پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

مزایا و معایب آزمون های آزمایشی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله می خواهیم به مزایا و معایب آزمون های آزمایشی بپردازیم. از سال های اولیه کنکور تا کنون آزمون های آزمایشی نقش به سزایی در مارتن کنکور ایفا می کنند.

آزمون های آزمایشی

کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر شخص است. این آزمون با ویژگی‌های خاصی که دارد شرایط را برای دانش آموزان سخت کرده است. برای عملکرد بهتر در کنکور سراسری باید شرایط مشابه آن را تجربه کرد و مهارت‌های لازم را برای موفقیت در این آزمون به دست آورد. شرکت در آزمون های آزمایشی بهترین راهکار برای آمادگی در کنکور می‌باشد. با آزمون دادن مهارت‌های مختلف دانش آموزان مانند مدیریت زمان، مدیریت استرس و افزایش سرعت و دقت تقویت می‌شود.

در کنکور سراسری زمان پاسخگویی به سؤالات محدود است و دانش آموزان باید در زمان بسیار کم تعداد سؤالات زیادی را حل کنند.

همین موضوع باعث افزایش استرس و اضطراب در آن ها می‌شود. آزمون دادن باعث می‌شود که داوطلبان مدیریت زمان را به‌خوبی بیاموزند. دانش آموزان با شرکت در آزمون های آزمایشی متوجه ایرادات و اشکالات خود می‌شوند و می‌توانند آن ها را تا حدود زیادی برطرف کنند. داوطلبان باید بتوانند حدود ۴ ساعت به طور مداوم سر جلسهٔ آزمون باشند و این توانایی فقط با شرکت در آزمون های آزمایشی به دست می‌آید.

به دلیل وجود برنامه‌های راهبردی در آزمون ها، اجباری برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود که آن ها در زمانی مشخص مباحث تعیین شده را مطالعه کنند و در آخر آزمون بدهند. در حال حاضر مؤسسات کنکوری مختلفی وجود دارد که آزمون های آزمایشی را برای دانش آموزان برگزار می‌کنند. از جملهٔ این آزمون ها می‌توان به آزمون قلم چی، آزمون گزینه دو، آزمون گاج، آزمون سنجش و … اشاره کرد. ما در این مقاله سعی کردیم که آزموم های آزمایشی مختلف را بررسی کنیم تا بتوانید با مطالعهٔ ویژگی‌های مختلف آن ها و نقاط ضعف و قوتشان بهترین انتخاب را داشته باشید.

آزمون آزمایشی قلم چی

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزماشی به معرفی آزمون آزمایشی قلم چی می‌پردازیم. در اوایل دهه هفتاد کاظم قلم چی این مؤسسه را تأسیس کرد‌. آزمون‌های قلم چی یا همان کانون فرهنگی آموزش سال‌هاست که در عرصه کنکور حضور دارد و می‌توان گفت که قدمت آن از تمام آزمون‌ها بیشتر است. در ادامه به بررسی جوانب مختلف این آزمون می‌پردازیم.

دانلود آزمون های آزمایشی قلم چی
دانلود آزمون های آزمایشی قلم چی

سطح سوالات آزمون قلم چی

معمولاً سوالات آزمون قلم چی هرساله به سمتی می‌رود که ایده‌های نو داشته باشد و دانش آموزان را از تمام جهات بسنجد. به همین دلیل معمولاً شاهد سؤالات باکیفیتی از آزمون های قلم چی هستیم. اما باید توجه داشته باشید که اکثر سوالات آن، سطح سخت‌تری نسبت به کنکور سراسری دارند. پس بدانید که با شرکت در این آزمون سؤالات چندان راحتی در انتظار شما نخواهد نبود.

پس این موضوع برای داوطلبانی که اعتمادبه‌نفس کمی دارند می‌تواند مضر باشد. به‌طورکلی در آزمون های کانون قلم چی چند درس، سخت‌تر و چالشی‌تر از باقی دروس هستند که این موضوع برای داوطلبانی که به دنبال نقطه‌ضعف خود هستند به‌شدت مناسب است.

جامعه آماری آزمون قلم چی

از بین تمام آزمون های آزمایشی که در حال برگزاری هستند، آزمون های قلم چی بیشترین جامعه آماری را دارند. جامعه آماری بالا به داوطلبان این امکان را می‌دهد که خود را در بین رقبای زیادی بسنجند و رتبه و تراز آن ها واقعی‌تر باشد. از دلایل بالا بودن جامعه آماری قلم چی می توان به این موضوع اشاره داشت که قلم چی از تمامی آزمون‌ها قدیمی‌تر است و مزایایی مانند بورسیه‌های دانش آموزی برای دانش آموزان کم‌توان دارد.

برنامه راهبردی آزمون قلم چی

آزمون های قلم چی هر دوهفته یکبار در روزهای جمعه به‌صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شود. برنامه راهبردی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب داوطلبان برای آزمون آزمایشی می‌باشد. فاصلهٔ دوهفته‌ای که بین آزمون های قلم چی وجود دارد جنبهٔ آموزشی و یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد.

در برنامهٔ راهبردی قلم چی زوج درس‌ها و پنجره بازهایی وجود دارد که به داوطلب این امکان را می‌دهند که درس‌ها را چندین بار مرور کند و اگر داوطلبی از برنامهٔ آزمون عقب افتاددر ایستگاه‌های جبرانی خود را به بودجه می‌رساند. اما باید به این نکته توجه داشت که فواصل آزمون ها دوهفته‌ای است و ممکن است تعدادی از داوطلبان نتوانند خود را به برنامهٔ آزمون برسانند که همین موضوع باعث استرس در آن ها می‌شود.

کارنامه آزمون قلم چی

پاسخ نامه و کارنامه های آزمون قلم چی بعدازظهر آزمون روی سایت قرار می‌گیرد. مواردی همچون: نمودار پیشرفت تحصیلی، تعادل مطالعاتی، تراز و درصد خام برای همهٔ دروس قرار می‌گیرد. این موضوع تحلیل آزمون را برای دانش آموزان راحت‌تر می‌کند. به دلیل جامعه آماری بالایی که این آزمون دارد ترازهای قابل اعتمادی ارائه می‌دهد.

هزینه آزمون قلم چی

آزمون قلم چی نسبت به سایر آزمون ها هزینهٔ بالاتری دارد. این موضوع برای دانش آموزانی که مشکل مالی دارند یک معضل است. اما داوطلبانی که معدل آن ها بالای ۱۸ است و مشکل مالی دارند می‌توانند بورسیهٔ قلم چی شوند.

نکات مثبت آزمون قلم چی‌

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات مثبت آزمون قلم چی می‌پردازیم.

  • آزمون های قلم چی هر دوهفته یک‌بار برگزار می‌گردد که همین موضوع باعث تمرین مستمر و برنامه ریزی اصولی دانش‌آموزان می‌شود.
  • برنامهٔ راهبردی قلم چی معمولاً منطبق بر برنامهٔ مدارس است و باعث می‌شود که دانش‌آموزان از برنامه‌های بلندمدت بی‌نیاز شوند.
  • جامعه آماری قلم چی بالاست به همین دلیل امکان ارزیابی دقیق‌تری به دانش آموزان می‌دهد.
  • رتبه‌های کنکور زیادی در این آزمون شرکت کرده‌اند.

نکات منفی آزمون قلم چی

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات منفی آزمون قلم چی می‌پردازیم.

  • در خیلی مواقع پشتیبان های قلم چی دانش‌آموزان را برای خرید کتاب و دی وی های آموزشی قلم چی مجبور می‌کنند. این امر بیشتر حالت بازاریابی دارد تا پشتیبانی.
  • هزینه های آزمون قلم چی از تمام آزمون‌ها بیشتر است.
  • سوالات آزمون قلم چی ضریب سختی بالایی دارد و همین موضوع باعث ناامیدی در بسیاری از دانش آموزان می‌شود.
  • در چند سال اخیر تقلب در آزمون قلم چی زیاد شده و سوالات قلم چی قبل از برگزاری آزمون لو می‌رود که یکی از دلایل آن وجود حوزه‌های امتحانی زیاد برای این آزمون می‌باشد.

آزمون آزمایشی گزینه دو

آزمون های گزینه دو چند سالی است که مطرح شده و داوطلبان زیادی در آن شرکت می‌کنند. در ادامه ویژگی های آزمون آزمایشی گزینه دو را بررسی می‌کنیم.

بررسی سطح سوالات گزینه دو

آزمون گزینه دو از همان شروع کار این ادعا را داشت که سوالاتش بیشترین تطابق را با کنکور سراسری دارد. باید گفت که واقعاً همین‌طور بوده و این شباهت هرساله ادامه داشته است. با جدید شدن سؤالات کنکور در تمامی دروس تخصصی و عمومی‌، سوالات آزمون گزینه دو نیز همسو با کنکور طرح می‌شد. به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که آزمون های آزمایشی گزینه 2 سوالات استاندارد و نرمالی دارد. آزمون گزینه دو برای دانش آموزانی که اعتمادبه‌نفس بالایی ندارند و آزمون های سخت آن ها را ناامید می‌کند بسیار مفید است.

جامعه آماری آزمون گزینه دو

جامعه آماری آزمون گزینه دو هرساله رو به افزایش است. در مقابل آزمون قلم چی جامعه آماری کمتری دارد و بعد از آن در رتبهٔ دوم قرار می‌گیرد.

برنامه راهبردی آزمون گزینه دو

آزمون های گزینه دو هر سه هفته یک‌بار برگزار می‌شود و همین موضوع از نقاط ضعف آزمون گزینه دو می‌باشد. این آزمون برنامه راهبردی خیلی خوبی ندارد و برنامه‌ریزی آن متوسط است. از نقاط ضعف برنامه راهبردی گزینه دو می‌توان به عدم برنامه‌ریزی متناسب برای دروس پایه و دوازدهم، نداشتن برنامهٔ مناسب برای جمع‌بندی و عدم وجود آزمون در ایام عید اشاره کرد.

کارنامه آزمون گزینه دو

کارنامه های آزمون گزینه دو همان روز روی سایت گزینه دو قرار می‌گیرد. گزینه 2 کارنامه‌های متنوعی دارد که مواردی از جمله تحلیل آزمون، تعیین سطح تحصیلی، مشاوره ی آموزشی، رشته‌های قبولی و روند تحصیلی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد. گزینه دو از نظر بررسی سطح علمی داوطلبان در زمینه‌های مختلف خیلی عالی عمل کرده است.

هزینه آزمون آزمایشی گزینه دو

آزمون گزینه دو هزینه منطقی‌تری نسبت به آزمون قلم چی دارد. در صورت داشتن برنامه مطالعاتی مناسب، قیمت آزمون‌های گزینه دو به‌صرفه است.

نکات مثبت آزمون گزینه دو

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات مثبت آزمون آزمایشیگزینه دو می‌پردازیم.

  • سوالات آزمون گزینه دو بیشترین شباهت را به سوالات کنکور دارد.
  • کارنامه‌های مختلفی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود داوطلب از جوانب مختلف نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کند.
  • هزینه های اضافی برای خدمات بی‌مورد به داوطلبان تحمیل نمی‌کند.
  • نسبت به قلم چی سوالات آن کمتر لو رفته و ترازهای واقعی‌تری ارائه می‌دهد.

نکات منفی آزمون آزمایشی گزینه دو

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات منفی آزمون گزینه دو می‌پردازیم.

  • برنامه راهبردی گزینه دو از نقاط ضعف آن می‌باشد. مرور در برنامهٔ راهبردی آزمون گزینه دو خیلی کم است و اگر داوطلبی به هر دلیلی از بودجه‌بندی یک آزمون عقب بماند به‌سختی می‌تواند آن را جبران کند.
  • جامعه آماری آزمون گزینه 2 آن از قلم چی کمتر است. هرچند که فاکتورهای مهم‌تری برای یک آزمون آزمایشی وجود دارد.

آزمون آزمایشی گاج

آزمون های آزمایشی گاج تقریباً نو پا هستند و بعد از قلم چی و گزینه دو مطرح شده‌اند. در ادامه به بررسی آزمون آزمایشی گاج می‌پردازیم.

بودجه بندی آزمون های آزمایشی گاج
بودجه بندی آزمون های آزمایشی گاج

بررسی سطح سؤالات گاج

بسیاری از داوطلبان به‌اشتباه فکر می‌کنند که به دلیل نوپا بودن این آزمون، سوالاتش کیفیت زیادی ندارد. اما برخلاف تصور آن ها سوالات آزمون گاج بسیار منطقی و ایده ‌آل است و به سطح کنکور نزدیک می‌باشد. اگر به کتاب‌های انتشارات گاج نگاهی بیاندازید، متوجه کیفیت سوالات آن خواهید شد‌. پس اگر به دنبال آزمونی باکیفیت هستید که سؤالاتش به کنکور شباهت داشته باشد آزمون گاج قطعاً پیشنهاد می‌شود.

جامعه آماری آزمون گاج

موسسه گاج نسبت به سایر مؤسسات نوپاتر است به همین دلیل در برگزاری آزمون جامعه آماری بالایی ندارد. از این رو بسیاری از داوطلبان که می‌خواهند در آزمونی با جامعه آماری بالا شرکت کنند تمایل کمتری برای شرکت در آزمون های گاج دارند.

برنامه راهبردی آزمون گاج

آزمون های گاج مانند آزمون های قلم چی هر دوهفته یکبار برگزار می‌گردد. سبک برنامه‌های گاج تقریباً به آزمون‌های قلم چی شباهت دارد و نقاط ضعف و قوت آن مانند آزمون قلم چی می‌باشد.

کارنامه آزمون گاج

آزمون های گاج کارنامه های مناسبی را برای ارزیابی داوطلبان ارائه می‌دهد. کارنامهٔ شخصی داوطلبان شامل نمره خانم دروس، نمره میانگین کل داوطلبان، نمره میانگین نفرات برتر، نمره تراز هر درس در مدرسه، شهر، سهمیه، استان و کشور، رتبه داوطلب بدون نمره منفی، نمره و رتبه در زیرگروه‌های مختلف می‌باشد.

آزمون گاج کارنامه جمع بندی را هر نیم‌سال یک‌بار به داوطلبان ارائه می‌دهد و در این کارنامه اطلاعاتی مانند نمودار پیشرفت در هر درس، میانگین نمره تراز هر درس، نمایش اشکالات در مباحث، نمایش تأخیرها و غیبت‌ها و … وجود دارد.

هزینه آزمون گاج

هزینه آزمون های گاج از قلم چی کمتر است و هزینه آن به گزینه دو نزدیک می‌باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه های آن منطقی است‌.

نکات مثبت آزمون آزمایشی گاج

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات مثبت آزمون آزمایشی گاج می‌پردازیم.

  • داشتن سوالات منطقی و نزدیک به سوالات کنکور
  • هزینه این آزمون به‌اندازه آزمون قلم چی بالا نیست
  • برگزاری آزمون به‌صورت دوهفته یکبار است‌
  • تقلب در آزمون های گاج نسبت به آزمون قلم چی خیلی کمتر است.

نکات منفی آزمون گاج

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات منفی آزمون گاج می‌پردازیم.

  • کم بودن جامعه آماری گاج یکی از نقاط ضعف این آزمون است
  • فواصل کوتاه بین آزمون‌ها ممکن است برای داوطلبان مشکل‌ساز شود و در زمان مشخص به بودجه‌بندی آزمون نرسند.

آزمون آزمایشی سنجش

اکثر داوطلبان تصورشان بر این است که سوالات سنجش توسط طراحان کنکور سراسری طرح می‌شود و خیلی به کنکور شباهت دارد اما این تصور کاملاً اشتباه است. به‌طورکلی سوالات سنجش را می‌توان در آزمون های جامع و غیر جامع بررسی کرد. در آزمون های غیر جامع کیفیت سوالات آن متوسط است. آزمون‌های جامع سنجش که نزدیک به کنکور برگزار می‌شود سوالات نزدیک به کنکور و استانداردی دارد.

جامعه آماری آزمون سنجش

جامعه آماری آزمون سنجش در ۷ مرحله‌ای که در طول سال برگزار می‌شود بسیار کم است اما در ۴ مرحله جامع آخر سال جامعه آماری بالایی دارد. اکثر داوطلبانی که در طول سال آزمونی شرکت نمی‌کنند، آزمون های جامع سنجش را شرکت می‌کنند. به دلیل جامعه آماری بالایی که آزمون های جامع سنجش دارد، رتبه‌ای که هر داوطلب کسب می‌کند تا حدودی نزدیک به رتبهٔ کنکور آن است.

برنامه راهبردی آزمون سنجش

آزمون های سنجش برخلاف سایر آزمون ها در فاصله‌های منظم برگزار نمی‌شود و تقریباً ماهی یک‌بار آزمون های آن برگزار می‌گردد. این موضوع یکی از نقاط ضعف آزمون های سنجش است. به داوطلبانی که می‌خواهند با برنامه آزمون ها پیش بروند، شرکت در آزمون های سنجش اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

کارنامه آزمون سنجش

کارنامه‌های آزمون سنجش نسبت به کارنامه سایر آزمون ها دیرتر در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. آزمون های سنجش در زمینهٔ خدمات بعد از آزمون بسیار ضعیف هستند.

هزینه آزمون سنجش

معمولاً هزینه آزمون های سنجش از سایر آزمون‌ها کمتر است. اما باید توجه داشته باشید که آزمون سنجش خدمات خاصی ارائه نمی‌دهد و آزمون های غیر جامع آن سوالات متوسطی دارد.

نکات مثبت آزمون سنجش

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات مثبت آزمون سنجش می‌پردازیم.

  • مهم‌ترین نکتهٔ مثبت آزمون سنجش، آزمون های جامع آن می‌باشد که جامعه آماری بسیاری بالایی دارد و سؤالاتش به سطح کنکور نزدیک است.
  • هزینه های آزمون سنجش مقرون‌به‌صرفه است.

نکات منفی آزمون سنجش

در ادامه مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی به شرح نکات منفی آزمون قلم چی می‌پردازیم.

  • برنامه راهبردی آزمون سنجش اصلاً مناسب نیست و فواصل بین آزمون آن خیلی زیاد است.
  • خدمات و کارنامه‌هایی که بعد از آزمون سنجش ارائه می‌شود زیاد جالب نیست.

کلام آخر

داوطلبان باید با درنظرگرفتن شرایط خود، مناسب‌ترین آزمون را انتخاب کنند. تمام آزمون ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند و هیچ آزمونی بی‌نقص نیست. داوطلبان باید باتوجه‌به سطح علمی و توان مالی خود و مطالعه ویژگی آزمون‌های نام‌برده‌شده، بهترین تصمیم را بگیرند زیرا هر شخصی خود را بهتر از دیگران می‌شناسد و می‌داند کدام برنامه ریزی به نفع اوست.

نام آزمونجامعه آماریهزینهخدماتبرنامه راهبردیمدت فاصله بین آزمون هامیزان تشابه با کنکور
قلم چیزیادزیادافراطیعالیدوهفته یکبارخوب
گزینه دومتوسطمتوسطمعقولمتوسطسه هفته یکبارعالی
گاجکممتوسطمعقولعالیدوهفته یکبارعالی
سنجشکمکمضعیفضعیفماهی یکبارکم

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله مزایا و معایب آزمون های آزمایشی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این مطلب را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا