پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته معارف اسلامی

رشته علوم و معارف اسلامی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله معرفی رشته معارف اسلامی به توضیح رشته معارف اسلامی دانشگاه می‌پردازیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به نیروی انسانی متعهد و کارآمد در همه ی عرصه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی مشاهده گردید. تربیت چنین نیروهایی فقط از فضاهای آموزشی برخاسته از انقلاب ممکن بود به همین دلیل مدرسۀ عالی شهید مطهری که بعد از انقلاب به مرکز گسترش و ترویج تفکر اسلامی در بین جوانان تبدیل شده بود پیشنهاد تاسیس گرایش های رشته علوم و معارف اسلامی را در سطح دوره متوسطه به آموزش و پرورش ارائه نمود.

اکنون بعد از گذشت سه دهه رشته علوم و معارف اسلامی یکی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی به شمار می رود که فرصتی برای تعلیم و تربیت الهی دانش آموزان فراهم کرده تا آن ها بتوانند با گذراندن دروس تخصصی این رشته آمادگی تحصیل در حوزه های علمیه و رشته های علوم انسانی دانشگاه‌ها را پیدا نمایند. البته شغل های رشته ی معارف اسلامی به حوزه و آموزش و پرورش محدود نمیشود. در ادامه مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری، درباره این رشته بیشتر بخوانید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری درباره رشته معارف اسلامی و اخلاق در دانشگاه میگوید

معرفی رشته معارف اسلامی دانشگاه

در ادامه مقاله به معرفی رشته معارف اسلامی در دانشگاه می‌پردازیم. رشته  و معارف اسلامی علاوه بر این که یکی از چهار رشته شاخه نظری در دوره متوسطه است. یکی از رشته‌هایی است که از طریق کنکور انسانی می‌توانید انتخاب کنید. این رشته در دوره متوسطه فقط در مدارس خاص تدریس می شود. در این مدارس دانش آموزان سایر رشته ها حضور ندارند. توجه داشته باشید که رشته معارف با رشته الهیات متفاوت است.

دانش آموزان در این رشته جزو طلاب نیز محسوب می شوند. بعضی از دروس این رشته با علوم انسانی مشترک است. مثلا دانش‌آموز رشته معارف اسلامی در دبیرستان ادبیات اختصاصی، تاریخ جهان و..‌ را مطالعه نمی کند. اما عربی پیشرفته تر، اخلاق اسلامی و… را مطالعه می‌کند. برای ورود به این رشته در مقطع متوسطه حداقل نمره میانگین سه سال هفتم، هشتم و نهم در دوره اول متوسطه برای دروس معارف اسلامی ۱۴، زبان عربی ۱۳ و ادبیات فارسی ۱۲ باشد.

تحصیل در رشته معارف اسلامی در دانشگاه

بعد ازپایان دوره متوسطه دانش آموزان می توانند برای ادامۀ تحصیل یکی از سه مسیر حوزه های علمیه، مراکز خاص (دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق، دانشگاه رضوی) رشته های علوم انسانی دانشگاه های سراسری را انتخاب کنند. زمانی که از طریق کنکور انسانی وارد رشته معارف اسلامی می شوند دانشجویان به کمک مطالعه، تحقیق، پژوهش و تلاش می‌توانند به شناخت خود و خداوند بپردازنند.

رشته معارف اسلامی در دانشگاه ها به دو زبان عربی و فارسی تدریس می شود. دانشجویان در طول تحصیل این رشته با انواع ادیان الهی و کتاب های آسمانی آشنا می‌شوند. تحصیل در این رشته به آن‌ها کمک می‌کند تا مردم را درباره خدا، ادیان، مفاهیم اسلامی و… آگاه سازند.

رتبه قبولی رشته معارف اسلامی

در ادامه مقاله معرفی رشته معارف اسلامی به توضیح درباره میانگین رتبه قبولی معارف اسلامی می‌پردازیم. همواره قبولی در دانشگاه سراسری برای داوطلبان کنکور اولویت دارد. پس در جدول زیر می‌توانید رتبه قبولی رشته معارف اسلامی در دانشگاه های دولتی را مشاهده کنید.

رتبه قبولی رشته معارف اسلامی
رتبه قبولی رشته معارف اسلامی دانشگاه سراسری

برای معرفی دانشگاه ها روی نام دانشگاه کلیک کنید.

دانشگاه الزهرا تهران

دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشگاه فردوسی مشهد

دروس رشته معارف اسلامی

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح دروس رشته معارف اسلامی می‌پردازیم. البته رشته معارف اسلامی دارای گرایش های مختلفی است که دروس تخصصی آنها نیز بالطبع متفاوت است. اما دروس مشترک گرایش های رشته معارف اسلامی به صورت زیر است.

اعراب‌ قرآن‌، تاریخ‌ اسلام‌، منطق‌، صرف‌ و نحو عربی‌ کاربردی‌، آشنایی‌ با ادیان‌ بزرگ‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ معاصر، ترجمه‌ عربی‌ به‌ فارسی‌ و فارسی‌ به‌ عربی‌، تاریخ‌ زبان‌ وفرهنگ‌ عربی‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ فقهی‌ و تفسیری‌، آشنایی‌ با علوم‌ اسلامی‌ (عرفان‌ و فلسفه‌)، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ عرفانی‌، مبادی‌ فقه‌، قرائت‌ مطبوعات‌ واستفاده‌ از رادیو و تلویزیون‌، روش‌ تحقیق‌، مکالمه‌ و محاضره علوم‌ بلاغی‌، مبادی‌ اصول‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، زبان‌ تخصصی‌، فقه‌ مقدماتی‌، تفسیر.

گرایش های رشته معارف اسلامی

در ادامه مقاله معرفی رشته معارف اسلامی به شرح گرایش های رشته معارف اسلامی می‌پردازیم. رشته معارف اسلامی در دوره کارشناسی دارای ۶ گرایش فقه شافعی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، ادیان و عرفان، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی می‌باشد. رشته معارف اسلامی در هر 6 گرایش در ایران تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارد.

گرایش فقه شافعی در رشته معارف

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح مختصری درباره گرایش فقه شافعی رشته علوم و معارف اسلامی می‌پردازیم. در گرایش فقه شافعی از داوطلبان اهل سنت نیز دانشجو پذیرش می شود. در این گرایش مباحثی مانند جزا، عبادت، معاملات، قضا و شهادت و… به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

دروس تخصصی گرایش فقه شافعی: مبادی فقه، مبادی اصول، کلیات حقوق، فقه عبادی 1و2، فقه مدنی 1، 2، 3، 4، 5 و 6، قواعد فقه 1، اصول فقه 1، 2، 3 و 4، آیات الاحکام 1، تاریخ فقه و فقها 1و 2، احادیث فقهی، حقوق تعهدات، حقوق خانواده 1و 2، حقوق جزای عمومی 1 و 2، حقوق جزای اختصاصی 1 و 2، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، زبان تخصصی 1 و 2 و 3، فقه تطبیقی 1.

گرایش های رشته معارف اسلامی در دانشگاه

گرایش علوم قرآن و حدیث

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح گرایش علوم قرآن و حدیث می‌پردازیم. در این گرایش دانشجویان ۱۲ واحد تفسیر قرآن می‌گذرانند و با مسائلی مانند شأن نزول، مفهوم آیات و تفاسیر مهم قرآن آشنایی پیدا می‌کنند. علاوه‌برآن ۱۲ واحد درسی در زمینه علوم قرآنی نیز در این گرایش رشته معارف اسلامی در دانشگاه وجود دارد‌. در گرایش علوم قرآن و حدیث دانشجویان باید به مطالعه احادیث نیز بپردازند.

دروس تخصصی گرایش علوم قرآن و حدیث: علوم قرآنی‌، تاریخ‌ قرآن، فقه‌الحدیث‌، تفسیر قرآن‌ کریم‌، تاریخ‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌، مروری‌ بر نهج‌البلاغه‌، تاریخ‌ حدیث‌، علوم‌ بلاغت‌، درآیات حدیث، تأثیر قرآن‌ کریم‌ در پیدایش‌ علوم‌ ادبی‌.

گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی رشته معارف

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی می‌پردازیم. گرایش ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دروس و بازار کاری تقریبا مشابه رشته کارشناسی فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه دارد. در این گرایش مباحثی مانند وظایف و حقوق انسان‌ها از دیدگاه تشریعات الهی بررسی می‌شود.

دروس تخصصی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلام: احادیث‌ فقهی‌، فقه‌، حقوق‌ جزای‌ خصوصی‌ اسلام‌، آیات‌ الاحکام‌، فقه‌ مقارن‌، اصول‌ فقه‌، تاریخ‌ فقه‌ و فقها، حقوق‌ بین‌الملل‌ اسلام‌، کلیات‌ حقوق، حقوق‌ جزای‌ عمومی‌ اسلامی‌، قواعد فقه‌ مدنی‌، آیین‌ دادرسی‌ در اسلام‌، حقوق‌ خانواده‌، حقوق‌ تطبیقی‌.

گرایش علوم فلسفه و حکمت

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح گرایش علوم فلسفه و حکمت می‌پردازیم. بیشتر نظام آموزشی این گرایش بر پایه کتاب‌های فلسفی مانند منشا اشراق می‌باشد.

دروس تخصصی گرایش فلسفه و حکمت اسلامی: متون‌ فلسفی‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، فلسفه‌ اسلامی‌، منطق‌، کلام‌، حکمت‌ عملی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، عرفان‌.

گرایش های ادیان و عرفان رشته معارف اسلامی

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح گرایش ادیان و عرفان می‌پردازیم. در این گرایش تاریخ ظهور ادیان و نحوه گسترش آن ها مطرح می‌شود. در واقع دانشجویان باید هر ۳ بخش دین را که شامل اخلاق، عقاید و احکام و آداب است را مطالعه کنند.

دروس تخصصی گرایش ادیان و عرفان: تاریخ‌ تصوف‌، معارف‌ شیعه‌، تاریخ‌ فرق‌ اسلامی‌، متون‌ ادیان‌ و عرفان‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، کلیات‌ علم‌ کلام‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، ادیان‌ ایران‌ قبل‌ از اسلام‌، تفسیر عرفانی‌ قرآن‌، ادیان‌ ابتدایی‌ و قدیم‌، متون‌ عرفانی‌ فارسی‌، دین‌ یهود و مسیحیت‌، دین‌ بودا و خاور دور، ادیان‌ هند، روش‌شناسی‌ ادیان‌.

گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی

در ادامه مقاله معرفی معارف اسلامی به شرح گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی می‌پردازیم. در این گرایش تاریخ و جغرافیای ممالک اسلامی بررسی می شود. همین امر باعث آشنایی دانشجویان با فرهنگ مسلمانان نقاط مختلف جهان می شود.

دروس تخصصی گرایش فرهنگ و تمدن اسلامی: تاریخ‌ تشکیلات‌ اسلامی‌، وضع‌ کنونی‌ جهان‌ اسلام‌، کلیات‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ اسلامی‌، تاریخ‌ نگاری‌ در اسلام‌‌، تاریخ‌ اسلام‌ در مصر و شام‌، تاریخ‌ هنرهای‌ اسلامی‌‌، تاریخ‌ اسلام‌ از سلاجقه‌ تا سقوط‌ بغداد، تاریخ‌ اسلام‌ از آغاز خلافت‌ عباسی‌ تا پایان‌ آل‌ بویه‌، اسلام‌ در برخورد با غرب‌ و استعمار، تاریخ‌ اسلام‌ در مغرب‌ و اندلس‌، جغرافیای‌ تاریخی‌ اسلام‌، متون‌ تاریخی‌، اسلام‌شناسی‌ در غرب‌، تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ در اسلام‌، متون‌ جغرافیائی‌، تاریخ‌ علوم‌ در اسلام‌، تاریخ‌ تشیع‌.

مهارت لازم برای شغل های رشته معارف اسلامی

در ادامه مقاله معرفی رشته معارف اسلامی به شرح مهارت های لازم برای رشته معارف اسلامی می‌پردازیم. اولین قدم برای ورود به این رشته این است که به خدا و مسائل مذهبی اعتقاد داشته باشید تا مسائل درسی را راحت تر درک کنید. دانشجویان رشته معارف اسلامی باید به زبان و ادبیات عربی مسلط باشند. زیرا برای ورود به وادی قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و مطالعه فقه و مبانی حقوق اسلامی آشنایی با عربی امری ضروری می‌باشد. آن‌ها باید با زبان انگلیسی آشنا باشند تا بتوانند معارف اسلامی را گسترش دهند.

معرفی شغل های رشته معارف اسلامی در بازار کار ایران

بازار کار و شغل های رشته ی معارف اسلامی در ایران

در ادامه مقاله معرفی رشته معارف اسلامی به شرح شغل های رشته ی معارف اسلامی در ایران می‌پردازیم. داوطلبان باید بدانند که بعد از فارغ التحصیل شدن از رشته معارف اسلامی چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی مانند سایر رشته‌ها با مشکل بازار کار رو به رو هستند.

در گرایش علوم قرآن و حدیث می‌توانند در مراکز آموزشی و یا پژوهشی مشغول به کار شوند. گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی جنبۀ کاربردی بیشتری دارد. شغل های رشته ی معارف اسلامی در گرایش مبانی حقوق میتوانند درآمد و البته اشتغال فعال تری داشته باشند. مانند وکیل دادگستری، مشاور حقوقی و کارشناس حقوقی.

دانشجویان رشته معارف اسلامی فارغ التحصیل در گرایش تاریخ و تمدن اسلامی می‌توانند در وزارت علوم خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار شوند و یا به کارهای پژوهشی بپردازند.

در گرایش ادیان و عرفان فارغ التحصیلان می‌توانند در وزارت امورخارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های مانند آن مشغول به کار شوند. اما متاسفانه اکثر مسئولان با فواید این رشته آشنا نیستند و معتقدند که نیازی به شناخت سایر ادیان نیست.

در حال حاضر یک سری مراکز پژوهشی غیر دولتی وجود دارد که تعدادی از فارغ التحصیلان این گرایش جذب این مراکز شده‌اند. درآمد فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی به دلیل تنوع شغلی بالای آن متفاوت است. میانگین درآمد ماهانه کارشناسی این رشته تقریبا ۴ میلیون تومان می‌باشد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو

در مقاله معرفی رشته معارف اسلامی سعی کردیم دید جامع و کاملی از دروس و گرایش های رشته معارف اسلامی را ارائه دهیم. البته نمیتوان تحصیل در رشته معارف اسلامی را برای هرکسی مناسب دانست چون به شدت به روحیات شخص و اعتقادات مذهبی وی بستگی دارد.

ما در مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو کرج به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما در زمینه شروع کنکور ، جمع بندی دروس کنکور و انتخاب رشته باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا