پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

قرص ریتالین مواد مخدر کنکوری ها

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (1 امتیاز)

اگر دانشجو هستید یا برای شرکت در آزمون کنکور در حال برنامه ریزی می باشید, احتمالا با اسم ریتالین آشنا شده اید. قرص ریتالین یکی از قرص هایی است که معمولا داوطلبان کنکور برای حفظ تمرکز بیش تر و مطالعه درس ها از آن استفاده می کنند. اما این قرص نیز مانند بسیاری دیگر از مواد شیمیایی عوارضی دارد. در این مقاله قرص ریتالین و عوارض آن را بررسی خواهیم کرد.

در سایت آموزشگاه پرسا می توانید مطالب زیادی را درباره کنکور و هرآنچه که برای شرکت در کنکور نیاز دارید مطالعه کنید. در صورتیکه سوالی داشتید هم با مشاوران تلفنی آکو در ارتباط بوده و سوالات خودتان را می توانید بپرسید.

قرص ریتالین چیست؟

با توجه به رقابت موجود در کنکور سراسری و سایر آزمون ها, دانش آموزان و دانشجویان برای افزایش بهره وری به قرص هایی همچون ریتالین روی می آورند. این قرص ها به صورت قرص های روکش دار و یا پچ های پوستی در بازار عرضه می شوند و برای بیش فعالی ( اختلال کم توجهی ADHD ) و حملات خواب  مورد استفاده قرار می گیرند. اما همزمان با مصرف ریتالین مقدار دوپامین در مغز افزایش پیدا کرده و افرایش دوپامین در مغز هم باعث سرخوشی، لذت، شوق و اشتیاق و انگیزه می شود.

شاید این قرص ها را بتوان به صورت مقطعی برای جلوگیری از خواب آلودگی در سال کنکور و یا ایجاد انگیزه بیشتر در سال کنکور استفاده کرد اما ضرر هایی که قرص ریتالین در سال کنکور میتواند به مغز و کلا سیستم هورمونی شما وارد کند علت مخالفت کارشناسان با مصرف این دارو است.

قرص ریتالین را چرا مصرف نکنیم؟

نکته ای که ممکن است برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان مهم باشد این است که دوپامین باعث افرایش تمرکز می شود و یکی از دارو هایی است  که در بازار بطور گسترده وجود دارد و استفاده از آن نیز بین دانشجویان متداول است. اما همه ی این ها دلیل بر این نیست که شما می توانید ریتالین را به صورت خودسرانه و بدون مشورت از پزشک استفاده کنید.

معمولا افرادی که از ریتالین استفاده می کنند مغزشان دوپامین کمی ترشح می کند و آن ها برای جبران این کمبود از ریتالین استفاده  می کنند. پس در صورتی که شما مغزتان دوپامین به مقدار کافی ترشح می کند دلیلی ندارد که از این دارو استفاده کنید. زیرا در این صورت مقدار دوپامین در مغزتان از حد معمول بیشتر شده و سبب مشکلات جدی خواهد شد.

این دارو برای افرادی که پس از استفاده ی مداوم به صورت خودسرانه آن را قطع می کنند هم خطرات جبران ناپذیری مانند اقدام به خودکشی و حتی مرگ در پی دارد. پس قطع دارو باید همراه با صلاح دید پزشک باشد و یا از یک روان شناس برای دوره های روان درمانی تا قطع این دارو کمک گرفت.

علائم کمبود دوپامین چیست؟

اما اگر شما علائم کمبود دوپامین مانند. مشکلات مربوط به انگیزه, تمرکز, مشکلات مربوط به حافظه مانند افرایش فراموشی و ناتوانی در مدیریت کارها, مشکلات خواب, احساس ناراحتی, ترس زیاد, احساس نامیدی, اعتماد به نفس پایین و اضطراب را در بازه زمانی طولانی ای تجربه کردید باید حتما به یک پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم می تواند هشداری برای کمبود دوپامین در مغز شما باشد و در مدت طولانی می تواند آسیب وارد کند .

افرادی که فشارخون بالا, نارسائی قلبی, پرکاری تیروئید, ضربان قلب نامنظم و سکته قلبی اخیر را تجربه کرده اند نباید از این دارو استفاده کنند. جالب است بدانید شما مقدار دوپامین مغز را بدون استفاده از ریتالین می توانید بالا ببرید. ما در این مقاله نمونه هایی از این روش ها را به شما معرفی می کنیم:

  • ورزش کردن نکته ای که باید توجه کنید این است که لازم نیست حتما ورزش های سنگین انجام دهید و انجام یک پیاده روی ساده هم کافی است.
  • گوش دادن به موسیقی و یا تماشای فیلم مورد علاقه.
  • مدیتیشن : این کار ذهن شما را از افکار منفی دور می کند و تمرکز شما را افزایش می دهد.
  • به اندازه ی کافی بخوابید.
  • مصرف شیرینی جات را محدود کنید.
  • قرار گرفتن در معرض سرما  مانند ( دوش ای گرم ).
  • ایستادن زیرا نشستن به مدت طولانی دوپامین را کاهش می دهد.

به جای قرص ریتالین برای تمرکز از چی استفاده کنیم؟

درواقع روش های بسیار زیاد و طبیعی وجود دارد که با کمک آن ها می توانید کیفیت مطالعه تان را افزایش بدهید. در وحله اول اگر مشکل خواب, عدم تمرکز و یا چنین مواردی دارید با مشاور تحصیلی خود مشورت کرده و مشکلات خودتان را در میان بگذارید. اگر مسئله جدی تر بود لازم ات که به یک دکتر مراجعه کنید.

خوراکی هایی که بدون مواد شیمیایی و قرص ریتالین و با تاثیر بر روی سیستم هورمونی بدن میتوانند دوپامین را در بدن افزایش می دهند :

  • کافئین
  • آهن اعم از قرص ها و خوراکی های آهن دار
  • موز
  • گوشت گاو
  • شکلات
  • چای سبز
  • شیر
  • قهوه 

در کانال تلگرامی مشاوره تحصیل آکو می توانید عضو شوید و جدیدترین مطالب کنکوری و درسی را مطالعه کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا