پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

شرایط تغییر رشته درون شاخه ای و برون شاخه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به شرح قوانین شرایط تغییر رشته درون شاخه ای و برون شاخه ای می پردازیم و شما را با دروس و مراحل انجام این مهم آشنا می کنیم. پایان یافتن سال نهم برای دانش آموزان متوسطه دوم، یک مقطع سرنوشت‌سازی می‌باشد زیرا آن‌ها باید در پایان سال نهم انتخاب رشته کنند. تعدادی از دانش آموزان طبق خواستهٔ خود و استعدادهایشان رشتهٔ تحصیلی‌شان را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر با شک و تردید به یکی از رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای و … وارد می‌شوند. اما شرایطی وجود دارد که آن‌ها مجبور نیستند تا آخر به همین رشته ادامه دهند و می‌توانند به تغییر رشته تحصیلی فکر کنند. ما در این مقاله سعی کردیم شرایط کامل تغییر رشته را شرح دهیم و جوانب آن را بررسی کنیم.

تغییر رشته تحصیلی در دبیرستان برای چه کسانی مناسب است؟

تعداد زیادی از دانش آموزان نمی‌توانند تا فرصت‌های آخر انتخاب رشته تصمیم درستی بگیرند و وارد رشته‌ای می‌شوند که به آن هیچ علاقه‌ای ندارد و دچار افسردگی می‌شوند. بعضی دیگر از دانش آموزان با تصورات خاصی وارد یک‌رشته می‌شوند و بعدها متوجه خواهند شد رشته‌ای که انتخاب کردند هیچ سازگاری با علایق آن‌ها ندارد و به دنبال راهی می‌گردند که از این شرایط رهایی یابند. پس هر دو گروه باید به فکر تغییر رشته باشند و از شرایط آزمون تغییر رشته آگاه شوند.

مسئولان نظام آموزش‌وپرورش وضعیت دانش آموزان سردرگم را پیش‌بینی و بر همین مبنا امکان تغییر رشته را برای آن‌ها فراهم کردند. دانش آموزان در دوپایه تحصیلی می‌توانند تغییر رشته دهند:

  • تغییر رشته تحصیلی از پایه دهم به یازدهم
  • تغییر رشته تحصیلی از پایه یازدهم به دوازدهم

شرایط تغییر رشته تحصیلی از پایه دهم به یازدهم

اگر یک دانش‌آموز پایه دهم پس از یک سال درس‌خواندن در رشته‌ای تصمیم بگیرد که رشتهٔ تحصیلی خود را تغییر دهد باید مراحل زیر را سپری کند.

  1. بهتر است دانش آموزان حداقل ۱۵ روز پیش از شروع امتحانات خرداد یا شهریور پایه دهم تصمیم خود را بگیرند و برای تغییر رشته اقدام کنند.
  2. دانش آموزان باید وارد سایت سناد شوند و فرم تغییر رشته دبیرستان الف را دریافت کرده سپس هم خودشان و هم والدین آن‌ها باید فرم را پر و امضا کنند، اثر انگشت بزنند و به مشاور مدرسه تحویل دهند.
  3. مشاوره مدرسه باید در جریان این موضوع باشد و فرم را تأیید و امضا کند. اگر به هر دلیلی مشاور در مدرسه حضور نداشته باشد، مدیر مدرسه می‌تواند به‌جای او تصمیم بگیرد و فرم دانش آموزان را تأیید کند و برای آموزش‌وپرورش منطقه بفرستد.
  4. مرحلهٔ بعدی تأیید آموزش‌وپرورش است که باید فرم ارسال شده را تأیید کند.
  5. آخرین مرحلهٔ تغییر رشته دهم به یازدهم شرکت در آزمون تغییر رشته و کسب نمرهٔ قبولی است. دانش آموزان پس از کسب نمره قبولی در لیست رشتهٔ جدید قرار می‌گیرند.

اگر تمام این مراحل به‌درستی انجام شد دانش آموزان برای شرکت در امتحانات معرفی می‌شوند که در ادامه درس‌های تغییر رشته پایه دهم را بیان می‌کنیم.

اگر مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنند رشتهٔ موردنظر دانش آموزان را داشته باشد می‌توانند در مدرسهٔ خودشان امتحان دهند. در غیر این صورت باید به مدرسه‌ای که آموزش‌وپرورش هماهنگ می‌کند بروند.

دروس لازم برای آزمون تغییر رشته دهم به یازدهم

در مقاله شرایط تغییر رشته درون شاخه ای و برون شاخه ای به معرفی دروس لازم برای آزمون تغییر رشته دهم به یازدهم می پردازیم. لیست دروسی که دانش آموزان برای آزمون تغییر رشته به آن‌ها نیاز دارند به صورت زیر می‌باشد:

دروس تغییر رشته دهم به یازدهم

دانش آموزان برای قبولی در آزمون تغییر رشته تحصیلی فقط ۲ فرصت دارند و باید در یکی از آزمون‌های خرداد یا شهریور شرکت و بتوانند نمرهٔ قبولی را کسب کنند. برخی دروس بین رشتهٔ قبلی دانش آموزان و رشتهٔ جدیدی که انتخاب کردند مشترک است. به همین دلیل اگر آن‌ها در رشتهٔ قبلی از این درس‌ها نمرات قبولی کسب کرده باشند دیگر لازم نیست مجدداً امتحانات آن‌ها را بدهند.

مثلاً درس شیمی بین دو رشته ریاضی و تجربی مشترک می‌باشد اگر دانش‌آموز رشتهٔ ریاضی در امتحانات خردادماه در درس شیمی نمره قبولی کسب کند و قصد تغییر رشته به رشته تجربی را داشته باشد دیگر لازم نیست آزمون شیمی را بدهد. برخی دروس نیز بین دو رشته ی قبلی و جدید مشترک نیستند اما محتوای آن ها شبیه به هم می باشد. این درس ها برای تغییر رشته مورد قبول هستند و نیازی نیست آن ها را آزمون بدهند.

شرایط تغییر رشته تحصیلی از پایه یازدهم به دوازدهم‌

فقط دانش آموزان شاخه نظری می‌توانند از پایه یازدهم به دوازدهم تغییر رشته دهند‌. دانش آموزانی که قصد دارند به رشته‌ها و شاخه‌های دیگر تغییر رشته بدهند باید از طریق قوانین مربوط به آموزش از راه دور، مدارس بزرگسالان و … اقدام کنند. شرایط شرکت کردن در آزمون تغییر رشته برای دانش آموزان پایه یازدهم کمی سخت‌تر است و باید مراحل زیرا را بگذرانند:

باید مدیر واحد آموزشی، کمیسیون خاص اداره آموزش‌وپرورش شهرستان، کمیسیون خاص اداره آموزش‌وپرورش منطقه، کمیسیون خاص اداره آموزش‌وپرورش منطقه و کمیسیون خاص اداره آموزش‌وپرورش ناحیه محل تحصیل باید موافقت کنند.

دروس لازم برای آزمون تغییر رشته یازدهم به دوازدهم

در مقاله شرایط تغییر رشته درون شاخه ای و برون شاخه ای به معرفی دروس لازم برای آزمون تغییر رشته یازدهم به دوازدهم می پردازیم. دروسی که دانش آموزان شاخه نظری برای آزمون تغییر رشته به آن‌ها نیاز دارند به‌صورت زیر می‌باشد:

دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم

در صورت رد شدن در آزمون تغییر رشته چه باید کرد؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم دانش آموزان باید قبل از امتحانات خرداد و شهریور برای تغییر رشته تحصیلی خود تصمیم بگیرند و در آزمون‌های خرداد یا شهریور شرکت کنند. اگر دانش آموزان می‌خواهند تغییر رشته بدهند باید قبل از امتحانات خردادماه تصمیم قطعی خود را بگیرند تا فرصت بیشتری برای مطالعه و قبولی در آزمون داشته باشند. اگر آن‌ها در آزمون تغییر رشته خردادماه پذیرفته نشوند می‌توانند در آزمون شهریور شرکت کنند و شانس مجددی برای قبولی و تغییر رشته داشته باشند.

تکرار پایه تحصیلی برای تغییر رشته نهم به دهم؟

دانش آموزانی که قصد دارند در شاخه تحصیلی خودشان تغییر رشته بدهند امکان تکرار پایه تحصیلی را نخواهند داشت. مثلاً اگر بخواهند از رشتهٔ ریاضی به انسانی بروند باید در آزمون تغییر رشته شرکت کنند، نمره قبولی را کسب کرده و سال تحصیلی پیشرو را در پایهٔ جدید و در رشتهٔ مورد نظرشان درس بخوانند. اما برای تغییر بین شاخه ای اوضاع فرق می‌کند. دانش آموزان برای تغییر بین‌رشته ای می‌توانند از شرایط تکرار پایه استفاده کنند و مجدداً در رشته‌ای از یک شاخهٔ جدید پایه تحصیلی قبلی را تکرار کنند. مثلاً دانش آموزانی که از رشته تجربی می‌خواهند وارد یکی از شاخه‌های فنی شوند می‌توانند از سایت سناد درخواست تغییر رشته بدهند و در مراحل بعدی از تکرار پایه استفاده کنند. به‌این‌ترتیب اسم و مشخصات آن‌ها از شاخهٔ قبلی حذف می‌شوند و به لیست همان پایه در شاخهٔ جدید منتقل می‌شوند.

اخذ دیپلم مجدد

برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف مانند مهاجرت، ترک تحصیل قبلی و … تصمیم می‌گیرند که دیپلم جدید بگیرند. اگر آن‌ها فارغ‌التحصیلان دوره‌های ۶ ساله و ۴ سالهٔ متوسطه باشند و می‌خواهند دیپلم مجدد در شاخهٔ کار و دانش بگیرند باید درس‌های مهارتی و شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیرفنی را بگذرانند و علاوه‌برآن ها باید دینی ۳، اخلاق ۳، قرآن ۳، عربی و زبان ۳ را نیز امتحان دهند و نمرهٔ قبولی کسب کنند. اگر از دوره‌های سالی واحدی و ترمی واحدی فارغ‌التحصیل شده باشند و دیپلم مجدد کار و دانش و فنی حرفه‌ای می‌خواهند باید همهٔ درس‌های سال دوازدهم رشتهٔ موردنظر خود را بگذرانند و سپس گواهینامهٔ دروس مهارتی یا همان شایستگی فنی را هم دریافت کنند.

دیپلم غیر متناظر در شاخه نظری

این که دانش آموزان بخواهند دیپلم مجدد کدام رشته از شاخهٔ نظری را دریافت کنند هیچ تفاوتی در شرایط ایجاد نمی‌کند. آن‌ها باید همهٔ درس‌های سال دوازدهم رشتهٔ موردنظرشان را امتحان بدهند و در همهٔ آن‌ها نمرهٔ قبولی کسب کنند و در این صورت می‌توانند یک دیپلم دیگر بگیرند. به طور مثال اگر بخواهند مجدداً دیپلم ریاضی بگیرند باید در آزمون همهٔ درس‌های سال آخر رشته ریاضی شرکت کنند.

کلام آخر تیم مشاوره تحصیلی آکو درباره تغییر رشته دبیرستان

دانش آموزان باید بدانند که هیچ‌گاه برای شروع دیر نیست پس هرجایی از مسیر درس و زندگی هستند از تغییر شرایط نترسند و اگر احساس کردند اشتباه پیش آمدند، خود را برای شروع یک مسیر جدید آماده کنند. در این مقاله سعی کردیم شرایط تغییر رشته دهم و یازدهم را بررسی کنیم. البته توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با مشاور تغییر رشته دبیرستان مشورت کنید و از همان ابتدا درست و اصولی پیش بروید. قبل از هر تغییر رشته‌ای دربارهٔ بازار رشته‌های مختلف باید تحقیق شود و با درنظرگرفتن تمام شرایط تصمیم‌گیری گردد..

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من دهم انسانی هستم میخوام تغییر رشته بدم تجربی ولی بهم میگن چون امتحانات نهایی شده نمیشه امتحان تغییر رشته رو در شهریور داد باید حتما تو خرداد بدی آیا این راسته؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  2. سلام من یازدهم رشته فنی هستم میتونم تغییر رشته به دوازدهم ریاضی بدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا