پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

رشته فناوری اطلاعات سلامت

معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته فناوری اطلاعات سلامت را می‌توان جز رشته‌های میان‌رشته‌ای دسته‌بندی کرد، چراکه این رشته هم بر پایه علوم پزشکی و هم بر پایه فناوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات بنا شده است. این رشته می‌تواند برای افرادی که علاقه‌مند به کار در مراکز درمانی و فعالیت‌های فناوری اطلاعات هستند مناسب باشد، در ادامه با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو همراه باشید تا با رشته فناوری اطلاعات سلامت آشنا شوید.

رشته فناوری اطلاعات سلامت

تا حدودی می‌توان گفت این رشته امروزه جایگزین رشته مدارک پزشکی شده است و تغییراتی اساسی در این رشته منجر به ایجاد رشته فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی شده است. در ادامه این مقاله به معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت می‌پردازیم.

معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت

رشته فناوری اطلاعات مبادلهٔ اطلاعات بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را فراهم می‌سازد. فرد تحصیل‌کرده در این رشته می‌تواند در جهت اثربخشی بیشتر نظام سلامت کمک‌کننده باشد و ابزار مهمی نیز در این زمینه به‌حساب می‌آید. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم این رشته درگذشته با عنوان مدارک پزشکی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد که اکنون باتوجه‌به تغییرات پیش‌آمده به طور کامل‌تر و جامع‌تر با عنوان فناوری اطلاعات سلامت ارائه می‌شود. از وظایف افراد تحصیل‌کرده در این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه اطلاعات پزشکی با رعایت موازین قانون به کاربر
  • تحلیل و سازماندهی اطلاعات
  • کدگذاری اطلاعات پزشکی بیماران در مراکز مختلف
  • ارائه شاخص‌های آمار بیمارستانی
  • طراحی فرم‌های اطلاعات سلامت
  • همکاری در امور مربوط به خدمات ماشینی

بازار کار رشته فناوری اطلاعات سلامت

دروس رشته فناوری اطلاعات سلامت

رشته فناوری اطلاعات سلامت در مقطع کارشناسی دارای یک دوره 4 ساله می‌باشد و دانشجو در این مقطع تحصیلی موظف به گذراندن 128 واحد درسی با تقسیم‌بندی زیر می‌باشد:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس اختصاصی: 92 واحد
  • دروس کارآموزی: 16 واحد

در حالت کلی می‌توان گفت دروس این رشته در بخش‌های دروس کامپیوتری، پزشکی، کدگذاری، بیمه، فناوری اطلاعات سلامت، مدیریتی، آماری و زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در ادامه به بررسی دروس مختلف و عناوین آنها می‌پردازیم.

نام درس

اصطلاحات پزشکی

زبان اختصاصی  (IT) 1و2

زبان اختصاصی (HIM)

مدیریت اطلاعات سلامت در بحران

آشنایی با ساختار و برنامه های نظام سلامت در ایران

بیماری‌شناسی اختصاصی 1

مبانی حسابداری و اقتصاد سلامت

شبکه کامپیوتر و امنیت سیستم ها

کدگذاری مرگ و میرها

کمک های اولیه

انفورماتیک سلامت 1و2

پروژه تحقیق

مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت

پرونده الکترونیک سلامت

ساختمان داده ها و برنامه نویسی کامپیوتر

کیفیت داده ها و سیستم اطلاعات سلامت

مدیریت منابع اطلاعاتی سلامت

آشنایی با سیستم های عامل و برنامه های کاربردی

بیماری‌شناسی اختصاصی 2و3

سیستم‌های رایج طبقه‌بندی بیماری‌ها و اقدامات پزشکی 1 و 2

عوامل بیماری‌زا و بیماری‌های عفونی

فناوری اطلاعات سلامت 1و2و3

آمار حیاتی توصیفی

سیستم های طبقه بندی تخصصی و نامگذاری بین المللی

مبانی اپیدمیولوژی

روش تحقیق

مدیریت فناوری در حوزه سلامت 2

اصول مدیریت فردی و محیط کار،

بیمه و نظام های پرداخت در نظام سلامت

شاخص‌ها و تحلیل داده‌های بهداشت

آناتومی

داروشناسی

مدیریت اطلاعات سلامت 1 و 2

اصول مدیریت

فیزیولوژی

آمار حیاتی استنباطی

دروس کارآموزی در عرصه 1 ، 2 ، 3 و 4

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته فناوری اطلاعات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشکده علوم پزشکی آبادان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور.

انتخاب رشته کنکور

گرایش های رشته فناوری اطلاعات سلامت

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته فناوری اطلاعات سلامت می‌توانند تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه دهند. برای تحصیل در مقاطع بالاتر افراد موظف به انتخاب گرایش موردنظر خود هستند. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

آمار زیستی، آموزش پزشکی، برنامه‌ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، ژورنالیسم پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، ارزیابی فناوری سلامت، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک، زیست مواد)، زیست‌فناوری پزشکی، اپیدمیولوژی، نانوتکنولوژی پزشکی، رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، اقتصاد بهداشت، انفورماتیک پزشکی، آموزش بهداشت، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

کارنامه قبولی رشته فناوری اطلاعات سلامت

در این قسمت به ارائه چند کارنامه از قبولی سال‌های گذشته می‌پردازیم. شما می‌توانید با استفاده از این کارنامه‌ها به‌صورت حدودی متوجه شوید برای قبولی در این رشته به چه رتبه و درصدهایی نیاز دارید.

رتبه کشوری

رتبه در منطقه

سهمیه

دانشگاه قبولی

سال تحصیلی

21723

5987

منطقه یک

علوم پزشکی مشهد

1400

 

نام درس

چند تا از ده تا

ادبیات فارسی

3

عربی

4

دین و زندگی

7

زبان

5

زمین شناسی

1

ریاضیات

2

زیست شناسی

4

فیزیک

2

شیمی

4

 

رتبه کشوری

رتبه در منطقه

سهمیه

دانشگاه قبولی

سال تحصیلی

44725

14134

منطقه سه

علوم پزشکی تبریز

1400

 

نام درس

چند تا از ده تا

ادبیات فارسی

4

عربی

4

دین و زندگی

5

زبان

1

زمین شناسی

1

ریاضیات

2

زیست شناسی

1

فیزیک

2

شیمی

2

 

رتبه کشوری

رتبه در منطقه

سهمیه

دانشگاه قبولی

سال تحصیلی

54450

22748

منطقه دو

علوم پزشکی کرمان

1400

 

نام درس

چند تا از ده تا

ادبیات فارسی

2

عربی

4

دین و زندگی

5

زبان

6

زمین شناسی

1

ریاضیات

2

زیست شناسی

1

فیزیک

2

شیمی

2

 

رتبه کشوری

رتبه در منطقه

سهمیه

دانشگاه قبولی

سال تحصیلی

24300

7287

منطقه سه

علوم پزشکی شیراز

1400

 

نام درس

چند تا از ده تا

ادبیات فارسی

3

عربی

7

دین و زندگی

7

زبان

1

زمین شناسی

1

ریاضیات

1

زیست شناسی

4

فیزیک

4

شیمی

3

رشته فناوری اطلاعات سلامت

توانایی های لازم برای رشته فناوری اطلاعات سلامت

ورود به این رشته از طریق کنکور سراسری تجربی صورت‌پذیر است. اما از قضا این رشته در میان داوطلبان طرف‌دار چندانی ندارد و اکثر افراد به دنبال قبولی در رشته‌هایی چون پزشکی و دندانپزشکی هستند. دراین‌بین افرادی که علاقه‌مند به فناوری اطلاعات و تکنولوژی هستند می‌توانند رشته فناوری اطلاعات سلامت را در میان انتخاب‌های خود قرار دهند.

افرادی که به کار با کامپیوتر علاقه دارند نیز می‌توانند این رشته را برای تحصیل انتخاب کنند و باید گفت جذابیت این رشته از رشته کامپیوتر نیز می‌تواند برای فرد بیشتر باشد چراکه با برخی دروس مربوط به پزشکی نیز آشنا می‌شود. بنابراین افراد علاقه‌مند به کار با کامپیوتر و کسانی که علاقه به کار در مراکز درمانی دارند می‌توانند این رشته را جز اولویت‌های خود قرار دهند.

اهمیت رشته فناوری اطلاعات سلامت در جوامع امروزی

امروزه شاهد پیشرفت سریع فناوری و تکنولوژی در سراسر دنیا هستیم. فناوری اطلاعات در حیطه درمان و تحقیقات پزشکی نیز روزبه‌روز در حال پیشرفت می‌باشد. بیماران با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و تکنولوژی روز می‌توانند در کمترین زمان ممکن از بهترین خدمات موجود استفاده کنند. برای مثال وجود پرونده الکترونیک در جوامع امروزی باعث بالارفتن سرعت عمل متصدی و بیماران شده و تنها با یک شماره پرونده بیمار می‌تواند اطلاعات پزشکی خود را پیدا کند. ازاین‌رو وجود رشته فناوری اطلاعات سلامت حائز اهمیت است چراکه خدمات درمانی نیازمند افرادی هستند که مهارت کافی برای کار با کامپیوتر و تکنولوژی را داشته باشند.

درامد رشته فناوری اطلاعات سلامت

بازار کار رشته فناوری اطلاعات سلامت در ایران و جهان

رشته فناوری اطلاعات سلامت رشته­ای نوپا به‌حساب می‌آید ولی به علت اهمیت و نیاز جامعه به این رشته، به‌خوبی توانسته جایگاه خود را در میان مشاغل و رشته‌های دیگر پیدا کند. همچنین بازار کار خوبی برای این رشته در ایران وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود بازار کار این رشته در سال‌های آینده در ایران افزایش پیدا کند. فارغ‌التحصیلان این رشته میتوانند در بخش‌های مختلف شغلی مشغول به کار شوند. برخی از این مشاغل عبارت‌اند از:

  • کارشناس فنی و مدیر پایگاه‌داده‌های سلامت
  • مدیر امنیت اطلاعات سلامت
  • تحلیل‌گر نرم‌افزارهای مرتبط سلامت
  • کارشناس فنی امنیت اطلاعات سلامت
  • طراح و مدیر وب‌سایت‌های حوزه سلامت
  • کارشناس فناوری سلامت در مراکز بهداشتی
  • مدیریت فناوری سلامت در مراکز بهداشتی درمانی

امروزه در سراسر دنیا شاهد پیشرفته شدن سیستم‌های کاری و پیچیدگی آن ها هستیم؛ بنابراین برای کار با این سیستم‌ها نیاز به نیرویی متخصص و کارآمد هست تا با سرعت عمل بالا بتواند به انجام کارهای بپردازد در نتیجه یکی از رشته‌های محبوب در کشورهای دیگر رشته فناوری اطلاعات سلامت می‌باشد تا نیرویی ماهر در زمینه فناوری اطلاعات سلامت تربیت کنند. همچنین این رشته در کشورهای دیگر نیز از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مراکز مختلف مشغول به کار شوند.

درامد رشته فناوری اطلاعات سلامت

درامد رشته فناوری اطلاعات سلامت در ایران و جهان

به لحاظ درآمدی نیز بسته به سابقه کار و یا کارکردن در مراکز دولتی یا خصوصی حقوق دریافتی افراد متفاوت می‌باشد. افراد می توانند با تلاش و یادگیری مهارت های لازم و همچنین کسب تجربه مهارت خود را در این زمینه افزایش دهند، در کل افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند می توانند با تلاش و کار درآمد خود را بهبود ببخشند و شرایط کاری خود را بهتر کنند.

اگر مایلید با دیگر رشته های علوم تجربی آشنا شوید می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید :

معرفی رشته هوشبری

معرفی رشته بیوتکنولوژی

معرفی رشته پرستاری

انتخاب رشته کنکور با تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید.

شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما در زمینه انتخاب رشته کنکور باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا