پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته مهندسی ماشین های ریلی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

این مقاله را به معرفی رشته مهندسی ماشین های ریلی اختصاص داده ایم. داوطلبان کنکور ریاضی می توانند برای انتخاب رشته مهندسی ماششپین های ریلی اقدام کنند. اهمیت این رشته نیز به این جهت است که از گذشته های دور تا به امروز استفاده از قطار همواره اهمیت بالایی داشته و قطار یکی از پر طرفدارترین وسیله های حمل و نقل می باشد. پیشنهاد می کنیم برای دیدن سایر رشته های کنکور ریاضی به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

تاریخچه ماشین های ریلی

اگر بخواهیم نگاه مختصری به تاریخچه قطار بی اندازیم, اولین قطار نخستین بار سده 1500میلادی راه افتاد و جنس ریل این قطار از چوب بود و واگن های آن توسط اسب ها کشیده می شد. اما بعدها در سده 1800 میلادی اولین قطار بخار اختراع شد و در سال 1804 توسط ریچارد تروتیک, لوکوموتیوی که مجهز به موتور بخار باشد درست شد.

33

اما این قطارها در ابعادی که الان هستند نبودند و قادر به حمل مسافران زیاد هم نبودند. جورج استیونسن اولین کسی بود که تلاش کرد تا قطار به یک وسیله حمل و نقل تبدیل شود. او یک مهندس مکانیک بود و با ساخت یک قطار بزرگ مجهز به موتور بخار, اولین قطار به عنوان وسیله حمل و نقل را بوجود آورد. در ایران اما اولین قطاری که شروع به کار کرد, ماشین دودی نام گرفت و مسیر حرکت آن از تهران به سمت شهر ری بود.

رشته مهندسی ماشین های ریلی

قطار یکی از وسایل حمل و نقل پر استفاده و کم خطری است که می تواند وزن سنگین و مسافران زیادی را حمل کند. بنابراین صنعت حمل و نقل ریلی روز به روز در حال پیشرفت است و این موضوع باعث شده تا به مهندسان و متخصصان در این حوزه نیاز باشد. به این ترتیب در سال 1376 برای نخستین بار در دانشگاه علم و صنعت ایران و در دانشکده مهندسی راه آهن, این رشته ارائه شد. رشته مهندسی راه آهن دارای سه گرایش بود که بعدها هر یک از گرایشات آن به رشته ای مستقل و جدا تبدیل شدند.

رشته مهندسی ماشین های ریلی یکی از این گرایشات بود که امروزه در دانشگاه های کشور ارائه می شد و هدف از تدریس این رشته, تعمیر, نگهداری, بازسازی و طراحی ماشین های ریلی است. دانشجویان در این رشته فعالیت قسمت های مختلف ماشین های ریلی را مورد بررسی قرار می دهند و با انجام پژوهش های علمی در تلاش اند تا بهره وری و کارایی سامانه های ریلی را توسعه دهند.

اگر به رشته های دریایی علاقه مند هستید معرفی رشته ناوبری و حمل و نقل را مطالعه کنید.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته مهندسی ماشین های ریلی

از شرایط مهم برای انتخاب این رشته البته بعد از داشتن علاقه, قوی بودن در درس ریاضی و فیزیک است. این دو درس تاثیر زیادی در قبولی شما برای انتخاب رشته و برای ادامه تحصیل در آن دارد.

از آنجایی که یک مهندس ریلی با سایر کارمندان مدام در حال ارتباط است باید روابط اجتماعی خوب و قوی ای داشته باشد. همچنین خلاقیت نیز یکی از فاکتورهای مهی است که باعث می شود یک مهندس ریلی تفاوت خودش را نشان داده و برای طراحی ماشین های ریلی از قابلیت های خود استفاده کند.

44 2

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی ماشین های ریلی

اطلاع از شرایط و ویژگی های دانشگاه های ارائه دهنده رشته مورد نظر بسیار مهم است. در این قسمت این دانشگاه ها را همره با ظرفیت و محلشان برای شما بررسی می کنیم.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرنوع پذیرش
دانشگاه علم و صنعت ایرانروزانه20تهرانبا آزمون
دانشگاه علم و صنعت ایرانشبانه5تهرانبا آزمون
دانشگاه اصفهانروزانه20اصفهانبا آزمون
دانشگاه اصفهانشبانه15اصفهانبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی زندغیر انتفاعی60شیرازبدون آزمون

دروس دانشگاهی رشته مهندسی ماشین های ریلی

معمولا افرادی که انتخاب رشته می کنند مایل هستند تا از دروسی که در رشته مورد نظرشان وجود دارد مطلع شوند. این دروس می تواند باعث انگیزه بیش تر دانشجو شود و با آمادگی بیش تری به انتخاب رشته بپردازند. در این قسمت دروس دانشگاهی رشته مهندسی ماشین های ریلی را معرفی می کنیم.

دروس عمومیدروس پایهدروس اصلیدروس تخصصیدروس اختیاری
تربیت بدنی 1فیزیک ۱ریاضیات مهندسیتحلیل سیستم هانقشه کشی صنعتی ۲
تربیت بدنی 2ریاضی ۱آزمایشگاه مبانی برقدینامیک حرکت قطار ها
زبان خارجی عمومیفیزیک ۲مبانی ماشین های الکتریکیطراحی لکوموتیوسیستم های اندازه گیری
ادبیات فارسیریاضی ۲نقشه کشی صنعتی ۱طراحی بوژی
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامیآزمایشگاه فیزیک ۱مقاومت مصالح ۱علم مواد و شناخت فلزات در راه آهناصول مدیریت
یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامیآزمایشگاه فیزیک ۲آزمایشگاه مکانیک سیالاتطراحی سازه واگنالکترونیک نوری
یک درس از دروس انقلاب اسلامیشیمی عمومیمبانی ارتباطات و علائم الکتریکیطراحی ترمز های قطارکنترل اتوماتیک قطارهای برقی
یک درس از دروس اخلاق اسلامیمحاسبات عددیاستاتیکطراحی ماشین های ریلیمباحث ویژه الکتریکی
دو درس از دروس مبانی نظری اسلاممعادلات دیفرانسیلموتورهای احتراق داخلیتکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیهیاتاقان و روغن کاری
تنظیم خانواده و مهارت های زندگیبرنامه نویسی کامپیوترآزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارتکارگاه جوشکاری و ورق کاریمدل سازی و شبیه سازی ماشین های ریلی
طراحی اجزای ۱ و ۲راه آهن برقیمدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی
آزمایشگاه مقاومت مصالحکارگاه تخصصی واگنتاسیسات واگن و لکوموتیو
انتقال حرارتپروژه تخصصیآزمایشگاه علم مواد در راه آهن
مقاومت مصالح ۲کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازیراه آهن های شهری
ارتعاشات مکانیکیکارگاه تخصصی لکوموتیوطرح هندسی خط
کنترل اتوماتیک
ترمودینامیک ۱
آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
مبانی مهندسی برق
شیمی کاربردی در راه آهن
دینامیک
مکانیک سیالات
اصول بهره برداری راه آهن
نقشه کشی صنعتی ۲
مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن

بازار کار رشته مهندسی ماشین های ریلی

خیلی از افراد با توجه بازار کار رشته را انتخاب می کنند. البته این روش اگر بدون علاقه و انگیزه برای مطالعه رشته مورد نظر باشد, ممکن است بعد از مدتی مطالعه و ادامه تحصیل کار سختی شود. اما نکته ای قصد اشاره به آن را داریم این است که توجه به بازار کار مسئله ای پر اهمیت است. ما نیز در این قسمت بازار کار و مشاغل مرتبط به رشته مهندسی ماشین های ریلی را بررسی می کنیم.

از آنجاییکه بخش اجرایی راه آهن با تصمیم دولت به بخش تخصی انتقال یافته, نیاز بیش تری به نیروی متخصصی است که بتوانند پروژه ها را مدیریت و کنترل کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مترو, کارخانه ها, صنعت ذوب آهن و … مشغول به شوند. تعدادی دیگر از مشاغل مربوط به این صورت هستند:

  • شرکت های مشاوره مهندسی
  • شرکت های سازنده قطعات و ماشین های ریلی
  • واگن سازی پارس

افراد شاغل در این رشه می توانند در موسسات دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. اگر در موسسات دولتی کار کنند طبق قانون خدمات کشوری حقوق خواهند گرفت. اما اگر بطور خصوصی کار کنند درآمدشان به مزان تجربه, دانش و توانایی های خودشان بستگی دارد. لازم به ذکر است که می توانید رشته مهندسی راه آهن و بازار کار آن که شباهت هایی به مهندسی ریلی دارد را مطالعه کنید.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته مهندسی ماشین های ریلی از رشه هایی است که تشابه زیادی به رشته مکانیک دارد. افرادی که در رشته مکانیک توانایی زادی دارند می توانند خیلی بهتر در رشته مهندسی ماشین هی ریلی مشغول به کار یا تحصیل شوند. برای آن که در هنگام انتخاب رشته دچار اشتباه نشوید بهتر است از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرید. برای جلسه اول مشاوره نیز می توانید یک جلسه مشاوره آنلاین داشته باشید تا از کیفیت مطمئن شوید.

پیشنهاد می کنیم تا در اینستاگرام آکو نیز عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی و رشته های دانشگاهی مطلع شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا