پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته کاردانی تولید و فراوری خرما

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته تولید و فراوری خرما می پردازیم. رشته تولید خرما زیر مجموعه رشته تجربی است و داوطلبان کنکور تجربی برای انتخاب این رشته می توانند اقدام کنند. در ادامه مطلب از اهمیت خرما در ایران و تولید آن بیش تر صحبت خواهیم کرد و در صورتی که برای انتخاب رشته به مشاوره نیاز داشتید, با مشاوره تحصیلی آنلاین آکو در ارتباط باشید.

اهمیت خرما

خرما یکی از میوه هایی است که طرفدار زیادی دارد و از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است. ایران نیز کشوری است که در برخی مناطق آن بخصوص جنوب ایران کاشت و تولید خرما رونق زیادی دارد. درواقع کاشت درخت نخل به زمان هخامنشیان بازمی گردد. از همان زمان های دور هم تمام اجزای خرما مورد توجه و استفاده قرار می گرفت.

برای مثال از برگ نخل خرما برای ساختن ظروف حصیری و از تنه درخت خرما برای پوشش ساختمن ها یا نئوپان سازی استفاده می کردند. از خود خرما هم مواد خوراکی زیادی مانند شهد, سرکه, قند مایع, شکر خرما, پنیر خرما و یا عرق تارونه درست می شود.

معرفی رشته کاردانی تولید و فراوری خرما

برای مشاهده سایر رشته های دانشگاهی, بر روی معرفی رشته کلیک کنید.

محصولات پردرآمد خرما

می توان گفت که همه محصولات خرما با ارزش و پردرآمد می تواند باشد. در این قسمت محصولاتی که از خرما و هسته آن بدست می آید را بررسی می کنیم. البته لازم به ذکر است که تولید خرمای باکیفیت کار آسانی نیست و حجم زیادی از خرماها دور ریخته می شود و فقط تعداد کمی از خرماها به حدی هستند که بتوان از آن ها در صنعت استفاده کرد.

محصولات پر استفاده از خرما بدین صورت است:

  • عسل خرما: از عسل خرما در بستنی سازی, شکلات, صنایع نوشابه, قنادی و آب نبات ها استفاده می شود.
  • شیره خرما: از شیره خرما به عنوان خوراکی مصرف استفاده می شود. شیره خرما در جنوب کشور و معمولا به روش سنتی تولید می شود. همچنین از شیره خرما مخمر هم تولید می شود.
  • پنیر نخل خرما: پنیر خرما در ساقه نخل مانند یک ماده ای سفید رنگ وجود دارد..
  • آرد هسته خرما: هسته خرما دارای مواد مغذی زیادی است که معمولا آن را به آرد تبدیل می کنند و از آن برای تهیه دام و یا مواد خوراکی استفاده می کنند.
  • عرق طارونه: عرق طارونه یکی دیگر از محصولات درخت نخل است و خواص داروئی دارد. از خمیر طارونه برای درمان اسهال و دل درد استفاده می شود.

در سایت پرسا به معرفی دانشگاه ه و رشته هایی که در آن ها ارائه می شود پرداخته ایم. به این ترتیب با کلیک بر روی لینک معرفی دانشگاه کلیک کرده و بخوانید.

رشته تولید و فراوری خرما

همانطور که گفتیم رشته تولید و فراوری خرما زیر گروه رشته تجربی است اما پذیرش در این رشته نسبت به سایر رشته های پرطرفدار تجربی کم تر است, چون تعداد پذیرش آن بسیار محدود است. تنها در تعدادی از دانشگاه های دولتی, آزاد, غیرانتفاعی و پیام نور این رشته ارائه می شود. متقاضیان کنکور بدون آزمون می توانند اقدام به ثبت نام کنند.

دوره تحصیلی رشته تولید و فراوری خرما در دانشگاه طی دو سال تحصیلی و در چهار ترم ارائه می شود. در جدول زیر دروس مربوط به این رشته را مشاهده می کنید:

ریاضی عمومیشیمی عمومیشناخت ماشین آلات نخلستانشناخت فرایندهای فراوری خرما
زبان فنیکارورزیآفات و بیماری های خرمااصول و کاربرد رایانه
حفظ نباتاتگزارش و مقاله نویسی فنیاکولوژیخرماکاری
آب و خاکصنایع تبدلی خرماآمار و احتمالاصلاح اراضی و آبیاری نخلستان

چه مهارت هایی را در رشته تولید و فراوری خرما یاد می گیرید؟

رشته تولید و فراوری خرما نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. بنابراین ارائه این رشته و آموزش نیروی متخصص و کارآمد بسیار ضروری و مهم است. در واقع هدف این رشته تربیت نیروی متخصصی است که به تولید, فراوری, عرضه و بسته بندی خرما بپردازند. و با دانش و اطلاعات جدید نوآوری در این عرصه ایجاد کنند. قابلیت هایی که دانشجویان در این رشته بدست می آورند بدین صورت است:

  • تولید کننده خرما
  • کنترل آفات خرما
  • کنتل بیماری های خرما
  • اصلاح و تکثیر نخل
  • کنترل علف های هرز
  • سرپرست واحدهای تولید و فراوری خرما
  • کاشت, داشت و برداشت خرما

بازار کار رشته تولید و فراوری خرما

خرما در جنوب ایران به طور گسترده تولید شده و یکی از صادرات غیر نفتی هم می باشد. بنابراین می توان گفت تولید و صدور خرما یکی از راه های درآمدزا است. خوشبختانه خرما محصولات زیادی دارد و ماده غذایی است که می توان از هر محصولش استفاده کرد. تولید کنندگان سنتی, دانشجویان و یا فارغ التحصیلانی که با انگیزه و اشتیاق به تولید خرماهای با کیفیت می پردازند می توانند درآمد خوبی داشته باشند.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

رشته تولید و فراوری خرما از رشته هایی است که ممکن است افراد کمتری این رشته را بشناسند. با معرفی و بررسی رشته تولید و فراوری خرما و سایر رشته های شناخته شده یا کم تر شناته شده در سایت پرسا سعی داریم تا کسانی که برای انتخاب رشته نیاز به اطلاعات مختلف دارند دسترسی راحت تری داشته باشند.

همچنین در اینستاگرام آکو هم می توانید اخبار جدید تحصیلی را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا