پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی کارشناسی ارشد شنوایی سنجی

گرایش های ارشد برای رشته شنوایی سنجی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته شنوایی سنجی شاخه ای از علوم توانبخشی است که به شناسایی ناهنجاری های شنوایی می پردازد .دانشجویان این رشته از راهبردار های مانند ورزش های تعادلی کمک به پیشگیری رفع یا بهبود این اختلال می کنند.این رشته یکی از زیرشاخه های علوم تجربی است که در شاخه علوم پیرا پزشکی قرار دارد.

دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شنوایی سنجی را دارند باید با مدرک کارشناسی شنوایی شنجی را داشته باشند.دانشجویان دارای مدرک کارشناسی رشته شنوایی شناسی علاوه بر رشته شنوایی شناسی، با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت میتوانند در گرایش های پر طرفدار تر این رشته اقدام به تحصیل کنند.

گرایش های پر طرفدار کارشناسی ارشد شنوایی شناسی عبارتند از: شنوایی سنجی، اپیدمیولوژی،مهندسی پزشکی (زیست مواد)، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)،  نانوتکنولوژی پزشکی، فیزیولوژی، علوم تشریحی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، ژورنالیسم پزشکی در مقطع ارشد.

سایر گرایش های کم طرفدار تر که درآمد کمتری نیز در بازار کار دارند در مقطه ارشد شنوایی سنجی رشته زیست فناوری پزشکی اقتصاد بهداشت، آمار زیستی، ارزیابی فناوری سلامت، انفورماتیک پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، مدیریت توانبخشی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رفاه اجتماعی، آموزش پزشکی،تاریخ علوم پزشکی، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، سلامت سالمندی، هستند.

در ادامه در صد قبولی دانشجویان ،چارت درسی،بازار کار ، دانشگاه های برتر ،گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد شنوایی سنجی اشاره شده است

audiometery

 قبولی کارشناسی ارشد شنوایی سنجی با کنکور و بدون کنکور

پذیرش رشته کارشناسی ارشد شنوایی سنجی با کنکور امکان پذیر است و فراگیران در زمان اعلام دفترچه آزمون سراسری می توانند اقدام به ثبت نام کنند ولی ظرفیت این رشته در این دوره محدود است. ظرفیت گرایش های ارشد مربوطه را میتوانید در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های علوم پزشکی ببینید.

پذیرش  رشته  شنوایی سنجی بدون کنکور امکان پذیر است اما تمامی ظرفیت های این رشته در دانشگاه ها در ک نوبت تکمیل میشود اما ثبت نام در دو نوبت صورت می گیرد. در نوبت اول آذر ماه است که تا قبل از پایان این فرصت باید اقدام به ثبت نام شود و مرحله ی دوم آن در بهمن ماه است ولی دانش پذیران از آذر ماه باید برای ثبت نام اقدام کنند. برای راهنمایی شما عزیزان نمونه ای از کارنامه شرکت کنندگان در کنکور سال گذشته را ارایه داده ایم.

رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر
8192 2545 منطقه 1 دختر تهران

در مقطع کارشناسی ارشد شنوایی سنجی یک طرح دو ساله اجباری برای خانم ها است که داوطلبان باید این دوره را بعد از پایان تحصیلات خود بگذرانند.

رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر
8233 2561 منطقه 1 پسر تهران

درمقطع ارشد رشته شنوایی شناسی برای پسران نیز یک طرح دوساله تعیین شده است.

گذراندن طرح دوساله در رشته شنوایی سنجی برخلاف رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی و… اجباری نیست و به صورت اختیاری و مازاد بر نیاز صورت می گیرد.

دروس مورد آزمون در کنکور ارشد شنوایی سنجی شامل دروسی عمومی و تخصصی و پایه هستند که در جدول زیر ارایه شده. برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شنوایی سنجی را دارند باید توجه بیشتری به دروس تخصصی و پایه داشته باشند.

دروس عمومی
مبانی نظری اسلام
اخلاق اسلامی
انقلاب اسلامی
آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ و تمدن اسلامی
ادبیات فارسی
زبان عمومی
جمعیت و تنظیم خانواده
تربیت بدنی 1و2

دروس پایه رشته شنوایی سنجی در مقطع ارشد:

دروس پایه
فیزیک صوت
 بهداشت عمومی
 روانشناسی عمومی
فیزیولوژی عمومی
آناتومی و فیزیولوژی مغز و اعصاب
 آناتومی عمومی با تاکید بر سر و گردن
ضروریات بافت شناسی و آسیب شناسی
اصول توانبخشی
بیوشیمی
رادیولوژی سر و گردن
ژنتیک در پزشکی
بیماری های مغز و اعصاب
بیماری های کودکان.

دروس تخصصی برای کنکور کارشناسی ارشد شنوایی شناسی در دانشگاه های سراسری:

دروس اختصاصی
آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل
رشد طبیعی زبان و گفتار
کوستیک و سایکوآکوستیک
مبانی علم شنوایی
 اختلالات زبان و گفتار
تجهیزات شنوایی و اصول کالیبراسیون آنها
ارزیابی تکمیلی شنوایی
 کاربرد داروشناسی در شنوایی شناسی
آزمون های فیزیولوژیک شنوایی 1و2
بیماریهای گوش و حلق و بینی و روش های درمانی
 اصول و مبانی شنوایی شناسی توانبخشی
زبان آموزی به افراد کم شنوا
انگلیسی تخصصی
شنوایی شناسی صنعتی
شنوایی شناسی کودکان
تربیت شنوایی
مدیریت در شنوایی شناسی
قالب گیری
شنوایی شناسی بالینی
سمینار در شنوایی شناسی.

images 4

گرایش ارزیابی فناوری سلامت ( HTA ) شنوایی سنجی

این رشته به منظور بررسی فناوری های نو در حیطه سلامتی تاسیس شده است.که عمدتا به شکل تیمی و همکاری با متخصصین رشته های پزشکی،اپیدمیو لوژی،اقتصاد سلامت، ارتقا ی سلامت،  تجهیزات پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، حقوقی، کارشناسان طراز اول نهادهای نظارتی و بیمه­ ای انجام میشود.

سر فصل های ارزیابی فناوری سلامت شامل موارد زیر است که مجموع واحد های این دروس 14واحد است که دانشجویان 4 واحد را باید به صورت اجباری بگذرانند.

دروس این رشته به در گروه اختصاصی اختیاری و اجباری دسته بندی شده که شامل دروس اختصاصی اختیاری: نظامها و سیاستهای ملی نوآوری سلامت، فناوری های دارویی ، فناوری تجهیزات پزشکی،فناوری های بیمارستانی، مدیریت فناوریهای اطلاعات سلامت،تصمیم گیری بالینی مبنی بر شواهد،تحلیل سیاسی سلامت

دروس اختصاصی اجباری گرایش اچ تی ای شنوایی شناسی

مجموع واحد های اختصاصی اجباری در این رشته شامل21 واحد است که اصول ارزیابی فناوری سلامت، روش های آماری در تحقیقات سلامت 2، مدیریت و ارزیابی سازمانی، تخصیص منابع نظام سلامت و تحلیل بازار فناوری ها، انتقال دانش حاصل از ارزیابی فناوری سلامت،کار آموزی

اصول اپیدمیولوژی 2، روشهای تحقیق کیفی، ارزشیابی اقتصادی خدمات بهداشتی و درمانی، مطالعات مرور سیستماتیک و متا آنالیز، استانداردها، مقررات حقوقی و جنبه های اخلاقی فناوری سلامت

zmat.tehran.hakim .bannerگرایش انفورماتیک پزشکی رشته شنوایی سنجی

این رشته از ترکیب رشته های علوم کامپیوتر، طراحی نرم افزار، دانش اطلاعات، علوم شناختی، مهندسی نیاز و مهندسی ارتباط با انسان با کامپیوتر را شامل میشود.

متخصص انفورماتیک پزشکی میتواند سیستم های پزشکی را بررسی کند و نیازهای نرم افزاری لازم را برآورده کند.دروسی که ضرایب کنکور را دارد و باید توجه خاصی به آنها داشته باشید عبارت اند از: اصول بر نامه نویسی و ساختار داده ها، ریاضی و آمار حیاتی، مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک سلامت، کلیات و اصطلاحات پزشکی، زبان عمومی است.

دروس رشته انفورماتیک پزشکی در شنوایی سنجی

 دروس کمبود یا جبرانی کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی :سیستمهای اطلاع رسانی پزشکی، زبان تخصصی، کلیات و اصطلاحات پزشکی، برنامه نویسی تحت وب و ویندوز (net)، کاربرد آمار در مراقبت بهداشتی و درمانی، فن آوری اطلاعات در بهداشت و درمان

دروس اختصاصی اجباری کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی: ساختار داده های پزشکی و پرونده الکترونیکی سلامت، استانداردها و کد گذاری داده های بهداشت و درمان، طراحی و ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و درمانی (1)، طراحی و ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و درمانی (2)، سمینار انفورماتیک پزشکی، مدیریت در انفورماتیک پزشکی، شبکه های عصبی و سیستمهای هوشمند در پزشکی، کارآموزی در عرصه، پایان نامه

دروس اختصاصی اختیاری کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی: اخلاق و جنبه های قانونی در انفورماتیک پزشکی ، طراحی پژوهش کاربردی در انفورماتیک پزشکی، سیستمهای تصمیم گیری در بهداشت و درمان، تصویربرداری و انفورماتیک در پزشکی ، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی بهداشتی و درمانی ، مباحث ویژه ، بیوانفورماتیک ، آشنایی با برنامه نویسی با متن باز (open source )این دروس ارایه شده را با توجه به عنوان پایان نامه باید6واحد ازاین دروس انتخاب کرده وبگذرانند.

نانوتکنولوژی پزشکی در شنوایی شناسی

نانو تکنولوژی پزشکی بر اساس دیدگاه متفاوت به تکنولوژی نانو و تاثیر آن روی سلول های زنده شکل گرفته است. دروس تخصصی نانوتکنولوژی پزشکی برای ایجاد شرایط مساعد حیات بدون آسیب رساندن به آنها نیرو پرورش میدهند. دروس رشته نانو تکنولوژی حول محور سلولهای حیاتی و ارتباط آنها با تکنولوژی نانو ارائه میشود. واحد های تخصصی اختیاری و اجباری دوره کارشناسی ارشد رشته شنوایی سنجی نانوتکنولوژی به شرح زیر است:

دروس تخصصی اجباری: نانو مواد و نانو ساخت در نانو تکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی، بیوسنسورها، تکنیک فیلم نازک در ساخت نانو، سمینار، مدلسازی در مقیاس نانو، نانوبیومدیسن، ابزار زیستی، ابزارها و تکنیک های نانو تکنولوژی،که دو درس در این مجموعه که شامل (تکنیک فیلم نازک در ساخت نانو و مدلسازی در مقیاس نانو)اختیاری است. مجموع این واحد ها26است.

دروس تخصصی اختیاری : نانواپتیک، سیستمهای دارورسانی و نانو داروها، دستگاه بیولوژیک در مقیاس نانو، ویروس شناسی در مقیاس نانو، سازگار زیستی در مقیاس نانو،که جمع این واحد ها 10است

بازار کار نانو تکنولوژی پزشکی در رشته شنوایی شناسی به گونه ای است که داوطلبان  بعد پایان تحصیل خود بازار کار را در مشاغل زیر میتوانند انتخاب کنند :

  • استاد دانشگاه
  • پژوهشگر
  • تکنسین رادیولوژی (کارشناس پرتوشناسی)

یادگیری الکترونیکی در شنوایی سنجی

رشته یادگیری الکترونیکی یکی از گرایش های ارشد شنوایی سنجی است. یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی به تربیت نیروی متخصص انسانی و کار آزموده با هدف مدل سازی و برنامه‌ریزی یادگیری الکترونیکی است. این رشته 12واحد تخصصی و16 واحد اختیاری،4واحد پایان نامه شانل میشود.jpgaudiu

تکنولوژی آموزشی در شنوایی سنجی

رشته تکنولوژی آموزشی شنوایی سنجی از پسندیده ترین رشته ای و مجموعه ای از روشه و دستورالعمل هایی است که با استفاده ازاطلاعات به دست آمده علمی برای رفع مشکلات  آموزشی که شامل  مدل سازی، اجرا، ارزشیابی در فرآیندهای آموزش پزشکی بکار گرفته می شود.

به طور کلی گرایش تکنولوژی آموزشی به بررسی روش های آموزش و ابزار های مرتبط برای پژوهش و آموزش و پیشرفت فناوری های آموزشی میپردازد که این گرایش ارشد در رشته شنوایی سنجی نیز قابل تحصیل است.

گرایش ارشد ژورنالیسم پزشکی در شنوایی سنجی

رشته ژورنالیسم درشنوایی سنجی را ترکیبی از دور شته هنر روزنامه نگاری و علم ترسیم استاندارد پژوهش پزشکی است .در رشته ژورنالیسم فارغ التحصیلان رشته شنوایی سنجی در مقطع کارشناسی و همچننین دانشجویان فارغ التحصیل رشته های زبان انگلیسی و پیرا پزشکی میتوانند رشته ژورنالیسم پزشکی را در گروه رشته های انتخابی خود جای دهند.

بازار کار شلوغ رشته ژورنالیسم شنوایی شناسی

بازار کار رشته ژورنالیسم شنوای سنجی طبق نظر کمیسیون نشریات وزارت بهداشت که به 400ژرنال علمی رتبه علمی و پژوهشی داده است و تعداد بیشماری از مجلات علمی در انتظار اخذ رتبه هستند این دلیلی است که می توان به سراحت اعلام کنیم رشته ژرنالیسم شنوای سنجی از پردرآمد ترین و جایگاه رشد بالنگدی زیادی دارد.

در این مقاله به رشته های که بازار کاری بیشتری نسبت به سایر رشته های اشاره شده دارند را دراختیار شما عزیزان قراد داده است.

images 3

دانشگاه های ارائه دهنده کارشناسی ارشد شنوایی سنجی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته کارشناسی ارشد شنوایی شناسی در ایران را میتوان تا گستره ی همه ی دانشگاه های علوم پزشکی ادامه داد اما بهترین دانشگاه های ارائه دهنده ارشد شنوایی شناسی که بازار کار تضمین شده ای را نیز برای دانشجو فراهم میکنند فقط چند دانشگاه برتر کشور هستند.

دانشگاه های برتری که پذیرش دانشجو را دراین رشته دارند عبارت اند از: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی بابل

چارت درسی رشته شنوایی سنجی در دانشگاه های ایران به شرح زیراست:

در جداول زیر دروسی که در طول دوره  کارشناسی ارشد شنوای سنجی دانشجویان باید پشت سر بگذارند اشاره شده است برای اطلاع شما بزرگواران از انتخاب این رشته و دروس پیش رو. تعدادواحد های درسی این دوره32واحد به سرح ذیل است:

واحد های اختصاصی اختیاری:3 واحد،واحد های اختصاصی اجباری :25واحدو پایان نامه3واحد است.این رشته 3واحد کارآموزی وجود دارد که نیازمند گذراندن دروس پیش نیاز است.

جدول دروس اختصاصی اختیاری کارشناسی ارشد شنوایی شناسی

نام درس تعداد واحد
ارزیابی تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی(پیشرفته) 2
بیهنه ساز ی فضای اکوستیک 2
سایکواکوستیک پیشرفته 1
حفاظت شنوایی 2
توانبخشی شنوایی کودکان کم شنوای زیر 3سال 2
توانبخشی دهلیزی 1
جمع واحد 10

جدول دروس اختصاصی اجباری کارشناسی ارشد شنوایی شناسی

نام درس تعداد واحدها
آمار زیستی 2
روش تحقیق 2
نوروساینس با تاکید بر شنوایی و تعادل 3
پردازش و درک گفتار 2
روانشناسی زبان 2
روش های ارزیابی و توانبخشی سیستم تعادل 2
توانبخشی شنوایی در جمعیت های خاص 3
آزمون های الکتروفیزیولوژیک شنوایی 3
کارآموزی ارزیابی و توانبخشی سیستم تعادل 3
کارآموزی توانبخشی شنوایی در جمعیت های خاص 1
کارآموزی آزمون های الکتروفیزیولوژیک شنوایی 1
سمینار 1
پایان نامه 4
جمع واحدها 29

بازار کار کارشناسی ارشد شنوایی شناسی در ایران

رشته شنوای شناسی از نظرموقعیت شغلی تنوع بالایی دارد.میزان در آمد متخصص رشته شنوایی شناسی بسته به این که در مراکز دولتی یا خصوصی شروع به فعالیت کرده اند متفاوت است.شرایط کاری و زمان فارغ التحصیلان رشته شنوایی سنجی با توجه به رشته انتخابی متفاوت است.کار رشته شنوایی شناسی

در حال حاضر رشته ارشد شنوایی‌شناسی در تمامی کشورهای سراسر دنیا به‌عنوان یکی از شغل های حرفه ای با جایگاه بسیار عالی  شناخته شده است متخصصین رشته شنوایی سنجی میتوانند به شناسایی اختلالات شنوایی در افراد چه مسن ونوراد،برطرف شدن این اختلال یاری رسانند.این عوامل باعث شده تا در سطح جهان، متخصصین ارشد شنوایی‌شناسی بتوانند موقعیت و جایگاه شغلی بسیار مناسبی به دست آورند. به‌ طورکلی پیش‌بینی می‌شود تا این شغل، یکی از مشاغل بسیار پر رشد و رونق در آینده باشد.

دانشگاه های برتر دنیا که پذیرش دانشجویان ارشد رشته شنوایی سنجی را در دستور کار خود دارند عبارت اند از: دانشگاه واندر بیلت، دانشگاه آیووا، دانشگاه تگزاس دالاس، دانشگاه شمال غربی، دانشگاه کارولینای شمالی چپل هیل، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه پیتسبورگ

در آمد شنوایی شناسی  در خارج از کشور

در کشور ایالات متحده امریکا وبرخی از شهر ها رشته شنوایی شناسی از در آمد بالایی برخوردار است.در ایالات متحد آمریکا میتوان به شهر های وایالات کالیفرنیا، لارو، واشنگتن اشاره کرد.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد شنوایی شناسی می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای وزارت بهداشت در رشته های عنوان شده ادامه تحصیل بدهند.

  • سالمند شناسی
  • شنوایی شناسی
  • مهندسی پزشکی
  • علوم اعصاب
  • مشاوره توانبخشی
  • انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
  • سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
  • سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
  • اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
  • مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)
  • گفتار درمانی(مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

مشاوره تخصصی انتخاب رشته گروه آزمایشی

افرادی که قصد دارند در رشته شنوایی سنجی ادامه تحصیل بدهند، می بایست دارای مهارت و توانایی های لازم باشند که برخی از مهم ترین آن ها در زیر به آنها اشاره میشود:

  • مسلط بر دروس زبان انگلیسی، فیزیک و زیست شناسی ودروس تخصصی و پایه دوره کارشناسی .
  • داشتن روحیه ای سالم و پر انرژی برای مواجهه با بیمارانی که ممکن است از نظر روحی و روانی دارای اختلال باشند.
  • صبور بودن
  • داشتن قدرت ارتباطی قوی جهت برقراری ارتباط مؤثر با بیماران
  • علاقه مندی به کار تیمی

برای مشاوره کنکور ارشد و انتخاب رشته کارشناسی ارشد میتوانید با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا