از راهکارهای بالا استفاده کنند تا باانگیزه و انرژی عالی سال کنکور را پشت سر بگذرانند.

در مقاله راه های افزایش انگیزه برای کنکور سعی کردیم دید جامع و کاملی از اهمیت این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا