پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته پرستاری

رشته پرستاری در کنکور تجربی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته پرستاری از رشته‌هایی است که در بین داوطلبان کنکور علوم تجربی از محبوبیت خوبی برخوردار است. با توجه به مشقت‌هایی که این رشته دارد همواره متقاضیان به دنبال آگاهی از شرایط تحصیل در این رشته می‌باشند. در ادامه این مقاله به معرفی رشته پرستاری می‌پردازیم. اولین مدرسه‌ی پرستاری اولین‌بار در سال 1294 در ارومیه تاسیس شد، در ادامه با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو همراه باشید تا به معرفی رشته پرستاری بپردازد.

در سال 1365 اولین دانشکده پرستاری تاسیس شد و این رشته پیشرفت زیادی کرد. رشته‌ی پرستاری از رشته‌های کارشناسی زیر گروه ۱ تجربی است که ۱۳۰ واحد درسی دارد و طول تحصیل آن حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال می‌باشد. پذیرش این رشته به صورت بومی استانی است. در این رشته امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. رشته‌ی پرستاری از کشور های اروپایی به ایران آمده است.

شروع کنکور 1402 و برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ در آکو

دروس رشته پرستاری

همانطور که در ابتدای مقاله معرفی رشته پرستاری اشاره کردیم، رشته پرستاری در مقطع کارشناسی دارای ۱۳۰ واحد است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان ادامه تحصیل دارد. این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و عمومی می‌باشد. اما از مقطع کارشناسی ارشد به گرایش های مختلفی تقسیم می شود. در ادامه واحدهای درسی هر بخش را بطور مجزا بررسی کرده ایم:

  • دروس عمومی ۲۲ واحد
  • دروس پایه ۱۵ واحد
  • دروس تخصصی ۵۴ واحد
  • دروس کارآموزی ۱۸ واحد
  • دروس کارآموزی در عرصه ۲۱ واحد

 

نام درس

تحقیق در پرستاری

بیوشیمی

انگل‌شناسی

تشریح  

اصول و مهارت های پرستاری

بهداشت جامعه  

ژنتیک و ایمونولوژی

فیزیولوژی

پرستاری روانی

میکروب‌شناسی

بررسی وضعیت سلامت

پرستاری فوریت ها

فرآیند آموزش به بیمار

روانشناسی اجتماعی

غذیه و تغذیه درمانی

پرستاری ویژه

داخلی جراحی

اصول اپیدمیولوژی

مادر و نوزاد

داروشناسی

زبان تخصصی

پرستاری کودک

فناوری اطلاعات در پرستاری

آمار حیاتی مقدماتی

مدیریت پرستاری

 

توانایی های لازم برای رشته پرستاری

شغل پرستاری به دلیل داشتن شفیت‌های شبانه، حقوق و مزایای کم نسبت به حجم کاری زیاد، فشارهای روحی و جسمی، یکی از مشاغل سخت و دشوار محسوب می‌شود. از جمله توانایی های لازم برای رشته پرستاری می‌توان به توانایی ذهنی و جسمی مناسب، احترام و داشتن برخورد مناسب با بیماران و خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد.

یکی از نکات مهم قبل از انتخاب رشته پرستاری این است که به روحیات خود شناخت کامل داشته باشید و بتوانید به درک درستی از این موضوع برسید که توانایی های لازم برای رشته پرستاری را دارید یا نه. اینکه شما بتوانید در شرایط بحرانی آرامش خود را حفظ کنید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت بیشتر از تیپ شخصیتی خود و آگاهی به این موضوع که آِیا می‌توانید در رشته پرستاری تحصیل کنید یا خیر، در تست شخصیت شناسی MBTI موجود در سایت آکو شرکت کنید.

گرایش های ارشد رشته پرستاری 

گرایش های رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر می‌باشد.

  • روان پرستاری
  • داخلی جراحی
  • اطفال
  • بهداشت

قبولی در رشته پرستاری

طرح اجباری پرستاری چیست : رشته پرستاری در لیست 11 رشته‌ای است که طرح اجباری دارد. دانشجویان این رشته همانند رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و … تعهد دارند به مدت 2 سال این طرح را پشت‌سر بگذارند. در هنگام گذراندن طرح اجباری پرستاری، مشمولان از لحاظ حقوقی و قانونی تابع آیین‌نامه اداری و استخدامی هستند. همچنین صندوق تامین اجتماعی از نظر پرداخت حق بیمه در قبال مشمولین مسئول است.

در ادامه مقاله به طور کامل‌تر به معرفی رشته پرستاری و رتبه لازم برای قبولی در رشته پرستاری می‌پردازیم.

رتبه لازم برای قبولی رشته پرستاری

برای قبولی در کنکور سراسری رشته پرستاری٬ در دانشگاه های دولتی و نوبت روزانه نیاز است که حدودا میانگین 25 درصد در دروس تخصصی و 35 درصد دروس عمومی را کسب نمایید. البته این درصد ها بدون درنظر گرفتن سهمیه بهیاران برای کنکور تجربی است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید یا در قسمت فرم مشاوره اطلاعات خود را وارد نمایید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

درآمد رشته پرستاری

نمونه کارنامه قبولی رشته پرستاری

رتبه کشوری:  13741        رتبه در سهمیه: 5264       سهمیه قبولی: منطقه 2       دانشگاه قبولی: دانشگاه علوم پزشکی قزوین

درصد

نام درس

46

ادبیات فارسی

58

عربی

60

معارف

63

زبان

0

زمین شناسی

27

ریاضیات

51

زیست شناسی

40

فیزیک

29

شیمی

 

رتبه کشوری: 18621          رتبه در سهمیه: 3806     سهمیه قبولی: منطقه 3      دانشگاه قبولی: دانشگاه علوم پزشکی البرز

درصد

نام درس

32

ادبیات فارسی

74

عربی

54

معارف

36

زبان

0

زمین شناسی

22

ریاضیات

62

زیست شناسی

42

فیزیک

24

شیمی

 

رتبه کشوری: 25680     رتبه در سهمیه: 6423       سهمیه قبولی: منطقه 1      دانشگاه قبولی: دانشگاه علوم پزشکی سنندج – کردستان

درصد

نام درس

20

ادبیات فارسی

43

عربی

46

معارف

23

زبان

0

زمین شناسی

15

ریاضیات

60

زیست شناسی

45

فیزیک

28

شیمی

 

رتبه کشوری: 24227         رتبه در سهمیه: 8064           سهمیه قبولی: منطقه                    دانشگاه قبولی: دانشگاه علوم پزشکی گیلان

درصد

نام درس

57

ادبیات فارسی

32

عربی

50

معارف

29

زبان

0

زمین شناسی

37

ریاضیات

62

زیست شناسی

19

فیزیک

43

شیمی

 

بازار کار رشته پرستاری در ایران

با وجود تمام سختی ها بازارکار رشته پرستاری در ایران بسیار خوب است. در معرفی رشته پرستاری می‌توان گفت نرخ بیکاری در آن تقریبا صفر است. پرستارها می توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به‌کار شوند. درآمد پرستارها در مراکز دولتی و بیمارستان‌ها طبق قوانین دولتی می‌باشد. در حال حاضر دریافتی یک پرستار تازه کار حدود ۳ الی ۴ میلیون د ر ماه است. اما اگر شخصی شیفت‌های زیادی کار کند، مدرک بالاتر و سابقه کار بیشتری داشته باشد حدودا درآمدی بین ۶ الی ۷ میلیون تومان در ماه خواهد داشت.

تحصیل و درآمد رشته پرستاری در خارج از کشور

لازمه‌ی تحصیل رشته پرستاری در خارج از کشور مسلط بودن به زبان انگلیسی است. مانند سایر رشته‌های پزشکی، رشته‌ی پرستاری نیز می‌تواند شهریه‌های بالایی را در کشور‌های مختلف داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از راه‌های اخذ بورسیه‌ی تحصیلی در کشور‌های مختلف اقدام کنید تا بتوانید یک دوره‌ی تحصیلی خوب با هزینه‌های حداقل بگذرانید.

ازجمله‌ی این کشور‌ها می‌توان به کانادا، آمریکا، آلمان، استرالیا و سوئد اشاره کرد. معادل‌سازی مدرک پرستاری از شرایط مهم در کار و اشتغال پرستاران در کشور های دیگر است. در واقع پرستاران زمانی می‌توانند مشغول به کار شوند که مدرک آن‌ها معادل‌سازی شده باشد. می‌توان گفت کشور‌های اروپایی بهترین گزینه برای مهاجرت پرستاران ایرانی می‌باشد. مهم‌ترین نکته در این میان آشنایی با زبان رسمی کشور مقصد است. بعضی کشورها برای گذراندن روند معادل‌سازی برای پرستاران ویزا صادر می کنند. اما بعضی دیگر در صورتی ویزا را صادر می‌کنند که پرستار دارای مجوز اقامت آن کشور باشد.

رشته پرستاری

تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته پرستاری سعی کردیم دید جامع و کاملی از رشته پرستاری را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

حداقل رتبه لازم برای قبولی پرستاری چند است؟

برای قبولی در کنکور سراسری رشته پرستاری٬ در دانشگاه های دولتی و نوبت روزانه نیاز است که حدودا میانگین 25 درصد در دروس تخصصی و 35 درصد دروس عمومی را کسب نمایید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید یا در قسمت فرم مشاوره اطلاعات خود را وارد نمایید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا