پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

جامعه از مهمترین عوامل موثر بر دانش آموزان و درس خواندن آنها!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

عوامل اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر دانش‌آموزان کنکوری شناخته شده‌اند. به طوری که یک دانش آموز متوسط در محیط مناسب، تمرکز روی کنکور و با تاثیر اجتماعی مثبت و آگاه میتواند به رتبه برتر کنکور تبدیل شود یا بالعکس! این مقاله مخصوص به پدر مادر ها و اطرافیان دانش آموزان است که نمیدانند ثاثیر جامعه بر کنکور و تاثیر رفتار های سمی اطرافیان بر دانش آموزان چقدر است و برای ایجاد محیط مناسب تلاش نمیکنند. محیط اجتماعی موثر بر کنکوری ها عبارتند از:

  • خانواده
  • دوستان و همکلاسی(جامعه هم سن و سالان)
  • رسانه های دیجیتال

بررسی عوامل موثر بر دانش آموزان و نوع تاثیر جامعه بر کنکور

یکی از اصلی‌ترین عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر دانش‌آموزان کنکوری، خانواده است و شاید بتوان داشتن شرایط مطلوب یا حداقل متوسط خانوادگی را از عوامل اصلی تلاش دانش آموزان دانست. هرچند که خیلی شنیده ایم دانش آموزانی که مثل رستگار رحمانی در شرایط سخت خانوادگی و با مشکلات مالی، اجتماعی و …. در خانواده توانسته اند موفقیت کنکور را از آن خود کنند. اما بیایید استثنائات را کنار بگذاریم و درباره آنچه در عموم جامعه اتفاق می افتد صحبت کنیم.

عوامل موثر بر دانش آموزان

از جمله این تأثیرات می‌توان به فرهنگ درسی خانواده، میزان حمایت و انتظار خانواده از دانش‌آموز(چه در مسائل عشق و عاشقی و چه درباره مسائل درسی و افت تحصیلی)، روابط خانوادگی به ویژه رابطه دانش آموز با سایر افراد و میزان صمیمت وی با آنها و… اشاره کرد.

خانواده می‌تواند با برقراری رابطه صمیمی و البته ایجاد انتخاب درس خواندن به صورت طبیعی باعث افزایش انگیزه و تلاش و انرژی دانش‌آموز برای مطالعه و یادگیری شود.

عامل دیگری که می‌تواند تأثیر گذار بر روند درس خواندن دانش‌آموزان باشد، دوستان و هم‌کلاسی‌های آن‌ها و درواقع گروه دوستی هم سن و سالانی است که دانش آموز در سال کنکور و تی قبل و بعد از آن تجربه میکنند، هستند. وقتی در یک گروه دوستی درس خواندن و کسب نمره و رتبه بالا قابل قبول و مورد توجه باشد، میتوانید مطمئن باشید یکی از مهمترین عوامل موثر بر دانش آموزان را در اختیار دارید که جناح اصلی آسیب پذیری دانش آموزان است.

هم‌کلاسی‌ها و دوستان تاثیر شگفت انگیزی روی هم دارند به طوری که گروه دوستی که زیبایی، انجام کار های بزرگسالانه و بی توجهی به درس و مدرسه ارزش و هدف باشد، نمیتوانید انتظار داشته باشید دانش آموزتان به سمت موفقیت در کنکور کشیده شود.

این درحالی است که یک گروه دوستی با ارزش های متناسب با عوامل موثر در قبولی کنکور می‌توانند با تشویق به مطالعه و یادگیری و به اشتراک گذاشتن مطالب درسی، باعث شوند دانش‌آموزان بهتر درک کنند که درس‌ها چقدر مهم هستند و به افزایش تمرکز و انگیزه آن‌ها کمک کنند.

به همین دلیل است که اهمیت دوست و دوستیابی در مشاوره های روانشناسی کودک و نوجوان اهمیت ویژه ای دارد و پدر و مادر باید از همان کودکی به فکر یک گروه دوستی قابل قبول برای دوران نوجوانی فرزند خود باشند.

رسانه دیجیتال یعنی تاثیری که تلویزیون و موبایل و محتواهای تولید شده در همه ابزار های رسانه ای چه اساسی را درباره درس خواندن، زندگی و معنی و هدف آن، جایگاه اجتماعی و ارزش اجتماعی در اختیار دانش آموز قرار میدهد. اگر شما از سن کم با دانش آموزی که انتظار دارید درس بخواند، فیلم و سریال های ترکیه ای (که درون مایه همه شان ازدواج با مرد پولدار و انجام کار های بی مزه روزانه است) نگاه کرده باشید و فرزندتان الگوسازی اشتباهی از این شخصیت ها داشته باشد، مطمئنا نباید انتظار پیشرفت تحصیلی یا تلاش داکثری دانش آموز را برای موفقیت در کنکور داشته باشید.

چون او باتوجه به اطلاعات غلط ورودی به مغزش به صورت ناخودآگاه دنبال سریع ترین راه یعنی ورود به زندگی رویایی و راحت کس دیگری برای خوشبخت شدن میگردد نه دنبال درس خواندن و زحمت کشیدن و موفق شدن در زندگی خودش!

رسانه از پیچیده ترین عوامل موثر بر دانش آموزان و برای قبولی در کنکور است که در ادامه مفصلا به این موضوع خواهیم پرداخت.

تاثیر خانواده به عنوان عوامل موثر در قبولی کنکور بیش از اندازه چشمگیر است!

همانطور که پیش از این اشاره شد عوامل موثر بر دانش آموزان می‌توانند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشند. در زیر به برخی از تاثیرات خانواده به عنوان اولین جامعه ای که به دانش آموز در ارتباط است بر مطالعه کنکوری ها صحبت میکنیم. پیش از هر چیز ببینیم وظیفه یک خانواده در قبال دانش آموز چیست؟

  • پشتوانه روانی
  • حمایت اقتصادی
  • برطرف سازی نیاز های اولیه مثل خوراک و پوشاک و مسکن
خانواده اولین تاثیر جامعه بر کنکور

پشتوانه روانی یعنی الهام بخشی برای دانش آموزان که در بهترین الت توسط پدر و مادر انجام میشود. حمایت یعنی به دانش آموزان خود نشان دهند که همیشه در کنارشان هستند و همیشه آنها را حمایت می کنند. چه درس خوان باشند و چه نباشند! چه رتبه خوبی در کنکور بیاورند چه تصمیم بگیرند کار خود را شروع کنند و درس را کنار بگذارند، حمایت یعنی من در هر شرایطی تو را دوست دارم و از تو حمایت میکنم.

البته این حمایت بی قید و شرط نباید منجر به لوس شدن و بی دغدغه شدن دانش آموز شود بلکه باید به او این حس را بدهد که برای موفق شدن به انجام چه کارهایی نیاز دارد و برای آنها تلاش کند.

بجز حمایت کلامی، ایجاد فضای مناسب و محیط استراحت مفید برای دانش آموزان بعد از مطالعه نیز از موارد مهمی است که باید توسط خانواده تامین شود. محیط خوبی که برای مطالعه داشته باشد، باعث افزایش تمرکز و بهبود حافظه کاری و توانایی های شناختی دانش‌آموز می‌شود.

خانواده چطور از دانش آموز را حمایت کند؟

متاسفانه در برخی از خانواده ها پیدا کردن مسیر درست در سال کنکور به خود دانش آموزان سپرده میشود این مسئله ها حدی میتواند به دانش آموز کمک کند اما از جایی به بعد تنها باعث استرس و سردرگمی وی میشود پس بهتر است خانواده نیز در این مسیر همراه دانش آموز باشد و اطلاعات خود را به روز کند.

  • خانواده باید به دانش آموزان خود منابع معتبر و قابل اعتماد را ارائه دهند تا آنها بتوانند بهترین اطلاعات را برای مطالعه و یادگیری داشته باشند.
  • خانواده باید فضای مناسبی را برای مطالعه و یادگیری فراهم کنند. آنها باید به دانش آموزان خود فضایی را ارائه دهند که در آن می توانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.
  • خانواده باید به دانش آموزان خود انگیزه بدهند و آنها را به موفقیت تشویق کنند. آنها باید به دانش آموزان خود نشان دهند که با تلاش و پشتکار، همه چیز ممکن است.

گروه دوستی، همکلاسی ها و هم سن و سالان میتوانند در سال کنکور توتیای چشم باشند!

رفتار و عملکرد هم‌کلاسی‌های دانش‌آموز می‌تواند از تاثیر گذار ترین عوامل موثر بر دانش آموزان در سال کنکور و در محیط های مطالعاتی باشد. تی بر فرض اینکه شما انقدر خانواده آگاهی هستید که برای مطالعه فرزندتان از پانسیون مطالعاتی کمک میگیرید و بهترین مشاور کنکور را هم در این مسیر به کمک فراخوانده اید اما دانش آموز شما دوستانی دارد که او را مسخره میکنند یا فکر میکنند داشتن مشاور و برنامه ریزی برای درس خواندن کار بچه کوچولو هاست.

دوستان خوب یکی از عوامل موثر در قبولی کنکور

تاثیر این جامعه بر کنکور فرزند شما چه خواهد بود؟ دانش آموز شما دیر یا زود به سمت آنچه که در اطرافش میبیند کشیده میشود. از طرف دیگر هم‌کلاسی‌های با عملکرد بالا و البته رفتار غیر رقابتی می‌توانند انگیزه و اعتماد به نفس دانش‌آموز را بالا ببرند. البته در زمینه های تحصیلی و محیط مدرسه فقط دوستان از عوامل موثر بر دانش آموزان نیستند.

سایر عوامل موثر در قبولی کنکور در مدارس و محیط های آموزشی

  • کیفیت معلم: معلمان با تجربه و ماهر، می‌توانند به دانش آموزان انگیزه و اعتماد به نفس بدهند و آنها را در مسیر درست هدایت کنند.
  • فضای آموزشی: فضای مناسب برای یادگیری و مطالعه، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و به دانش آموزان انگیزه بدهد.
  • منابع آموزشی: منابع آموزشی معتبر و قابل اعتماد، می‌توانند به دانش آموزان کمک کنند تا بهترین اطلاعات را برای مطالعه و یادگیری داشته باشند.
  • سیستم ارزشیابی: سیستم ارزشیابی مناسب، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و به آنها انگیزه بدهد.
  • تکنولوژی: استفاده از تکنولوژی در آموزش، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و به آنها انگیزه بدهد.

تاثیر جامعه بر کنکور از طریق رسانه های دیجیتال

رسانه‌ها می‌توانند بر روی رویکرد و نگرش دانش‌آموز نسبت به درس‌خواندن و کنکور تأثیرگذار باشند. رسانه‌های منفی مانند فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی می‌توانند انگیزه دانش‌آموز را کاهش دهند و احتمالا باعث الگو برداری اشتباه میشوند.

عوامل موثر بر دانش آموزان در سال کنکور

در کنار الگو های اشتباهی که در رسانه هایی مانند تلویزیون یا موبایل شاهد هستیم، تاثیر رسانه ها و اخبار کذب بر روند مطالعاتی دانش آموزان می تواند منفی باشد. به ویژه در روز های نا آرامی که در کشور عزیزمان شاهد هستیم، اخبار کذب و اطلاعات نادرست می توانند نگرانی و عدم اطمینان در دانش آموزان شوند.

عدم اطمینان و اضطراب نه تنها میتواند ذهن دانش آموز را در یادگیری کنکور کند پیش ببرد، بلکه تاثیر جامعه بر کنکور میتواند موجب ناامیدی و خستگی و بی انگیزگی نیز بشود.

همچنین، این نوع اخبار می توانند باعث شکافت در روابط بین دانش آموزان شوند و باعث تفکرات منفی و تغییر نگرش درباره مسائل مختلف شوند. یعنی رسانه میتواند به همه عوامل موثر بر دانش آموزان حمله کند و روابط گروه همسالان و روابط بین دانش آموز و خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی، این اخبار نادرست و اضطرابات و جهت دهی های نادرست می توانند باعث کاهش تمرکز و علاقه به مطالعه و یادگیری در دانش آموزان شوند. بنابراین، باید به دانش آموزان آموزش داد که چگونه باید اخبار را از منابع معتبر و قابل اعتماد بخوانند و از اطلاعات نادرست و کذب جلوگیری کنند.

عوامل موثر منفی که از طریق رسانه ها به دانش آموزان منتقل میشود

انحراف توجه: اخبار و رسانه‌ها می‌توانند توجه دانش‌آموز را به سمت موضوعاتی که برای آن‌ها جذاب و جالب هستند، مثل سیاست، فرهنگ، ورزش و… کشانده و در نتیجه، انحراف توجه دانش‌آموز از مطالب درسی و کمک به کاهش میزان مطالعه‌ی آن‌ها خواهد شد.

شیوع اطلاعات نادرست: اخبار و رسانه‌های تبلیغاتی که از عوامل موثر بر دانش آموزان میباشد، ممکن است مطالب نادرست و ابهام آوری را به صورت گسترده‌ای به دانش‌آموزان منتقل کنند. این امر می‌تواند باعث کاهش تمرکز و علاقه‌مندی به دروس شود و زمان و انرژی دانش‌آموزان را برای فهمیدن این اطلاعات اشتباه بگیرد.

کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو

الهام‌بخشی: اخبار و رسانه‌های مثبت و الهام‌بخش می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا انگیزه بیشتری برای مطالعه و یادگیری پیدا کنند. برای مثال، اخبار در مورد دانش‌آموزانی که موفقیت‌های بزرگی در کنکور و دانشگاه دارند ممکن است باعث شده تا دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای موفقیت در کنکور پیدا کنند.

تحریک به تفکر و درگیری ذهنی غیرضروری: بعضی از اخبار و رسانه‌ها ممکن است افکار و ایده‌های جدید را در ذهن دانش‌آموزان تحریک کنند و باعث شود که آن‌ها بهتر بتوانند در دروس خود پیش

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا