پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

100 درصد اطلاعات درباره ی رشته مدیریت دولتی

معرفی رشته مدیریت امور دولتی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته مدیریت دولتی چیست؟ مقاله معرفی رشته مدیریت دولتی دید جامع و کاملی از این رشته در اختیار شما قرار می دهد. توماس ویلسون، ماکس وبر و فردریک تیلور را می‌توان بنیان گذاران مدیریت دولتی نامید. ویلسون در سال ۱۸۸۷ مقاله ای با عنوان مطالعه اداره رشته مدیریت دولتی منتشر کرد. این گرایش از مدیریت برای نخسین بار سال ۱۳۳۳ تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مطرح شد.

با گذشت زمان این رشته از دانشکده حقوق جدا شد و به صورت مستقل در دانشکده مدیریت تدریس شد. بنیان گذاران رشته مدیریت دولتی در ایران سید مهدی الوانی و حسین میرزایی اهرنجانی هستند. در سال ۱۳۷۴ این رشته از علوم اداری و بازرگانی به مدیریت دولتی تغییر نام داد و به تدریج در دانشگاه های دیگر کشور گسترش پیدا کرد.

دروس رشته مدیریت دولتی و حقوق رشته مدیریت دولتی بعد از استخدام را در ادامه مقاله مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی به تفضیل توضیح خواهیم داد.

دروس و گرایش های رشته مدیریت دولتی چیست

رشته مدیریت دولتی چیست

رشته مدیریت در کشور ما شاخه های مختلفی دارد مانند رشته مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه، مدیریت امور گمرکی و رشته مدیریت امور بانکی. اما رشته مدیریت دولتی چیست؟

به طور کلی مدیریت فرآیندی برای برنامه ریزی، تصمیم گیری، سازماندهی، رهبری، ایجاد انگیزه  و کنترل منابع انسانی و … به منظور پیشرفت یک سازمان، مربوط به رشته مدیریت دولتی می باشد. دروس رشته مدیریت دولتی، علوم و مدیریت اداری و نظریه های آن را بررسی می کند. مدیریت دولتی طیف وسیعی از فعالیت های یک اداره مانند امور اداری و کارگزینی، امور حسابرسی و حسابداری، امور منابع انسانی، امور برنامه ریزی و خدمات، امور بیمه ای و تامین اجتماعی و … را شامل می شود.

در رشته مدیریت دولتی افراد ماهر برای مدیریت کردن سازمان ها، اداره ها و شرکت های مختلف تربیت می شوند. همانطور که از اسم این رشته مشخص است به مطالعه چگونگی دولت می پردازد تا افراد بتوانند در اداره های خصوصی یا دولتی تحت عنوان مدیر مشغول به کار شوند. در سمت مدیریت ، حقوق رشته مدیریت دولتی میتواند به درآمد های نجومی نیز تبدیل شود. اما پیش از صحبت درباره بازار کار و حقوق رشته مدیریت دولتی بهتر است درباره دروس و دانشگاه های برتر برای تحصیل این رشته صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی سایر رشته های کنکور انسانی

دروس رشته مدیریت دولتی چیست 

دوره تحصیل مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد‌. علاقه مندان میتوانند در رشته مدیریت دولتی ادامه تحصیل دهند و یکی از گرایش های ارشد رشته مدیریت دولتی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. دانشجویان باید در دوران تحصیل کارشناسی خود ۱۳۵ واحد درسی را بگذرانند که به صورت زیر می باشد:

  • دروس عمومی: ۲۰ واحد
  • دروس پایه: ۴۴ واحد
  • دروس اصلی: ۲۳ واحد
  • دروس تخصصی: ۴۶ واحد

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت دولتی: اصول حسابداری 1و 2، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1و2، آمار و کاربرد آن در مدیریت 1و2، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، روانشناسی کار یا روانشناسی سیاسی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، جامعه شناسی سازمان ها.

دروس اصلی رشته مدیریت دولتی: مبانی سازمان و مدیریت، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، تحقیق در عملیات 1و2، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، زبان تخصصی مدیریت 1و 2.

دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی: مدیریت تحول سازمانی، حسابداری دولتی، مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت، فراگرد تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت سازمان های محلی و شهرداری ها، مبانی مدیریت دولتی 1و 2، مدیریت تطبیقی، مدیریت توسعه، مدیریت تعاونی ها، تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی، سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداری، مباحث ویژه مدیریت دولتی، حقوق اداری، سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روش ها، روابط کار در سازمان، زبان تخصصی مدیریت 3 و 4.

دروس رشته مدیریت امور دولتی در دانشگاه

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

دروس رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و به صورت عمومی ارائه می شود. گرایش های رشته مدیریت دولتی در کارشناسی ارشد به صورت زیر است:

  • توسعه منابع انسانی
  • طراحی سازمان‌های دولتی
  • بودجه و مالی عمومی
  • خط ‌مشی‌‌گذاری عمومی
  • مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی
  • مدیریت تحول
  • مدیریت رفتار سازمانی

امکان ادامه تحصیل رشته مدیریت دولتی تا مقطع دکتری وجود دارد. رشته مدیریت دولتی در زیر گروه ۳ علوم انسانی قرار گرفته است‌. ریاضی و اقتصاد مهم ترین دروس برای قبولی رشته مدیریت دولتی می باشد. ضرایب دروس تخصصی در زیر گروه ۳ کنکور انسانی عبارتند از:

  • ریاضی: ضریب ۴
  • اقتصاد: ضریب ۳
  • ادبیات اختصاصی: ضریب ۲
  • علوم اجتماعی: ضریب ۲
  • سایر دروس: ضریب ۱

توانایی های لازم برای رشته مدیریت دولتی 

شخصی که می خواهد وارد رشته مدیریت شود باید تیپ شخصیتی متناسب با آن را داشته باشد. اکثر کارها در رشته مدیریت از طریق تصمیم گیری انجام می شود و فقط نمی توان به درس های تئوری تکیه کرد. به همین دلیل افراد برای تحصیل در رشته مدیریت دولتی باید روحیه خلاق و قدرت تصمیم گیری بالایی داشته باشند. آن ها باید روابط عمومی خوب و فن بیان عالی داشته باشند و رهبری و هدایت گروه را به درستی انجام دهند‌. این افراد اگر زبان انگلیسی و کامپیوتر را به خوبی بلد باشند در موفقیت آن ها تاثیر گذار است.

از‌جمله وظایف کارشناس مدیریت دولتی ، تقیسم کار بین کارکنان است‌‌. یک مدیر دولتی باید درباره ماموریت ها برنامه ریزی کند و اهداف و اقدامات لازم برای رسیدن به آن ها را اجرا کند. و رهبری گروه ها را برای رسیدن به این اهداف به درستی انجام دهد.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

بازار کار و حقوق رشته مدیریت دولتی

حقوق رشته مدیریت دولتی زیاد بالا نیست و بازار کار خوبی ندارد و بیشتر فارغ التحصیلان این رشته در شغل هایی غیر مرتبط مشغول به کار هستند. باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر مطالعه دروس دانشگاهی رشته مدیریت دولتی در دوران تحصیل، یادگیری مهارت های مختلف مانند کار کردن با کامپیوتر و نرم افزار های گوناگون اهمیت زیادی دارد.

آزمون های استخدامی آموزش پرورش یا بانکی بیشترین جذب را در رشته مدیریت دولتی را دارند. فارغ التحصیلان مدیریت دولتی می توانند در بخش های مختلف یک سازمان یا اداره به فعالیت بپردازند و در بخش هایی مانند سیستم های اطلاعاتی سازمان، امور کارکنان، تحول اداری، حقوق ها، ارزیابی کردن عملکرد سازمان و … فعالیت کنند. فارغ التحصیلانی که به کار در شرکت های خصوصی علاقه دارند می توانند مهارت خود را افزایش داده و در آن محیط ها مشغول به کار شوند.

حقوق رشته مدیریت دولتی به عوامل مختلفی مانند سابقه ی کار، تحصیلات، محیط کار بستگی دارد. در بخش های دولتی پرداختی طبق قانون کشور می باشد‌. اما به طور میانگین حداقل درآمد آن ها بین ۳ میلیون تومان و تا۲۰ میلیون تومان متغیر می باشد.

تحصیل رشته مدیریت دولتی در خارج از کشور

دانشگاه های مختلف جهان هرساله از رشته مدیریت تعداد زیادی دانشجو می پذیرند. دانشجویانی که پایه علمی بهتری دارند شرایط پذیرش برایشان آسان تر است و در دانشگاه های بهتری پذیرفته می شوند. امکان بورسیه شدن در رشته مدیریت دولتی نیز هست اما هر کشور و دانشگاه های مختلف شرایط متفاوتی دارند. از بهترین دانشگاه های رشته مدیریت دولتی در جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه لندن
  • دانشگاه ماساچوست
  • دانشگاه کمبریج

دانشگاه هایی که نام بردیم از برترین دانشگاه های جهان هستند و پذیرش در آن ها استاندارد بالایی دارد‌. برای رفتن به این دانشگاه معمولا  باید آزمون های GMAT و GRE بدهند‌ و نمره ی آیلتس و تافل بالایی داشته باشند. دانشگاه های کشور های ترکیه، استرالیا، چین و … پذیرش راحت تری برای رشته مدیریت دولتی دارند. حتی در بعضی از آن ها ارائه مدرک زبان الزامی نیست.

حقوق رشته مدیریت دولتی برای فارغ التحصیلان در کشور های مختلف متفاوت است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا میانگین درآمد سالانه رشته ی مدیریت دولتی  ۶۱ تا ۱۶۵ دلار می باشد.

کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی در کنکور ایران

رتبه قبولی رشته مدیریت دولتی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی رشته مدیریت امور دولتی در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید. البته مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی بیش از هرچیزی میتواند برای داشتن انتخاب رشته صحیح به شما کمک کند.

کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی منظقه
کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی منطقه 1 سال 1399
قبولی در رشته مدیریت دولتی
کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی منطقه 2 سال 1399
کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی منطقه 3
کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی منطقه 3 سال 1399

مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی آکو

در مقاله معرفی رشته مدیریت دولتی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم.  حالا میدانیم که رشته مدیریت دولتی چیست و درباره شرایط تحصیل و حقوق این رشته بعد از فارغ التحصیلی اطلاع داریم. اگر به دروس رشته مدیریت دولتی علاقه مندید و قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه های کشور هدف شماست، مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی آکو همراه شماست.

می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته صحیح در کنکور آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید؟ تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا