پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحصیل در خارج

بررسی شرایط تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم و لیسانس

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

آلمان یکی از کشور های بسیار قانونمند اما با جمعیت پیر است. به همین دلیل برای مهاجران و به ویژه جوانانی که به قصد تشکیل خانواده، تحصیل و فرزندآوری برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام میکنند شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است. شرایط تحصیل در آلمان نسبت به کشوری مثل ایتالیا یا انگلستان بسیار ایده آل است.

از جمله مزایای تحصیل در آلمان که آن را از سایر کشورا ها متمایز می کند امکان تحصیل رایگان و بورسیه تحصیلی آلمان است که شر هزینه تحصیل را از سر دانشجویان کم میکند. البته بیشتر بورسیه ها  در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد البته تحصیل در آلمان با دیپلم برای نخبگان و دانش آموزان برتر و المپیادی و تیزهوشان نیز امکان پذیر است.

بورسیه تحصیلی آلمان بسیاری از رشته های پر طرفدار را شامل می شود به ویژه  رشته های مهندسی و نکته ای که درباره شرایط تحصیل در آلمان بسیار مهم میباشد، این است که شما حین تحصیل امکان کار ۱۲۰ روز تمام وقت و ۲۴۰ روز پاره وقت را دارید که می توانید با حقوق دریافتی از پس مقداری از مخارج تحصیل و زندگیتان  بر بیایید. با ما همراه باشید

درباره شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان با یک مشاور تحصیلی خوب صحبت کن

شرایط تحصیل در آلمان بعد از مهاجرت

مهاجرت تحصیلی به آلمان به گونه ای است که وقتی به عنوان یک دانشجو در المان زندگی می کنید، می توانید از برخی از حقوق شهروندان آلمانی برخوردار بشید. به طور مثال شما با ویزای تحصیلی خود می توانید به کشور های اروپایی به راحتی سفر کنید. یا با ویزای تحصیلی آلمان خود می توانید ۹۰ روز در کشور های اروپایی سفر کنید و با اخذ اجازه اقامت المان می توانید به کشور هایی که عضو شینگن هستند بدون ویزا سفر کنید.

دانشگاه های المان رشته های بسیار زیادی را ارائه می دهند که برخلاف علاقه داوطلبان ایرانی، بیشتر رشته های صنعتی و مهندسی هستند. خب خیلی طبیعی است، المان یک کشور صنعتی است و به همین علت روی دانشگاه های مهندسی و رشته های مرتبط سرمایه گذاری  زیادی می کند. این درحالی است که در انگلستان میتوان روی دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی بیشتر ساب کرد.

دانشگاه های رشته پزشکی در آلمان چندان دانشگاه های به نامی در سطح دنیا نیستند. همچنین بیشتر دانشگاه های آلمان مدرک مورد تایید ایران را ندارند و دانشجو نمیتواند در آزمون تطبیق تحصیل دانشگاه های ایران شرکت کند.

هرچند که برخلاف ایران که استاندارد هایش با استاندارد های دانشگاه آلمان مطابقت ندارد، مدرک دانشگاه های صنعتی آلمان در سرتاسر جهان از اعتبار زیادی برخوردار است و همچنین  فارغ التحصیلان این دانشگاه ها پس از دریافت مدرک شاهد فرصت های شغلی زیادی خواهند بود.

پس اگر قصد بازگشت به وطن بعد از فراغت از تحصیل را ندارید، میتوانید در کشور های اروپایی یا خود آلمان مشغول به کار شوید. شما با دریافت مدرک دانشگاهی کشور المان شاهد موقعیت های شغلی خوب و درآمد عالی خواهید بود.

یکی دیگر از مزیت های مهاجرت تحصیلی به آلمان شرایط فرستادن دعوت نامه و امکان پیوست خانواده بعد از مهاجرت است که البته خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد. که به دلیل بالا رفتن میانگین سنی در آلمان برای این کشور نیز مزیت های خاص خود را دارد. که البته با اضافه شدن خانواده هزینه تحصیل در آلمان چشم گیر خواهد شد.

هزینه تحصیل در آلمان به صورت مجردی و با خانواده

پیش از اینکه درباره هزینه تحصیل در آلمان صحبت کنیم باید توجه داشته باشید که هزینه های تحصیل و زندگی در المان برای هر فرد می تواند متفاوت باشد و اینکه شما در کدام شهر زندگی می کنید نیز بستگی دارد. پس مبالغی که در ادامه با آنها روبرو میشوید هزینه های کاملا حدودی هستند که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

مثلا شهر مونیخ از جمله گران ترین شهر های المان است و متوسط هزینه ی دانشجویان ۸۵۰ یورو در ماه است. اگر قیمت هر یورو در بهار 1402 برابر با 55 هزارتومان باشد، یعنی برای ساپورت صددرصدی دانشجو از ایران باید حداقل ماهیانه 47 میلیون صرفا برای خورد و خوراک و هزینه های مصرفی مانند خانه و … پرداخت کنید. خب با این هزینه خرید صندلی برای کنکور و یا ورود به دانشگاه های پردیس خودگردان و آزاد که منطقی تر است!

مسکن از جمله عمده ترین هزینه ها در المان است که میانگین هزینه آپارتمان های اشتراکی ۲۸۰ یورو در ماه است و خوابگاه های دانشجویی ۲۳۵ یورو در ماه است که به پول ایران حدودا ماهیانه 12 میلیون به ازای هر نفر میشود.

البته فراموش نکنید که با مهاجرت تحصیلی به آلمان شما اجازه کار کرن نیز در ساعات مشخصی نیز خواهید داشت و احتمالا بیشتر از نیمی از هزینه های زندگی را تامین خواهد کرد. اما این یک حقیقت است که برای ایجاد شرایط مطلوب از نظر تحصیلی نیاز به پشتوانه مالی نیز هست. سار هزینه های تحصیل در آلمان به صورت میانگین به شرح زیر است.

  • خوراک : ۱۶۸ یورو 
  • پوشاک: ۴۲ یورو 
  • حمل و نقل: ۹۴ یورو 
  • تلفن و اینترنت و اشتراک تلویزیون: ۳۱ یورو 
  • لوازم تحصیل و کار: ۲۰ یورو 
  • تفریح و ورزش: ۶۱ یورو 
هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان چقدر خواهد بود؟

همانطور که گفته شد شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی برای داوطلبان تحصیل در آلمان با دیپلم رایگان خواهد بود و شما فقط هر ترم مبلغی بابت خدماتی ک ارائه می شود پرداخت می کنید که ۲۵۰ یورو است. به صورت کلی سالانه متوسط هزینه تحصیل در المان ۲۰.۰۰۰ یورو در دانشگاه های خصوصی است.

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در المان در صورتی رایگان است که به صورت پیوسته باشد و اگر مدرک لیسانس داشته باشید و بخواهید جداگانه برای مقطع ارشد اقدام کنید سالانه ۲۰.۰۰۰ یورو برای تحصیل در دانشگاه های دولتی باید پرداخت کنید. در دانشگاه های خصوصی ۳۰.۰۰۰ یورو می باشد. حتی شهریه تحصیل در مقطع دکتری حداقل برای ۶ ترم ر در تمام دانشگاه های المان رایگان است و شما فقط هر ترم ۲۵۰ یورو بابت خدمات پرداخت می کنید.

یعنی تحصیل در آلمان با دیپلم، مسیر همواری را برای باقی ماندن و اشتغال به کار در این کشور فراهم میکند. اما یک مسیر دیگر نیز برای بورسیه تحصیلی در آلمان نیز وجود دارد که با نام دوره آوسبیلدونگ شناخته میشود.

دوره آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

برای پیدا کردن شغل در کشور المان داشتن مدرک تحصیلی ضرورتی ندارد و شما می توانید بعد از مقطع دبیرستان  وارد دوره های مختلف آوسبیلدونگ مربوط به آن رشته شوید . شغل مناسب و دلخواهتان را بدست آورید. این دوره برای تحصیل در آلمان با دیپلم بهترین شرایطی است که میتوانید داشته باشید.

در سیستم آموزشی آلمان بسیاری از رشته های تحصیلی ک نیاز به کار عملی دارند در دوره های آموزشی-مهارتی که در المان به دوره آوسبیلدونگ آلمان معروف هستند ، آموزش داده میشوند و سپس داوطلب میتواند وارد بازار کار شود.

در المان حدود ۵۰۰ رشته مختلف برای گذراندن این دوره ها وجود دارد که از نظر طول مدت دوره متفاوت هستند و از ۱ تا ۳ سال ممکن است طول بکشند. دوره آوسبیلدونگ آلمان به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود که دوره تئوری آن در دانشگاه ، مدرسه و یا کالج برگزار می شود و بخش عملی آن در شرکت ها ، ادرات و یا کارخانه ها و باتوجه به زمینه کاری ادامه خواهد داشت.

دوره آوسبیلدونگ آلمان

تحصیل در دوره های آوسبیلدونگ آلمان مزایای مختلفی دارد که شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم را بهتر از همیشه فراهم میکند. اولین و مهمترین مزیت دوره آوسبیلدونگ این است که در طول این دوره ها (مثل دوره های تربیت معلم و فرهنگیان در ایران) شخص حقوقی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو دریافت می کند و مقدار حقوقشان متناسب با رشته ها فرق می کند. خب همانطور که میشود یک محاسبه ساده انجام داد این حقوق هزینه تحصیل در آلمان را میتواند به اندازه کافی کاور کند.

اما دریافت حقوق در طول دوره تنها مزیت شرکت در دوره های آسبیلدونگ برای مهاجرت تحصیلی به آلمان نیست و در ادامه در باره این شرایط تحصیل در آلمان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

از جمله مزایا و معایب اوسبیلدونگ آلمان

خب همانطور که ذکر کردیم، داشتن درآمد بلافاصله پس از شروع دوره و نداشتن هزینه بالا برای ثبت نام اولین و مهمترین شاخصه دوره های اوسبیلدونگ آلمان است. ضمنا بعد از فراغت از تحصیل به راحتی میتوانید وارد بازار کار شوید. از سایر مزایای دوره آوسبیلدونگ آلمان مدت زمان کوتاه و دروس نسبتا ساده تر در مقایسه با دانشگاه های شناخته شده آلمان است.

اما معایب دوره آوسبیلدونگ آلمان نیز برای هیچ داوطلبی قابل چشم پوشی نیست. معایب این دوره ها به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول دوره هایی که به شرایط عمومی دوره های اسبیلدونگ مربوط میشود و برای همه یکسان است و شرایطی که برای دانشجویان ایرانی بعد از مهاجرت تحصیلی به آلمان بوجود می آید. معایب شرایط تحصیل در آلمان با دوره اوسلیبدونگ:

  • مدرک شما در سطح دانشگاهی نیست و بعد از فراغت از تحصیل به عنوان تکنسین در بازار کار هستید 
  • بدون مدرک معتبر درآمد پایین تری نسبت به فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر در اروپا خواهید داشت
  • نیاز به سطح زبان بسیار بالا و تخصصی برای تحصیل در آلمان با دیپلم و شروع دوره آوسبیلدونگ
  • دوره اسبیلدونگ فقط به زمان آلمانی است 

اما شرایطی که برای ایرانیان و تحصیل در آلمان و دوره فنی آنها وجود دارد متفاوت است و شرایط تحصیل در آلمان برای ایرانیان کمی متفاوت است. برای ایرانیان به علت نیاز به گرفتن ویزا انتخاب محدود می باشد و متاسفانه احتمال سخت پیدا کردن کارفرما برای اینکه شما از ایران (کشور خارج از اتحادیه ی اروپا ) اقدام می کنید.

تحصیل در آلمان با دیپلم برای ایرانی ها و عشق پزشکی ها

نکات مثبت تحصیل در دانشگاه های آلمان

داشتن مدرک معتبر در کل دنیا میتواند شما را به شغل های خوب و درآمد بالایی برساند. به علاوه در دانشگاه های رسمی آلمان بورسیه تحصیلی به زبان های انگلیسی و آلمانی امکان پذیر است. رشته پزشکی در آلمان فقط در دانشگاه های سراسری این کشور امکان پذیر است و درکل برای انتخاب شغل و رشته تححصیلی انتخاب های بیشتری خواهید داشت.

در بازار کار نیز راحت تر مشغول به کار میشوید و میتوانید در ادارات مشغول شوید و کارفرمای خصوصی نیاز ندارید. اما هزینه های بالایی که برای تحصیل در دانشگاه های آلمان نیاز دارید و زمانی که طول میکشد دوره های آکادمیک را پشت سر بگذارید از نکات منفی تحصیل در دانشگاه است.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

به هرحال برای رزرو اولین وقت مشاوره تخصصی مهاجرت تحصیلی خود میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق پیج اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو برای رزرو وقت با ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا