پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی هنر

معرفی رشته موسیقی

رشته آهنگسازی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

زیبایی های موسیقی غیر قابل وصف است، جذابیتی که این هنر به زندگی می بخشد بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده است، همه ما هر روز و هر ساعت با این هنر در ارتباطیم، زمانی به تماشای فیلم می نشینیم، به مراسم های شاد می رویم، به موسیقی های مختلف گوش می دهیم، در تمام این لحظات این هنر را در کنار خود داریم، افرادی که علاقمند به راه هستند تعداد کمی ندارند، در برخی موارد حتی زمانی که یک کودک هستند در پی یادگیری این هنر زیبا در می آیند، در ادامه مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو به معرفی رشته موسیقی می پردازد.

اول این که این موضوع را به خاطر داشته باشید که رشته موسیقی و آهنگسازی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، جالب توجه است که با اینکه موسیقی در آموزشگاه های بسیاری تدریس می شود باز افراد زیادی هستند که علاقمند به تحصیلات دانشگاهی در رشته موسیقی می باشند بنابراین چند دانشگاه در ایران نیز وجود دارد که به پذیرش دانشجو در این رشته می پردازد، البته که تعداد پذیرش در این رشته بسیار محدود می باشد، در ادامه با دروس رشته آهنگسازی آشنا می شوید.

دروس رشته آهنگسازی

رشته آهنگسازی طرفداران بسیاری دارد اما تعداد افرادی که در این رشته تحصیلات دانشگاهی دارند بسیار کم است، در ایران نیز این رشته تنها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان تحصیل وجود دارد و افرادی که می خواند در این رشته در مقطع دکتری نیز تحصیل کنند باید یکی از دانشگاه های خارج از کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند، در جدول زیر دروس کارشناسی رشته آهنگسازی آورده شده است.

نام درس
تحلیل مبانی نظری موسیقی پیانو 4
سرایش 1 پیانو 5
سرایش 2 پیانو 6
سرایش 3 آواز جمعی 1
سرایش 4 آواز جمعی 2
هارمونی 1 تاریخ موسیقی ایران
هارمونی 2 تاریخ موسیقی جهان 1
پیانوی عمومی 1 تاریخ موسیقی جهان 2
پیانوی عمومی 2 تاریخ موسیقی ایران 1
پیانوی عمومی 3 آشنایی با آهنگسازی قرن بیستم
مبانی فیزیک صوت پیوند شعر و موسیقی آوازی
تربیت شنوایی 1 کاربرد کامپیوتر در موسیقی
تربیت شنوایی 2 ساز شناسی موسیقی ایرانی
هارمونی 3 سازشناسی موسیقی جهانی 1
هارمونی 4 ساز شناسی موسیقی جهانی 2
آهنگسازی 1 تاریخ موسیقی ایران 2
آهنگسازی 2 کنترابوان 1
آهنگسازی 3 کنترابوان 2
آهنگسازی 4 کنترابوان 3
آهنگسازی 5 کنترابوان 4
آهنگسازی 5 فرم موسیقی 1
فرم مقدماتی موسیقی فرم موسیقی 2
ارکستراسیون 1 فرم موسیقی 3
ارکستراسیون 2 فرم موسیقی 4
ارکستراسیون 3 پارتی تور خوانی
ارکستراسیون 4 آهنگسازی بر اساس موسیقی ایرانی 1
هارمونی یراتیک 1 آهنگسازی بر اساس موسیقی ایرانی 2
هارمونی یراتیک 2 پایان نامه

دانشگاه رشته موسیقی در ایران و جهان

در ایران پذیرش دانشجو در رشته موسیقی بسیار کم می باشد، اما می خواهیم دانشگاه هایی را که رشته موسیقی را در ایران ارائه می دهند همراه با مشخصاتشان در اختیارتان قرار دهیم.

نام دانشگاه نوع رشته ظرفیت شهر جنسیت

نوع آزمون

 

دانشگاه هنر تهران روزانه 16 کرج هردو با آزمون
دانشگاه هنر اصفهان روزانه 20 اصفهان هردو با آزمون
دانشگاه هنر اصفهان شبانه 1 اصفهان هردو با آزمون
موسسه غیر انتفاعی کمال الملک غیر انتفاعی 60 نوشهر هردو بدون آزمون

دانشگاه رشته آهنگسازی  در سطح جهان

  • کالج مریویل
  • دانشگاه جان هاپکینز
  • دانشگاه وندربیلت
  • دانشگاه رایس
  • دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

نمونه کارنامه رشته موسیقی

رتبه در سهمیه: 276         رتبه کشوری: 402              سهمیه قبولی: منطقه یک        دانشگاه قبولی :

نام درس درصد
ادبیات فارسی 43
عربی 38
معارف 67
زبان 72
درک عمومی هنر 21
درک عمومی ریاضی و فیزیک 13
ترسیم فنی 16
خلاقیت تصویری 39
خلاقیت نمایشی 22
خلاقیت موسیقی 85
خواص مواد 25

بازار کار رشته آهنگسازی

رشته آهنگسازی یک رشته هنری می باشد که علاقمندان بسیاری نیز دارد، افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند می توانند به افرادی که علاقمند به یادگیری این حرفه به صورت آزاد هستند آموزش دهند، همچنین در استدیو های آهنگسازی نیز می توانند فعالیت کنند.

این افراد می توانند در دانشگاه ها و آموزش پرورش نیز به تدریس دروس آهنگسازی بپردازند، در انتها باید توجه داشت افرادی که در این رشته می خواهند به یک مهارت خاصی برسند باید تمرین و تکرار بسیار بالایی در این کار داشته باشند.

در خارج از ایران نیز این حرفه تنوع کاری بالایی دارد و افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند در سالن های کنسرت می توانند فعالیت داشته باشند، همچنین فعالیت این افراد می تواند در زمینه ساخت موسیقی های تبلیغاتی و موسیقی های فیلم ها و انیمیشن ها نیز باشد.

درآمد رشته آهنگسازی در ایران و جهان

درآمد رشته آهنگسازی بستگی به مهارت و تجربه فرد و همچنین شغلی که فرد در آن فعالیت می کند نیز دارد، اگر فرد در یک سازمان دولتی استخدام و مشغول به کار شود طبق وزارت کار حقوق دریافت خواهند کرد، اما افرادی که به صورت خصوصی در آموزشگاه ها فعالیت می کنند می توانند چند شغل را کنار یک دیگر داشته باشند و درآمد بیشتری کسب کنند.

در خارج از ایران موسیقیدان ها درآمد بهتری دارند، البته که این موضوع بستگی به تجربه و مهارت فرد نیز دارد، هرچه مهارت فرد در این رشته بهتر باشد می تواند در کنسرت ها و استدیو ها از درآمد زایی بیشتری برخوردار باشند، همچنین تعداد هنرجویانی که در پی یادگیری این حرفه هستند در میزان درآمد یک موسیقیدان تاثیر دارد.

کسب درآمد نجومی در رشته موسیقی

کسب درآمد در این رشته گرچه کمی سخت می باشد اما غیر ممکن نیست، کمی سرمایه گزاری و راه اندازی یک استدیو موسیقی می تواند باعث درآمد زایی بالایی در این رشته شود.

انتخاب رشته کنکور سراسری با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

همان طور که گفته شد تعداد پذیرش دانشجو در رشته موسیقی بسیار محدود می باشد، همچنین افرادی که طالب تحصیل در رشته موسیقی می باشند باید در گروه آزمایشی هنر شرکت کنند در واقع کنکور رشته موسیقی در گروه ازمایشی همر می باشد. و دروس این رشته را برای آزمون سراسری به خوبی مطالعه کنند تا بتوانند در بین همان چند نفر قرار بگیرند و به هدف خود برسند، همچنین برای فعالیت در این حرفه می توان در کلاس های آزاد نیز شرکت کرد و با تمرین و تکرار و کار با اساتید زُبده روز به روز در این  حرفه پیشرفت کرد.

در هر صورت برای اینکه متوجه استعداد علاقه خود در زمینه رشته های هنری بشوید می توانید با یک مشاور که اطلاعات کافی در این زمینه دارد مشورت کنید و راه درست را پیدا کنید، مشاوران ما در مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو می توانند به تمام سوالات داوطلبان عزیز در زمینه رشته موسیقی و انتخاب رشته کنکور سراسری پاسخ دهند.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

بیشتر بخوانید:

منابع کنکور هنر

مشاوره کنکور هنر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا