پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته مهندسی راه آهن

رشته مهندسی راه آهن

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

ما در این مقاله به معرفی رشته مهندسی راه آهن می پردازیم:

راه آهن یا ترابری ریلی از دو ریل هم راستا تشکیل شده است که بر روی زمین است، این ریل ها برای قطارها طراحی شده تا به کمک آن ها می توان مسافر و کالا جا به جا کرد.

در ایران نیز ساخت این راه زمینی از قدمت بالایی برخوردار است. این ریل ها برای ساخت و تصحیح کارکردشان نیاز به مهندسینی دارند که در صدد کارایی درست راه آهن حال چه برون شهری چه درون شهری برآیند.

معرفی رشته مهندسی راه آهن

بیشتر بخوانید: رشته مهندسی معماری

افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند به عنوان مهندس راه آهن شناخته می شوند. حال در ادامه این مقاله مرکز مشاوره آکو شما را با شرایط تحصیل و بازار کار مهندسی راه آهن آشنا می کند.

رشته مهندسی راه آهن در دانشگاه

داوطلبانی می توانند در رشته مهندسی راه آهن تحصیل کنند که رشته دبیرستان آن ها ریاضی فیزیک بوده است، عموما داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته های فنی و مهندسی را دارند می بایستی از پایه ریاضی و فیزیک قوی برخوردار باشند زیرا اکثر دروسی که این افراد در دانشگاه می خوانند حول محور همین دروس می چرخد.

اگر بخواهیم کمی هم در بحث وظایف یک مهندس راه آهن ورود کنیم می توانیم بگوییم یک مهندس راه آهن مسئولیت های بسیاری در هدایت قطار بر عهده دارد. و یک مهندس راه آهن می بایستی به بازرسی لوکوموتیو قبل و بعد از حرکت قطار، عیبیابی های جزئی، تعمیترات لوکوموتیو در مواقع اضطراری، گزارش خرابی ها و تاخیرها، نظارت بر کنتورها، آمپر و سرعت قطار، شارژ باتری، برقراری ارتباط با کنترل ترافیک و ورود قطارها و تاخیرها بپردازد.

ما در ادامه به معرفی رشته مهندسی راه آهن و دروس، درآمد و دانشگاه های برتر ارائه دهنده این رشته می پردازیم.

دروس رشته مهندسی راه آهن

نام درس

تعداد واحدنام درس

تعداد واحد

رسم فنی و نقشه کشی

2سازه های فولادی2
نقشه برداری و عملیات2پل های راه آهن 1و2

6

مصالح ساختمان و آزمایشگاه

2هیدرولوژی مهندسی2
مقاومت مصالح و آزمایشگاه4تحلیل سازه ها 1و2

5

مکانیک خاک و آزمایشگاه

4سازه های بتن آرمه3
متره و برآورد پروژه1استاتیک

3

دینامیک

3تکنولوژی بتن و آزمایشگاه2

روسازی راه آهن 1و2

3

مبانی سیر و حرکت قطار

2

نگهداری خطوط3ابنیه مسیر

3

مقررات عمومی حرکت

2بوژی و لوکوموتیو

2

تونل سازی

2زیرسازی مسیر3
مبانی مهندسی برق و الکترونیک و آزمایشگاه4آزمایشگاه روسازی راه آهن

1

نقشه برداری مسیر و عملیات

2مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی2
پروژه طراحی مسیر2دستگاه خطوط

3

طراحی مسیر

3

  

گرایش های رشته مهندسی راه آهن

در متن فوق به معرفی دروس رشته مهندسی راه آهن پرداختیم. حال باید بدانیم که هر رشته ای دوران تحصیل خود گرایش های مختلفی دارد و رشته مهندسی راه آهن نیز از این قاعده مستثنی نیست، در ادامه تعدادی از گرایش های این رشته را می آوریم.

مهندسی ماشین های ریلی

نیاز به مهندسان مکانیک در ماشین های ریلی، واگن های باربری و مسافربری بسیار احساس می شود. حال افرادی که این مسئولیت را برعهده می گیرند می بایستی در رشته مهندسی ماشین های ریلی تحصیل کرده باشند.

مهندسی حمل و نقل ریلی

در گذشته به این رشته مهندسی بهره برداری راه آهن می گفتند. و شباهت این رشته به مهندسی صنایع بسیار زیاد می باشد.این رشته در صدد توسعه مدیریت و برنامه ریزی در صنایع ریلی است.

مهندسی خط و سازه های ریلی

این رشته شباهت بسیار زیادی به رشته مهندسی عمران دارد. دانش آموختگان این رشته می بایستی در زمینه طراحی، ساخت، اجرا، نگهداری و تعمیرات زیربنایی ریلی بتوانند به صورت کاآمد فعالیت کنند.

گرایش های رشته مهندسی راه آهن در کارشناسی ارشد

  • مهندسی راه آهن برقی
  • مهندسی ماشین های ریلی
  • مهندسی خطوط راه آهن
  • مهندسی حمل و نقل ریلی
  • مهندسی ایمنی در راه آهن
  • مهندسی کنترل و علائم

گرایش های مهندسی راه آهن

برترین دانشگاه های ایران و خارج از ایران در رشته مهندسی راه آهن

در ایران تعداد کمی دانشگاه سراسری هستند که رشته مهندسی راه آهن را به صورت روزانه پذیرش می کنند. دانشگاه علم و صنعت – دانشگاه صنعتی امیر کبیر – دانشگاه صنعتی اصفهان

در دنیا نیز دانشگاه های بسیاری هستند که در این رشته پذیرش دانشجو دارند ما در ادامه چندین دانشگاه برتر دنیا را که در این رشته به تربیت دانشجو می پردازند نام می بریم.

  • موسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کرنل
  • موسسه فناوری جورجیا
  • دانشگاه کالیفرنیا برکلی
  • دانشگاه پردو
  • دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین
  • دانشگاه میشیگان – آن آربور
  • دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه کارنگی ملون

دروس رشته مهندسی راه آهن

نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی راه آهن

رتبه در منطقه 1 : 4172         جنسیت: مرد             محل قبولی: دانشگاه علم و صنعت (شبانه)

نام درس

درصد

ادبیات فارسی

21.39

عربی

21.39

دین و زندگی

18.7
زبان انگلیسی

84

ریاضی

22.79
فیزیک

8.19

شیمی

28.6

بازار کار مهندسی راه آهن در ایران و دنیا

با توجه به اینکه پذیرش این رشته در تعداد کمی از دانشگاه ها ایران میسر است بنابراین تعداد دانش آموختگان این رشته خصوصا در دانشگاه های سراسری زیاد نیست.

حال در کشور دائما بر تعداد مسیرهای ریلی کشور افزوده می شود و دانش آموختگان این رشته اگر در مسیر درستی قرار بگیرند و تلاششان را برای افزایش مهارت در این رشته انجام دهند بازار کار مهندسی راه آهن از شرایط خوبی برخوردار است.

بازار کار این رشته در دنیا بسیار مطلوب می باشد. و جزء رشته های پر طرفدار به حساب می آید. خصوصا انگلستان و کانادا و ژاپن از کشورهایی با شرایط عالی برای این رشته می باشند.

اگر می خواهید درباره این رشته بیشتر بخوانید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مهندسی راه آهن

درآمد رشته مهندسی راه آهن در ایران و دنیا

درآمد افرادی که در بخش دولتی مربوط به این رشته استخدام شود مطابق با قوانینی است که خدمات کشوری وضع می کنند. اما اگر فردی در بخش خصوصی مشغول به کار شود این مساله بستگی به میزان مهارت و کارکرد فرد در آن حوزه دارد. در بخش خصوصی میزان درآمد متفاوت می باشد.

در افرادی که در خارج از ایران مشغول به کار هستند در کشورهای مختلف متفاوت است، برای مثال در کشورهای انگلستان درآمد به طور متوسط 44961 پوند – کانادا 119178 دلار کانادا – ژاپن 6170155 پوند می باشد.

بازار کار مهندسی راه آهن

درآمد نجومی در رشته مهندسی راه آهن

قاعدتا بالا بردن سطح توانایی و کسب مهارت بالا در این رشته می تواند باعث درآمد زایی بیشتری در این رشته شود، مشغول به کار شدن در بخش خصوصی و افزایش کارایی فرد در این رشته می تواند باعث افزایش درآمد دانش آموختگان این رشته شود.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی با مرکز مشاوره آکو

با توجه به اینکه در ایران دانشگاه های خصوصا دولتی کمی در این رشته پذیرش دارند افرادی که علاقه مند به این رشته می باشند باید کمال دقت را در زمینه انتخاب رشته داشته باشد. بنابراین بهتر است در زمان انتخاب رشته یک مشاور در کنار خود داشته باشیم که بتواند به سوالات دواطلبان این رشته به صورت دقیق و علمی پاسخ دهد. مشاوران ما در مرکز تخصصی آکو آماده همراهی با شما داوطلبان گرامی هستند.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا