پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

معرفی رشته پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی در ایران

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

معرفی رشته پزشکی عمومی در دانشگاه یکی از پرطرفدارین موضوعات در میان داوطلبان کنکور تجربی است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل در مورد رشته تحصیلی است. داوطلبان باید اطلاعات دقیقی درباره رشته‌هایی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است داشته باشند. بهترین راه برای انتخاب رشته صحیح ، مشاوره تخصصی کنکور تجربی است. رشته پزشکی در ایران از رشته های پر طرف‌دار کنکور علوم تجربی محسوب می‌شود. از دلایل آن می‌توان به امنیت شغلی، اعتبار در جامعه و فرصت‌های شغلی و درآمد تضمین شده رشته پزشکی عمومی و تخصصی در آینده اشاره کرد.

مشاوره تضمینی قبولی در رشته پزشکی کنکور تجربی در مرکز مشاوره تخصصی کنکور پرسا

اهمیت رشته پزشکی تقر یبا در تمام دنیا مشهود است. رشته پزشکی رشتۀ دشواری است و ورود به آن عزم و ارادۀ آهنین می‌طلبد. در این مقاله سعی داریم که به معرفی رشته پزشکی و بازار کار و درآمد آینده آن همراه با توضیح دوره ها و مراحل بعد از قبولی در رشته پزشکی دانشگاه بپردازیم.

مشاور رتبه های برتر و تک رقمی کنکور تجربی 1400

اکثر دانشجویان فکر می‌کنند که دانشگاه مانند یک قیف برعکس است. ورود به آن سخت و خروج از آن آسان است. این درصورتی‌است که دانشجویان رشته پزشکی در ایران همچین عقیده‌ای ندارند. دانشجویان بعد از قبولی در رشته پزشکی باید خود را برای مطالعات بسیار آماده کنند. همچنین تحقیق و پژوهش را به طور گسترده فراگیرند.

بیشتر بخوانید: قبولی در رشته پزشکی کنکور ایران و چالش های بعد از آن

اگر دانشجو پشتکار لازم و کافی نداشته باشد و کوشا نباشد توانایی‌های لازم برای پایان رساندن دورۀ پزشکی عمومی را نخواهند داشت. زیرا همانطور که می‌دانید رشته پزشکی نسبت به باقی رشته‌های دانشگاهی بسیار سخت و سنگین است و مدت زمان اتمام آن نیز طولانی تر است. مراحل اتمام تحصیل در رشته پزشکی بر بسیاری از افراد پوشیده است. دوره ها و مراحل تحصیلی رشته پزشکی عمومی دارای 4 دوره است. این دوره‌ها به ترتیب عبارتند از:

  • علوم پایه (5 ترم یا دو‌سال و نیم)
  • فیزیوپاتولوژی (2 ترم یا یک‌سال)
  • کارآموزی بالینی (4 الی 5 ترم یا دو‌سال و نیم)
  • کارورزی بالینی ( یک و نیم الی دو سال)

در ادامه مقاله به معرفی مراحل دانشگاهی رشته پزشکی عمومی میپردازیم.

دوره علوم پایه از مراحل اولیه رشته پزشکی در ایران

دوره علوم اولین دوره‌ای است که باید در رشته عمومی پزشکی پشت سر گذاشته شود. دانشجویان در دوره علوم پایه با مباحث پایه و اولیۀ پزشکی آشنا می‌شوند. این دوره به مدت ۵ ترم یا دوسال و نیم به طول می انجامد. دروس تخصصی دوره علوم پایه از مراحل رشته پزشکی عبارت‌اند از:

آناتومی، جنین‌شناسی، فیزیولوژی، بافت‌شناسی، بیوشیمی، باکتری و ویروس‌شناسی و درس‌های اختصاصی مثل بلوک اعصاب، گوارش، ادراری تناسلی، قلب، بلوک بینایی شنوایی، بلوک تنفس، پوست و غدد.

درس‌های عمومی از جمله دروس گروه معارف نیز در این 5 ترم ارائه می‌شوند. همچنین درس‌های گروه بهداشت و خانواده نیز در این دوره ارائه می‌شوند. معدل دانشجو از این دروس باید حداقل 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس‌هایی را که در آنها نمره کمتر از 12 آورده است،‌ مجدداً بخواند.

دوره علوم پایه از مراحل رشته پزشکی عمومی کنکور تجربی در دانشگاه

دومین دورۀ رشته پزشکی در ایران مرحله فیزیوپاتولوژی است که شامل 2 ترم است و تقریبا 1 سال به طول می‌انجامد. دروس رشته داخلی (کلیه، خون، روماتولوژی، ریه، قلب، غدد، گوارش) در این دوره تدریس می شود. در دوره فیزیوپاتولوژی دانشجویان با ساز و کار بیماری ها و نشانه‌های آن‌ها آشنا می‌شوند. درس حجیم و سخت فارماکولوژِی (داروشناسی) و طب داخلی نیز در دوره فیزیوپاتولوژی تدریس می‌شود. دروس دوره فیزیوپاتولوژی عبارت‌اند از: آسیب‌شناسی اختصاصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها.

معرفی دوره های رشته پزشکی عمومی در دانشگاه های ایران

کارآموزی بالینی در رشته پزشکی شامل 4 الی 5 ترم است و تقریبا دوسال و نیم به طول می‌انجامد. در دوره کارآموزی بالینی دانشجویان دانشجویان وارد محیط بیمارستان می‌شوند. این دوره به دانشجویان کمک می‌کند تا در بیمارستان آموزش‌های تئوری خود را به‌صورت عملی یاد بگیرند.

دروس مراحل کار آموزی بالینی رشته پزشکی عبارت‌اند از: بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عفونی، کارآموزی داخلی، بیماری‌های جراحی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها، بیماری‌های کودکان، کارآموزی چشم،‌ فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماری‌های زنان و زایمان، رادیولوژی ، بیماری‌های روانی، کارآموزی روانپزشکی.

بعدازاین دوره دانشجویان رشته پزشکی در یک آزمون پیش کارورزی شرکت می‌کنند که بعد از قبولی در این آزمون به دوره کارورزی بالینی وارد می‌شوند.

معرفی دوره کارورزی بالینی یا انترنی رشته پزشکی

کارورزی بالینی در رشته پزشکی یک دورۀ دوساله است و آخرین دوره پزشکی عمومی می‌باشد که کاملاً در بیمارستان سپری می‌شود. در این دوره دانشجویان به‌صورت مستقیم با بیماران سروکار دارند. دروس دوره کارورزی بالینی عبارت‌انداز: کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی.

طرح اجباری رشته پزشکی

طرح اجباری طرحی است که دانشجویان بعد از گذراندن دوره کارورزی بالینی باید آن را سپری کنند. مدت زمان این طرح به مدت 2 سال است و همۀ فرغ‌التحصیلان موظف به گذراندن این طرح هستند. طرح اجباری پزشکی به این صورت است که فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی موظفند به مدت 2 سال در مناطق محروم و کم‌برخوردار به خدمت و طبابت مشغول شوند. دانشجویان درصورتی از این طرح معاف می‌شوند، که یا معدل بالا داشته باشند یا دارای رتبه برتر در آزمون‌های علوم پایه و پیش‌کارورزی باشند.

مراحل انترنی رشته پزشکی عمومی و درآمد آن در ایران

امروزه بسیار می‌شنویم که بازار کار و درآمد رشته پزشکی در ایران، برای فارغ‌التحصیلان این رشته تعریف آنچنانی ندارد. این در حالی‌است که همواره در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. اما این را هم نمی‌توان نادیده گرفت که بازار کار و درآمد فارغ التحصیلان رشته پزشکی عمومی نسبت به سال‌های گذشته کم‌تر شده است. اما هنوز هم به نسبت کارمند ها و سایر مشاغل بالا است.

از سوی دیگر زمینه‌های تحقیقی بسیاری در رشته پزشکی وجود دارد که فارغ‌لتحصیلان این رشته می‌توانند انجام دهند. درواقع فارغ‌التحصیلان این رشته لزوما نباید در مطب کار کنند و بازار کار های آزاد دیگری در این رشته است که تعداد انگشت شماری در آن مشغول به کار هستند. فعالیت حرفه ای در زمینه های تحقیقاتی رشته پزشکی و همکاری با شرکت های دانش بنیان مهندسان پزشکی میتواند درآمد های نجومی و باور نکردنی برای پزشک عمومی رقم بزند. 

این درحالی است که رشته پزشکی عمومی درآمد آنچنانی ندارد و اگر تلاش کافی نداشته باشید احتمالا به اندازه یک لیسانسه درآمد خواهید داشت! 

بیشتر بخوانید: معرفی رشته کارشناسی مهندسی پزشکی

تحصیل و درآمد رشته پزشکی عمومی در خارج از کشور

گرفتن پذیرش تحصیلی برای رشته پزشکی در خارج از کشور نسبت به باقی رشته‌ها دشوارتر است. برای رشته‌هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی آزمون‌هایی مختص هر کشور وجود دارد که پس از قبولی در آن‌ها مجوز تحصیل در کشور موردنظر را خواهید داشت.

رشته‌های پزشکی در هر کشور، به زبان همان کشور ارائه می‌گردد. مثلاً دوره‌های پزشکی در آلمان و اتریش به زبان آلمانی، در کشور فرانسه به زبان فرانسوی و در کشورهای انگلستان، کانادا، آمریکا و استرالیا به زبان انگلیسی ارائه می‌گردد.

از کشورهای برتر برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی می‌توان به: آمریکا، انگلیس و سوئد اشاره کرد. کشورهای استرالیا، کانادا و آلمان نیز مدرک دکترای پیوسته رشته پزشکی ایران را قبول دارند اما هرکدام شرایط مخصوص به خود را دارند. پس باید جداگانه در رابطه با آن‌ها تحقیق کرد. به طور کلی کشورهای غیر انگلیسی زبان روند پذیرش راحت‌تری دارند و برای ادامه تحصیل مناسب‌ترند. هرچند درآمد رشته های پزشکی در کشور های انگلیسی زبان از طریق درمان و یا فعالیت های تحقیقاتی بسیار بیشتر خواهد بود.

تحصیلی تلفنی 1

مشاوره تخصصی کنکور تجربی برای رشته پزشکی در آکو

امیدواریم در مقاله معرفی رشته پزشکی عمومی در ایران توانسته باشیم به سوالات شما در رابطه با بازار کار، مراحل و درآمد رشته پزشکی پاسخ دهیم. شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در بخش کامنت یا سوالات با مشاورین متخصص مرکز مشاوره تخصصی کنکور تجربی آکو در میان بگذارید. مشاوران ما در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

بهترین دانشگاه های پزشکی در ایران به ترتیب کدام اند؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ….

برای قبولی در دانشگاه های تهران چه رتبه ای مورد نیاز است؟

قضاوت دراین‌باره سخت و دشوار است اما به طور میانگین دانشجویان برای قبولی در دانشگاه های تهران به رتبه زیر 1000 نیاز دارند. شما عزیزان میتوانید برای اطلاع بیشتر و گرفتن مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید و سوالات خود را لز مشاوران برتر تیم آکو بپرسید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا