پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

تحصیل در رشته پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه

شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به شرایط تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه می پردازیم. امروزه امکان تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه بدون کنکور، مهاجرت تحصیلی به ترکیه و پیداکردن کار ضمن تحصیل، وجود رشته‌های متنوع تحصیلی و عدم وجود شرط سنی باعث حضور چشمگیر دانشجویان بین‌الملل در کشور ترکیه شده است. از طرفی مدرک دانشگاه های ترکیه در تمام کشورهای جهان معتبر می‌باشد و قابل‌ارائه برای مقاطع بالاتر در دیگر دانشگاه‌ها نیز هست. در این مقاله قصد معرفی شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه و رشته های پیراپزشکی در دانشگاه های ترکیه را داریم. با مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری همراه باشید تا بهترین انتخاب را بین همه گزینه ها داشته باشید.

تحصیل پزشکی در ترکیه , مهاجرت تحصیلی به ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه

اگر به مهاجرت تحصیلی به ترکیه فکر میکنید، میبایست درباره دانشگاه های این کشور و هزینه تحصیل در ترکیه اطلاعات کافی داشته باشید. کشور ترکیه از موقعیت استراتژیک خوبی در منطقه برخوردار است. همچنین توانسته روابط خوبی با کشورهای غربی برقرار کند که در زمینه توریسم و مهاجر بسیار در ترکیه تاثیر گذار بوده است.

سیستم آموزش در ترکیه به سبک مدرن و امروزی می‌باشد و همین امر منجر به اعتبار بخشیدن به دانشگاه های ترکیه در سطح بین الملل شده است. ترکیه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. هزینه تحصیل در ترکیه به اختصاص هر مقطع تا سال تحصیلی 1400 به شکل زیر می‌باشد:

  • دوره کارشناسی 4 ساله: آموزش با زبان ترکی 300 – 800 دلار در سال، آموزش با زبان انگلیسی 500- 1800 دلار در سال
  • دوره کارشناسی ارشد 2 ساله: آموزش با زبان ترکی 300 – 600 دلار در سال، آموزش با زبان انگلیسی 600- 900 دلار در سال
  • دوره دکتری 4 ساله: آموزش با زبان انگلیسی 500 – 800 دلار در سال

دانشگاه های ترکیه از استانداردهای جهانی برخوردار هستند و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی است. همچنین مدارک دانشگاهی ترکیه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا معتبر است. همچنین تحصیل در بیشتر رشته های دانشگاهی کشور ترکیه بدون آزمون است. بسیاری از دانشگاه های ترکیه به دانشجویان خارجی خدمات مشاوره‌ای به جهت سازگاری آنها با کشور ترکیه ارائه می‌دهند. همچنین هر دانشگاه دارای سالن غذاخوری و خوابگاه می‌باشد که دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند. 

اما تحصیل رشته پزشکی در ترکیه نیز مثل همه کشور های دیگر دارای شرایط خاصی میباشد. اولا هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بالاتر است و ثانیا شرایط تحصیل و آزمون ورودی دانشگاه ها برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی مثل پرستاری و هوشبری و … متفاوت است.

در مقاله رشته های پیراپزشکی بدون کنکور و معرفی شرایط تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور میتوانید شرایط تحصیل در این رشته ها را بدون آزمون در داخل و خارج کشور مطالعه بفرمایید.

تحصیل پزشکی در ترکیه

همانطور که گفتیم تحصیل رشته پزشکی در ترکیه با سایر شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه متفاوت است. اما مزایای تحصیل رشته پزشکی بدون کنکور نسبت به شرایط سخت قبولی رشته پزشکی در کنکور بسیار بیشتر است. در ابتدای امر باید به معتبر بودن مدرک پزشکی ترکیه در سطح بین‌الملل اشاره کرد به همین علت است که این کشور مقصد بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی می‌باشد. همچنین 15 دانشگاه از دانشگاه‌های ترکیه دارای مدرک مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند.

از مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه می‌توان به نزدیکی مسافت، سفر بدون نیاز به ویزا و بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد. دوره پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می‌گردد و همین منجر می‌شود دانشجویان پس از اتمام تحصیل بتوانند در کشورهای اروپایی و انگلیسی به ادامه تحصیل و یا کار مشغول شوند.

همچنین به علت ارزان تر بودن پول ملی ترکیه، هزینه زندگی در ترکیه و مجموع تمام شده هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه ارزان تر خواهد بود. برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیازی به بورسیه یا اپلای نمیباشد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور برای تحصیل رشته پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل رشته پزشکی در ترکیه

اولین شرط برای تحصیل پزشکی در ترکیه این است که فرد باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشد و یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشد. همچنین متقاضیان رشته پزشکی در ترکیه در ابتدا باید در آزمون YOS شرکت کنند. در صورت کسب نمره قبولی، می‌توانند وارد دانشگاه‌های ترکیه شوند. چنانچه دانشجو در بخش تسلط به زبان ترکی در این آزمون نمره قابل‌قبول را کسب نکند باید دورهٔ یک‌ساله زبان ترکی را بگذراند و نمره قبولی را در آزمون پایانی دریافت کند.

برای برخی از دانشگاه های ترکیه ملاک پذیرفته شدن کسب نمره قابل‌قبول در آزمونی با نام SAT می‌باشد اما در حالت کلی آزمون YOS فراگیرتر است. برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی فرد متقاضی باید نمره حداقل 6 آیلتس را کسب کرده باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه های تحصیل در ترکیه به دولتی بودن و یا خصوصی بودن دانشگاه بستگی دارد. دانشگاه‌های دولتی سالانه به طور متوسط 1000 تا 2000 دلار هزینه دریافت می‌کنند. اما این مبلغ در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است و ممکن است حدود 20000 دلار در سال باشد. همچنین دانشجو برای هزینه‌های زندگی نیز ماهانه حدوداً به 300 دلار برای تغذیه و 200 تا 250 دلار برای اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی نیاز دارد.

همچنین اگر دانشجو علاقه‌مند به اسکان خارج از خوابگاه‌ها را داشته باشد هزینه اسکان برای او بسیار متفاوت خواهد بود. دراین‌بین اگر شخصی در آزمون YOS نمره قبولی در دانشگاه دولتی را کسب کند و پس از آن سال اول و دوم را با نمرات عالی پشت سر بگذارد می‌تواند از بورسیه تحصیلی ترکیه و کمک‌هزینه‌ها نیز استفاده کند.

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، یکی از دلایل جذب دانشجو به تحصیل پزشکی در ترکیه این است که مدرک پزشکی آن در سطح جهان معتبر است. سیستم آزمون در این کشور از سال 2001 به اتحادیه اروپا پیوست. به همین خاطر تمامی مدارک صادره از کشور ترکیه مورد تأیید اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی است. همچنین دانشجویان در حین تحصیل می‌توانند در اجرای پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های تراز اول بین‌المللی شرکت کنند.

تحصیل تخصص پزشکی در ترکیه

دانشجویانی که دوره پزشکی عمومی را گذرانده باشند می‌توانند در رشته های تخصص پزشکی در ترکیه تحصیل کنند. این افراد باید در آزمون STS و TUS شرکت کنند. آزمون اول مربوط به زبان انگلیسی می‌باشد و پس از قبولی افراد می‌توانند در آزمون دوم شرکت کنند و در صورت کسب نمره قابل‌قبول می‌توانند به تحصیل تخصص پزشکی در ترکیه بپردازند.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

در ادامه مقاله معرفی رشته های پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه به مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه و مهاجرت تحصیلی به ترکیه می پردازیم.

  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی و یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان همراه با ترجمه به ترکی و یا انگلیسی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • پرداخت هزینه پذیرش

مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه با مرکز انتخاب رشته کنکور آکو

تحصیل در رشته پیراپزشکی در ترکیه

ممکن است متقاضی به هر علتی نتواند نمره قابل‌قبول برای پزشکی را در آزمون‌های ورودی کسب کند. در این صورت فرد می‌تواند در رشته پیراپزشکی در ترکیه مشغول به تحصیل شود. رشته‌هایی مانند داروسازی، پرستاری و یا دندانپزشکی. مدارک دانشگاهی در این رشته‌ها نیز بسیار معتبر بوده و دانشجو پس از تحصیل می‌تواند وارد بازار کاری قوی شود.

همچنین اکثر مدارک پیراپزشکی ترکیه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نیز می‌باشند و دانشجویان ایرانی می‌توانند پس از پایان تحصیل در ترکیه با معادل‌سازی مدرک خود در ایران مشغول به فعالیت حرفه ای شوند. در ادامه به بررسی بعضی از رشته های پیراپزشکی در ترکیه و شرایط و هزینه تحصیل آنها می‌پردازیم.

تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

مدت‌زمان تحصیل رشته داروسازی در ترکیه 5 سال می‌باشد و شرط آن این است که دانشجو باید 1 سال از تحصیل را در کالج بگذراند. رشته داروسازی عموماً در ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. از مزای دیگر تحصیل در این رشته می‌توان به این اشاره کرد که حتی اگر شخص علاقه‌مند به تحصیل در داروسازی دیپلمی غیر از دیپلم تجربی داشته باشد نیز می‌تواند در این رشته مشغول به تحصیل شود.

البته تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه نیز مستلزم قبول شدن در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر است. پس بهتر است فکر رشته داروسازی بدون کنکور ارا حتی با مهاجرت تحصیلی به ترکیه از سر خود بیرون کنید.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

دانشگاه‌های پرستاری کشور ترکیه از جایگاه بسیار خوبی در میان دانشگاه های جهان برخوردار هستند و به قولی دارای رنکینگ علمی بالایی هستند. شرط تحصیل رشته پرستاری در ترکیه این است که دانشجو در ابتدا وارد کالج شود و سپس در آزمون ورودی این رشته شرکت کند.

مدت‌زمان تحصیل رشته پرستاری در ترکیه 4 ساله است و پس از آن دانشجو می‌تواند جهت تحصیل در مقطع ارشد اقدام کند. هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه در دانشگاه های دولتی چیزی حدود 1000 تا 6000 لیر می‌باشد و در دانشگاه‌های خصوصی این مبلغ به 10 هزار دلار نیز می‌رسد. از دانشگاه های دولتی ارائه‌دهنده رشته پرستاری در ترکیه می‌توان به دانشگاه ساکاریا، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا و دانشگاه قاضی اشاره کرد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه با آزمون است اما شرایط قبولی در این آزمن هرچه که باشد از قبولی پزشکی در کنکور ایران بسیار راحت تر است! اما باتوجه به هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه و شرایط دوری از وطن و خانواده و البته خطرات زندگی در کشور های خارجی، برخی از داوطلبان رشته پزشکی، ششرکت در کنکور تجربی و تلاش برای قبولی با بهترین رتبه را انتخاب میکنند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و مهاجرت تحصیلی

نمیتوان گفت رشته پزشکی در ترکیه بهتر است یا در ایران چون علم کسب شده توسط دانشجو تقریبا یکسان خواهد بود. اما نمیتوان آسان تر بودن شرایط تحصیل را در رشته پزشکی و حتی رشته پیراپزشکی در ترکیه نادیده گرفت. پس اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی به ترکیه و شروع درس خواندن در این کشور هستید با شماره 09025646234 تماس بگیرید. اگر مایل هستید که در کنکور سراسری شرکت کنید و نیاز به مشاوره انتخاب رشته کنکور دارید، با تیم آکو از طریق شماره 02633408944 همراه باشید. 

اینستاگرام مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

تلگرام مشاوره مهاجرت تحصیلی و کنکور آکو

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه میشه راهنمایی بفرمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا