پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

اعتبار تراز کنکور 1402 به ضرر دانش آموزان است!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.7/5 - (6 امتیاز)

در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 مشخص شد که قول اعتبار تراز کنکور تا دوسال برای داوطلبان عملی شده است. درباره اعتبار نتیجه کنکور 1402 در دفترچه متن زیر به عنوان یکی از نکات مهم انتخاب رشته ذکر شده است:

تراز ملاک انتخاب رشته کنکور 1402 تا دو سال در پنل داوطلبان ثبت میشود و داوطلبان میتوانند در سال آینده نیز از همین تراز برای انتخاب رشته استفاده کنند.

اعتبار نتایج کنکور 1402 تا دو سال

رئيس سازمان سنجش با اشاره به اینکه داوطلبان می توانند در دو نوبت کنکور شرکت کنند، گفت حداکثر نمره برای آنها ملاک قرار می گیرد و هر نوبت آزمون یک نمره کل به آنها می دهد که دو سال اعتبار دارد و براساس آن می توانند برای دو سال در انتخاب رشته شرکت کنند.

2 سال مهلت اعتبار تراز کنکور سراسری برای نتایج هر یک از نوبت های برگزاری کنکور در … و تیرماه در نظر گرفته شده است که داوطلبان میتوانند هریک را برای انتخاب رشته سال جدید خود ملاک قرار دهند.

توجه داشته باشید که رتبه ذخیره نمی شود و اعتبار “رتبه کنکور” فقط مربوط به همان کنکور هست! مثلا برای کنکور 1403 مجددا تراز کنکور ۱۴۰۲ با داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ مقایسه خواهد شد و رتبه جدید به آن داده خواهد شد تا انتخاب رشته کند. این موضوع برای بچه هایی که مشمول خدمت سربازی هستند یا میخواهند یک سال پشت کنکور بمانند خیلی خبری خوشی است.

به شرطی که تراز بالای 10.000 داشته باشند وگرنه دانش آموزان عادی امسال باتوجه به اینکه هنوز کنکور ویژه فرهنگیان جدا نشده است و ظرفیت رشته های بدون کنکور بالا است بهتر بود که امسال انتخاب رشته کنند!

چرا اعتبار تراز کنکور 1402 به ضرر دانش آموزان است؟

دوستان این نکته را مد نظر داشته باشید که باوجود تغییرات کنکور 1403 که همچنان هرروز شاهد اطلاعیه های جدید هستیم آیا واقعا میتوان روی این موضوع حساب کرد که سال آینده با همین تراز بتوانیم همین رشته ها را قبول شویم؟؟

به ویژه اینکه سال آینده طبق آخرین اعلامیه تغییرات کنکور 1403 تاثیر سوابق تحصیلی قرار است 50 درصد باشد و احتمالا امتحانات نهایی سخت تر امسال هم خواهد بود. دروس عمومی نیز قرار نیست که به کنکور برگردند اما ظاهرا تغییرات جدیدی را برای دانشجویان ورودی دانشگاه ها شاهد خواهیم بود. پس اعتبار تراز کنکور 1402 را نمیتوان خیلی اتفاق خوبی در نظر گرفت.

یعنی معلوم نیست سال بعد همین تراز بهتون رتبه چند و چه قبولی ای بده! ممکنه تراز کل ۸ هزار، امسال رتبه ۳ هزار بهتون بده؛ سال دیگه همین تراز رتبه ۴ هزار بده مثلا…

بهتر بود بجای اعتبار تراز چیکار میکردن؟

این یک نظر کاملا ابتدایی است که قطعا با بررسی دقیق قوانین کشوری سازمان سنجش نیست اما به نظر ما بهتر بود که بچه ها انتخاب رشته میکردند و چیزی مثل کارنامه سبز برایشان حفظ میشد. اینطوری کسانی که میخواستند یک بار دیگر تلاش کنند امید داشتند که اگر قبول هم نشویم سال بعد یک دانشگاهی برای ما جا نگه داشته است.

هرچند این کار هم برای بچه هایی که میخواهند سال بعد تازه کنکور بدهند و وارد دانشگاه شوند، راضی کننده نیست و قطعا از اینکه داوطلبان سال گذشته دارند ظرفیت دانشگاه ها را پر میکنند ناراضی خواهند بود.

اصلا کسی میداند فلسفه ایده اعتبار تراز کنکور تا دو سال به چه علت داده شد؟ اینطوری بچه هایی که یکم دلسرد شدن، بخاطر اعتماد به اعتبار تراز کنکور سال بعد خیلی تلاش نمیکنن و وسطاش میگن اوکی میرم با همون تراز سال پیش انتخاب رشته میکنم دریغ از اینکه سال بعد احتمالا دیگه به اندازه امسال انتخاب نخواهند داشت.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    من میخوام از اعتبار کنکور 1402 استفاده کنم و برای کنکور اردیبهشت امسال ثبت نام کردم. میخواستم بدونم باید کنکور تیر هم ثبت نام کنم یا لازم نیست؟

  2. سلام وقتتون بخیر،من پارسال تراز کنکورم ۶۸۰۰ بود و نهاییم ۸۶۰۰،برا امسال دوباره ثبت نام کردم ولی نخوندم،امسال تراز کنکوره پارسالمم مثله نهایی تغییر می‌کنه یا اون ثابته و فقط نهایی با اعمال ضریب تغییر میکنه!

    1. سلام وقتتون بخیر
      درصدهای شما در کنکور سراسری قاعدتاً باید با مقایسه با هم دوره ای های خودتون تراز بشن ولی امتحانات نهایی طبق گفته های مسئولین اگر ترمیم بشوند با سال جدید تراز می شوند.

  3. سلام
    من تراز کنکور امسالم ۱۰۰۰۰ شد ولی تراز سوابقم ۸۰۰۰ خواستم ببینم میشه امسال از تراز کنکور پارسال استفاده کنم امسال فقط ترمیم معدل کنم‌؟ در ضمن دانشجو هم هستم

    1. سلام
      وقت بخیر بله می تونید از تراز پارسالتون استفاده کنید باید از دانشگاه هم انصراف بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا