پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

زیست جانوری کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1.6/5 - (9 امتیاز)

در درس زیست شناسی یکی از بخش‌هایی که برای اکثر دانش آموزان جذاب است و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند بخش زیست جانوری کنکور می‌باشد. مباحث جانوری در فصل‌های گوارش، گردش خون، حرکت، ایمنی، دستگاه عصبی و…قرار گرفته است. به‌ندرت پیش می‌آید که دانش آموزان از این بخش گله کنند و اکثر آن‌ها به این بخش علاقه دارند. اما سؤالی که ذهن دانش آموزان را درگیر می‌کند این است که زیست جانوری چند درصد کنکور را به خود اختصاص می‌دهد؟ مطالعهٔ آن را می‌توان به‌روزهای پایانی موکول کرد و به بخش‌های سخت‌تر زیست مانند زیست گیاهی و ژنتیک اهمیت بیشتری داد؟

دانش آموزان باید از بودجه‌بندی این مبحث آگاهی داشته باشند تا برای مطالعهٔ آن اولویت‌بندی مشخص کنند. البته تحت هیچی شرایطی حتی اگر مبحثی راحت باشد، نباید مطالعهٔ آن را به‌روزهای آخر موکول کرد. منظور از روزهای آخر در واقع ماه‌های اردیبهشت و خرداد است که دانش آموزان نباید مطالب جدید مطالعه کنند و باید مطالبی را که در طول سال مطالعه کردند مرور کنند. با مرکز مشاوره کنکور سراسری آکو همراه باشید.

اهمیت زیست جانوری در کنکور سراسری

در بین تست‌های درس زیست‌شناسی ۱۷ الی ۱۸ تست آن از بخش جانوری انسانی می‌باشد. یعنی سهم این قسمت حدود ۳۶ درصد است. ضریب درس زیست ۱۲ است. این درس حیاتی‌ترین درس دانش آموزان رشته تجربی به‌حساب می‌آید. پس دانش آموزان باید در نظر داشته باشند که بخش جانوری اهمیت دارد و نباید از مطالعهٔ دقیق آن غافل شوند. برای مطالعهٔ درست مباحث جانوری باید برنامهٔ خاصی را در نظر گرفت زیرا اکثر دانش آموزان زیست را خیلی کم می‌زنند و یا بسیاری از آن‌ها منفی هم می‌زنند.

آموزش روش خواندن زیست جانوری کنکور، درکنار آنالیز سوالات جانوری در کنکور سراسری و رشته تحصیلی زیست جانوری در دانشگاه با مرکز مشاوره کنکور تجربی آکو

شیوه مطالعه مبحث زیست جانوری

درس زیست‌شناسی از بخش‌های مختلفی مانند گیاهی، جانوری، ژنتیک و انسانی تشکیل شده است و دانش آموزان می‌توانند با یک مطالعهٔ درست ۳۶ درصد از آن را یعنی مباحث جانوری را به دست آورند. دانش آموزان برای مطالعهٔ این مبحث و جلوگیری از فراموشی آن باید در کنار کتاب خود جزوه داشته باشند و حاشیه‌نویسی انجام دهند. بعدازاین که دانش آموزان روی مطالبی که مطالعه کردند به‌خوبی مسلط شدند، برای مرور آن‌ها نیازی نیست که وقت زیادی را صرف کنند و همهٔ مطالب را دوباره از صفر مطالعه کنند، با مطالعهٔ خلاصه‌نویسی‌ها و نکته‌های یادداشت شده می‌توانند همه چیز را به یاد آورند.

دانش آموزان به شیوه‌های متفاوتی می‌توانند قسمت‌های جانوری را مطالعه کنند. مثلاً هم زمان با مطالعهٔ فصل گوارش بخش جانوری آن را نیز مطالعه کنند یا این که بعد از مطالعهٔ کامل تمام فصل‌ها دانش آموزان بخش‌های جانوری را با هم مطالعه کنند. برخی دانش آموزان نیز تمام نکات و مطالب مربوط به یک جانور خاص را یک جا مطالعه می‌کنند و جانور به جانور پیش می‌روند. پیشنهاد گروه مشاورهٔ آکو این است که دانش آموزان هم زمان با مطالعهٔ فصل بخش جانوری آن را نیز بخوانند.

مباحث جانوری فصل های مختلف زیست شناسی

در ادامه مقاله زیست جانوری کنکور به ذکر مباحث جانوری می پردازیم.

زیست شناسی دهم

  • گفتار ۳ فصل گوارش و جذب مواد
  • گفتار ۳ فصل تبادلات گازی
  • گفتار ۴ فصل گردش مواد در بدن
  • گفتار ۳ فصل تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد

زیست شناسی یازدهم

  • گفتار ۳ فصل حواس
  • گفتار ۳ فصل تولیدمثل

بخش‌هایی از دستگاه عصبی، هورمون‌ها و دستگاه ایمنی نیز مباحث جانوری دارند.

در زیست شناسی دوازدهم مباحث جانوری قرار نگرفته است.

منابع زیست جانوری

چندین سال است که سؤالات زیست به‌شدت ترکیبی شده است و تعداد سؤالات تک مبحثی تقریباً به صفر رسیده است. هر سؤال مربوط به چند مبحث می‌باشد. ترکیب سؤالات در مبحث جانوری به‌شدت زیاد است و جانوران زیادی در قسمت‌های مختلف کتاب قرار داده شدند. اما متن کتاب درسی در بخش‌های جانوری زیاد قوی نیست و مطالب را خیلی خلاصه ارائه داده است و طراحان سؤالات کنکور برای طراحی تست‌های سخت از شکل‌های جانوری کمک می‌گیرند. پس برای پاسخگویی به سؤالات سخت مبحث جانوری باید شکل‌های کتاب درسی را بادقت بررسی کنید. دانش آموزان باید توجه داشته باشند که بهترین منبع در هر شرایطی کتاب درسی است به‌شرط آن که بر همهٔ متن‌ها و شکل‌های کتاب مسلط شوند. اما بعد از مطالعهٔ کتاب درسی می‌توانند از کتاب‌های مبحثی زیست‌شناسی که به طور اختصاصی دربارهٔ مباحث جانوری توضیح داده‌اند استفاده کنند.

از جملهٔ این کتاب‌ها می‌توان به منابع زیر اشاره کرد:

  • زیست جانوری کنکور مهر و ماه
  • کتاب زیست جانوری قلم چی
  • زیست جانوری خیلی سبز
  • زیست جانوری میکرو طلایی گاج
zist janevari
شناسی جانوری کنکور سری 10 98 قلم چی 1
download
ketab zist janevary loghme mehromah thumb png qs84

رشته دانشگاهی زیست شناسی جانوری

دانش آموزانی که به مباحث جانوری زیست‌شناسی علاقه دارند می‌توانند در دانشگاه در رشته زیست‌شناسی جانوری تحصیل کنند. رشته زیست‌شناسی جانوری یکی از شاخه‌های زیست شناسی می‌باشد. در این رشته به مطالعه زندگی و تولیدمثل جانوران پرداخته می‌شود. این رشته در گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و در دانشگاه‌های دولتی روزانه، شبانه، آزاد و غیرانتفاعی ارائه می‌شود. زیست‌شناسی جانوری همه جوانب علمی درباره شناخت جانوران مانند رشد و تکامل جنین‌های جانوری، روندهای تکاملی، رفتار، توزیع اکولوژی و … را شامل می‌شود. رشته زیست‌شناسی جانوری بسیار گسترده است و شاخه‌های مختلفی دارد.

داوطلبان می‌توانند بر اساس علاقه‌ای که دارند تحصیلات خود را ادامه دهند. تحصیل در رشته زیست‌شناسی جانوری در دانشگاه هم با کنکور و هم بدون کنکور امکان‌پذیر است‌. دورهٔ کارشناسی این رشته ۴ سال می‌باشد. متأسفانه تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان زیست‌شناسی جانوری نمی‌توانند در بازار کار مرتبط با آن فعالیت کنند‌. اما دانشجویانی که در طول تحصیل خود فعال بوده‌اند و نمرات دانشگاهی بالایی کسب کرده‌اند می‌توانند در سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سازمان‌های وابسته به آن مشغول به کار شوند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله زیست جانوری کنکور سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. برای تماس با مرکز مشاوره کنکور آکو از طریق اینستاگرام کلیک کنید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا