پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

معرفی رشته هتلداری در دانشگاه

رشته مدیریت هتلداری یا hotel management

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

باتوجه‌به اینکه هرروزه به تعداد هتل های جهان افزوده می‌شود نیاز به افراد متخصص در زمینه مدیریت هتل و زمینه‌های مشابه احساس می‌شود. در نتیجه بازار کار و درامد رشته هتلداری روزبه‌روز رونق بیشتری می‌گیرد. به ویژه رشته هتل داری در خارج از کشور که گردشگری رونق بیشتری دارد، از درآمد و بازار کار بیشتری برخوردار است.

  این رشته از رشته‌های پرطرف‌دار مدیریت است که مربوط به رشته گردشگری نیز است. رشته مدیریت هتلداری در بازارکار چالش‌های جالبی را با خود به همراه دارد. در واقع هدف این رشته تربیت نیرویی است که با آداب‌ورسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهای خاص مردم دنیا آشنا باشد. در این مقاله به معرفی دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتلداری و دروس این رشته می‌پردازیم تا افرادی که مایل به تحصیل در رشته هتلداری هستند اطلاعات مورد نیاز را پیش از انتخاب رشته به دست آورند.

مشاوره انتخاب رشته تخصصی با بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در مرکز کنکور آکو کرج در تمامی روزهای سال برای انتخاب رشته سازمان سنجش یا هدفگذاری پیش از کنکور انجام میشود.

معرفی رشته هتلداری در دانشگاه با بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور

رشته هتلداری در دانشگاه

دانشجویان رشته هتلداری در دانشگاه در طی تحصیل خود با مواردی مانند رزرواسیون، نحوه تقسیم‌کارها، شناخت مواد غذایی و میزان انرژی آنها، منوشناسی و منونویسی، تهیه انواع غذاها و نوشیدنی‌ها، بهداشت و ایمنی در محیط آشپزخانه و هر چیزی که برای اداره یک هتل به آن نیاز است آشنا می‌شوند.

رشته هتلداری از رشته های تخصصی کنکور هنر است. یعنی تحصیل در رشته هتلداری را می‌توان از مقطع دبیرستان آغاز کرد. و پس از آن می‌توان برای اخذ مدارک کاردانی هتلداری، کاردانی پذیرایی و تشریفات، کاردانی مهمانداری هواپیما، کاردانی مدیریت گردشگری اقدام کرد.

البته لازم به ذکر است که رشته هتلداری در دانشگاه جزو رشته های شناور کنکور است و از تمامی گروه های آزمایشی تجربی و ریاضی و انسانی میتوان وارد رشته هتلداری شد.

همچنین داوطلبان ادامه تحصیل در رشته هتل داری در ایران می­‌توانند در مقطع کارشناسی گردشگری، کارشناسی ارشد مدیریت هتلداری و کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری وارد دانشگاه شوند. در صورت عدم ورود به دانشگاه از طریق تحصیل در مؤسسات گردشگری نیز می‌توانید دوره‌های مربوط به هتلداری را بگذرانید و مدرک آن را دریافت نمایید و وارد بازار کار شوید

. لازم به ذکر است تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته هتلداری در دانشگاه های ایران امکان‌پذیر نمی‌باشد. برای برنامه ریزی گذراندن دورهٔ تحصیلی کارشناسی ارشد رشته هتلداری در کشور های دیگر مهاجرت تحصیلی داشته باشید.

 

دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتلداری

به طور کلی پذیرش دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتل داری هم با کنکور و هم بدون کنکور است. در سال های گذشته حدود 190 نفر در دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت با کنکور و بدون کنکور بوده است. بیش از 100 نفر در سال های گذشته در رشته هتلداری بدون آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی قبول شده اند و 9 نفر نیز به صورت نیمه متمرکز و با آزمون و مصاحبه عملی در رشته هتلداری در دانشگاه های ایران قبول شده اند. 

دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتلداری که جزو دانشگاه های برتر کنکور سراسری هستند و رشته هتلداری را با کنکور ارائه میدهند شامل دانشگاه سراسری شیراز است که صرفا برای مناطق محروم ظرفیت پذیرش دارد و دانشگاه بعدی ، که به عنوان قطب ارائه دهنده رشته های گروه انسانی در تهران شناخته شده است، دانشگاه علامه طباطبایی تهران میباشد. دانشگاه علامه تهران رشته هتلداری را با آزمون و به صورت نیمه تمرکز به صورت روزانه ارائه میدهد.

سایر دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتلداری که در کنکور به صورت بدون آزمون پذیرش دارند شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی قدر در کوچصفهان رشت
  • موسسه غیرانتفاعی مازیار- رویان نور

از برترین دانشگاه‌های رشته هتلداری در خارج از کشور می‌توان به دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، ماساچوست، دانشگاه آریزونای شمالی، لوزان سوئیس، کالج مدیریت هتل ویلیام هرا (دانشگاه نوادا) اشاره کرد.

دانشگاه ها دارای رشته مدیریت هتلداری

دروس رشته هتلداری در دانشگاه

در معرفی دروس رشته هتلداری در دانشگاه به این نکته می‌پردازیم که دروس رشته هتلداری از بخش‌های دروس پایه، اصلی و دروس تخصصی تشکیل می‌شود. در ادامه به معرفی دروس رشته هتلداری می‌پردازیم. افراد مشغول به تحصیل رشته هتلداری تمام مواردی که مربوط به اقامت بهتر و راحت‌تر مهمان است را به طور کامل آموزش می‌بینند. رشته هتلداری در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی‌باشد. مدت‌زمان تحصیل در مقطع کارشناسی رشته هتلداری 4 سال است و در مجموع شامل 133 واحد درسی می‌شود.

دروس پایه و اصلی رشته هتلداری

در مقاله رشته هتلداری سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته هتلداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس پایه و اصلی رشته هتلداری می‌پردازیم.

تاریخ ایران، کلیات اقتصاد، مبانی جامعه شناسی، مبانی کشورشناسی، شناخت و کاربرد کامپیوتر، روان شناسی اجتماعی، اصول سازمان و مدیریت، عوارض و نتایج توریسم، اصول حسابداری، شناخت و فرهنگ اقلیت های ایران، زبان دوم، اقتصاد جهانگردی، شناخت روحیات ملل، کاربرد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری، قوانین و مقررات حقوق صنعت جهانگردی و هتلداری، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی، جغرافیای جهانگردی ایران، روابط عمومی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات، حقوق کار تامین اجتماعی و بهداشت و کمک های اولیه، نقشه خوانی و آشنایی با نقشه ها، مبانی مردم شناسی، جغرافیای جهانگردی عمومی، گذراندن اوقات فراغت، شناخت صنعت جهانگردی

دروس تخصصی رشته هتلداری

در مقاله معرفی رشته هتلداری سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته هتلداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس تخصصی رشته هتلداری می‌پردازیم.

خدمات رستوران، پذیره، شناخت تاسیسات اقامتی و پذیرایی و تشکیلات آن، حسابداری هتلداری، آشپزی، اصول تغذیه و رژیم‌های غذایی، شیرینی پزی، بهداشت کار و ایمنی، محاسبه قیمت تمام شده، بهداشت مواد غذایی، خانه داری، شناخت و نگهداری تاسیسات هتل، زبان انگلیسی تخصصی، کارآموزی

مهارت های لازم برای رشته هتلداری

برای ورود به رشته هتلداری در دانشگاه نیاز به این دارید که درباره مهارت های لازم مثل توانایی مدیریت و جدیت و خلاقیت و آگاهی به اندازه کافی داشته باشید. افرادی که در رشته هتلداری مشغول به تحصیل هستند نیاز دارند که از روابط‌عمومی بالایی برخوردار باشند. قدرت تحلیل مسائل را داشته باشند و از طرفی تسلط به زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر مانند عربی، آلمانی، فرانسوی نیز جزو مزایا و آپشن ای مثبت محسوب میشود. دانستن این زبان‌ها تضمینی بر موفقیت در بازار کار و صنعت هتلداری و گردشگری است.

بازار کار و درامد رشته هتلداری در ایران

در ادامه به بحث دربارۀ بازار کار و درامد رشته هتلداری در ایران می‌پردازیم. گسترش صنعت جهانگردی در ایران باعث شده که فرصت‌های شغلی خوبی در این زمینه برای افراد فراهم باشد. باتوجه‌به افزایش تعداد توریست‌ها افزایش تعداد هتل‌ها را شاهد هستیم و در نتیجه به مدیران هتل بیشتر و حاذق تری نیاز داریم. پس از اتمام تحصیل در رشته هتلداری می‌توانید در زمینه‌های زیر مشغول به کار شوید:

مدیریت گردشگری و جهانگردی، مدیریت هتل، مدیریت تشریفات، مهمانداری هواپیما و …، صندوق‌داری هتل، آشپزی و قنادی، رزرویشن هتل، موسسات ملی و جهانگردی، متصدی امور پذیرش و اطلاعات، متصدی امور پذیرایی 

البته درامد رشته هتل داری در ایران اگر با تاسیس هتل شخصی و یا استخدام در موسسات ملی جهانگردی همراه باشد میتواند بسیار خوب باشد. این درحالی است که فعالیت در هتل های متفرقه به عنوان کارمند یا حتی مدیریت داخلی سقف درآمد پایینی در ایران دارد. چون به داشتن تخصص و ایده اولوژی های اصلاح شده و آکادمیک در زمینه مدیریت هتل اهمیت داده نمیشود.

درامد رشته هتلداری در ایران

تحصیل رشته هتلداری در خارج از کشور

رشته هتلداری یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها برای پذیرش دانشگاه های خارج از کشور است. برای تحصیل رشته هتلداری در خارج از کشور در مقطع کارشناسی حساسیت خاصی وجود ندارد. تنها داشتن مدرک دیپلم دبیرستان کافی است اما برای تحصیل در مقاطع بالاتر رشته هتلداری در خارج از کشور نیاز به شرکت در آزمون‌هایی مانند GNIHM JET, NCHMCT JEE, AIHMCT و یا آزمون‌های خاص دانشگاه‌هاست.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در مرکز مشاوره آکو

با افتخار میگوییم ک بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در مرکز مشاوره کنکور آکو حضور دارد. مطالب ارائه شده درباره رشته هتلداری در دانشگاه  میتواند برای بسیاری از داوطلبان به منزله مشاوره تخصصی کنکور باشد چرا که اطلاعات درباره قبولی در رشته هتلداری دراختیار عموم نیست. علاوه بر اینکه داوطلب باید پیش از انتخاب به فکر درامد رشته هتلداری در ایران و البته شرایط رشته هتلداری در خارج از کشور باشد، تا درصورت نیاز برای مهاجرت برنامه ریزی کند. 

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی

با آکو علاوه بر شناخت دروس و دانشگاه های دارای رشته مدیریت هتلداری در ایران و خارج، با تست های تخصصی شخصیت شناسی تحصیلی، پیش از انتخاب رشته درباره آینده شغلی و شرایط تحصیلی خود بیشتر بدانید.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در اینستاگرام

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا