پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

معرفی رشته مهندسی تولید گیاهی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست؟ رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی از رشته‌های گروه علوم‌تجربی است و در زیرگروه ۵ آن قرار دارد. هدف اصلی از آموزش دروس تخصصی رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی استفاده از علوم زراعت و ژنتیک برای تولید مواد غذایی است. بسیاری از دانشگاه‌های کشور در این رشته دانشجو می‌پذیرند. بازار کار و آینده شغلی گسترده‌ای برای رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی وجود دارد که موجب درآمد های مختلف در این زمینه ها میشود. ما در این مقاله سعی داریم ویژگی‌های مختلف این رشته از جمله بازار کار و درآمد، گرایش‌ها، توانایی‌های لازم برای ورود به این رشته و … را در مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو برای شما توضیح دهیم.

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست

رشته مهندسی تولید و ژنتیک‌گیاهی از رشته های زیرگروه 5 علوم‌تجربی است و هدف‌های گوناگونی را دنبال می‌کند. هدف اصلی آموزش افراد در این رشته به خودکفایی رسیدن در تولید مواد غذایی می‌باشد. اجرایی‌شدن این هدف با استفاده از تجربه و بررسی محصولات زراعی صورت می‌گیرد. دانشجویان رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی می‌آموزند که چگونه از اصول ویژه‌ای در علم زراعت و ژنتیک استفاده کنند بدون آن که آسیب و ضرری به محیط‌زیست و موارد مشابه آن وارد شود.

بازار کار و درآمد و دروس رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست

پس به‌طورکلی هدف رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست؟ می‌توان گفت هدف این رشته تربیت متخصصانی است که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مختلف را با استفاده از عملکرد خوب افزایش دهند. حدود ۱۶ میلیون هکتار از زمین‌های کشور، زیر کشت محصولات گوناگون زراعی قرار گرفته است. مساحت زمین‌هایی که قابل‌کشت هستند حدود ۵۰ میلیون هکتار است و تنوع آب‌وهوایی زیادی نیز دارند. پس می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست و کمک متخصصان رشته مهندسی تولید و ژنتیک‌گیاهی از زمین‌های بیشتری استفاده کرد تا تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند.

دوره تحصیل رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی به شکلی طراحی شده است که اکثر دروس به‌صورت عملی و حرفه‌ای انجام می‌شوند. دانشجویان این رشته در سال آخر دورهٔ تحصیلی خود، درس‌های مهارت‌آموزی یک و دو که هرکدام از آن‌ها چهار واحد علمی هستند را پشت سر می‌گذرانند.

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته ژنتیک گیاهی چیست

دروس دانشگاهی رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی اغلب حفظی و محاسباتی هستند و با زیست گیاهی و اصول زراعت مرتبط می‌باشند. پس داوطلبان باید به درس‌های حفظی و زیست‌شناسی علاقه داشته باشند. به دلیل ماهیتی که این رشته دارد نیازمند کار در مزارع، گلخانه‌ها و باغ‌ها است پس داوطلبان باید به محیط‌های کاری این‌چنینی علاقه‌مند باشند.

این رشته به تفکری خلاق احتیاج دارد تا بتواند روش‌های جدید و امروزی را جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی کند. قدرت تجزیه، تحلیل و تفکر نیز برای ورود به این رشته لازم است.

باتوجه‌به این که فرصت های شغلی و بازار کار فعالی که برای این رشته تحصیلی وجود ندارد پس بهتر است افراد سرمایه اقتصادی برای ایجاد شغل داشته باشند مانند تاسیس گلخانه.

دروس رشته تولید و ژنتیک گیاهی

دوره تحصیل رشته مهندسی تولید گیاهی ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می‌باشد و دانشجویان باید ۱۳۸ واحد درسی را بگذرانند. واحدهای درسی دوره کارشناسی این رشته عبارت‌اند از:

  • دروس عمومی: ۲۲ واحد
  • دروس پایه: ۲۶ واحد
  • دروس اصلی: ۶۲ واحد
  • دروس تخصصی هر موضوع: ۱۸ واحد
  • دروس اختیاری: ۱۰ واحد

دروس پایه رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

ریاضی عمومی، شیمی عمومی، آمار و احتمالات، اکولوژی، آناتومی و فیزیولوژی گیاهی، بیوشیمی عمومی، ژنتیک، بیوفیزیک محیطی، مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی.

دروس اختصاصی رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

مبانی تولید گیاهان زراعی، مبانی تولید گیاهان باغی، شناخت و مدیریت خاک در تولید گیاهی، مبانی و مدیریت علف‌های هرز، طرح آزمایشی در علوم کشاورزی – ماشین‌های کشاورزی، مدیریت آب در کشاورزی، مدیریت آفات گیاهان زراعی، مدیریت بیماری‌های گیاهان زراعی، هوا و اقلیم‌شناسی کشاورزی، بیولوژی و تکنولوژی بذر، تولید غلات، تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی، مبانی تغذیه گیاهی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، مبانی به نژادی گیاهی، تولید محصولات ارگانیک، کشاورزی پایدار، تولید گیاهان علوفه‌ای و … .

دانلود پی دی اف اکولوژی تولید 1 از دروس تخصصی رشته ژنتیک گیاهی

 

دروس مهم کنکور برای قبولی در رشته ژنتیک گیاهی

دانش آموزان برای قبولی در این رشته باید به بسیاری از دروس دبیرستان مسلط باشند. رشته ژنتیک گیاهی در زیرگروه ۵ گروه آزمایشی علوم‌تجربی قرار گرفته و ضرایب دروس اختصاصی در کنکور سراسری برای این رشته عبارت‌اند از:

  • ریاضی: ضریب ۳
  • زیست‌شناسی: ضریب ۲
  • فیزیک: ضریب ۲
  • شیمی: ضریب ۲
  • زمین‌شناسی: ضریب ۱

گرایش های رشته مهندسی‌تولید و ژنتیک گیاهی چیست

ادامه تحصیل این رشته در ایران و بسیاری از کشورهای خارجی امکان‌پذیر است. امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد. تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی حدود ۴ سال، در مقطع کارشناسی ارشد ۲ الی ۳ سال و تحصیل دکتری ۴ الی ۶ سال زمان می‌برد.

درآمد و بازار کار رشته مهندسی تولید ژنتیک گیاهی

گرایش های رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی در مقطع کارشناسی ارشد:

  • اگروتکنولوژی، با ۴ گرایش: (اکولوژی گیاهان زراعی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، علوم و تکنولوژی بذر، علوم علف‌های هرز)
  • ژنتیک و به نژادی گیاهی
  • بیوتکنولوژی کشاورزی

گرایش ها در مقطع دکتری

  • اصلاح نباتات (با گرایش‌های: ژنتیک بیومتری، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک)
  • اگروتکنولوژی (با گرایش های: اکولوژی گیاهان زراعی و فیزیولوژی گیاهان زراعی)

بازار کار و درآمد رشته مهندسی‌تولید و ژنتیک گیاهی

درآمد و بازار کار رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی بیشتر مرتبط با شغل‌های مربوط به کشاورزی است. به طور کلی فرصت‌های شغلی مختلفی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور ما وجود دارد. اما اکثر کارشناسان این رشته باید کارآفرین باشند. آن‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آن ها می توانند تحت عنوان مدیر یا مجری در واحد های تولیدی دولتی و خصوصی کشاورزی مشغول به کار شوند.
  • به عنوان کارشناس و برنامه ریز در زمینه های گوناگون کشاورزی و اگرونومی در واحد های اجرایی مانند جهاد کشاورزی و سازندگی فعالیت کنند.
  • در دبیرستان های کشاورزی به عنوان مربی مشغول به تدریس شوند.
  • در واحد های تحقیقات کشاورزی امور تحقیقاتی را اجرا کنند.
  • آن ها می توانند در بخش خصوصی که خودشان ایجاد کردند مانند گلخانه و باغ مشغول شوند و کسب درآمد کنند.
  • فارغ التحصیلان رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی می توانند فضای سبز و گلخانه ها را تاسیس کنند.

درآمد افراد در این رشته به محل کار آن‌ها بستگی دارد. حقوق افرادی که در بخش‌های دولتی کار می‌کنند با افرادی که در بخش‌های خصوصی مشغول به کار هستند متفاوت هستند. حقوق ادارات دولتی طبق وزارت کار است اما در بخش‌های خصوصی حقوق افراد بر اساس مهارت و توانایی آن‌هاست. محیط‌های کاری شخصی مانند باغ‌ها و گلخانه‌ها درآمد بالایی برای افراد دارد.

مهندسی تولید ژنتیک در انتخاب رشته کنکور

تحصیل رشته ژنتیک گیاهی در خارج از کشور

از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در این رشته می‌توان به هلند، آمریکا، سوئد، فرانسه، انگلیس، سوییس و چین اشاره کرد. در کشورهای زیادی مهندسان در شاخه‌های مختلف کشاورزی درآمد خوبی دارند و خیلی از آن‌ها از طریق تحصیل در این رشته می‌توانند در بعضی کشورها اقامت بگیرند. افرادی که می‌خواهند برای ادامه تحصیل در این رشته به خارج از کشور بروند باید زبان کشور موردنظر را بلد باشند و در آزمون‌های معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و … شرکت کنند‌. از جمله دانشگاه‌های برتر در دنیا برای تحصیل در این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واگِنینگِن
  • دانشگاه کالیفرنیا
  • دانشگاه علوم کشاورزی سوئد
  • آگروپاریس تِک
  • انستیتو تکنولوژی زوریخ
  • دانشگاه کورنل
  • دانشگاه کالیفرنیا
  • دانشگاه ویسکونزین – مادیسون
  • دانشگاه ری دینگ
  • دانشگاه کشاورزی چین

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی کنکور و انتخاب رشته آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

برنامه ریزی درسی و افزایش انگیزه کنکوری ها

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تخصصی کنکور و انتخاب رشته تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا