پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته های خدمات فنی حرفه ای

رشته فنی حرفه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3/5 - (5 امتیاز)

دانش آموزان در سال نهم وارد شرایط جدیدتری در دوران تحصیل خود می شوند و باید یک از رشنه های نظری (ریاضی فیزیک – علوم تجربی – علوم انسانی – الهیات و معارف اسلامی) یا رشته فنی حرفه ای یا کار و دانش را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند، دانش آموزان پس از پایان سال نهم خود در آزمون های هدایت تحصیلی شرکت می کنند و رشته مورد علاقه خود را که در استعداد نیز دارند انتخاب می کنند، در ادامه این مقاله مرکز مشاوره تخصصی آکو قصد دارد به معرفی رشته های خدمات فنی حرفه ای بپردازد.

رشته های خدمات فنی حرفه ای

برخی از این دانش آموزان وارد رشته های فنی حرفه ای می شوند که خود این رشته فنی حرفه ای به چهار شاخه تقسیم می شود.

شاخه های رشته فنی حرفه ای

رشته فنی حرفه ای دارای چهار گروه یا شاخه می باشد که هر کدام رشته های مختلفی را در خود جای داده اند:

  1. گروه هنر
  2. گروه مدیریت و خدمات
  3. گروه صنعت
  4. گروه کشاورزی

هر کدام از این شاخه های رشته فنی حرفه ای دارای رشته هایی می باشند که مختص گروه خود می باشد و دانش آموزان زمانی که هر کدام از این رشته ها را انتخاب می کنند باید بدانند که رشته آن ها در کدام گروه جای دارد و ویژگی های آن گروه چیست، در ادامه با یک از زیر شاخه های رشته فنی حرفه ای (شاخه مدیریت و خدمات رشته فنی حرفه ای) آشنا می شوید.

رشته های خدمات فنی حرفه ای

این گروه یکی از چهار گروه از رشته های خدمات فنی حرفه این به حساب می آید که خود دارای 3 زیر گروه می باشد و هر کدام از این زیر گروه ها رشته هایی را در خود جای داده اند که در این مقاله به تفکیک آن ها را توضیح خواهیم داد.

زیر گروه بازرگانی و امور اداری : حسابداری

گروه خدمات : حمل و نقل ، ناوبری

گروه بهداشت و سلامت : تربیت کودک ، تربیت بدنی

رشته حسابداری

رشته حسابداری یکی از رشته های پر طرفدار در بین رشته های فنی حرفه ای می باشد و همان طور که از اسمش پیداست مربوط به مسائل مالی و گزارش های مالی می باشد، بازار کار این رشته تا حدود زیادی در ایران شرایط خوبی دارد و تنوع کاری این رشته نیز بالاست، افرادی که علاقه زیاید به حساب کتاب ارقام و اعداد دارند می توانند در این رشته موفق شوند، افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند در بانک ها، در شرکت های خصوصی و دولتی، در فروشگاه های بزرگ و آموزشگاه ها و … مشغول به کار شوند زیرا که در هر مرکزی برای رسیدگی با مسائل مالی وجود یک حسابدار ضروری می باشد.

رشته های فنی حرفه ای

رشته حمل و نقل

رشته حمل و نقل از دیگر رشته های فنی حرفه ای می باشد، این رشته مختص پسران می باشد و تنها در هنرستان های پسرانه ارائه می شود، این رشته یک رشته نو ظهور در گروه فنی حرفه ای می باشد و از سال 1395 وارد شاخه فنی حرفه ای شده است، افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند به عنوان مهماندار، متصدی صدور بلیط های مسافربری، کارمند تدارکات، متصدی سیستم های حفاظتی پایانه، متصدی آرشیو اسناد، کارمند خدمات ویژه مسافری و … به فعالیت بپردازند، حال هر چه تحصیلات فرد در رشته خود بالاتر باشد می تواند سمت های بالاتری داشته باشد.

زیر شاخه های رشته فنی حرفه ای

رشته ناوبری

رشته ناوبری یکی دیگر از زیر شاخه ها رشته فنی حرفه ای می باشد، افرادی که در این رشته تحصیل می کنند باید توانایی های خاصی نیز داشته باشند اعم از اینکه در دروس ریاضی و فیزیک سطح بالایی داشته باشند، به زبان انگلیسی مسلط باشند، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه ناوبری و دریایی فعالیت می کنند و تخصص آن ها در زمینه های تجهیزت زیر سطحی، عملیات دریایی، غواصی و … می باشد.

انتخاب رشته فنی حرفه ای

رشته تربیت کودک

این رشته تنها در هنرستان های دخترانه ارائه می شود و مختص دختران است، این رشته برای افرادی که به کودکان و دنیای آن ها علاقمند می باشند می تواند بسیار جذاب باشد، این رشته هم می تواند برای زندگی شخصی خود فرد مفید فایده باشد هم برای دنیای کاری او، این افراد می توانند در کودکستان ها مشغول به کار شوند زیرا که مادران بسیاری هستند که زمانی را اختصاص می دهند تا کودک خود را خارج از خانه و به داخل اجتماع بفرستند.

زیر شاخه های رشته فنی حرفه ای

رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی نیز از رشته های پر طرفدار شاخه فنی حرفه ای می باشد که افراد زیادی برای تحصیل در این رشته راهی می شوند، افرادی که در هنرستان رشته فنی حرفه ای را انتخاب می کنند برای ادامه تحصیل خود می توانند هم در کنکور تربیت بدنی فنی حرفه ای شرکت کنند و در دانشگاه در مقطع کاردانی تربیت بدنی ادامه تحصیل دهند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در کنکور شرکت کنند یا در یکی از کنکور های سراسری نظری شرکت کرده و در رشته تربیت بدنی که یک رشته شناور در بین علوم نظری می باشد در مقطع کارشناسی پذیرفته شوند.

شاخه های رشته فنی حرفه ای

افرادی که در رشته تربیت بدنی فارغ التحصیل می شوند می توانند به عنوان مربی و کمک مربی در رشته های مختلف، داوری مسابقات ورزشی، گوینده و کارشناس ورزشی در صدا و سیما، تدریس دروس تربیت بدنی، سرپرست اماکن ورزشی و … مشغول به کار شوند، در کل تنوع کاری در رشته تربیت بدنی بالا می باشد اما نیاز به مهارت بالا نیز دارد.

اگر علاقمند به شرکت در کنکور فنی و حرفه ای هستید می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

همه چیز درباره کنکور فنی حرفه ای

منابع کنکور فنی حرفه ای

نکاتی در رابطه با کنکور فنی حرفه ای

انتخاب رشته فنی حرفه ای با مرکز مشاوره تخصصی آکو

هر ساله دانش آموزان بسیاری هستند که علاقمند هستند که در رشته های فنی حرفه ای به تحصیل بپردازند، و از آن جا که شاخه فنی حرفه ای رشته های بسیار متنوعی دارد و بازار کار هر رشته نیز شرایط خاصی دارد که هر کدام روحیه خاص خود را می طلبد.

باید برای انتخاب این رشته ها اطلاعات کافی داشت تا فرد رشته ای را انتخاب کند تا در آن هم علاقه و هم استعداد داشته باشد و برای کسب این اطلاعات مشورت با یک مشاوری که در این زمینه فعالیت داشته باشد حتما توصیه می شود، مشاوران ما در مرکز مشاوره تخصصی آکو می توانند پاسخگوی تمام سوالات شما در زمینه انتخاب رشته فنی حرفه ای باشند.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا