پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

شروع انتخاب رشته کنکور سراسری

مشاوره کنکور و انتخاب رشته

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

انتخاب رشته کنکور یک موضوع حیاتی برای همه ی دانش آموزان محسوب میشود‌‌. در حال حاضر آزمون کنکور سراسری و‌ آزاد یکی شده است و فقط اعلام نتایج و انتخاب رشته ی آنها به صورت جدا و به ترتیب توسط سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اعلام میشود‌. اما چگونه انتخاب رشته کنیم در کنکور؟ آشنایی با مراحل انتخاب رشته و انتخاب رتشه صحیح موجب میشود دانش آموز میل و رغبت بیشتری به قبولی و تحصیل در رشته مورد علاقه خود پیدا کند.

انتخاب رشته درست و‌منطقی با توجه به ملاک های حائز اهمیت دانش آموز انجام میشود.که میخواهیم ببینیم این ملاک ها و‌معیارها چه هستند؟ شروع زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ کی است؟ با مشاوره تخصصی انتخاب رشته آکو همراه باشید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری در کرج

چگونه انتخاب رشته کنیم در کنکور

برای شروع انتخاب رشته کنکور سراسری اولین قدم تحلیل و نقد کارنامه کنکور سراسری است. اما نحوه نقد کارنامه کنکور برای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ چگونه است؟ کارنامه کنکور شامل مشخصات فردی، معدل، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، درصد های دروس و رتبه نمره کل هر داوطلب در هر زیر گروه میباشد. پس از اعلام نتایج داوطلبان با مراجعه به سایت sanjesh.org میتوانند کارنامه خود را دریافت کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سازمان سنجش

قدم اول در نقد کارنامه این است که داوطلب با‌چک کردن مشخصات فردی خود و سپس مطالعه سوالات و پاسخنامه درصد های خود را با چیزی که انتظار داشت کنترل کند و در صورت مغایرت مجاز به اعتراض به نتایج کنکور خواهد بود. قسمت اصلی کارنامه رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه خواهد بود‌.

در این قسمت از کارنامه‌کنکور سراسری به داوطلب گفته میشه در هر زیر گروه چه رتبه ای کسب کرده و نمره کل او در آن زیرگروه‌چقدر میتواند باشد.این رتبه تاثیر بسزایی در انتخاب رشته قبولی فرد داد و‌ او بایستی توجه کند رشته ای که به ان علاقه دارد در کدام زیر گروه قرار دارد و درصد آن زیر گروه را ملاک انتخاب رشته قرار دهد.به عنوان مثال رشته پزشکی در زیر گروه یک قرار دارد‌ که مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری در مرکز آکو میتواند به تفکیک رشته و شهر شرایط را برای قبولی در دانشگاه مشخص کند.

به جز رتبه ،وضعیت مجاز یا غیر مجاز در دوره های روزانه و غیر روزانه است.به دلیل یکی شدن کنکور سراسری و آزاد، وضعیت مجاز یا عدم مجاز بودن انتخاب رشته در رشته های با آزمون دانشگاه آزاد نیز از طریق همین کارنامه اعلام میشود 

داوطلبانی که مجاز باشند در انتهای کارنامه خود میتوانند یک کد انتخاب رشته مشاهده کنند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری

عده زیادی از داوطلبان سردرگم میشوند و نمیدانند رتبه اصلی آنها کدام است در حالی که دانستن آن کمک بزرگی به صحت فرایند انتخاب رشته مورد علاقه بر اساس رتبه کنکور خواهد کرد. اما در حقیقت رتبه اصلی در کارنامه کنکور رتبه در سهمیه نهایی در زیر گروه ها میباشد چون سهمیه ها یک جامعه آماری کوچک از همه شرکت کنندگان میباشد‌ و سهمیه منطقه ای نیز در کنکور و قبولی تاثیر بسزایی دارد.

به عنوان مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری لازم است به شما نحوه تشخیص رتبه ها را برای انتخاب رشته تخصصی کنکور آموزش دهیم. رتبه های نوشته شده در هر زیر گروه نشان میدهد چقدر شانس قبولی در رشته های موجود در آن زیر گروه دارید. این رتبه ها با توجه به ضریب دروس در هر زیر گروه تعیین میشوند که دروس تخصصی ضریب سه برابر دروس عمومی دارند.

داوطلب برای برنامه ریزی خود باید ابتدا به این موضوع توجه کند که رشته مورد علاقه او درکدام زیر گروه خواهد بود و با توجه به ضریب دروس در آن زیر گروه مهم ترین درس و کم اثر ترین درس را شناسایی کنند‌.

برای مثال رشته پزشکی در زیر گروه یک قرار دارد و ضریب تاثیر درس زمین شناسی برای قبولی در رشته پزشکی صفر است اما این درس در زیر گروه دو ضریب یک دارد. در گروه علوم انسانی رشته حقوق در زیر گروه یک قرار دارد که در آن دروس فارسی و عربی مهم ترین هستند که هرکدام ضریب ۴دارند همچنین ریاضی ضریب ۲،اقتصاد ضریب۱،روان شناسی و علوم اجتماعی هم ضریب یک دارند.

در گروه علوم انسانی رشته روان شناسی در زیر گروه پنج قرار دارد که در ان روان شناسی،ریاضی و‌علوم اجتماعی به عنوان‌مهم ترین دروس ضریب سه دارند و ادبیات فارسی ضریب دو دارد. درباره رشته های دانشگاهی و ضریب تاثیر دروس کنکور سراسری در انتخاب این رشته ها بیشتر بخوانید.

نحوه شروع انتخاب رشته کنکور سراسری

برای شروع انتخاب رشته کنکور سراسری ابتدا میبایست زمان انتخاب رشته کنکور 1401 را در سایت سازمان سنجش مشاهده کنید. آزمون سراسری در تاریخ 8 تیر لغایت 11 تیرماه 1401 برگزار میشود و در تمامی سالهای گذشته شروع زمان انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج کنکور بوده است. طبق اعلامیه سازمان سنجش ، زمان انتخاب رشته کنکور 1401 نیمه اول مرداد ماه خواهد بود. اعلام نتایج قبولی کنکور و شروع ثبت نام دانشگاه ها نیز نیمه دوم شهریور انجام خواهد شد.

برای شروع انتخاب رشته کنکور سراسری وارد سایت میشوید، در قسمت راست صفحه روی گزینه سراسری کلیک میکنید و لینک مربوط به انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1401 را انتخاب میکنید. سپس باید به خرید سریال انتخاب رشته بپردازید. یعنی گزینه خرید سریال و پرداخت هزینه لازم را مطابق شکل زیر بزنید.

آموزش نحوه شروع انتخاب رشته کنکور در سایت سازمان سنجش

درهنگام خریداری سریال مربوطه به نوع سریال مربوطه دقت کنید. نوع کارت خریداری شده باید مشخص شده باشد یعنی شما باید نوع کارت را از طریق لیست به انتخاب گزینه مورد نظر بین “سریال علاقه مندی به گزینش رشته های پیام نور و غیر انتفاعی” یا ققط دانشگاه های سراسری و آزاد در آزمون سراسری 1401 بپردازید و سپس با دکمه “تایید و ادامه” وارد مرحله پرداخت و وارد کردن شماره کارت میشوید. و بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و یاد داشت شماره پیگیری و کد پرداخت باید شماره سریال مورد نظر خریداری شود.

خرید سریال انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش

بعد از خرید شماره سریال نوبت بازگشت به صفحه اول و خواندن مطالب مهم  نوشته  شده در صفحه است. بعد از مطالعه کادر متن “اطلاعیه های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 را مطالعه نموده ام” را تیک بزنید و بعد گزینه “تایید و ادامه گام بعدی” را انتخاب کنید. حالا میتوانید با انتخاب یکی از روش های اعلام شده به کمک کد ملی، شماره پرونده، شماره داوطلبی و … به همراه شماره سرایال انتخاب رشته کنکور وارد بخش مربوط به لیست اولویت بندی های انتخاب رشته شوید. بهتر است که بعد از ورود هر کد، نام دانشگاه و رشته مشخص شده در کادر را بخوانید تا مطمئن شوید که کد را درست وارد کرده اید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری در تیم مشاوره انتخاب رشته تخصصی آکو میتواند حتی برای وارد کردن کد ها نیز شما را همراهی کند.

شروع انتخاب رشته تخصصی کنکور 1401

تمام افرادی که در کنکور شرکت کرده اند و مجاز به انتخاب رشته شده اند میتوانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای در تاریخ مشخص شده وارد سایت سازمان سنجش شوند و بر اساس لیست اولویت بندی های خود کد رشته محل ها را وارد و انتخاب رشته انجام دهند. داوطلبان حداکثر ۱۵۰ کد رشته را میتوانند انتخاب کنند.

افرادی که خواستار انتخاب رشته های بدون کنکور سراسری هستند اما باید هزینه جداگانه سریال انتخاب رشته های بدون کنکور را بپردازند. در این زمینه فرقی بین داوطلبان شرکت کرده در کنکور و سایرین وجود ندارد. بعد از خرید سریال مربوطه، در زمان انتخاب رشته کنکور 1401 از طریق وارد کردن ۱۵۰ کد انتخاب رشته کنکور سراسری انجام میدهند‌. اولویت چینش این کدها باید بر اساس علاقه باشد چرا که اگر سیستم کدی را قبول کند دیگر انتخاب های بعدی چک نخواهند شد. به همین دلیل است که مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری برای داوطلبان اهمیت دارد.

انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد در دو فرم متفاوت است . اما در سال های اخیر طی تغییراتی ، رشته های پزشکی ، دندان ، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه ازاد در فرم انتخاب رشته دانشگاه سراسری انجام می شود و دیگر نیازی به وارد کردن کد رشته های دانشگاه ازاد بصورت جداگانه در سایت دانشگاه ازاد نیست. 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

از میان ۱۵۰ انتخاب ، 30 درصد کد رشته محل های وارد شده باید مربوط به رشته محل هایی باشد که با توجه به رتبه شانس کمتری برای قبولی دارد. که به آنها انتخاب خوش بینانه مشاور میگویند و براساس اولویت بندی های سایر دانش آموزان و معمولا برای رتبه های بهتر و آزمودن شانس قبولی در نظر گرفته میشود. انتخاب های خوشبینانه بین 40 تا 45 انتخاب اول است.

نزدیک پنجاه تا شصت درصد انتخاب های بعدی داوطلب مربوط به انتخاب های منطقی میشود‌‌. یعنی رشته هایی که با توجه به قبولی های سال گذشته، تقریبا هم رتبه شما بوده اند و احتمال میدهید که گزینه اصلی قبولی شما باشند. البته علاقه مندی شما نیز به این رشته ها بسیار اهمیت دارد. انتخاب های منطقی حدود 60 تا 70 کد رشته محل را در لیست شما در بر میگیرد.

باقی ظرفیت را انتخاب هایی پر میکنند که داوطلب خیال راحت از قبولی آنها دارد. یعنی حدود 35 کد رشته محل آخر، رشته ها و دانشگاه هایی هستند که مطمئنید با انتخاب آنها قبول میشوید و آنها را برای این در لیست قرار داده اید که اگر هیچیک از رشته ها را قبول نشدید، بتوانید وارد دانشگاه شوید.

برای انتخاب رشته های صد درصدی لازم است به دانشگاه محل تحصیل توجه بیشتری داشته باشید. یعنی رشته های پایین تر دانشگاه های برتر را انتخاب کنید.

تاثیر تراز آزمون برای شروع انتخاب رشته کنکور سراسری

تراز آزمون چیست؟ چگونه انتخاب رشته کنیم برای کنکور براساس تراز آزمون ؟ تراز نشان دهنده وضعیت علمی داوطلب در هر درس نسبت به دیگر شرکت کنندگان میباشد. معیار سازمان سنجش برای قبولی داوطلبان، تراز در هر زیر گروه میباشد. در کارنامه قسمتی با عنوان ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها وجود دارد که عده ای به اشتباه این تراز را معیار اولویت بندی انتخاب خود قرار میدهند.

تاثیر سهمیه ها در قبولی انتخاب رشته

همه داوطلبان شامل سهمیه مناطق هستند و این سهمیه بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال دبیرستان در نظر گرفته میشود‌.که در کل به سه سهمیه ۱ و ۲ و ۳ تقسیم میشوند‌. هنگامی که دانش آموز در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد، منطقه مرفه تر برای انتخاب رشته ملاک است‌. افرادی که دو سال آخرتحصیل در خارج از کشور باشند، جزو سهمیه منطقه سه به شمار می آیند‌. تمام بیماران معلولی که بیماری خود را با ارائه مدرک بیان کرده اند جزو منطقه سه شمرده میشوند. البته شهدا و جانبازارن دارای سهمیه 25 درصدی شهدا و جانبازان هستند. به طور کل سهمیه های کنکور سراسری شامل مناطق، رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و‌ خانواده شهداست‌.

اگر کسی علاوه بر سهمیه منطقه دارای سهمیه دیگری هم باشد آن سهمیه مورد قبول است که شانس قبولی او در ان بیشتر است. مثلا سهمیه بهیاران در کنکور تجربی

 تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور

برخی از رشته ها بومی گزینی استانی برخی ناحیه ای،قطبی و کشوری هستند.در همه آنها جز کشوری افراد که رشته از بوم خود را انتخاب میکنند شانس بیشتری نسبت به افرادی دارند که از بوم دیگر رشته بوم او را انتخاب میکند.   و در آخر داوطلب بعد از توجه به این نکات با مراجعه به سایت سنجش میتواند انتخاب رشته کند.

برای مشاوره رایگان انتخاب رشته کنکور در واتساپ کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا