پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

معرفی منابع علوم و فنون کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی منابع علوم و فنون کنکور می‌پردازیم. علوم و فنون یا همان ادبیات‌اختصاصی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین درس‌های انسانی می‌باشد. درواقع می‌توان گفت کلیدی‌ترین درس آن‌هاست و شامل قسمت‌های مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. علوم‌ و فنون سومین درس در دفترچه اختصاصی انسانی است که با دارا بودن 30 تست بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده‌است. مدت زمان برای پاسخگویی به هر تست 60 ثانیه می‌باشد. ضریب علوم وفنون در زیر گروه‌های مختاف به صورت زیر است:

  • زیرگروه 1: ضریب 4
  • زیرگروه 2: ضریب2
  • زیرگروه 3: ضریب2
  • زیرگروه 4: ضریب2
  • زیرگروه 5: ضریب2

سوالات این درس به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی: 8تست
  • آرایه‌ها: 7 تست
  • عروض و قافیه: 7تست
  • قرابت معنایی: 8تست

البته این دسته‌بندی حدودی می‌باشد و طراحان درس علوم و فنون هرساله تغییراتی را در سبک سوالات ایجاد می‌کنند. به طور مثال در کنکور سال 96 و98 تست لغت در بین سوالات علوم و فنون مشاهده‌ شد.

تاریخ ادبیات: در‌س‌هایی که تاریخ ادبیات دارند باید خیلی دقیق و کامل مطالعه شوند. خلاصه‌نویسی کردن و مرور در یادگیری تاریخ ادبیات بسیار مفید است. تست زدن نیز امر بسیار مهمی است که باعث آشنایی با سوالات مختلف می‌شود.

سبک شناسی: تمام نکات کتاب باید مطالعه‌ شود و بهتر است که  تمام آن‌ها یادداشت شود. حفظ کردن در دروس سبک شناسی بی فایده است و باید مفهومی مطالعه شوند. دراین بخش سوالات حفظی نیز دیده می‌شود. اما با روش مطالعه حفظی مصداقی و مقایسه‌ای می‌توان این مبحث را به خوبی آموخت. روش مصداقی به این معناست که مصداق هر سبک را در متن کتاب پیدا نمود و آن را بررسی‌کرد. در روش مقایسه ای نمونه‌های سبک‌های مختلف با هم مقایسه شده که باعث مشخص شدن تفاوت آن‌ها و یادگیری بهتر می‌شود.

آرایه‌های ادبی: این قسمت بسیار مهم و پرتست می‌باشد که مشابه آن در ادبیات فارسی نیز وجود دارد. در ابتدا آرایه‌ها باید تک به تک کار شود و بعد از تسلط به سراغ تست‌های ترکیبی رفت.

قرابت معنایی: داشتن درک ادبی برای فهم تست‌های قرابت اهمیت زیادی دارد. کلید اصلی برای کسب مهارت در قرابت تست زدن زیاد و به طورمداوم می‌باشد. توصیه می‌شود هرشب یا یک شب درمیان حتما تست قرابت کار شود.

عروض و قافیه: مطالب قافیه حجم کمی دارد و با مطالعه اصولی و تست زدن به‌راحتی می‌توان درصد این بخش را کسب کرد.

برای پاسخگویی به تست‌های عروض از دو روش تقطیع و سماعی می‌توان استفاده کرد. تقطیع روشی زمان‌بر است و پیشنهاد ما روش سماعی می‌باشد. برای یادگیری بهتر درس علوم و فنون علاوه بر مطالعه دقیق کتاب درسی، لازم است که از درسنامه‌ها و تست‌های کتاب‌های کمک درسی نیز استفاده‌شود. در ادامه می‌خواهیم کتاب‌های کمک درسی موجود در بازار را برای درس علوم و فنون بررسی‌کنیم.

کتاب علوم و فنون مشاوران

در مقاله معرفی منابع علوم و فنون کنکور به شرح کتاب علوم و فنون مشاوران می‌پردازیم. ساختار کتاب مشاوران به این صورت است که درس‌نامه‌های موضوعی به تفکیک پایه به پایه، پرسش‌های چهارگزینه‌ای و پاسخ‌نامهٔ تشریحی را در خود جای‌داده است. در بخش تاریخ ادبیات از نمودارهای توالی زمان برای توضیح روابط علت و معلولی بین وقایع و از جدول‌های مقایسه‌ای برای تثبیت ویژگی‌های تاریخی و سبکی هر دوره استفاده کرده است. برای افزایش مهارت دانش آموزان در سبک‌شناسی، به تحلیل یک غزل از هر سبکی پرداخته است. در بخش عروض و قافیه مهم‌ترین ویژگی آن داشتن درسنامه‌هایی است که آن را قدم‌به‌قدم توضیح داده‌اند. بخش محک بزنیم دارای تمرین تستی و آموزشی است و بخش تخته گاز راه‌های میان‌بر برای رسیدن به پاسخ صحیح را شامل می‌شود. در بخش آرایه‌های ادبی آرایه‌ها به‌صورت جامع و ساده به همراه مثال‌ها و تمرین‌های متعدد آموزش داده می‌شوند. برای آموزش قرابت نیز راهکارهایی در کتاب مشاوران وجود دارد که به‌صورت زیر است:

  • آموزش واژه‌های تداعی‌کننده
  • آموزش ابزار کشف مفاهیم مانند دانش واژگانی، دستوری و ادبی
  • در بخش چینش کنکوری دانش آموزان با ساختارهای گوناگون تست‌های قرابت آشنا می‌شوند.
  • مقایسهٔ مفاهیم مشابه هر سبک با یکدیگر
  • پاسخنامه‌های دقیق و مفصل

کتاب علوم و فنون انتشارات گاج

کتاب علوم و فنون ادبی جامع میکرو طبقه‌بندی گاج

این کتاب شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. در ابتدا درس‌نامه‌های کامل و مفصلی دارد که بسیار روان هستند. بعد از درسنامه‌ها تست‌های تألیفی و سراسری وجود دارد. پس از پایان هر فصل آزمون‌های جامع برای سنجش اطلاعات و آموخته‌های دانش آموزان قرار گرفته است که این بخش به جمع‌بندی داوطلبان کمک می‌کند. در پایان کتاب پاسخ‌نامه‌های تشریحی تست‌ها به طور مفصل و دقیق تست‌ها را بررسی کرده و علل نادرستی تست‌ها برای دانش آموزان تشریح شده است.

کتاب علوم و فنون ادبی جامع سری میکرو طلایی گاج

این کتاب نیز شامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد که مباحث را به‌صورت پایه به پایه و درس به درس چیدمان کرده است. دانش‌آموزان می‌توانند در ابتدا با مطالعهٔ جلد ۲ این کتاب که شامل درس‌نامه است تسلط خود را بالا برده و برای بانک تست این کتاب خود را آماده کنند. در جلد ۱ این کتاب تست‌های مختلف سراسری و تألیفی وجود دارد که دانش آموزان با بررسی این تست‌ها و مطالعهٔ پاسخ‌نامهٔ تشریحی آن ها می‌توانند به تسلط خوبی دست پیدا کنند. در این کتاب به آرایه‌های ادبی نیز به‌صورت جداگانه پرداخته شده است. سطح تست‌های میکرو طلایی از میکرو نقره‌ای گاج به‌مراتب بالاتر و چالشی‌تر می‌باشد.

کتاب علوم و فنون ادبی جامع خیلی سبز

در مقاله معرفی منابع علوم و فنون کنکور به شرح کتاب علوم و فنون ادبی جامع خیلی سبز می‌پردازیم. کتاب علوم و فنون خیلی سبز تمام مباحث پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به‌صورت موضوعی و در ۵ بخش کلی و مجزا تدوین کرده است که به‌صورت زیر می‌باشد:

  • بخش اول: کلیات علوم و فنون ادبی
  • بخش دوم: عروض و قافیه
  • بخش سوم: آرایه‌های ادبی
  • بخش چهارم: تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی
  • بخش پنجم: مفهوم و قرابت معنایی
  • بخش انتهایی: پاسخ‌نامه تشریحی و کلیدی

هر بخش از عناوین بالا دارای درس‌نامه، مفاهیم و همچنین تست‌های مربوط به سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت تفکیک شده می‌باشد. درس‌نامه‌های کتاب خیلی سبز کتاب درسی را به‌صورت کامل پوشش داده و شامل نکات ضروری و مهم برای سؤالات امتحانی و تست‌هاست. در بخش کلیات علوم و فنون ادبی و تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی خلاصهٔ جامعی از مباحث حفظی علوم و فنون آمده است. در بخش آرایه‌های ادبی و عروض و قافیه نیز مباحث به‌صورت یکجا و موضوعی، با زبانی ساده به همراه مثال‌های گوناگون آموزش داده شده است. در توضیح آرایه‌های ادبی، زنجیره ارتباطی بین آن ها رعایت شده زیرا لازمهٔ یادگیری یک آرایه، یادگیری آرایه‌ی قبلی است. در مبحث عروض و قافیه از اصلی‌ترین مباحث شروع می‌شود تا در آخر به تشخیص وزن و انواع وزن برسد. کتاب خیلی سبز شامل تست‌های سراسری، تألیفی و ترکیبی است که از متوسط به دشوار چیده شده‌اند. استفاده از سؤالات برگزیده قلم چی در کنار سایر تست‌ها از نکات مثبت این کتاب می‌باشد. پاسخ‌نامه‌های خیلی مفصل و کاملی دارد که تمام گزینه‌ها را بررسی کرده و دلیل نادرست بودن آن ها را مشخص می‌کند.

کتاب علوم و فنون آبی قلم چی

در کتاب علوم و فنون آبی قلم چی هر فصل دارای درخت دانش می‌باشد که یک نمای کلی از دروس برای نظم بخشیدن به مطالعه است. بعد از آن درس‌نامهٔ خلاصه و طبقه‌بندی‌شده مطرح شده است. در تألیف درس‌نامه‌ها در قسمت موسیقی شعر و آرایه‌های ادبی تعدادی مثال برای فهم بیشتر ارائه شده است. در بخش تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی رویکرد تحلیلی متن‌ها بر اساس سه قلمرو زبانی، فکری و ادبی می‌باشد. بعد از آن مجموعهٔ کاملی از سؤالات شناسنامه‌دار کنکور سراسری و آزمون‌های قلم چی و تألیفی وجود دارد. از مزیت‌های تست‌های قلم چه می‌توان به این نکته اشاره کرد که دارای مرجع مشخص هستند و تیپ بندی‌های مختلفی دارند. در پایان هر فصل یک آزمون جمع‌بندی طراحی شده است. در پایان کتاب نیز دو آزمون ۲۰ تستی برای ترازهای برتر وجود دارد. پاسخ‌نامه‌های تشریحی این کتاب به بررسی و تحلیل تست‌ها پرداخته است و اکثر گزینه‌های نادرست را تشریح کرده‌اند.

کتاب علوم و فنون جامع مهر و ماه

در مقاله معرفی منابع علوم و فنون کنکور به شرح کتاب علوم و فنون جامع مهر و ماه می‌پردازیم. در این کتاب درسنامه‌های کاملی برای هر سه‌پایهٔ دهم، یازدهم و دوازدهم مطرح شده است. مبحث عروض و قافیه به‌صورت گام‌به‌گام به همراه QR-Code (رمزینه) آموزش‌داده‌شده است. مباحث تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی به‌منظور تثبیت بیشتر دسته‌بندی شده‌اند. در کتاب مهر و ماه سؤالات درس به درس به‌صورت موضوعی سطح‌بندی شده و تست‌های دشوار مشخص شده‌اند. تست‌های تألیفی و سراسری نیز در این کتاب موجود است. پاسخ‌نامه‌های دقیقی دارد که نکته‌های تست ها را کاملاً پوشش می‌دهد. کتاب لقمه حفظیات علوم و فنون ادبی که از مهر و ماه می‌باشد شامل: تاریخ ادبیات به‌صورت خلاصه و سطر به سطر، جدول و فهرست آثار و نظم و نثر، واژگان و کنایات، حفظیات قافیه و عروض و حفظیات آرایه‌های ادبی است. کتاب‌های لقمه انتشارات مهر و ماه نیز به‌صورت موضوعی برای عروض و قافیه، آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی در بازار موجود می‌باشد.

کتاب علوم و فنون ادبی مبتکران

کتاب علوم و فنون ادبی مبتکران نیز شامل سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد و دارای درس‌نامه‌های مفصلی است که همهٔ مطالب را پوشش داده است. نحوهٔ طبقه‌بندی تست‌ها و سؤالات آن فصل‌به‌فصل است و دارای تست‌های تألیفی و سراسری می‌باشد. این کتاب پاسخ‌نامه‌های جامعی دارد که به بررسی و تحلیل تست‌ها پرداخته است.

کلام آخر

باتوجه به بررسی‌های انجام شده توسط گروه مشاوره تحصیلی آکو می‌توان گفت که اکثر کتاب‌های علوم و فنون ادبی رویکرد یکسانی دارند و دانش‌آموزان باتوجه‌به سطحی که دارند می‌توانند هرکدام از کتاب‌های موجود در بازار را تهیه کنند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که دانش آموزان با پایهٔ ضعیف علوم و فنون جامع خیلی سبز، با پایه‌ی متوسط مهر و ماه و مشاوران و پایه قوی میکرو طبقه‌بندی گاج را تهیه کنند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی منابع علوم و فنون سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا