پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشدمعرفی گرایش های کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی باغبانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

کشاورزی یکی از مهم ترین صنعت های یک کشور می باشد، رشته علوم و مهندسی باغبانی یکی از رشته های گروه ازمایشی علوم تجربی می باشد و علاقمندان به این رشته باید در ازمون سراسری این گروه ازمایشی شرکت نمایند و کد رشته محل این رشته را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند، اصولا افرادی دست به انتخاب این رشته می زنند که به گیاهان و رشد آن ها علاقه زیادی داشته باشند، برای آشنایی بیشتر با کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی با مشاوران تیم آکو همراه باشید.

علوم و مهندسی باغبانی

هدف از تربیت این افراد در جامعه شناسایی فضاهایی برای انجام کارهای کشاورزی و رونق بیشتر به این صنعت می باشد، در گذشته افرادی با عنوان کشاورز بدون هیچ گونه تحصیلات آکادمیکی در این زمینه فعالیت های گسترده انجام داده اند، در حال حاضر اما تحصیلات دانشگاهی و علمی در این راه می تواند باعث شود که در هر زمینه ای از این حوزه بتوانیم با کمترین امکانات بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

افرادی که دست به انتخاب این رشته می زنند می توانند به صورت مستقل اقدام به تاسیس گلخانه گیاهان مختلف کنند و درآمد خوبی را برای خود کسب نمایند، این رشته از جمله رشته هایی می باشد که فرد برای موفقیت در آن باید بتواند تجربه خوبی را در کنار اطلاعاتی که دارد کسب نماید تا به درآمدزایی خوبی برسند، این رشته در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد ولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داطلبان با توجه به استعداد و علاقه خود دست به انتخاب یکی از این گرایش ها می زنند.

گرایش های کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی

همان طور که گفته شد رشته علوم و مهندسی باغبانی یکی از رشته های مرتبط با مهندسی کشاورزی می باشد که در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای 5 گرایش متفاوت می باشد که هر کدام از این گرایش ها فرد را در یک حیطه مشخصی متخصص خواهد کرد.

  1. درختان میوه
  2. سبزی ها
  3. گیاهان زینتی
  4. گیاهان دارویی
  5. تولید محصولات گلخانه ای

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش درختان میوه

گرایش درختان میوه کاملا مرتبط با هر چیزی از درختان میوه می باشد، این که چه درخت میوه ای در چه خاک و آب و هوایی رشد بیشتر و بهتری دارد در تخصص فارغ التحصیلان این رشته می باشد، برخی درختان در آب و هواهای خاصی محصول می دهند و باید در همان اب و هوا نیز کشت شوند، این که چگونه می شود حجم تولید و باردهی این درختان را با کیفیت بالا بیشتر کرد نیز از دست این افراد بر می آید.

ضریب دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش درختان میوه

نام درس ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

میوه کاری

3

خاک شناسی و گیاه شناسی

2

ازدیاد نباتات

2
فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

2

سبزی کاری و گل کاری

3

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش سبزی ها

سبزی کاری یکی دیگر از گرایش های این رشته می باشد که به نحوه کاشت و رشد، نوع خاک و نور و برداشت انواع و اقسام سبزی ها می پردازد، این گرایش می تواند برای افرادی که به آن علاقمند باشند بسیار درامد زا باشد زیرا با یک فضای کاری کوچک نیز می تواند به کارآفرینی در این زمینه پرداخت.

ضریب دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش سبزی ها

نام درس ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

میوه کاری

3
خاک شناسی و گیاه شناسی

2

ازدیاد نباتات

2
فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

2

سبزی کاری و گل کاری

3

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش گیاهان زینتی

گیاهان زینتی یکی از از زیباترین انواع گیاهان می باشد که برای زیبایی فضاهای داخلی و خارجی خانه ها، مجتمع های تجاری، برخی پارک ها و … مورد استفاده قرار می گیرد، افرادی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند به نحوه رشد و تکثیر این گیاهان می پردازند، این نوع گیاهان طرفداران بسیاری در زندگی های شهری دارند.

ضریب دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش گیاهان زینتی

نام درس ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

میوه کاری

3
خاک شناسی و گیاه شناسی

2

ازدیاد نباتات

2
فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

2

سبزی کاری و گل کاری

3

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش گیاهان دارویی

بسیاری از گیاهان خواص دارویی بالایی دارند و امروزه برای کاهش استفاده از داروهای شیمیایی بسیاری از افراد ترجیح می دهند از این گیاهان برای رفع مشکلات خود و اطرافیان خود استفاده کنند، این گیاهان اگر به درستی کشت شوند و برداشت به موقع و در شرایط درستی داشته باشند می توانند کارایی بالایی در حل مشکلات انسان ها داشته باشند، افرادی که گرایش گیاهان دارویی را انتخاب می می کنند نحوه کشت و برداشت و کارایی هر نوع از این گیاهان را به خوبی فرا می گیرند.

ضریب دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش گیاهان دارویی

نام درس ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

میوه کاری

3
خاک شناسی و گیاه شناسی

2

ازدیاد نباتات

2
فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

2

سبزی کاری و گل کاری

3

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش تولید محصولات گلخانه ای

تولید محصولات گلخانه ای یکی از انواع کشاورزی هایی است که از، از بین رفتن محصولات جلوگیری می کند، این روش روشی جدید در بین افرادی که علاقمند به این حوزه هستند شناخته می شود، حتما می دانید که بسیاری از دلایلی که برخی گیاهان از بین می روند عوامل محیطی می باشد، در این گرایش افراد یاد می گیرند که چگونه در برابر عوامل محیطی از گیاهان مراقبت کنند و فضایی را تهیه می کنند که گیاهان در این فضا رشد کنند.

ضریب دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی گرایش تولید محصولات گلخانه ای

نام درس ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

میوه کاری

3
خاک شناسی و گیاه شناسی

2

ازدیاد نباتات

2
فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

2

سبزی کاری و گل کاری

3

دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی

دروسی که در این آزمون وجود دارند دروسی هستند که تماما در دوره کارشناسی به داوطلبان تدریس شده است، داوطلبان با مطالعه دقیق این دروس می توانند در دانشگاه های ارائه دهنده این رشته پذیرش شوند.

  1. زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
  2. میوه کاری
  3. خاک شناسی و گیاه شناسی
  4. ازدیاد نباتات
  5. فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت
  6. سبزی کاری و گل کاری

منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی باغبانی

قاعدتا داوطلبان در آزمون هر رشته ای که شرکت می کنند باید منابعی را مطالعه نمایند، این منابع از سوی سازمان سنجش توسط دفترچه راهنمای ثبت نام مشخص شده است، البته که برای هر کدام از این دروس کتاب های کمک آموزشی بسیاری تالیف شده است و داوطلبان در کنار این منابع می توانند از ان کتاب ها نیز کمک بگیرند و تست های مربوطه را بزنند تا برای ازمون آمادگی کافی را داشته باشند. در ادامه با منابع اصلی این آزمون در رشته علوم و مهندسی باغبانی بیشتر آشنا می شوید.

نام درسمنابع
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) عمومی : ۱- کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران. ۲- کتاب گرامر زبان انگلیسی، عباس فرزام، انتشارات باستان. ۳- کتاب تافل رهنما، ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما. ۴- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل. تخصصی : ۱- کتاب انگلیسی برای دانشجویان باغبانی، مولفان زاریک ملکونیان، سیروس مسیحا و حبیب کاظم نیا، انتشارات سمت. 2 – کتاب زبان تخصصی کشاورزی: ویژه رشته علوم باغبانی، تالیف واحد انتشارات دیباگران، انتشارات دیباگران تهران.

میوه کاری

1 – کتاب میوه کاری در مناطق معتدله دکتر یوسف رسول زادگان 2 – کتاب میوه کاری دکتر رسول جلیل مرندی 3 – کتاب مرکبات پرورش مرکبات در ایران دکتر فتوحی قزوینی
خاک شناسی و گیاه شناسی 1 – خاك شناسی عمومی، دکتر شهلا محمودی 2 – مبانی خاك شناسی، دکتر الیاس آذر 3 – گیاه شناسی جلد 1 و 2، دکتر احمد قهرمان 4 – ارگانوژنز و مورفوژنز گیاهی، دکتر مرتضی عطری
ازدیاد نباتات 1 – گیاه افزایی دکتر خوشخوی 2 – اصول باغبانی دکتر خوشخوی 3 – ازدیاد نبات دکتر رسول جلیل مرندی

فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت

1 – فیزیولوژی بعد از برداشت دکتر راحمی 2 – فیزیولوژی بعد از برداشت دکتر رسول جلیل مرندی 3 – کتاب مقدمه ای بر فیزیولوژی گیاهی، هاپکینز، ترجمه دکتر احمدی 4 – کتاب تایزوزایگر 5 – فیزیولوژی گیاهی (جلد اول)، دکتر احمدی
سبزی کاری و گل کاری 1 – کتاب سبزی کاری دکتر غلامعلی پیوست 2 – کتاب گلکاری علمی و عملی مسعود قاسمی قهساره و محسن کافی 3 – کتاب گلکاری دکتر خلیقی

تعداد سوالات آزمون کارشناسی ارشد باغبانی

آزمون ارشد رشته علوم و مهندسی باغبانی هر ساله زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود، این آزمون دارای 180 سوال در دروس مختلف می باشد که داوطلبان برای پاسخگویی به این سوالات 150 دقیقه فرصت دارند، در جدول زیر تعداد سوالات هر درس به تفکیک امده است.

نام درس تعداد سوالات
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) 30
میوه کاری 30
خاک شناسی و گیاه شناسی 30
ازدیاد نباتات 30
فیزیولوژی و فیزیولوژی بعد از برداشت 30
سبزی کاری و گل کاری 30

انتخاب رشته کنکور ارشد با مرکز مشاوره آکو در کرج

آزمون ارشد یکی از آزمون هایی است که هر ساله از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود، این آزمون در رشته های مختلف برای گرایش های مختلف برگزار خواهد شد و داوطلبان پس از این که کارنامه خود را در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مشاهده نمودند می توانند برای انجام انتخاب رشته خود اقدام نماید.

برای انتخاب رشته ارشد داوطلبان باید به اندازه کافی اطلاعاتی در زمینه گرایش های مختلف رشته خود داشته باشند و گرایشی را انتخاب کنند که علاقه بیشتری به آن دارند و در فضای کاری مرتبط با ان گرایش می توانند شرایط خوبی را برای خود فراهم اورند، همچنین در مقطع ارشد تمامی دانشگاه ها گرایش مد نظر داوطلب را ارائه نمی دهند و ظرفیت ها بسیار متفاوت می باشد، بنابراین داوطلبان باید برای انتخاب رشته ارشد دقت بسیار بالایی به خرج دهند، برای این کار میتوانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را در زمینه های مختلف از مشاوران تیم اکو بپرسید.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو در کرج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا