پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منکنکور سراسری

فیزیک درسی شاخص در پیش‌بینی رتبه‌ها

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

فیزیک از دروس اختصاصی بسیار مهم در کنکور تجربی و ریاضی است که داوطلبان برای کسب رتبهٔ خوب و کسب موفقیت به یادگیری آن و تسلط کافی بر این درس نیاز دارند. اما نکتهٔ قابل‌توجه این است که تکلیف بیشتر دانش‌آموزان و داوطلبان با این درس مشخص نیست و مطالعهٔ خوبی در این درس صورت نمی‌گیرد. درس فیزیک در رشته ریاضی دارای ضریب 9 و دومین درس پراهمیت به‌حساب می‌آید و در رشته تجربی دارای ضریب 6 می‌باشد و پاسخ به هر یک از سؤالات فیزیک در رشته تجربی 6 امتیاز با خود به همراه دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اهمیت این درس پرچالش صحبت کنیم. همراه مشاوران متخصص کنکور آکو باشید.

بودجه‌بندی درس فیزیک در کنکور

درس فیزیک هم در زمینه یادگیری و هم در کنکور درس مهمی به شمار می‌آید. در واقع داوطلبان می‌توانند از این درس به‌عنوان یک میان‌بر استفاده کنند تا رتبه خود را تغییر دهند. در زمینه آموزش و یادگیری ازآن‌جهت مهم است که هم شامل مباحث حفظی و حل‌کردنی می‌شود و دانش‌آموز با یادگیری این درس ذهن خود را به چالش می‌کشد. درس فیزیک در دو رشته تجربی و ریاضی دارای بودجه‌بندی متفاوتی است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

تاثیر فیزیک در رتبه کنکور ریاضی و تجربی

فیزیک در کنکور رشته ریاضی

فیزیک کنکور ریاضی دارای 55 تست است که داوطلبان موظف‌اند در 55 دقیقه به این سؤالات پاسخ دهند. این درس اولین درس از دفترچه اختصاصی در رشته ریاضی است و پس از حسابان دومین درس پراهمیت در این رشته است. بودجه‌بندی درس فیزیک در رشته ریاضی در جدول زیر آورده شده است. اطلاعات این جدول مباحث پرسؤال از درس فیزیک را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

  • فیزیک دهم: 6 سؤال
  • فیزیک یازدهم: 8 سؤال
  • فیزیک دوازدهم: 21 سؤال

فیزیک در کنکور رشته تجربی

درس فیزیک در کنکور رشته تجربی شامل 30 سؤال می‌شود و مدت‌زمان پاسخگویی به سؤالات فیزیک 37 دقیقه است. یعنی داوطلبان تجربی برای پاسخ‌دادن به هر سؤال فیزیک 72 ثانیه زمان دارند. بودجه‌بندی این درس در کنکور تجربی به شرح زیر می‌باشد:

  • فیزیک دهم: 7 سؤال
  • فیزیک یازدهم: 8 سؤال
  • فیزیک دوازدهم: 15 سؤال

روش مطالعه درس فیزیک

اصولاً مطالعه درس فیزیک برای داوطلبان کار سختی است و نقش کم‌رنگی در برنامه درسی افراد دارد. درحالی‌که این درس می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رتبه داوطلب داشته باشد و او را از رقبای دیگر جلو بیندازد.

قدم اول برای مطالعه صحیح درس فیزیک نیاز است داوطلب تسلط کافی روی سؤالات کتاب درسی داشته باشد و به‌هیچ‌عنوان از کتاب درسی غافل نشود. به‌خصوص در رشته تجربی در اکثر مواقع سؤالات فیزیک کنکور از همان تمرین‌های کتاب با اعداد متفاوت است.

پس از مطالعه کامل کتاب درسی و حل تمرینات نوبت به مطالعه درس‌نامه کتاب کمک‌آموزشی می‌رسد. پس از تکمیل اطلاعات خود با مطالعه درس‌نامه باید به سراغ حل تست‌های آموزشی بروید. این نوع تست‌ها بدون درنظرگرفتن زمان باید حل شوند و مبحث موردمطالعه را به طور کامل پوشش دهند.

حالا می‌توانید یک روز پس از حل تست‌ها آموزشی به حل تست‌های زمان‌دار بپردازید. دقت داشته باشید تست‌های این مرحله باید استاندارد و در سطح کنکور باشند و تست‌هایی که در حلشان مشکل دارید را ستاره‌دار کنید تا بعدها آنها را مرور گنید و راه‌حل آن را آموزش ببینید.

یکی از کارهایی که می‌تواند در پروسه یادگیری کمکتان کند این است که حین حل تست نکات جدید را برای خود یادداشت کنید تا در زمان مرور از آنها استفاده کنید.

حفظیات فیزیک پایه کنکور

چرا درس فیزیک مهم است؟!

در واقع فیزیک یکی از دروسی است که از طریق آن می‌توان به سنجش درستی نسبت به داوطلب رسید. نحوه خوانش سؤالات و تحلیل داده‌های مسئله در درس فیزیک از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه دانش‌آموز با تسلط بالا بر روی مبحث به‌خوبی می‌تواند داده‌ها و خواسته‌های مسئله را برای خود دسته‌بندی کند و سپس سراغ راه‌حل برود. در حقیقت درک مباحث فیزیک به داوطلب کمک می‌کند تا بتواند به سؤالات پاسخ دهد. از طرفی اگر در طول سال کنکور مطالعه درس فیزیک به‌درستی شکل بگیرد و داوطلب بتواند خود را به تسلط خوبی روی مباحث برساند درصورتی‌که تنها به دو سؤال فیزیک پاسخ درست بدهد از میانگین کل کشور جلو می‌افتد! بله درست است تنها با پاسخ‌دادن به دو سؤال درس فیزیک این اتفاق رخ می‌دهد. به همین علت می‌توان فیزیک را درسی نجات‌بخش دانست و اگر شخصی به فقط 16 سؤال فیزیک پاسخ صحیح بدهد جز 1 درصد اول شرکت‌کننده‌ها خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا