پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

حذفیات امتحانات نهایی 1403

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1/5 - (1 امتیاز)

در دوسال گذشته شاهد تغییرات گسترده ای در سوالات امتحانات نهایی، نحوه تصحیح امتحانات نهایی، شرایط برگزاری و دروس و پایه های برگزار کننده امتحانات نهایی داشتیم. حتی قرار است نمرات امتحانات نهایی 1403 با نسبت پنجاه درصد برای ترم اول و ترم دوم تاثیر داشته باشد!

که البته از نظر مشاور های کنکور این بزرگترین خیانتی است که میتوان در حق دانش آموزان دوازدهمی کرد و امیدواریم که چنین طرحی به قطعیت نرسد و در دفترچه ثبت نام کنکور اردیبهشت شاهد هنمچین مفادی درباره تاثیر نمرات امتحانات نهایی ترم اول 1403 نداشته باشیم.

شما فکر کنید که در طول یکسالی که باید به صورت جدی برای کنکور درس بخوانید، علاوه بر خرداد ماه، باید دی ماه را هم سخت مشغول تشریحی خواندن باشید.

اما یک خبر خوب اینکه حذفیات امتحانات نهایی 1403 نیز بیشتر شده اند و باوجود عدم اعلام بارم بندی امتحانات نهایی میتوانیم میزان تمرکز روی بخش های مختلف کتاب های درسی را در برنامه روزانه مطالعه خود قرار دهیم.

دانلود فایل حذفیات امتحانات نهایی 1403

بررسی حذفیات امتحانات نهایی 1403 رشته انسانی

رشته انسانی پر دردسر ترین رشته کنکور نظری است. این رشته در هر پایه یک تک کتاب جدید دارید که از سال 1403 قرار است برای همه درس های آن امتحان نهایی برگزار شود.

در میان دروس عمومی که شامل ادبیات، عربی، زبان و دین و زندگی هستند همه در هر سال کتاب جداگانه دارند و از سال 1405 قرار است نمره امتحانات نهایی ترم اول و ترم دوم هر سه پایه قرار است در رتبه کنکور تاثیر داشته باشند.

درحال حاضر فقط و برای کنکور 1402 تاثیر نمرات امتحانات نهایی محدود به کارنامه امتحانات نهایی دوازدهم است.

دروسی مثل ریاضی و ادبیات درس های ثابت این رشته هستند و درس های فلسفه و منطق، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا درس های متغیر در پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم انسانی.

همانطور که گفته ایم چه برای کنکور و چه برای موفقیت در امتحانات نهایی منبع اصلی و اولیه هر دانش آموزی باید کتاب درسی باشد. فرقی ندارد میخواهید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید، میخواهید در کنکور 1403 با دیپلم نظام قدیم شرکت کنید یا دبیرستانی هستید و اولین سالی است که در امتحانات نهایی شرکت میکنید. شما باید به کتاب درسی تکیه کنید.

دانلود کتاب های درسی دهم انسانی
دانلود کتاب های درسی یازدهم انسانی
دانلود کتاب های درسی دوازدهم انسانی

حذفیات امتحانات نهایی دهم انسانی

دروس امتحانات نهایی دهم انسانی شامل دین و زندگی، عربی، فارسی، زبان انگلیسی، علوم و فنون، ریاضی و آمار، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیای عمومی، اقتصاد و منطق میشود. که برای دانش آموزان دهمی تا سال کنکور ثبت خواهد شد و در سال 1405 برای رتبه کنکور تاثیر خواهد گذاشت.

البته که ضریب تاثیر نمرات هر پایه تا کنکور از طریق آموزش و پرورش اعلام نشده است اما حذفیات امتحانات نهایی دهم انسانی را در ادامه به تفکیک درس توضیح داده ایم.

  • حذفیات امتحان نهایی دین و زندگی دهم انسانی

حفط آیات یا معانی آنها جزو برنامه مطالعاتی دانش آموزان نیست و روخوانی باید به صورت شفاهی در کلاس نمره دهی شود. فعالیت های ستاره دار و بیشتر بدانیم ها، دانش تکمیلی، پیشنهاد و هر بخش اضافه دیگری بجز کتاب درسی قرار نیست در امتحانات نهایی سوال شود. این جدول برای دین و زندگی یازدهم و دوازدهم انسانی نیز (بجز بند 4 جدول که صفحات ویژه کتاب دین و زندگی دهم است) یکسان است.

image 48
  • حذفیات امتحان نهایی عربی دهم انسانی(عربی اختصاصی انسانی)

در امتحانات نهایی عربی استفاده از کلماتی مثل للغائب یا للمخاطب ممنوع است و باید به جای آن از معادل فارسی آن استفاده کرد. به علاوه بخش های البحث العلمی نیز جزو حذفیات امتحان نهایی عربی دهم هستند.

image 49
  • حذفیات امتحان نهایی منطق دهم

منطق کلا درسی است که خیلی به تفکر خود دانش آموز بستگی دارد و به همین علت بخش های اضافه بر سازمان کتاب زیاد در آن دیده میشود. طرح سوال از هر کادر اضافی برای امتحانات نهایی ممنوع است.

image 50
  • حذفیات امتحان نهایی تاریخ دهم سال 1402

در کتاب تاریخ دهم انسانی بخش هایی با نام های بیشتر بدانی، یک توضیح و بررسی شواهد و مدارک وجود دارد که باید جزو حذفیات امتحانات تشریحی باشند. به خاطر داشته باشید بخش هایی که شامل نمودار یا تصاویر تاریخی، جداول یا نقشه میشوند میتوانند در سوالات امتحان نهایی جایی داشته باشند.

image 51

بررسی حذفیات دروس یازدهم انسانی در امتحانات نهایی خرداد 1403

دروس امتحانات نهایی یازدهم برای رشته انسانی در سال 1402 شامل هر چهار درس عمومی مشترک در سه پایه(دین و زندگی، عربی، زبان و ادبیات) و یک درس عمومی ویژه پایه یازدهم یعنی درس انسان و محیط زیست میشود. البته درس عربی در این پایه ویژه رشته انسانی است و دیگر عربی عمومی خوانده نمیشود و زبان تخصصی رشته است.

دروس تخصصی پایه یازدهم انسانی در سال 1403 شامل علوم و فنون، ریاضی و آمار، جامعه شناسی، تاریخ، فلسفه ، روانشناسی و جغرافیا است. در ادامه حذفیات امتحانات نهایی 1403 را به اختصاص هر کدام از دروس عمومی و اختصاصی یازدهم انسانی بیان خواهیم کرد.

  • حذفیات دین و زندگی یازدهم انسانی 1403

دین و زندگی یازدهم و دوازدهم انسانی همان حذفیات دین و زندگی دهم را دارند با این تفاوت که بند چهار برای حذفیات امتحان نهایی دین و زندگی یازدهم و دوازدهم وجود ندارد و صفحه های خاصی از کتاب غیر قابل طراحی نیست.

image 53
  • حذفیات امتحانات نهایی یازدهم انسانی درس عربی ترم اول سال 1403

در حذفیات امتحانات نهایی یازدهم انسانی ترم اول سال 1402 ممنوعیت استفاده از اسم های صیغه ها به صورت عربی مشخص نشده است و طبیعتا بچه ها باید برای دیدن سوالات به زبان مورد امتحان آماده باشند. در این جدول حذفیات درس عربی یازدهم انسانی محدود به چند صفحه مخصوص و بخش های “البحث العلمی” در این کتاب وزارتی است.

image 54
  • حذفیات امتحان نهایی فلسفه یازدهم انسانی سال 1403

فلسفه یکی از درس هایی است که در مقطع نظری در پایه های یازدهم و دوازدهم انسانی کتاب دارد و در سال 1403 از هردو این کتاب ها برای پایه های مربوطه امتحان نهایی برگزار میشود. مثل همه کتاب های درسی طراحان سوالات امتحانات نهایی فلسفه یازدهم انسانی مجاز به تالیف سوال از بخش های اضافه بر سازمان نظیر پاورقی ها، حاشیه ها، برای مطالعه ها و … نیستند.

image 55
  • حذفیات امتحان نهایی جغرافیا یازدهم انسانی 1403

درس جغرافیا در پایه های یازدهم و دوازدهم انسانی به دروس تخصصی این رشته افزوده میشود. این درس کلا درس سختی نیست ولی به علت ضعف اکثر دانش آموزان در این درس و البته ضریب(3.6) این درس به ویژه در سال دوازدهم برای تراز سوابق تحصیلی کنکور 1403 میتواند تاثیر زیادی بر میانگین تراز داشته باشد.

حذفیات امتحان نهایی جغرافیا در هر دو پایه بر اساس پی دی اف حذفیات امتحانات نهایی 1403 به شرح جدول زیر است.

image 56
  • حذفیات امتحان نهایی تاریخ یازدهم انسانی

حذفیات امتحانات نهایی تاریخ برای هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم انسانی یکسان است. میتوانید جدول مورد نظر را در بخش مربوط به حذفیات تاریخ دهم انسانی مشاهده نمایید.

بررسی حذفیات حذفیات امتحانات نهایی ترم اول و دوم 1403 برای دوازدهم انسانی

برای پایه دوازدهم مثل هرسال امتحانات نهایی برای همه کتاب های وزارتی است و شامل سه درس عمومی اصلی و سلامت و بهداشت در کنار دروس اختصاصی میباشد. پایه دوازدهم انسانی درس هویت اجتماعی را در دروس عمومی ندارد.

دروس اختصاصی پایه دوازدهم انسانی شامل ریاضی، عربی اختصاصی رشته انسانی، علوم و فنون، تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی و فلسفه است که بسیاری از حذفیات امتحانات نهایی انسانی در پایه های دهم و یازدهم است اما به هرحال این بخش ها را بررسی میکنیم.

  • حذفیات امتحانات نهایی ترم دوم و اول 1403 برای درس دین و زندگی

حذفیات درس دین و زندگی دوازدهم انسانی درست مثل حذفیات این درس برای پایه یازدهم است و میتوانید جدول مربوطه را در چند خط بالاتر مشاهده کنید.

  • حذفیات عربی تخصصی دوازدهم انسانی در امتحانات نهایی 1403

حذفیات عربی تخصصی دوازدهم انسانی در امتحانات نهایی 1403 محدود به یک بخش بیشتر بخوانیم در این کتاب و یک بخش از قواعد مربوط به تشخیص اسلوب حصر عربی است. پس داوطلبان دوازدهمی دقت نمایند که هیچ بخشی از پاورقی ها، البحث العلمی ها و هر بخش اضافی دیگری برای پایه دوازدهم جزو حذفیات نیست.

image 57
  • حذفیات امتحانات نهایی فلسفه، جغرافیا و تاریخ دوازدهم انسانی 1403

حذفیات این دروس دقیقا مشابه حذفیات امتحانات نهایی فلسفه، جغرافیا و تاریخ پایه یازدهم است که میتوانید جداول مربوطه را چند خط بالا تر مشاهده کنید.

بررسی حذفیات امتحانات نهایی تجربی

باتوجه به اینکه رشته تجربی در سال های گذشته رکورد پر طرفدار ترین گروه آزمایشی را در کنکور داشته است، بنابراین اهمیت امتحانات نهایی آن نیز بیشتر است. با افزایش تاثیر نمرات امتحانات نهایی تا 60 درصد در دو سال آینده بررسی حذفیات امتحانات نهایی 1403 را در ادامه اجام داده ایم.

برای رشته تجربی هم در سال 1403 هر سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند که ضرایب نمرات امتحانات نهایی رشته تجربی را پیش از این به صورت کامل توضیح داده ایم. تا آنجایی که اعلام شده است حذفیات امتحانات نهایی ترم اول 1403 و حذفیات امتحانات نهایی ترم دوم 1403 یکسان است و قرار است امتحانات نهایی ترم اول هم نصف معدل سال را تعیین میکنند.

امتحانات نهایی دهم و یازدهم تجربی 1403

از آنجایی که حذفیات دروس عمومی رشته های تجربی و ریاضی و حذفیات کتاب های شیمی ، تاریخ و ریاضی پایه دهم آنها یکسان است، در ادامه میتوانید حذفیات این دروس را به تفکیک درس(و نه پایه) در تصاویر زیر مشاهده نمایید.

image 59

در تصویر زیر هم حذفیات درس شیمی دهم و یازدهم و دوازدهم را برای رشته های تجربی و ریاضی مشاهده میکنید.

image 60

تاریخ دهم و یازدهم و دوازدهم تجربی هم حذفیات مشابه یکدیگر دارند که در تصویر زیر مشاهده میکنید.

image 61

در ریاضیات پایه دهم رشته تجربی و ریاضی حذفیات فقط بخش های بیشتر بدانیم است و زمین شناسی یازدهم رشته های تجربی و ریاضی شامل نام دانشمندان، بیشتر بدانیم ها، جمع آوری اطلاعات و واژه شناسی ها است. البته حفظ کردن اعداد هم در زمین شناسی لازم نیست و طراحان نباید از این مباحث سوال طرح کنند.

حذفیات امتحانات دروس تخصصی رشته تجربی در سال 1403

برای دروس زیست شناسی در هر سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم یک مطلب مشترک به عنوان حذفیات ذکر شده است و صفحه یا مبحث خاصی در این پی دی اف مورد توجه نبوده است.

image 62

درس شیمی نیز دومین درس تخصصی رشته تجربی از نظر اهمیت ضریب است که در بخش حذفیات دروس مشترک ریاضی و تجربی میتوانید جدول مربوط به حذفیات کتاب های شیمی 1، شیمی2 و شیمی3 را مشاهده نمایید.

درس ریاضی دهم که جزو دروس مشترک بین رشته ریاضی و تجربی بود و حذفیات امتحانات نهایی ریاضی تجربی سال 1403 شامل تمامی مطالب بخش خواندنی های کتاب درسی میشود.

در درس فیزیک رشته تجربی هم صفحه یا مبحث خاصی جزو حذفیات قرار نگرفته است و تنها بخش های اضافی کتاب که در همه کتاب ها جزو حذفیات امتحانات نهایی ترم اول 1403 بوده اند جزو بخش های ممنوعه بوده اند. جدول حذفیات امتحانات نهایی 1403 فیزیک تجربی را برای همه پایه ها در تصویر زیر میبینید.

image 63

حذفیات امتحانات نهایی ریاضی

باتوجه به اینکه حذفیات شیمی و ریاضی دهم رشته های ریاضی و تجربی و دروس عمومی این دو رشته نظری یکسان است، حذفیات امتحانات نهایی رشته ریاضی محدود به بررسی بودجه بندی سوالات حسابان یازدهم و دوازدهم، هندسه دهم و یازدهم و دوازدهم ، گسسته دوازدهم، آمار یازدهم و فیزیک سه پایه میباشد.

در جدول پی دی اف اعلام حذفیات امتحانات نهایی برای تمامی دروس مربوط به ریاضیات در امتحانات نهایی سه پایه اعم از حسابان 1 و 2 ، هندسه های 1 و 2 و 3، ریاضیات گسسته و آمار و احتمال فقط یک جمله به عنوان حذفیات کتاب نوشته شده است و آن هم:

حذف تمامی مطالب بخش خواندنی های کتاب است

image

برای فیزیک دهم و یازدهم و دوازدهم هم بخش های مختلف در نظر گرفته شده بود اما متن مربوط به حذفیات آن ثابت بود. به همین دلیل ماهم به صورت جداگانه برای شما متن را نمینویسیم در این متن مشخص شده بود که بخش هایی نظیر تاریخ علم، پانویس، خوب است بدانیم، جداول، پیوست، واژه نامه ها و داده ها و جزئیات تصاویر که به دور از مطلب اصلی هستند جزو حذفیات امتحانات نهایی فیزیک رشته ریاضی خواهند بود.

در تصویر زیر عینا کلمات منتشر شده در پی دی اف منتشر شده توسط آموزش و پرورش را میبینید.

image 1

یک نکته مهم که باید درباره حذفیات امتحانات نهایی بدانید!

تجربه ثابت کرده است اتفاقا همین حذفیاتی که برای امتحانات نهایی به صورت اختصاصی نام برده اند، برای تست های کنکور مهم ترین بخش ها هستند. مثلا برای درس زیست کنکور تجربی 1402 اتفاقا بیشتر بدانید ها، واژه شناسی ها، ترکیب ساختار های شیمیایی و جزئیات تصاویر برای طراح سوال از همه مهم تر بوده است.

یا مثلا برای درسی مثل ریاضی و فیزیک بی شک باید یک قدم از کتاب درسی بالا تر بود و بخش هایی مربوط به بیشتر بدانیم و پانویس ها، تمرین های تحقیقی و … اتفاقا برای پاسخگویی راحتتر به سوالات کنکور اهمیت زیادی دارند.

همیشه گفته ایم و بازهم میگوییم که تک به تک کلمات متن کتاب درسی برای کنکور مهم هستند و اولین منبع دانش آموز باید کتاب وزارتی باشد. انتخاب کتاب تست هم از این جهت مهم است که هم از بخش های ساده و هم از بخش هایی مثل همین حذفیات امتحانات نهایی سوال طرح کرده باشد و بتواند ارتباط بین مطالب را به درستی مورد سوال قرار دهد.

مشاوره تحصیلی کنکور

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا